معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۸۵

اخبار اقتصادی ترکیه( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 اتباع ایرانی  پیشتاز ثبت شرکت در ترکیه

بر اساس اعلام اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس کالایی ترکیه، در دوره شش ماه نخست سال جاری 3 هزار و 806 شرکت با مسئولیت محدود و 391 شرکت سهامی در ترکیه ثبت شده‌ که از این میزان 77.9 درصد آن با سرمایه خارجی می‌باشد.  بر اساس این گزارش، در طی این مدت بیشترین سرمایه گذاران خارجی که اقدام به تاسیس شرکت در ترکیه کرده اند به ترتیب متعلق به کشورهای ایران با 317 شرکت، سوریه 141، اردن 107، لیبی 96، لبنان 87، آلمان 86، مصر 86، عربستان سعودی 59، پاکستان 59 و امارات متحده عربی 58 شرکت بوده است(دنیا).

افتتاح اولین کارخانه تولید پانل های خورشیدی در ترکیه با حضور اردوغان

اولین کارخانه تولید پانل های خورشیدی بومی در آنکارا را با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افتتاح شد. با بهره برداری از این کارخانه که از ظرفیت تولید سالانه 500 مگاوات انرژی برخوردار است، بطور متوسط سالانه صدها میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت خواهد گرفت. در این کارخانه همچنین قطعه اینگوت که یکی از مهمترین قطعات پانل های خورشیدی بود و  کل کشورهای دنیا آن را از چین وارد می‌کنند نیز تولید خواهد شد.  

هالوک کالیونجی عضو هیات مدیره هلدینگ کالیون در ارتباط با این کارخانه اظهار داشت،  این کارخانه با سرمایه گذاری 400 میلیون دلار درآنکارا احداث شده و امکان ایجاد اشتغال برای 1400 نفر را فراهم نموده است. ظرفیت تولید سالانه پانل های خورشیدی  این کارخانه 500 مگاوات بوده و همچنین تمامی قطعات موردنیاز پانل های خورشیدی در این کارخانه تولید خواهند شد که این امر در اروپا بی نظیر است. وی افزود، با برق تولید شده در این نیروگاه، سالانه 400 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت خواهد گرفت(استار).

صادرات ماسک سه لایه به 108 کشور دنیا توسط ترکیه

بنابر اعلام سازمان آمار ترکیه، این کشور در شش ماه نخست سال جاری  به 108 کشور دنیا ماسک سه لایه ( یک بار مصرف) به ارزش 105 میلیون و 86 هزار و 461 دلار صارد کرده است. حجم صادرات این ماسک ها در دوره مشابه سال گذشته 1.7 میلیون دلار بود.  

بر پایه این گزارش، در این مدت بیشترین میزان صادرات ماسک های به کشورهای آلمان 14.3 میلیون دلار، چین 13.6 میلیون دلار، فرانسه 9.8 میلیون دلار، رومانی 8.6 میلیون دلار و کویت 8.5 میلیون دلار صورت گرفته است(خبرترک).

رشد 124 درصدی فروش ملک در ترکیه

بنابر اعلام سازمان آمار ترکیه، میزان فروش ملک در این کشور در ماه جولای با 124.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به  229 هزار و 357 باب رسید. حمایت های دولت و ارائه تسهیلات بانکی با نرخ بهره پائین از مهمترین عوامل در این میزان رشد بوده است. بیشترین میزان فروش ملک در ترکیه به ترتیب متعلق به شهرهای استانبول با 39 هزار و 432 باب، آنکارا با 26 هزار و 885 باب و ازمیر با 15 هزار و 614 باب بوده است(حریت).

بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را ثابت نگاه داشت

کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی ترکیه پس از نشستی که به ریاست مراد اویسال، رئیس این بانک برگزار نمود با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، نرخ بهره هفتگی تامین منابع پولی توسط بانکهای داخلی از بانک مرکزی بدون تغییر و در  همان سطح قبلی 8.25 درصد ثابت خواهد ماند. در این بیانیه تاکید شده است که اگرچه در پی کاهش محدودیتهای کرونایی در سه ماهه سوم علائم بهبودی جزئی مشاهده می‌شود ولی ریسک همچنان ادامه دارد. بانک مرکزی ترکیه همچنین با اشاره به اینکه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مواضع پولی و مالی انبساطی خود را حفظ می‌کنند تاکید کرد که اثر تحولات مرتبط با شیوع ویروس کرونا در جریان سرمایه گذاری، شرایط مالی، تجارت خارجی و قیمت کالاها را از نزدیک پیگیری می‌کند(وب سایت خبرها).

آغاز مجدد فعالیت بالن‌ها در ترکیه

عادل کارا اسماعیل ‌اوغلو وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه خبر از آغاز مجدد فعالیت بالن‌ها داد. وی اعلام داشت، تورهای پرواز با بالن‌های که به علت شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود از تاریخ 22 آگوست مجددا آغاز می‌شود. همه ساله به طور متوسط بیش از 600 هزار توریست در تورهای گردشی با بالن‌ در ترکیه شرکت می‌کنند. سال گذشته این رقم به بالای 600 هزار نفر رسیده بود. کاپادوکیا یکی از مناطق توریستی در پرواز با بالن‌ است(حریت).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما