معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۷۳

موفقیت ایتالیا در کسب رکورد ارسال 53 ماهواره همزمان به فضا

پنجاه و سه ماهواره در مدار با یک پرتاب. یک رکورد واقعی در اروپاست که توسط شرکت ایتالیایی Vega اواسط این هفته از پایگاه Kourou در گویان فرانسه بدست آمد این دستاورد نتیجه نوآوری پشتیبانی شده توسط ESA و برنامه 2020 کمیسیون اروپا است که به لطف آن Avio ، شرکت کالفرو تولید کننده موشک ، سیستمی را طراحی کرده است که قادر است تعداد زیادی ماهواره‌های کوچک را به طور همزمان وارد مدار کند.

ریزماهواره‌ها:

در این پرتاب  هفت میکروماهواره سنگین از 15 تا 150 کیلوگرم و 46 مکعب ، "نانو ماهواره" سبک تر و کوچکتر در مدار خود جای گرفتند  که توسط 21 شرکت از 13 کشور مختلف از جمله ایالات متحده امریکا،  کانادا ، لوکزامبورگ ، سوئیس ، اسلوونی،  آرژانتین ، اسپانیا ، هلند ، فرانسه و روسیه. درخواست شده بود. تاکنون ماهواره‌های کوچک به عنوان بارهای ثانویه ماهواره‌های بزرگ سفر می‌کردند. به لطف فنآوری فیبر کربن توسط شرکت Sab Aerospace ، می‌توان در یک پرتاب از کل حجم دماغه موشک نهایت بهره برداری را کرد.

مدار متغیر:

همه 53 ماهواره با موفقیت در 104 دقیقه و در مدار 515 تا 530 کیلومتری ارتفاع  زمین آزاد شدند. جولیو رانزو ، مدیر عامل شرکت Avio -  در این رابطه اظهار داشت "سیستم جدید توانایی Vega را برای پاسخگویی به درخواستهای روزافزون در بازار دائماً در حال رشد افزایش می دهد. شانزدهمین پرواز موشک ایتالیایی نیز به طور نمادین نشان دهنده از سرگیری فعالیت های فضایی ایتالیا پس از دوره دشوار بحران کرونا بود که مجبور به جلوگیری از فعالیت های پایگاه در گیوانا که متعلق به وگا است،  نمود شرکت Arianespace   مدیریت این پروژه را بر عهده داشت و قرار بود در ماه مارس این پرتاب انجام شود. پس از کرونا عامل دیگر به تعویق افتادن پرتاب Ariane 5 ، مشکلات جوی در ماه ژوئن بود. ساعت 3.51 بامداد روز پنجشنبه به وقت ایتالیا وگا با بار گرانبها خود را از رمپ جدا کرد و نشان داد که مشکلات آشکار شده در تلاش قبلی به اندازه کافی برطرف شده است. شروع مجدد فعالیت تکنسین‌ها و مهندسان در گویان در تابستان با رعایت الزامات سختگیرانه ایمنی اعمال شده توسط همه گیری کرونا سازماندهی شده بود. برای موشک ایتالیایی ، پرواز آزمایشی بود زیرا در مقایسه با پرتاب های قبلی ، که از سال 2012 آغاز شده بود ، روند تکاملی توانایی آنرا رقم زد. از آن زمان ، بازار حمل و نقل فضایی به طور فزاینده ای در جهت ماهواره‌های کوچک توسعه یافته است ، اکنون قادر به انجام عملیات از قبل از رزرو شده است فقط برای غول های ماهواره ای  ارسال این تعداد  سفینه فضایی با ماموریت های متنوع امکان پذیر است که توسط وگا حمل شد

تاکسی-مداری:

یکی دیگر از نتایج مهم نوآوری ایتالیا ، شرکت D-Orbit است که تاکسی اوربیتال را ایجاد کرده است ، ماهواره ای که قادر به انتقال مکعب در داخل آن به نقاط مورد نظر مدار است. هرکسی می‌تواند پرواز ماهواره خود را در اینترنت رزرو کند. بعلاوه ، برای اولین بار ، یک سیستم هوش مصنوعی ساخته شده توسط دانشگاه پیزا بر روی یکی از آنها آزمایش شد. رئیس ASI جورجیو ساکوکیا خاطرنشان می‌کند: "راه اندازی Vega به طور نمادین نشان دهنده شروع مجدد فعالیت فضایی ایتالیا در فضا پس از کرونا است که باعث کندی  شد ، اما جلوی خلاقیت و تمایل به نوآوری در این بخش مهم اقتصاد ایتالیا را نگرفت". ریکاردو فراکارو ، معاون وزیر در امور فعالیت های فضایی – اعلام نمود ایتالیا می‌تواند این بخش را با مشارکت محققان و صنعت ، SME ها و شرکت های بزرگ بیش از پیش توسعه دهد فضا به طور فزاینده مورد نیاز مناطق مختلف جهان می‌باشد و میتواند یکی از زمینه‌ها قوی  رشد اقتصادی برای کشور باشد.

https://www.corriere.it/cronache/20_settembre_03/vega-razzo-italiano-orbita-53-satelliti-cosi-cambiera-spazio-dc214b86-ee1e-11ea-8e1d-a2467c523c28.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما