معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۶۷

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته سوم شهریور 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیائی در هفته سوم شهریور ماه 1399به شرح زیر بوده است:

پیش بینی رشد تولید غلات در استرالیا

به گزارش بلومبرگ، دولت استرالیا پیش‌بینی می‌کند برداشت گندم در این کشور به خاطر بارندگی‌های گسترده در مناطق اصلی کشاورزی، نسبت به سال گذشته دو برابر شود. پیش‌بینی می‌شود تولید گندم در استرالیا در سال مالی 21-2020 میلادی 91 درصد بیشتر از سال گذشته و برابر با 28.9 میلیون تن باشد. وزارت کشاورزی استرالیا همچنین تخمین می زند تولید جو در این کشور 25 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و برابر با 11.2 میلیون تن باشد. با وجود تنش تجاری استرالیا با چین، به عنوان بزرگ‌ترین مشتری این کشور و وضع تعرفه 80 درصدی بر صادرات غلات استرالیا، زمین‌های زیر کشت جو 9 درصد نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.  شرایط مساعد جوی طی فصل بهار از محصولات زمستانی هم حمایت کرده و زیرساخت خوبی برای محصولات تابستانی به وجود می آورد. از سوی دیگر در حالی که پیش بینی می‌شود برداشت محصولات زمستانی پس از سالها خشکسالی افزایش چشمگیری داشته باشد، کمبود نیروی کار کشاورزی نگرانی‌هایی به وجود آورده است. محدودیت های ایجاد شده در مرزهای ایالتی و بین المللی برای مهار گسترش ویروس کرونا باعث کمبود هزاران نیروی کار در سراسر این صنعت شده است. شرایط سایر محصولات کشاورزی در استرالیا به این ترتیب پیش بینی شده است: تولید دانه کلزا 47 درصد افزایش یافته و به 3.34 میلیون تن، تولید نخود برابر با 708 هزار تن (152 درصد افزایش)، و تولید جو دوسر 1.7 میلیون تن (93 درصد افزایش). همچنین پیش بینی می‌شود عرضه کل محصولات کشاورزی 64 درصد افزایش داشته و به 47.9 میلیون تن برسد که 20 درصد بیشتر از متوسط 10 ساله است. تولید محصولات تابستانی نیز 259 درصد بالا رفته و برابر با 3.2 میلیون تن خواهد بود که نتیجه افزایش زمین‌های زیر کشت است. مناطق زیر کشت پنبه هم 300 درصد بالا رفته و به 239 هزار هکتار رسیده است. زمین‌های کشت برنج هم 392 درصد افزایش یافته و برابر با حدود 27 هزار هکتار است.

استرالیا برترین کشور در حوزه معدن

آخرین رده‌بندی مکان‌های برتر برای سرمایه‌گذاری معدنی مربوط است به کشورهای توسعه یافته با سابقه طولانی موفقیت در این صنعت. در نظرسنجی سالانه موسسه فریزر در مورد شرکت‌های معدنی، ایالت استرالیای غربی عنوان برترین مکان جهت سرمایه‌گذاری در این رده بندی قرار دارد، استرالیا قبلا در جایگاه شماره دو بود ولی اکنون جایگزین ایالت نوادا امریکا ‌شده است که به رتبه سوم سقوط کرده است. صعود ایالت استرالیای غربی به صدر شاخص برترین معادن عمدتا مربوط به سنگ‌آهن و مقداری طلا است. استرالیای غربی بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ آهن در جهان است و ذخایر باکیفیت آن را دولت به عنوان مهم‌ترین صنعت کشور حمایت و درک می‌کند. هر ۲ معدن شرکتهای Rio Tinto و BHP Group، به عنوان برترین شرکتهای فعال در زمینه سنگ‌آهن در استرالیا، جهت گسترش و توسعه خود مبلغ قابل توجهی سرمایه‌گذاری کرده اند. شرکت ریوتینتو 2.6 میلیارد دلار برای توسعه پروژه سنگ آهنی Koodaideri هزینه می‌کند، و BHP نیز 3.6 میلیارد دلار به معدن South Flank خود اختصاص داده است، که هر ۲ پروژه درحال‌حاضر از بزرگترین پروژه‌های دنیا به شمار می روند. شرکت ریوتینتو همچنین در حال ارزیابی پروژه سنگ آهنی سیماندو در گینه است که ۴۵ درصد از آن را در اختیار دارد و در وب سایت این شرکت به عنوان ذخیره «کلاس جهانی» توصیف شده است. در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ فنلاند در رده دوم، آلاسکا در رتبه چهارم و پرتغال در پنجم قرار دارد. شاید بزرگ‌ترین شگفتی در این نظرسنجی موسسه فریزر، عملکرد ضعیف ایالت‌های کانادا باشد که هیچ یک از آنها نتوانسته در بین ۱۰ معدن برتر قرار داشته باشند، در حالی که ساسکاچوان در رتبه یازدهم، انتاریو شانزدهم، کبک ۱۸ و کلمبیا انگلیس در رده ۱۹ قرار دارد. در نظرسنجی قبلی، کانادا ۴ ایالت خود را در بین ۱۰ کشور برتر داشت. کانادا از نظر کارکرد معادن، سنتی ـ نیروگاهی بوده است و این ضعف در آخرین بررسی به عنوان نگرانی در مورد مقررات محیط‌زیست و خطرات ناشی از گرم شدن زمین و موضوعات زیست محیطی عنوان شده است. در این نظرسنجی همچنین، افزایش خطر در فعالیت محیط‌زیست به ویژه در کشورهای توسعه یافته مانند کانادا وجود دارد. نگرانی‌های زیست محیطی مطمئنا عاملی در استرالیا به ویژه در ایالت‌های شرقی مانند کوئینزلند و نیو ساوت ولز است که معادن زغال‌سنگ در آن حاکم است که هم از طرف مخالفان و هم طرفداران مورد توجه مردم قرار دارد. کشور گینه از انستیتوی فریزر از نظر جذابیت معدن در رتبه بیست و یکم قرار گرفت و ممکن است در مقایسه با استرالیا غربی ضعیف به نظر برسد، اما گینه به عنوان کشور برتر قاره افریقا تبدیل شد، بعد از گینه بهترین رتبه بعدی مربوط به افریقای جنوبی است که در رتبه ۴۰ قرار گرفته است.

طرح بازگشت به تولیدات کارخانه ای در استرالیا

استرالیا وابستگی زیادی به آسیا برای تامین کالاهای اساسی داشته و بدتر شدن روابط آن با چین، سیاستمداران این کشور را به این نتیجه رسانده که این رویکرد اشتباه بوده است. بسیاری عقیده دارند همه‌گیری ویروس کرونا نشان داده مزایای جهانی شدن مثل عوارض پایین و نیروی کار ارزان، هنگام به بن بست رسیدن اقتصاد جهان بسیار محدود است. بنابراین صنایع مختلف در استرالیا تصمیم دارند فعالیت‌های خود را به داخل کشور بازگردانند، حتی اگر به قیمت افزایش هزینه‌ها باشد. اندرو لیوریس، رئیس سابق شرکت بزرگ صنعتی داو کمیکالز آمریکا، در اوایل سال جاری میلادی به زادگاهش استرالیا بازگشت تا به نخست وزیر این کشور در گروه ویژه مشاوره تولید بپیوند. وی گفت ما سردرگمی‌های بسیاری درمورد سرمایه گذاری در داخل داریم بنابراین باید یک فضای دوستانه با کسب و کار ایجاد کنیم تا بتوانیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کنیم. بخش تولید کارخانه‌ای در استرالیا در ۲۰۱۹ میلادی تنها ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می داد که از ۲۵ درصد سال ۱۹۶۰ بسیار پایین‌تر بود. سهم نیروی کار هم تا ۷ درصد از ۱۷ درصد سال ۱۹۸۴ پایین آمد بود. لیوریس گفت تولید کارخانه ای استرالیا باید ۱۵ تا ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل دهد. در این راستا سه سال پس از توقف تولید داخلی خودرو در استرالیا، سیاست گذاران یک بار دیگر به کارخانه‌های تعطیل شده چشم دوخته‌اند تا اقتصاد کشور را از رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا خارج کنند. به گزارش رویترز، آخرین خودرویی که استرالیا در ۲۰۱۷ میلادی ساخت، از کارخانه جنرال موتور در شهر آدلاید بیرون آمد و به ۷ دهه تاریخ خودروسازی داخلی در این کشور پایان داد. حالا سه ساله بعد از آن تاریخ، سیاست گذاران استرالیا یک بار دیگر به این کارخانه‌ها چشم دوخته‌اند تا اقتصاد کشور را از رکود ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا خارج کنند. این احتمال ضعیف است که استرالیایی‌ها میلیون‌ها خودروی ساخت داخل، یخچال یا توستر را مانند قرن بیستم خریداری کنند، ولی قرار دادن بخش تولید در مرکز طرح بلند مدت بهبود اقتصادی با حمایت قوی صنعت همراه است و قراردادهایی را منعقد کرده که ۶ ماه پیش دور از انتظار به نظر می رسید.

 هشدار مجدد استرالیا به گوگل و فیسبوک برای پرداخت پول به ناشران خبر

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، تصریح کرد انتظار دارد گوگل و فیس بوک برای بازنشر محتوای خبری تولید شده توسط خبرگزاری‌های این کشور هزینه پرداخت کنند. درگیری میان شرکت های فناوری آمریکا از یکسو و رگولاتوری استرالیا از سوی دیگر در هفته‌های اخیر اوج گرفته است. در حالی که فیس بوک و گوگل بازنشر اخبار رسانه‌های استرالیایی از طریق شبکه‌های اجتماعی خود را به نفع رسانه‌های مذکور و موجب افزایش بازدیدکنندگان آنها می دانند و از همین رو اعتقادی به پرداخت پول بابت این کار ندارند، خبرگزاری‌ها و سایت های خبری استرالیا نظر دیگری دارند و انتظار دارند گوگل و فیس بوک بابت این کار هزینه بپردازند. نخست وزیر استرالیا در سخنرانی این هفته خود تصریح کرده انتظار دارد نتایج ملموسی از مذاکره با فیس بوک و گوگل در این زمینه به دست آید و دولت وی قصد دارد پلتفورم های دیجیتال را مجبور به پرداخت هزینه برای بازنشر اخبار سایت های استرالیایی نماید. به دنبال تشدید فشارها، فیس بوک تهدید کرده که جلوی بازنشر و به اشتراک گذاری اخبار تولید شده توسط رسانه‌های استرالیایی و کاربران این کشور را خواهد گرفت. نخست وزیر استرالیا افزود که در این زمینه با مقامات قضایی این کشور نیز مذاکره کرده و همچنین در حال مذاکره با ساندار پیچای مدیرعامل گوگل نیز هست. فیس بوک و گوگل بیم دارند در صورت ایجاد چنین رویه ای توسط استرالیا، دیگر کشورها نیز از مقامات استرالیایی تقلید کنند. در این راستا کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا نیز تحقیقاتی درباره عملکرد گوگل استور و اپ استور آغاز کرده است. کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا در آخرین اقدام خود پلتفرم های دیجیتال را هدف گرفته و اعلام کرد با تمرکز روی نحوه استفاده و اشتراک گذاری اطلاعات تحقیقاتی را در فروشگاه‌های نرم افزاری انجام خواهد داد. این کمیسیون درباره وضعیت محصولات نرم افزاری گوگل و اپل در فروشگاه‌های خودشان، تاثیر عملکردهای دو شرکت بر رقابت، رقابت میان فروشگاه‌های نرم افزاری، هزینه‌های دریافتی برای کسب وکار در اپ استورها، شفافیت درباره رده بندی اپلیکیشن‌ها و اقداماتی برای حفاظت از مشتریان در برابر اپ های خطرناک تحقیق می‌کند. کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا در گزارشی به شکایت های مختلفی اشاره کرده است که یکی از موارد شکایات سهم ۱۵ تا ۳۰ درصدی اپل و گوگل از هر خرید در اپ استورها است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما