معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۳۶

اخبار اقتصادی پاکستان( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش 45 درصدی بدهی‌های عمومی ‌پاکستان طی دو سال گذشته

سخنگوی وزارت دارایی پاکستان طی مصاحبه ای اظهار داشت بدهی‌های عمومی این کشور طی دو سال گذشته بالغ بر 45 درصد افزایش داشته و به رقم 36 تریلیون روپیه (معادل حدود 220 میلیارد دلار) رسیده است. این حجم از بدهی‌ها، 87 درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان را شامل می‌شود. براساس اعلام سخنگوی وزارت دارایی پاکستان، 11 تریلیون روپیه تنها طی دو سال اخیر و در زمان دولت حزب تحریک انصاف به حجم کلی بدهی‌های این کشور افزوده شده است. براساس آمار اعلام شده، بدهی‌های عمومی‌پاکستان در انتهای دولت حزب مسلم لیگ نواز حدود 25 تریلیون روپیه یا معادل 72.5  درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.

افزایش صادرات انبه پاکستان در فصل جاری

براساس اعلام انجمن صادرکنندگان میوه و سبزیجات پاکستان، صادرات انبه این کشور در فصل جاری از رقم 125 هزار تن عبور کرده است. این دستاورد در شرایطی به دست آمده که به خاطر شیوع ویروس کرونا مشکلات عدیده ترانزیتی بر سر راه صادرکنندگان این کشور وجود داشته است. شایان ذکر است میزان هدفگذاری صادرات انبه این کشور 85 هزار تن بوده که در سال جاری 45 هزار تن بر میزان صادرات این بخش افزوده شده است. افغانستان، امارات متحده عربی، ایران و عمان مهم ترین مقاصد صادراتی انبه پاکستان در سالجاری بوده اند. افزایش صادرات این محصول برای دولت و کشاورزان پاکستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد تا جایی که طی یک دیپلماسی فعال، رئیس جمهور این کشور در راستای معرفی بیشتر این محصول مقادیری انبه برای سران دولت های کشور های دوست ارسال نموده و سازمان توسعه تجارت کشور ایران با همکاری نمایندگی‌های خارجی پاکستان در 24 شهر دنیا فعالیت های مربوط با معرفی این محصول از جمله برگزاری جشنواره انبه را در دستور کار خود قرار داده است.

گزارش بانک توسعه آسیایی درخصوص تاثیر COVID-19 بر بحران بیکاری

بانک توسعه آسیایی در آخرین گزارش خود با عنوان «مقابله با بحران ناشی از COVID-19 بر اشتغال جوانان در آسیا - پاسفیک» در خصوص پاکستان پیش بینی نموده که در صورت ادامه پاندمی‌کرونا، بیش از 2.3  میلیون نفر شغل خود را از دست خواهند داد. در این گزارش آمده است پیش بینی می‌شود که 10 تا 15 میلیون نفر در 13 کشور آسیایی شغل خود را از دست بدهند.

کمک مالی 100 هزار دلاری شرکت ملی نفت چین به پاکستان برای مقابله با ملخ صحرایی

شرکت ملی نفت چین (CNPC) در راستای حمایت از پاکستان در زمینه مقابله به ملخ صحرایی، کمک مالی یکصد هزار دلاری به وزارت امنیت غذایی این کشور اعطا نمود.  این مبلغ از سوی سفیر چین در اسلام آباد تحویل آقای سید فخر امام وزیر امنیت غذایی پاکستان شده است. در این مراسم طرف پاکستانی ضمن تشکر از این شرکت چینی، نقش کمک های مالی و فنی این کشور از جمله اعطای پهبادهای دولت چین برای مقابله و کنترل ملخ صحرایی را مهم ارزیابی نمود.

ثبت رکورد تاریخی در زمینه وجوه ارسالی کارگران خارجی پاکستان در ماه جولای 2020

وجوه ارسالی کارگران پاکستانی شاغل در خارج از کشور در ماه جولای 2020 شاهد ثبت یک رکورد تاریخی بوده که تاکنون سابقه نداشته است. براساس آمار منتشر شده از بانک مرکزی پاکستان، طی جولای سال 2020، مبلغ 2.7  میلیارد دلار ارز توسط کارگران پاکستانی وارد این کشور شده که نسبت به ماه گذشته افزایش 12 درصدی را نشان می دهد.

درخواست صندوق بین المللی پول از پاکستان برای ارائه گزارش درخصوص مقابله با پولشویی در ارتباط با بسته مالی تخصیص داده شده برای مقابله با کرونا

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، صندوق بین المللی پول با ارسال نامه ای به وزارت دارایی پاکستان از این کشور درخواست نمود که گزارشات مربوط به اقدامات ضد پولشویی در ارتباط با بسته مالی 1.3 میلیارد دلاری تخصیص یافته از سوی این نهاد مالی که برای کمک به این کشور برای مقابله با ویروس کرونا تصویب شده است را ارائه نماید. این اقدام صندوق بین المللی پول در راستای ایجاد شفافیت مالی و در ادامه توصیه‌های کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی بر تشدید فعالیت های مربوط به مقابله با تامین مالی تروریسم و ضد پولشویی ارزیابی می‌گردد.

تماس تلفنی فرمانده ارتش پاکستان با بیل گیتس و رایزنی درخصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه مقابله با فلج اطفال

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان در تماس تلفنی با بیل گیتس بنیان گذار و مالک شرکت مایکروسافت درخصوص آخرین وضعیت کرونا در این کشور و همچنین از سرگیری مبارزه با فلج اطفال بحث و تبادل نظر نمود. در این تماس تلفنی، طرف آمریکایی از حمایت های ارتش این کشور در زمین مبارزه با فلج اطفال تقدیر کرده و از اراده بنیاد گیتس برای مبارزه با ویروس کرونا در سراسر دنیا و همچنین در راه کمک به رفع بیماری فلج اطفال در پاکستان خبر داده است.

 تسهیل در شرایط برنامه اشتغال زایی دولت پاکستان

آقای عبدالحفیظ شیخ مشاور نخست وزیر پاکستان در امور دارایی اعلام کرد شرایط اعطای تسهیلات در قالب برنامه اشتغال زایی دولت با عنوان «کامیاب جوان» آسان تر خواهد شد. وی تصریح کرد دولت سود این تسهیلات را از هشت درصد به چهار درصد کاهش داده است. وی افزود سقف وام از 5 میلیون روپیه (معادل حدود 30 هزار دلار) به 25 میلیون روپیه (150 هزار دلار) افزایش پیدا کرده است. وی خاطرنشان ساخت تاکنون دولت پاکستان یک میلیارد روپیه (بالغ بر 6 میلیون دلار) به 2900 نفر از شهروندان پاکستانی در قالب این برنامه وام پرداخت کرده و 7500 نفر از متقاضیان برای دریافت این وام مصوبه‌های لازم را دریافت نمودند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما