معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 38( هفته سوم مرداد ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی:

کاهش سرمایه سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس ژوهانسبورگ

سرمایه گذران خارجی بازار سهام آفریقای جنوبی در حال ترک کردن بازار قرضه و سهام در این بازار هستند. بر اساس اطلاعات خزانه ملی آفریقای جنوبی سهام داران خارجی غیر مقیم آفریقای جنوبی در بازار سهام این کشور از 37% در ماه ژانویه به 30% در ماه جولای کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات بازار بورس ژوهانسبورگ، سرمایه گذاران خارجی 3.1 میلیارد دلار از اوراق خود را به فروش رسانده و از بازار خارج شده اند. کاهش رتبه اعتباری آفریقای جنوبی، آینده اقتصادی نامطمئن و بدهی رو به تزاید این کشور باعث شده است که آینده سرمایه گذاری در این کشور تیره و تار باشد.

 توسعه فعالیت MTN در اتیوپی

پس از اینکه مدیرعامل MTN هفته قبل اعلام کرد از خاورمیانه و کشورهای سوریه، یمن، افغانستان و ایران خارج خواهد شد و تمرکز خود را بر روی بازار آفریقا خواهد گذاشت. روز سه شنبه مدیر مالی این شرکت آقای رالف موپیتا در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که این شرکت برنامه دارد تا در حوزه ارتباطات و مخابرات اتیوپی مشارکت کند. وی گفت به همین منظور ام تی ان با شرکت دولتی اتیو تلکام که در حال حاضر 45 مشترک در این کشور دارد رقابت می‌کند. ام تی ان کشور با 110 میلیون نفر جمعیت که تولید ناخالص داخلی آن در سال 2019 بر اساس اعلام بانک جهانی بیش از 96 میلیارد دلار بوده است را برای سرمایه گذاری خود مناسب می داند.

تقسیم شدن اسکوم سرعت می‌گیرد

آندره درویتر مدیرعامل شرکت برق آفریقای جنوبی (اسکوم) روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در مورد این شرکت گفت که تلاش می‌کنیم هر چه سریعتر برنامه تقسیم این شرکت نهائی و اجرا شود. تقسیم این شرکت به مجموعه ای مستقل برای تولید، انتقال و توزیع برق می‌تواند به بازسازی این بخشها و انضباط مالی این شرکت کمک کند. وزارت شرکت های دولتی آج در اکتبر سال 2019 برنامه زمانبندی تقسیم شرکت را از ابتدای 2021 اعلام کرده بود اما آقای دورویتر بعدا اعلام کرد که این برنامه زمان بندی را کنار گذشته و تقسیم شرکت از 2022 شروع خواهد شد. برنامه مدیر اسکوم در تقسیم بندی شرکت باعث نگرانی سرمایه گذاران بخش خصوصی حوزه انرژِی شده است. آقای دورویتر می‌گوید که برنامه تقسیم بندی به سرعت در اختیار هیات مدیره قرا خواهد گرفت. جدا کردن اسکوم و جذب سرمایه گذاری جدید به بخش برق، بخش مهمی از استراتژی رشد این شرکت است که سال گذشته توسط وزیر دارایی آفریقای جنوبی آقای تیتو امباوینی ارائه و مورد تأیید کابینه قرار گرفت. امباوینی در ماه ژوئن سال جاری و هنگام ارائه بودجه تکمیلی به پارلمان، تأکید کرد که ادامه حمایت مالی از اسکوم مستلزم این است که جدایی اسکوم اجرائی شود.

 غنا:

افزایش درآمد صادرات "غیرسنتی" در سال 2019

بنابر اعلام معاون وزیر صنعت و تجارت غنا، این کشور در سال 2019 توانست درآمد صادراتی خود را 8.53درصد افزایش داده و صادرات غیرسنتی کشور را با افزایشی 18 درصدی به مبلغ 2.89 میلیارد دلار برساند. بادام هندی، خمیر کاکوئو، روغن پالم و پودر کاکوئو جزء 10 محصولی بودند که توانستند درآمدی معادل 1.66  میلیارد دلار برای غنا در سال 2019 داشته باشند. بخش خدمات، صنایع دستی و جذب دانشجوی خارجی نیز از مولفه‌های اصلی درآمد دولت غنا در سال 2019 بوده است. بنا بر اعلام وزیر تجارت و صنعت غنا، چشم انداز درآمد صادراتی این کشور برای سال 2029، 25.3  میلیارد دلار می‌باشد که برای تصویب به هیات دولت این کشور ارسال شده است.

تانزانیا:

 نرخ تورم سالیانه در تانزانیا

 طبق گزارش مؤسسه آمار تانزانیا، این کشور دارای پایین ترین نرخ تورم در میان کشورهای حوزه شرق آفریقا می‌باشد. هرچند که نرخ تورم تانزانیا از 3.2 درصد به 3.3 درصد رسیده اما همچنان بهترین وضعیت را در میان کشورهای منطقه دارد. نرخ پایین تورم و ثبات اقتصادی یکی از مهمترین دستاوردهای مگوفولی در دوره 5 ساله خود در بخش اقتصادی بوده که توانسته است از این طریق سرمایه گذاران فراوانی را جذب تانزانیا کند. در ادامه این گزارش به وضعیت تانزانیا در دوره پس از اوج کورونا نیز اشاره شده که تا پایان سال می‌تواند اثرات منفی محدودی در اقتصاد تانزانیا داشته باشد.

 نشست شورای وزرای سادک

با اتمام دوره یک ساله ریاست تانزانیا بر سازمان سادک، کابودی وزیر خارجه تانزانیا ریاست شورای وزیران را به همتای موزامبیکی خود تحویل داد. بدلیل برگزاری این نشست بصورت مجازی سفیر موزامبیک در تانزانیا به نمایندگی از وزیر خارجه این کشور ریاست مذکور را تحویل گرفت. نشست سالیانه کشورهای سازمان سادک بدلیل شیوع ویروس کورونا بصورت مجازی از تاریخ 10 تا 17 آگوست برگزار شد. همچنین یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی در نشست امسال سادک موضوع تصویب بسته مشترک اقتصادی 1.2 میلیارد دلاری به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی کشورهای عضو بود که تاکنون مورد تصویب قرار نگرفته است.

نامیبیا:

افزایش ورود گردشگر به نامیبیا در سال 2019

میزان ورود گردشگر خارجی به نامیبیا در سال 2019 بیش از 2.5 درصد رشد داشته است. وزیر محیط زیست و گردشگری روز روشنبه (20 مرداد) در زمان ارائه گزارش آمار گردشگری نامیبیا در سال 2019 گفت در این سال بیش از 1.6 میلیون گردشگر از این کشور بازدید کرده اند که کشورهای آنگولا، آفریقای جنوبی، زامبیا، آلمان، فرانسه و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های اول تا ششم قرار گرفتند. به گفته Pohamba Shifeta، در ماههای سپتامبر و دسامبر بیشترین تعداد گردشگر وارد نامیبیا شده اند. Shifeta با اشاره به اهمیت بخش گردشگری در اقتصاد نامیبیا، در خصوص تاثیر شیوع ویروس کووید 19 بر این بخش گفت: بسیاری از آن چیزی را که ما در طول 30 سال گذشته بدست آورده بودیم تنها ظرف 4 ماه از دست دادیم. وی افزود: دستکم 120 هزار فرصت شغلی از شیوع کرونا در این کشور آسیب جدی دیده است.

 دولت نامیبیا مجوزهای ماهیگیری را به مزایده می‌گذارد

دولت نامیبیا به منظور مقابله با اثرات منفی شیوع ویروس کووید 19 بر اقتصاد این کشور، مجوزهای ماهیگیری را به مزایده می‌گذارد. وزیر ماهیگیری در نامه ای به رئیس کنفدراسیون انجمن‌های ماهیگیری این کشور از آنان خواست آماده برگزاری مزایده برای فروش مجوز صید سه نوع ماهی خاص (در مجموع به میزان 392 هزار تن) شوند. به گفته Albert Kawana چهل درصد این مجوزها با هدف حمایت از اشتغال، با قیمت ارزان تر به شرکت های نامیبیایی فروخته خواهد شد و درآمد حاصل از این مزایده‌ها صرف خرید تجهیزات پزشکی از کشورهای دیگر برای مقابله با ویروس کووید 19 خواهد شد. در مقابل، فعالان صنعت ماهیگیری ابراز نگرانی کردند که این اقدام دولت به بروز فساد دیگری نظیر Fishrot (به عنوان بزرگترین فساد در تاریخ نامیبیا) منجر شود. معاون اتحادیه ملی کارگران نامیبیا ضمن ابراز نگرانی از تصمیم دولت گفت: اگر دولت به منابع مالی برای مقابله با کووید 19 نیاز دارد چرا اینقدر دیر دست بکار شده است چرا که تنها 6 هفته دیگر فصل صید ماهی Hake (اصلی ترین ماهی که در سواحل این کشور صید می‌شود) به پایان می رسد. وی افزود: مشکل ما با این تصمیم دولت این است که منافع اصلی اینگونه مزایده‌ها به تعداد محدودی سیاستمدار می رسد و شرکت های خارجی که برنده این مزایده‌ها می‌شوند قطعا خواسته‌های خود را به دولت دیکته نموده و از نیروی کار خارجی استفاده خواهند کرد.

 کنیا:

اختلافات حقوقی مانع اجرای پروژه‌های میلیاردی اوهورو

هیچ رئیس جمهوری مانند اوهورو برای انجام برنامه‌های خود مجبور به حضور در دادگاه‌ها نبوده است و پرونده‌های قضائی تقریبا تمام پروژه‌های اوهورو کنیاتا که به نوعی میراث وی برای کشور خواهند بود را به خطر انداخته است. اوهورو برای ساخت 500000 واحد مسکونی کم هزینه به شدت بر روی اخذ مالیات ها حساب کرده بود که بخشی از آن‌ها با مخالفت دادگاه همراه بود. برنامه سرشماری هودوما نامبا به ارزش 6 میلیارد شیلینگ که سال گذشته انجام شد هنوز پایان نیافته است و مشکلات پیش روی دولت در انتصاب رئیس جدید شورای داده‌ها هودوما نامبا را با بن بست روبه رو کرده است. ماهیگیران لامو به دلیل عدم اتمام پروژه 61 میلیاردی لپست به دنبال دریافت 1.7 میلیارد شیلینگ خسارت هستند. هزینه پروژه 10 میلیاردی چاپ اسکناس های جدید هنوز به طور کامل پرداخت نشده و پرونده آن در دادگاه است. پروژه اس جی آر، نیروگاه 200 میلیاردی سوخت ذغالی تبادل برق با اتیوپی نیز از جمله دیگر پروژه‌های اوهورو هستند که انجام آن‌ها متوقف شده و پرونده مربوط به آن‌ها در دست دادگاه است. افراد، فعالان مدنی و سازمان‌های مردم-نهاد به شدت در حال درگیری با اوهورو و برنامه‌های او بوده و مدعی هستند که این برنامه‌ها محل سوال از لحاظ رعایت استاندارهای مالی و محیط زیست هستند.

 شکستن رکورد ذخایر مالی کنیایی‌ها در آمریکا

ذخایر مالی کنیایی‌های ساکن در آمریکای شمالی به تاریخی ترین سطح خود معادل 15.7 میلیارد شیلینگ در ماه می رسید که شاید با وضعیت بحرانی مالی که گریبان نیروهای کار در منطقه را از زمان شیوع کرونا گرفته است در تناقض باشد. آمار بانک مرکزی کنیا نشان می دهد پول های ذخیره شده کنیایی‌ها در آمریکا، کانادا و مکزیک با افزایشی 2.5 میلیارد شیلینگی یعنی 19 درصد بیشتر از ماه آوریل همراه بوده است. مرکز تحقیقاتی پیو در واشنگتن اعلام کرد که هم اکنون 900000 کنیایی در آمریکا  سکونت دارند که 30000 نفر آن‌ها فاقد مدارک معتبر اقامت هستند.

 افزایش بدهی‌های کینا به 7 تریلیون شیلینگ

مردم کنیا باید بار سنگین تری از بدهی‌ها را بعد از وام های دریافت شده توسط دولت به دوش بکشند. بانک مرکزی کشور خبر داد که بدهی‌های مالی کنیا تا پایان ژوئن با افزایشی 840 میلیارد شیلینگی به 6.65 تریلیون شیلینگ رسید. محدودیت هایی که برای کنترل کرونا اتخاذ شد باعث افت شدید دریافت مالیات، کاهش درآمدها، افزایش هزینه‌ها  و نهایتا ادامه روند دریافت وام توسط دولت شد. زمانی که جوبیلی شروع به کار کرد، از هر 100 شیلینگ درآمد یک کنیایی تنها 40 شیلینگ آن صرف بدهی‌های کشور می‌شد اما در حال حاضر 68 شیلینگ از هر 100 شیلینگ به شرکت های آمریکایی وام دهنده داده می‌شود. با این وجود اوکور یاتانی وضعیت پرداخت بدهی‌های کشور دارای ثبات دانست و گفت که هیچ کدام از پرداختی‌های مربوط به وام ها به تعویق نیفتاده است.

 نیجر:

همکاری نیجر- اتحادیه اروپا

آقای ایده الحسن؛ سفیر جمهوری نیجر در پادشاهی بلژیک، هلند و لوکزامبورگ و نماینده دائم نیجر در اتحادیه اروپا، در روز سه شنبه 4-8-2020 اعتبار نامه‌های خود را به خانم اورسولا فون دره لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، تقدیم کرده است. در این مراسم، آقای ایده الحسن سفیر جمهوری نیجر در پادشاهی بلژیک، پیام دوستی ایسوفو رئیس جمهور نیجر به رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا را عرض کرد. در ادامه، در مورد مسائل همکاری بین نیجر و اتحادیه اروپا به ویژه در مورد کمک های خارجی کمیسیون اروپا از جمله همکاری با کشورهای ACP (کشورهای آفریقایی، کارائیب و اقیانوس آرام)، همکاری بین کمیسیون اروپا و کشور ما، اجرای برنامه‌ها در زمینه‌های اولویت همکاری و همچنین گزارش اجرای برنامه سال 2007 ، صحبت نمودند. این مراسم آقای ابوبکار محمدو مشاور اول سفارت نیجر در بلژیک حضور داشتند.

 جمهوری آفریقای مرکزی:

توسعه خطوط ارتباط تلفن همراه توسط اپراتور Orange

بنابر اعلام اپراتور تلفن همراه مذکور فعال در کشور جمهوری آفریقای مرکزی، این اپراتور خطوط ارتباطی خود را در کشور جمهوری آفریقای مرکزی افزایش خواهد داد. بعد از اعلام همکاری برخی شرکتهای بزرگ بین المللی جهت فعالیت در کشور، شبکه اپراتور Orange، به دنبال افزایش و گسترش زیرساختهای خود در کشور است. این اقدامات بخشی از فعالیت این اپراتور ذیل برنامه دسترسی دیجیتال برای همه آفریقایی‌هاست. هدف نهائی این برنامه (Include Digital in Every African Life)، تامین دسترسی برای افرادی است که سابقا توان دسترسی دیجیتال برای شان مهیا نبوده است.

 چاد:

ملاقات رئیس جمهور چاد با هیات Alcaal

آقای ادریس دبی رئیس جمهور چاد، در چارچوب سرمایه ­گذاری در صنعت تجارت کشاورزی، در تاریخ 4 اوت با نمایندگان گروه Alcaal ملاقات کرد. محور مذاکرات رئیس جمهور و مقامات گروه Alcaal در خصوص سرمایه­ گذاری در تجارت کشاورزی و انرژی­ های تجدیدپذیر در چاد بود. یک منبع خبری گفت امروز صبح ادریس دبی با هیاتی از گروه بین ­المللی Alcaal به سرپرستی آقای جورج دو آماره ملاقات نمود. محور اصلی این گفتگو در مورد چشم انداز سرمایه­ گذاری در صنعت تجارت و انرژی­ های تجدیدپذیر است.

 اختصاص 6.5 میلیارد فرانک سیفا برای آموزش در دریاچه چاد

توافق نامه تأمین مالی پروژه عمرانی در بخش مامدی/ استان دریاچه چاد، سه شنبه بین وزیر آموزش ملی و ارتقاء شهروندی، ابوباکار چروما اسیدیک و آقای برتران کوشری سفیر فرانسه در چاد به امضا رسید. بودجه در نظر گرفته شده برای این پروژه به میزان 6.55 میلیارد فرانک سیفا (ده میلیون دلار) می­باشد. این بودجه توسط آژانس توسعه فرانسه (AFD) تأمین و هدف آن ایجاد شرایط مطلوب برای رشد کودکان خردسال در منطقه مداخله می­باشد. وزارت آموزش ملی گفت، این پروژه با هدف ارتقاء کیفیت و دسترسی به خدمات آموزشی، تغذیه ­ای، اجتماعی و بهداشتی برای کودکان  تا 10 ساله خواهد بود. بنا به گفته سفیر فرانسه، این پروژه با رویکرد حل مشکلات مربوط به تعذیه و آموزش کودکان است و دو بعد بهداشت و آموزش را با هم ترکیب می­کند.

گینه استوایی:

دیدار رئیس بانک کشورهای آفریقای مرکزی با رئیس جمهور گینه استوایی

روز چهارشنبه مورخ 5 آگوست 2020 آقای «عباس مامات»، رئیس بانک کشورهای آفریقای مرکزی (BEAC) با حضور در کاخ ملت گینه استوایی با آقای «اوبیانگ انگوئما امباسوگو»، رئیس جمهور آن کشور دیدار و گزارشی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو، اقدامات بانک در اجرای تصمیمات شورای سران جامعه اقتصادی و پولی کشورهای آفریقای مرکزی و تدابیر اتخاذ شده جهت حفظ ارزش فرانک CFA به ایشان ارائه داد. شایان ذکر است، بانک کشورهای آفریقای مرکزی که مقر آن در یائونده-پایتخت کامرون- قرار دارد در سال 1972 تاسیس شده و اعضای آن عبارتند از کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، گینه استوایی، گابن و کنگو.

 سرمایه­ گذاری یک شرکت آمریکایی برای دیجیتالیزه کردن رسانه ­های سمعی و بصری گینه استوایی

خانم «سوزان استیونسون»، سفیر آمریکا در گینه استوایی پس از دیدار روز پنج شنبه مورخ 6 آگوست 2020 با آقای «تئودور اوبیانگ مانگو»، معاون رئیس جمهور آن کشور اعلام کرد؛ شرکت آمریکایی گیتس ایر (GatesAir) قصد دارد تا در پروژه دیجیتالیزه کردن رسانه­های سمعی و بصری گینه استوایی سرمایه­گذاری کند. سفیر آمریکا  همچنین از علاقمندی کشورش برای گسترش روابط اقتصادی، دفاعی، آموزشی و فرهنگی با گینه استوایی خبر داد که این موضوع با استقبال معاون رئیس جمهور گینه استوایی نیز مواجه گردید.

 جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا):

سفر قریب ­الوقوع نماینده مخصوص آنجلا مرکل به ج. د. کنگو

نماینده ویژه مرکل در امور آفریقا نزد وزارت فدرال همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای قرار است در بازدیدی رسمی از کینشاسا و بندر ماتادی (Matadi) وارد ج. د. کنگو شود. توسعه روابط دوجانبه آلمان و ج. د. کنگو و همچنین گفتگو در رابطه با موضوعات همکاری دو کشور در پروژه راه آهن و پروژه احداث سد برقابی اینگا3 محور مذاکرات نامبرده با مقامات کنگویی در سفر 5 روزه این دیپلمات آلمانی ذکر شده است. خبرگزاری «مدیا کنگو» به نقل از منبعی در وزارت خارجه ج. د. کنگو آورده که فرستاده ویژه آلمان قرار است با تشیسکدی نیز دیدار کند.

 بازگرداندن بیش از 60 درصد درآمد صادرات مواد معدنی نزد بانک مرکزی کنگو

وزیر معادن ج. د. کنگو اعلام کرد 8.018 میلیارد دلار  یعنی 64 درصد درآمدهای صادارات مواد معدنی بین ژوئن 2018 تا ژوییه 2020 توسط فعالان معدنی به کشور بازگردانده‌ شده و رقم کل صادارات مواد معدنی در این بازه میزان 12.567 میلیارد دلار بوده که نشانگر رعایت بازگرداندن سهم حداقل 60 درصدی این درآمدهاست.

زیمبابوه:

 نرخ دلار آمریکا  در مزایده بانک مرکزی زیمبابوه کاهش یافت

هشتمین مزایده دلار در زیمبابوه برگزار شد و برای نخستین بار نرخ دلار آمریکا در برابر زیم دلار کاهش یافت. در مزایده روز سه شنبه هر دلار آمریکا  با نرخ 82.56 زیم دلار مبادله شد. در این حراج به 171 متقاضی، 17.9 میلیون دلار آمریکا  فروخته شد. دولت زیمبابوه سیستم مزایده دلار را برای تأمین ارز تولید کنندگان و همینطور صادرکنندگان راه اندازی کرده است. از زمان راه اندازی سیستم مزایده، نرخ ارز در این کشور تا حدودی تثبیت شده است. آقای جان منگوجیا، رئیس بانک مرکزی زیمبابوه تأکید کرد که منابع ارزی مورد نیاز برگزاری مزایده موجود است و در حال حاضر بانک مرکزی با مشکلی در این خصوص مواجه نیست.

 موزامبیک:

 اهدا کمک 1.6 میلیون دلاری نروژ به کودکان آسیب پذیر

سرپرست سفارت نروژ در موزامبیک اعلام کرد 1.6 میلیون دلار برای حمایت از 300.000 کودک آسیب پذیر در استان شمالی موزامبیک که تحت تاثیر تروریست ها قرار گرفته اختصاص می دهد. وی این طرح بر کودکانی تمرکز دارد که هم زمان تحت تاثیر سه مسئله خشونت های افراط گرایی، همه گیری کرونا و تعطیلی مدارس قرار گرفته اند. مطابق گزارشات سازمان ملل متحد از آغاز حملات تروریستی در سال 2017 تا کنون 250.000 نفر از ساکنان استان کابودلگادو به مناطق دیگر مهاجرت کردند.

 موریس:

شرکت هواپیمایی موریس چند فروند هواپیما را به فروش گذاشت

شرکت هواپیمایی موریس پنج فروند از هواپیماهای خود از جمله دو فروند ایرباسA340-200  و یک فروند  ایرباس A330-200  و دو فروند ایرباس A319-100  با عمر متوسط 11 تا 22 سال را به فروش گذاشت و اعلام کرده است که علاقمندان تا یازدهم ماه اوت وقت ارائه درخواست کتبی خود در این راستا را دارند. خبرگزاری موریس با درج این خبر در درگاه خود نوشت: شرکت هواپیمایی موریس به دنبال بحران شیوع کرونا و زمین گیر شدن تمامی ناوگان خود در شرایط مالی بحرانی قرار گرفته است و کمک های محدود دولتی نیز نتوانست ناجی این ایرلاین باشد و به همین دلیل مبادرت به اخذ این تصمیم برای تقویت بنیه مالی خود کرده است تا بتواند 260 میلیون دلار از تعهدات مالی خود را پرداخت نماید. لازم به ذکر است که شرکت هواپیمایی متشکل از 14 فروند هواپیما است که نیمی از آن اجاره ای می‌باشد و با این تصمیم فروش عملاً این شرکت تمامی هواپیماهای متعلق به خود را به فروش گذاشته است. این شرکت دو هفته قبل نیز نیمی از خلبانان خود را اخراج کرده بود.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی:

تلاش اتیوپی برای عضویت در سازمان تجارت جهانی

دولت اتیوپی تلاش­ های خود را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی از سر گرفته است. این کشور برنامه ­های بلندپروازانه­ ای در راستای اصلاحات اقتصادی برای حرکت به سمت اقتصاد بازار در طول دو سال گذشته اتخاذ کرده است. سیاست ­های جدید دولت شامل خصوصی ­سازی بخش ­های کلیدی نظیر مخابرات (مانند شرکت ارائه­ دهنده ­ی خدمات اتیوتلکام)، حمل و نقل هوایی (مانند شرکت هواپیمایی اتیوپی)، بانکداری و مدیریت بوده است. این اصلاحات به شروع دوباره­ ی مذاکرات برای عضویت در سازمان تجارت جهانی منتهی شده است. اتیوپی در حال حاضر در سومین مرحله از فرآیند عضویت قرار دارد و کارگروه بررسی این موضوع نیز قرار است پنجمین نشست خود را در سه ماهه­ ی آخر امسال برگزار کرده و نتایج را اعلام نماید.  

 اریتره:

حمایت مالی از افراد کم ­بضاعت در اریتره

اعضای نیروهای دفاعی اریتره، کارکنان دولتی و برخی از اصناف در منطقه­ ی گاش بارکا کمک­ های مالی خود را در اختیار خانواده ­های کم ­بضاعت قرار دادند. طبق گزارش رسمی وزارت اطلاع­ رسانی اریتره، اعضای نیروهای دفاعی در منطقه­ ی‌هایکوتا بالغ بر 27150 ناکفا (معادل 1810 دلار)، صنف کشاورزان در هایکوتا بالغ بر 50600 ناکفا (معادل 3373 دلار)، کارکنان دولتی در این منطقه بالغ بر 14663 (معادل 977 دلار) و اعضای صنف صنعت کشاورزی گاش-سیتیت بالغ بر 15 هزار ناکفا (معادل هزار دلار) به خانواده­ های نیازمند کمک کردند. در همین راستا افراد متمول نیز بسته­ های غذایی به ارزش 119216 ناکفا (معادل 7947 دلار) را به خانواده ­های کم­ بضاعت اختصاص دادند.

 سنگال:

 سنگال ایر مسیر پروازی داکار- میلان را برقرار کرد

شرکت هواپیمایی ملی سنگال مقصد دیگری از داکار به اروپا ایجاد می‌کند. در شرایط کرونایی پرواز ایر سنگال به میلان ایتالیا چارتری خواهد بود و مقرر است از اواسط ماه سپتامبر 2020 با صدور مجوزهای دولتی، چهار پرواز در هفته طی روزهای چهارشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه و فقط توسط ایر سنگال با هواپیمای ایرباس 319 ( با ظرفیت 120 مسافر) دایر گردد.

 تشدید بحران بدهی دولت سنگال با شیوع بیماری کووید 19

بدهی سنگال که مدتهاست مورد بحث و جدال در کشور است، نگرانی‌های زیادی را در بین شرکای خارجی به خصوص از زمان شیوع کووید – 19 ایجاد کرده است. بر اساس برآورد موسسه آمریکایی موودی moody agancy، بار بدهی دولت سنگال به 65 درصد از تولید ناخالص داخلی می رسد که بالاتر از 56 درصد متعلق به سال 2019 خواهد بود. شیوع کرونا، بحران بدهی دولت را تشدید نموده است. این وضعیت برای کشوری مانند سنگال که ثروت های کمی دارد، توانایی مقابله با شوک های اقتصادی را کاهش می دهد.

مالی:

ورود هیأت جدید سازمان اقتصادی اکوواس به باماکو

به گزارش روزنامه دولتی "اسار"، آقای جاناتان گودلوک، رئیس جمهور پیشین جمهوری فدرال نیجریه و میانجی سازمان ECOWAS درخصوص بحران سیاسی- اجتماعی کشورمالی، در تاریخ  10 آگوست در رأس هیأتی وارد باماکو پایتخت این کشور شد. مشار إلیه در فرودگاه بین المللی مودیبوکیتا مورد استقبال آقای چبیله درامه، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی کشورمالی قرار گرفت. هیأت مذکور به منظور نظارت روی اجرای توصیه‌های اجلاس فوق العاده روسای جمهور کشورهای عضو اکوواس در مورد وضعیت کشورمالی وارد باماکو شدند. آقای جاناتان گودلوک در مراسم استقبال، طی مصاحبه ای با رسانه‌های محلی اظهار نمود: «مالیایی‌ها باید برای رفع چالش های گوناگون کنونی مانند صلح، امنیت، آموزش و بهداشت دست به دست همدیگر دهند». لازم به یاد آوریست از تاریخ 15 تا 19 جولای آقای گودلوک به همراه هیاتی برای میانجیگری در کشورمالی اقامت داشتند.

 گامبیا:

سفیر چین به بانوی اول گامبیا ملزومات پزشکی اهدا کرد

سفیر چین در بانجول در دیدار با فاطو بارو همسر رئیس جمهور گامبیا ضمن اهدای مجموعه ای از ملزومات پزشکی مرتبط با بیماری کرونا (11 هزار ماسک، 100 دست لباس حفاظتی، 110 عینک، 79 دستگاه تب سنج و سایر اقلام) و تحسین تلاش دولت محل در مقابله با اپیدمی‌کرونا، عنوان کرد: دولت چین در این روزهای سخت در کنار گامبیا خواهد ماند.

 اکواس:

پرداخت 1.17 میلیارد دلار حق عضویت از سوی نیجریه به اکواس

بر اساس گزارشی که هفته گذشته از سوی کمیسیون اکواس به دومین نشست فوق العاده پارلمان آن سازمان ارائه شد، نیجریه طی شانزده سال گذشته مبلغی معادل 1 میلیارد و 170 میلیون دلار به عنوان حق عضویت به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) پرداخت کرده است. بر این اساس طی مدت مورد اشاره پانزده کشور عضو اکواس در مجموع 2 میلیارد و 913 میلیون و 88 هزار و 908 دلار به عنوان حق عضویت به آن سازمان پرداخت کرده اند که در این میان نیجریه با پرداخت 40.42 درصد از مبلغ مورد اشاره به تنهایی پرداختی بیش از مجموع حق عضویت 12 کشور دیگر سازمان به استثنای غنا و ساحل عاج داشته است.

پس از نیجریه، کشورهای غنا با 508 هزار و 577 دلار (17.45 درصد) و ساحل عاج با 347 هزار و 262 دلار (11.9 درصد) در جایگاه دوم و سوم قرار داشته و دوازده کشور بنین، بورکینافاسو، دماغه سبز، گینه، گینه بیسائو، گامبیا، لیبریا، مالی، نیجر، سنگال، سیرالئون و توگو طی شانزده سال گذشته تنها 879 میلیون و 711 هزار دلار ( یعنی 30.1 درصد) به عنوان عضویت در اکواس پرداخت کرده اند. شایان ذکر است از میان کشورهای عضو اکواس، گینه بیسائو با پرداخت 6 میلیون و 204 هزار دلار (0.2 درصد) کمترین میزان حق عضویت را طی 16 سال گذشته پرداخت کرده است. 

 اعطای 2.9 میلیارد دلار وام از سوی بانک توسعه اکواس به کشورهای عضو

بانک توسعه و سرمایه گذاری اکواس در پیگیری اهداف خود تا کنون مبلغ 2.9 میلیارد دلار وام در اختیار کشورهای عضو قرار داده است. دکتر «جرج نانا آگیه کوم دونکور»، رئیس بانک توسعه و سرمایه گذاری اکواس ضمن اعلام این خبر، افزود وام های واگذار شده به کشورهای عضو در راستای اجرای وظایف ماهوی بانک جهت کمک به برنامه‌های توسعه در منطقه غرب آفریقا بوده است. این مقام اکواس که در حاشیه بازدید از پروژه احداث بازار بزرگ «گاردن سیتی مال» در شهر کوماسی غنا با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود؛ بانک توسعه و سرمایه گذاری آفریقا تاکنون مبلغی معادل 20 میلیون دلار را به ساخت این بازار که بزرگترین بازار غنا و منطقه غرب آفریقا بشمار می آید، اختصاص داده و انتظار دارد که این پروژه تا آوریل 2021 به مرحله بهره برداری برسد. شایان ذکر است که پروژه ساخت بازار بزرگ «گاردن سیتی مال» که در کوماسی- دومین شهر بزرگ غنا- در حال اجراست، علاوه بر بانک توسعه و سرمایه گذاری اکواس از سوی منابع دیگری از جمله بانک بازرگانی غنا و شورای سنتی کوماسی تامین مالی شده است. بانک توسعه و سرمایه گذاری اکواس بازوی پولی و مالی آن سازمان است که از سال 1975 تاسیس شده و مقر آن در لومه پایتخت توگو قرار دارد.                                                                                        

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما