معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۷۴

رکود شدید اقتصادی نروژ در سال 2020

چشم انداز وضعیت اقتصادی نروژ در مدت کوتاهی کاملاً تغییر کرده است، در گزارش اقتصادی ماه دسامبر سال 2019 مرکز آمار نروژ پیش بینی شده بود که رشد اقتصادی نروژ در سال 2020 و در بدترین شرایط در وضعیت ثبات باقی خواهد ماند ولی هم اکنون و با گذشت هشت ماه از سال، این مرکز اعلام نموده که نروژ در سه ماهه دوم 2020 شدیدترین رکود اقتصادی خود را تجربه کرده است .

در شرایطی که تلاش‌های نروژ برای مهار ویروس همه‌گیرکرونا متمرکز گردیده است، تولید ناخالص داخلی این کشور با سرعت بی سابقه ای کاهش یافته و  بخش های  غیر نفتی اقتصاد این کشور ، 6.3% در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول سال، کوچکتر شده است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول 2.2% کوچکتر شده بود.

با این وجود انتظار می رود عملکرد نروژ از از دیگر کشورهای منطقه یورو،  بهتر بوده باشد با توجه به آمار، تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو در سه ماهه دوم 12.1% کاهش یافته و از این میان فنلاند در همسایگی نروژ،  عملکرد بهتری داشته و اقتصاد آن در این مدت  3.2% کوچک شده ولی سوئد 8.6% کاهش در تولید ناخالص داخلی را تجربه کرده است.

لازم بذکر است که دولت نروژ به منظور مهار همه گیری ویروس کرونا در بیستم اسفند ماه 1398 تعداد زیادی از موسسات عمومی و خصوصی را تعطیل کرد و رفت و آمد شهروندان را با محدودیت هایی مواجه نمود ولی بعد از گذشت چهار ماه و کاهش خطرات فراگیری ویروس کووید 19، فعالیت های اقتصادی به تدریج  احیاء شد که متعاقبا رونق نسبی بازار را به همراه داشت. با این وجود برخی کارشناسان معتقدند که شرایط کلی حاکم بر  اقتصاد جهانی احتمالاً اقتصاد نروژ را نیز تا سال 2023، در رکود اقتصادی  نگه خواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما