معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۸

مبادلات تجاری قزاقستان در نیمسال نخست 2020

آمار مبادلات انجام شده میان قزاقستان با سایر کشورهای جهان از سوی کمیته ملی آمار این کشور منتشر گردیده است. مطابق با آمار مزبور درشش ماه اول سال 2020 مجموع مبادلات قزاقستان با جهان خارج 42.5 میلیارددلار بوده که از این مقدار، 26 میلیارد دلار سهم صادرات و 16.5 میلیارد دلار سهم واردات این کشور بوده است.

با بررسی آمار ارائه شده در می یابیم که همچون سال گذشته در نیم سال اول 2020، کشورهای چین، روسیه، ایتالیا، کره جنوبی، هلند، ترکیه و فرانسه شرکای اصلی تجاری قزاقستان بوده اند. البته هند هم امسال به این فهرست اضافه شده است.

چین در شش ماه اول 2020 با 21.7 درصد بزرگترین شریک تجاری قزاقستان بوده و جای روسیه را در مقام اول گرفته است. روسیه با 19 درصد در مکان دوم، ایتالیا با 13 درصد، کره جنوبی با 7.8 درصد، هلند با 5.6 درصد، هند با 5.2 درصد، ترکیه با 5 درصد و فرانسه با 4.1 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. این کشورها مجموعا بیش از 76 درصد از تجارت خارجی قزاقستان را به خود اختصاص داده اند.

هند در 6 ماه اول 2020 جایگاه خوبی به لحاظ مبادلات تجاری قزاقستان پیدا کرده است. درصورت تداوم این امر تا پایان سال جاری این مساله شاهد تحول قابل ملاحظه ای خواهد بود.

آسیا با 50.4 درصد و اروپا با 45 درصد بیشترین تجارت خارجی قزاقستان را به خود اختصاص داده اند. در قاره آسیا، چین، کره جنوبی و هند و در اروپا ایتالیا، هلند و فرانسه بیشترین مبادلات تجاری با قزاقستان را داشته اند.

همچنین  برمبنای آمار به دست آمده، ایران با 140 میلیون دلار، 0.4 درصد از تجارت خارجی قزاقستان را به خود اختصاص داده است. 

منبع:

کمیته ملی آمار قزاقستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما