معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۷۷

اخبار اقتصادی جنوب چین (نیمه اول شهریور ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی مربوط به حوزه جنوب چین به مرکزیت استان گوانگ دونگ که در نیمه اول شهریور ماه 1399 و در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل است:

انتشار راهنمای جدید برای سرمایه گذاری خارجی در  استان گواندونگ

در تاریخ 21 آگوست، اداره بازرگانی استان گواندونگ رسماً "سرمایه گذاری در گواندونگ 2020" که کتابچه راهنمای جدید برای سرمایه گذاری خارجی است، را منتشر کرد.

این راهنما، اطلاعات کاملی درباره سیاست های سرمایه گذاری، خدمات، فرصت ها و موارد دیگر به زبان‌های چینی و انگلیسی در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار می دهد. هر ساله، اداره بازرگانی استان گواندونگ راهنمای سرمایه گذاری را برای معرفی محیط تجاری این استان و سیاست های ترجیحی منتشر می نماید. نسخه امسال شامل پنج بخش "مشخصات گواندونگ"، "فرصت های سرمایه گذاری"، "مشوق های سرمایه گذاری" ، "خدمات سرمایه گذاری" و "سازمان‌های خدماتی" می‌باشد.

چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن

روز 26 آگوست سال جاری چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن است. در سال 1979، جمعیت شنجن 31.4 هزار نفر بود. تولید ناخالص داخلی این شهر 196 میلیون یوان و کل واردات و صادرات 16.76 میلیون دلار بود؛ اما تا سال 2019، جمعیت شنجن به 13.4 میلیون نفر رسید. تولید ناخالص داخلی آن 2.69 تریلیون یوان و کل ارزش واردات و صادرات 2.98 تریلیون یوآن بود. امروز شنجن از دهکده ماهیگیری سابق به پنجمین شهر بزرگ آسیا و یازدهمین مرکز مالی در جهان تبدیل شده است.

سرمایه گذاری شرکت  MIDEA برای ساخت بیمارستان بین المللی

شرکت میدا با دولت محلی شهر فوشان توافقنامه ای بمنظور ساخت یک بیمارستان بین المللی غیرانتفاعی و سطح بالا به ارزش ده میلیارد یوآن امضا کرد.

در این رابطه مدیر این شرکت گفت: هدف از احداث بیمارستان، ارائه خدمات پزشکی بهتر به مردم است و در آینده کلیه سود عملیاتی در توسعه بیمارستان از جمله ساخت امکانات و تحقیقات سرمایه گذاری می‌شود. این پروژه با سرمایه گذاری کل 10 میلیارد یوان در دو فاز ساخته می‌شود.

این بیمارستان استعدادهایی را از سراسر جهان استخدام خواهد کرد، بیش از 3000 کارمند از جمله 2000 پرسنل فنی و حرفه ای مشغول به کار خواهند شد و تخمین زده می‌شود که بیش از 500 پرسنل فنی سطح بالا استخدام شوند. 

برگزاری کنفرانس سالانه سرمایه گذاری گوانجو سال 2020

کنفرانس سالانه سرمایه گذاری گوانجو سال 2020  از 27 تا 28 آگوست در گوانجو برگزار می‌شود.

در این کنفرانس سه فروم در خصوص صنایع نوظهور استراتژیک مانند زیست پزشکی، هوش مصنوعی، شبکه هوشمند و اقتصاد دیجیتال برگزار می‌گردد تا فرصت های جدید در منطقه بزرگ خلیج گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) شناسایی شود. برگزار کننده کنفرانس مذکور همچنین مهمانان را برای بازدید از منطقه تجارت آزاد نانشا( نام چینی جزایر اسپراتلی ) ، منطقه آزمایشی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال گوانجو، شهر علمی‌گوانجو، شهر دانش چین-سنگاپور، جزیره بیولوژیکی بین المللی گوانجو، منطقه تجاری ایستگاه راه آهن جنوبی گوانجو  و سایر مناطق مهم توسعه صنعتی برنامه ریزی نموده است.

کنفرانس سرمایه گذاری گوانجو از سال 2015 به مدت 5 سال متوالی برگزار شده است. این کنفرانس بستری برای گفتگو و همکاری بین نخبگان اقتصادی داخلی و خارجی در نقاط مهم اقتصادی را فراهم می‌کند.

انتشار لیست  شهرهای  کلاس جهانی 2020

اخیراً، GaWC، آژانس رتبه بندی  شهرها مشهور، لیست شهرهای کلاس جهانی 2020 را منتشر کرد. در بین 50 شهر برتر سطح اول، 6 شهر از چین قرار دارند. این شهرها عبارتند از: هنگ کنگ، شانگهای، پکن، گوانجو، تایپه و شنجن که به ترتیب در جایگاه‌های سوم، پنجم، ششم، سی و چهارم، سی و ششم و چهل و ششم قرار گرفته اند.

GaWC یک مؤسسه مشهور تحقیقاتی جهانی سازی و شهرها کلاس جهانی است و رتبه‌بندی شهرهای جهانی آن براساس اطلاعاتی از 175 شرکت خدمات برتر (بانکی، بیمه ای، حقوقی، مدیریت و مشاوره، تبلیغات و حسابداری) در شهرهای جهانی است. شاخص های GaWC برای ارزیابی شهرهای جهان شامل تولید ناخالص داخلی و ارزش تولید نمی‌شود.

آغاز ساخت فاز دوم پروژه خودروی برقی شرکت GAC - تویوتا

در تاریخ 29 آگوست، ساخت فاز دوم پروژه تولید خودروی برقی شرکت GAC - تویوتا رسماً آغاز شد. شرکت GAC تویوتا در ماه مه 2019 اعلام کرد که برای ساخت یک پروژه تولید خودروی برقی 1.64 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد که در دو فاز ساخته می‌شود. پس از بهره برداری، ظرفیت تولید این پروژه به 400000 دستگاه در سال خواهد رسید. طبق زمانبندی ساخت این پروژه در سال 2022 تکمیل و به تولید می رسد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما