معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۱

اخبار اقتصادی استرالیا( هفته دوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیایی در هفته منتهی به جمعه 14 شهریور ماه 1399 به شرح ذیل بوده است:

رشد منفی 7 درصدی اقتصاد استرالیا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی

بر اساس گزارش مرکز آمار استرالیا، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی منفی 7 درصد بوده و با توجه به کوچک شدن اقتصاد در دو فصل پیاپی، برای نخستین بار پس از 28 سال بطور رسمی دچار رکود اقتصادی شده است. اقتصاد استرالیا از سال 1974 که رشد منفی 2 درصد را تجربه نمود تاکنون چنین کاهشی را ثبت نکرده بود. همچنین گفته می‌شود از سال 1991 که استرالیا در دو فصل متوالی رشد منفی 0.1 و منفی 1.3 درصد را به ثبت رساند تاکنون رشد منفی در دو فصل پیاپی را تجربه نکرده بود. گزارش مرکز آمار استراالیا نشان می دهد با وجود تدابیر دولت و بانک مرکزی استرالیا برای حمایت از اقتصاد، تعطیلی کسب و کارها در سراسر این کشور تاثیر خود را بر اقتصاد گذاشته و کاهش فعالیت بخش خصوصی با 7.9 درصد بیشترین کمک را به رشد منفی نموده است که دلیل اصلی آن مربوط به محدودیت های کرونایی در استرالیا و بویژه در ایالت ویکتوریا می‌باشد که همچنان شاهد موج ویروس کووید 19 می‌باشد. همچنین مازاد تجاری استرالیا در این بازه زمانی 1 درصد و افزایش هزینه‌های دولتی 0.6 درصد به رشد اقتصادی کمک کرده اند. هر چند کرونا علاوه بر اقتصاد داخلی بر روی عملکرد تجارت خارجی استرالیا نیز تاثیر محسوسی داشته تا جایی که طی این مدت صادرات 6.7 درصد و واردات 12.9 درصد کاهش داشته ولی افزایش توازن تجاری یک درصد به رشد کمک نموده است. از طرفی با وجود این که آمار ثبت شده نشان از بدترین رکود اقتصادی تاریخ استرالیا می دهد، عملکرد اقتصادی استرالیا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بهتر از میانگین عملکرد اقتصادهای عمده جهان بوده و پس از چین، ویتنام، تایوان و کره جنوبی، بهترین عملکرد را داشته است. وزیر خزانه داری استرالیا در واکنش به آمار منتشر شده اظهار داشت آمار اخیر رشد اقتصادی بسیار دردناک بوده و نشان می دهد که چه مسیر طولانی پیش روی کشور است. بلومبرگ پیش بینی کرده است اقتصاد استرالیا امسال ۹ درصد کوچک تر شود و روند احیای تدریجی اقتصاد تا پیش از سه ماهه چهارم امسال آغاز نشود. با این حال رشد سال ‌آینده از برآورد قبلی بیشتر خواهد بود و احتمالا به جای 1.6 درصد، رقم 2.5 درصد را به ثبت خواهد رساند. در خصوص بازار کار نیز به نظر می رسد که کرونا بهای سنگینی برای شاغلین استرالیایی خواهد داشت و احتمال رسیدن نرخ بیکاری به سطوح دورقمی دور از ذهن نیست. هم چنین زمان بر بودن احیای شرکت های بزرگ باعث خواهد شد تا تقاضا برای استخدام نیروی جدید دست کم تا اینده ای نزدیک محتمل نباشد و این مساله باعث کاهش زیادی در مخارج مصرفی و تقاضا در این کشور طی سال جاری خواهد داشت.

تمدید 6 ماهه طرح یارانه حفظ شغل دولت فدرال

طرح یارانه حفظ شغل دولت فدرال استرالیا به مدت شش ماه دیگر از سوی مجلس استرالیا تمدید شد. بر طبق طرح جدید پرداخت ها به شکل قدیم و هر دوهفته ۱۵۰۰ دلار فقط تا پایان ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت. از ۲۸ سپتامبر دریافت کننده‌هایی که بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته قبل از همه گیری کرونا کار می‌کردند با قانون جدید هر دو هفته ۱۲۰۰ دلار دریافت خواهند کرد و از ۴ ژانویه ۲۰۲۱ شاهد کاهش دریافتی خود به ۱۰۰۰ دلار در هر دو هفته خواهند بود. افرادی که کمتر از ۲۰ ساعت در هفته قبل از همه گیری کرونا کار می‌کردند نیز پس از سپتامبر ۷۵۰ دلار و از ماه ژانویه ۶۵۰ دلار دریافت خواهند کرد.

خسارت 54 میلیارد دلاری بخش گردشگری استرالیا به دلیل بستن ماندن مرزها

مرکز تحقیقات گردشگری استرالیا (Tourism Research Australia) بر اساس مدل سازی که انجام داده است به این نتیجه رسیده است بستن شدن مرزها در مجموع می‌تواند 55 میلیارد دلار به گردشگری استرالیا آسیب وارد نماید. مدل سازی این مرکز نشان می دهد که حتی در صورتی که مرزهای ایالتی از ابتدای سال مالی جاری (جولای 2020) باز شود نیز 23 میلیارد دلار به بخش گردشگری استرالیا در مقایسه با سال 2019 میلادی خسارت وارد شده است. همچنین با این فرض که حداقل تا ژوئیه 2021 میلادی، مرزهای استرالیا باز نشود، هزینه تداوم ممنوعیت سفرهای بین المللی به استرالیا در همین مدت به 31 میلیارد دلار خواهد رسید. این گزارش که در اختیار کابینه ملی قرار داده شده است به پایه ای برای فشار دولت فدرال و شخص نخست وزیر به سروزیران ایالتی برای بازگشایی مرزهای ایالتی مبدل گشته است. در همین راستا وزیر گردشگری استرالیا با استناد به این گزارش گفت در صورتی که مرزهای ایالتی بیش از زمان لازم بسته بماند، شغل های بیشتری در شرایط همه گیری کرونا از دست خواهد رفت. وی از همه رهبران ایالتی خواست در قبال محدودیت های مرزی رویکرد متناسبی داشته باشند. در همین راستا نخست وزیر به دنبال تعریف مناطق کرونا زده (Hotspot) است تا با اعمال محدودیت برای این مناطق، راه برای بازگشایی مرزهای ایالتی هموار شود.

 تعطیلی پروازهای شرکت هواپیمایی قطر به استرالیا

شرکت هواپیمایی قطر رزرو جدیدی برای سفر به استرالیا انجام نخواهد داد. به گفته مسئولین این هواپیمایی با توجه به محدودیت های سخت ورود به استرالیا و تعیین سقف کم برای شهرهای بزرگ حداقل تا شش ماه طول خواهد کشید مسافران فعلی دارای بلیط بتوانند به استرالیا بازگردند. این شرکت هواپیمایی گفته است تقاضا برای بازگشت شهروندان استرالیا بیشتر از سقف محدودیت های ورودی می‌باشد. در حال حاضر روزانه حداکثر ۵۰ نفر به سیدنی، ۴۵ نفر به پرت و ۳۰ نفر به بریزبین امکان ورود دارند و ملبورن نیز پرواز بین الملی قبول نمی‌کند و یک پرواز با حداکثر ۵۰ نفر می‌تواند ‌وارد استرالیا شود که این ضرر سنگینی به شرکت های هواپیمایی زده است. سخت گیری‌های دولت فدرال برای ورود مسافران به استرالیا باعث شده است که ۱۸ هزار استرالیایی در کشورهای مختلف جهان سرگردان شوند و امکان ورود به استرالیا را نداشته باشند. شرکت هواپیمایی قطر اعلام کرد که مسافرانی که بلیط دارند بطور مدام مجبور به تغییر آن به زمان دیگری می‌شوند چون پرواز ها خالی است اما امکان سوار شدن آنها به هواپیما وجود ندارد. بیشتر شرکت های هواپیمایی به دلیل محدودیت های عجیب دولت فدرال علاقه ایی به پرواز به استرالیا نشان نمی دهند و شرکت ایر نیوزیلند نیز در سکوت خبری پروازهای خود به استرالیا را لغو یا محدود کرده است. اکبر الباکر، مدیرعامل خطوط هوایی قطر، در این زمینه اظهار داشت شرکت هواپیمایی قطر یکی از پیشروان پروازهای بین المللی به استرالیا بوده است و از ماه آوریل و از شروع همه گیری ویروس کرونا ۱۸۰ هزار مسافر را به استرالیا منتقل کرده است اما محدودیت های موجود باعث شده است مسافران دارای بلیط مجبور به تغییر مداوم بلیط خود برای تاریخ دیگری می‌شوند ولی با این حال و با محدودیت های موجود ما ملزم به انجام تعهدات خود خواهیم بود و امیدوار است که در آینده ایی نزدیک امکان رزرو جدید بلیط به استرالیا فراهم گردد. در حال حاضر فقط شهروندان و دارندگان اقامت دائم استرالیا امکان ورود به این کشور را دارند و فقط دارندگان روادیدهای موقت امکان خروج از کشور را دارند. همچنین قیمت بلیط اقتصادی قطر به استرالیا با افزایش ۱۰۰ درصدی و بطور میانگین به مقصد شهرهای مختلف استرالیا به ۳ هزار دلار افزایش پیدا کرده است.

ضرب دلار کادویی برای اهدا در امور خیریه در استرالیا

ضرابخانه سلطنتی استرالیا، سکه یک دلاری جدید با نام " دلار کادویی" را برای جلب توجه و نظر استرالیایی‌ها به امور خیریه ضرب می‌کند. این ضرابخانه قصد دارد طی 3 سال آینده، 25 میلیون سکه از این نوع را به تعداد جمعیت این کشور آماده نماید. هدف از ضرب این سکه‌ها زنده نگه داشتن روحیه خیر خواهی در میان مردم می‌باشد. مدیر عامل ضرابخانه سلطنتی استرالیا از شهروندان این کشور تقاضا کرد هنگام خرید این سکه به طراحی متمایز و مخصوص آن توجه کرده و به این فکر کنند که چه کسی برای دادن این سکه به عنوان هدیه سزاوارتر است. بنابراین مردم بهتر است ابتدا به پیام روی سکه دقت نموده و بعد برای اهدای آن تصمیم بگیرند. بر روی این سکه عبارت "برای کمک به دیگران" حک شده است. وی افزود هدف از این اقدام، ترویج فرهنگ توجه به امور خیرخواهانه حتی در حد فکر کردن در مورد آن می‌باشد. بررسی‌ها نشان می دهد که بیش از نیمی از استرالیایی‌ها، حدود 57 درصد، تمایل خود را برای اهداء سکه در امور خیرخواهانه ابراز داشتند. مدیر عامل ضرابخانه سلطنتی گفت این سکه‌ها نیز می‌توانند مانند سایر سکه‌های یک دلاری مورد استفاده قرار گیرند ولی هدف آنها این است که مردم اندکی در مورد اینگونه مسائل تامل کنند. بر اساس یافته‌های مشاوران مالی، همه گیری ویروس کرونا و تبعات و پیامدهای اقتصادی آن برای سال های متمادی بخش خیریه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در همین زمینه معاون نخست وزیر در امور خیریه دولت فدرال گفت که طرح اهدای سکه یک ایده بلند مدت، به منظور تشویق شهروندانی که از تمکن مالی برخوردار هستند برای مشارکت در امور خیریه می‌باشد. وی افزود ما می دانیم که همه گیری کووید-19 بیشتر شهروندان استرالیایی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده و حتی 57 هزار موسسه خیریه در استرالیا نیز از تبعات و چالش های اقتصادی این رویداد در امان نمانده اند. به گزارش شبکه خبری ABC تاکنون حدود 3.5 میلیون سکه کادویی ضرب شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما