معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۲۴

کاهش شدید قیمت خودرو در ویتنام

گزارش سه ماهه اول سال 2020 وزارت صنعت و تجارت ویتنام نشان می دهد که علی رغم تولید 56.2 هزار دستگاه خودرو اما شمار خودروهای تولید داخلی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10.4% کاهش داشته است

گزارش سه ماهه اول سال 2020 از اداره صنعت زیر مجموعه وزارت صنعت و تجارت ویتنام نشان می‌دهد که هرچند شمار خودروهای تولید داخلی به رقم 56.2 هزار دستگاه رسیده که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 10.4 درصد کاهش یافته است اما شاخص موجودی بخش خودرو در ویتنام بسیار بالا است که حدود 122.5 درصد افزایش پیدا کرده است. در واقع هدف از تهیه این گزارش بررسی وضعیت بازار خودرو در کشور ویتنام است.

کاهش قیمت خودرو در ویتنام

به اعتقاد کارشناسان، از اواسط سال2020 تا پایان این سال خودرو در ویتنام با کاهش قیمت مواجه خواهند شد زیرا رقابتِ شرکت­های خودروسازی برای افزایش فروش و کاهش موجودی انبارها سبب نزولی شدن قیمت ها خواهد بود. بطور محسوس از اوایل ماه ژوئیه الی اوت2020 ، تولیدکنندگان، واردکنندگان و فروشندگان رو به رقابت به جهت کاهش قیمت آورده اند. به عنوان مثال، قیمت خودرو هیوندای از 10 الی 30 میلیون دونگ کاهش یعنی از 431 دلار تا 1293 دلار کاهش داشته است ویا قیمت خودرو فورد از 70 الی 200 میلیون ویتنام دونگ  معادل 3هزار تا 8 هزاردلار کاهش یافته است. شرکت­های دیگر مانند هوندا، مزدا و سوزوکی نیز برای جذب خریداران قیمت خودروهای خود از 10 تا 50 میلیون دونگ قریب  340 دلار تا 2هزار دلار کاهش داده اند.

طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان خودروهای ویتنام  موسوم به « واما » تا پایان ماه ژوئن سال 2020، تعداد خودروهای فروخته شده از طریق اعضای این انجمن به رقم 102700 دستگاه رسیده که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 43200 دستگاه برابر با 30 درصد کاهش یافته است. این آمار نشان می دهد که تفاوت بین تعداد خودروهای فروخته شده و موجود زیاد است. با این وجود، کاهش اختلاف آن کار دشواری است و نمی‌تواند در طی یک یا دو روز انجام شود. بنابراین از این ماه تا پایان سال 2020، ممکن است قیمت بسیاری از مدل­های خودرو به شدت کاهش یابد زیرا شرکت­ها برای استقبال از مدل های جدید، اتومبیل های مدل قدیمی را تخفیف ارائه خواهند داد. علاوه بر این، سبب اصلی کاهش قیمت بوسیله خودروسازان،  کاهش 50 درصدی هزینه ثبت نام از سوی دولت از این ماه تا 31 دسامبر سال 2020 است  و پس از آن، این هزینه به حالت عادی بر می‌گردد. 

در سال 2019، در بازار ویتنام حدود 400 هزار خودرو به فروش رسید که این رقم بی سابقه بود. به همین دلیل، مقامات ویتنام انتظاردارند که در سال 2020 این تعداد بیش از سال قبل شود اما تا اکنون، تعداد خودرو به فروش رفته در مقایسه با مدت مشابه سال پیش حدود 30 درصد کاهش یافته است. همچنین درآمد حاصل از فروش خودرو تاکنون به یک سومِ درآمد سال پیش هم نرسیده است.

یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت خودرو و افزایش عرضه شیوع ویروس کرونا است. با توجه به وضعیت پیچیده فعلی کووید 19 در ویتنام، تقاضای خرید خودرو در بازار این کشور بسیار ضعیف است.

در هفت ماهه اول سال 2020، واردات خودرو به ویتنام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 44 هزار دستگاه برابر با 50 درصد کاهش یافته­است. دلیل اصلی آن اینست که در سال 2020، بسیاری از مدل­های پرفروش در ویتنام مانند هوندا « سی آر وی » ، میتسوبیشی « اکس پندر » در داخل این کشور مونتاژ می‌شود.

صدور قطعنامه شماره 2020/57/ان دی – ان سی در ماه « می » سال 2020 از سوی دولت، سبب افزایش معافیت تعرفه واردات قطعات اتومبیل برای بخش مونتاژ خودرو در ویتنام گردید که این موضوع روند تولید و مونتاژ خودرو در ویتنام را بطور فزاینده­ای افزایش می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما