معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۸۱

نگاهی کوتاه به وضعیت کنونی صنعت خودروسازی ایتالیا و شرایط پساکرونا

بخش تولید اتومبیل در ایتالیا شامل 5529 شرکت با 274 هزار پرسنل (به صورت مستقیم و غیر مستقیم) است و دارای گردش مالی 105.9میلیارد یورو است.این مقدار برابر با 11% از کل گردش مالی ایتالیا و 6.2% از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

تقسیم بندی استانی شرکتهای بخش قطعه سازی در ایتالیا

همانطور که در تصویر زیر مشخص است بیشترین تعداد شرکتهای اتومبیل و قطعه سازی در شمال غرب ایتالیا دراستان پیه مونته به مرکزیت شهر تورین قرار دارند. حدود 34 درصد شرکتهای اتومبیل سازی در این استان قرار دارند و 19.7 میلیارد یورو یعنی 40% گردش مالی این صنعت مربوط به استان پیه مونته است. 

استان لومباردیا به مرکزیت میلان دومین استان دربرگیرنده شرکتهای خودروسازی است و 27.1% گردش مالی این بخش در لومباردیا صورت می‌گیرد. استانهای شمال شرق ایتالیا نیز در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردارند: از جمله استان امیلیا- رومانیا به مرکزیت بلونیا و استان ونتو به مرکزیت ونیز.

صادرات و واردات قطعات خودرو در ایتالیا

بیشترین صادرات قطعات خودروی ایتالیا به ترتیب به کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، آمریکا، لهستان، ترکیه، اتریش، برزیل و جمهوری چک است. در واقع بیشترین صادرات ایتالیا به کشورهای اروپایی و در درجه دوم به آمریکای شمالی و بعد به آمریکای جنوبی است. از بین کشورهای آسیایی نیز چین و ژاپن مقاصد اصلی صادرات قطعات خودروی ایتالیا هستند.

واردات قطعات خودرو به ایتالیا نیز به ترتیب از کشورهای آلمان، فرانسه، لهستان، چین، اسپانیا، جمهوری چک، ترکیه، آمریکا، انگلیس و رومانی است.

تاثیر دوران کووید - 19 بر صنعت خودروسازی ایتالیا 

پس از پایان دوران اعلام حالت فوق العاده "Lock Down"  ناشی از شیوع کرونا و خاموشی مطلق صنعت در ایتالیا، از ماه ژوئن فعالیتهای تولیدی، تجاری و خدماتی این بخش اتومبیل از سر گرفته شد. اما میزان فروش به میزان 23% نسبت به همین ماه در سال قبل کاهش یافت. از سال 2016 تا 2019، هر سال در ماه ژوئن به طور متوسط 176 هزار خودرو پلاک گذاری می‌شدند که این مقدار در 2020 به حدود 132 هزار خودرو رسید.

بحران کووید - 19 به صنعت خودرو در ایتالیا آسیب شدیدی رسانده است و به طور واضحی از سرگیری دوباره تولید در این کشور دچار مشکل شده است. کاهش شدید 65 درصدی تعداد پلاک گذاری‌ها در ماههای اول 2020 را در نمودار زیر می‌توان مشاهده کرد.

 

گروه فیات کریسلر (و مازراتی) که 24% بازار اتومبیل ایتالیا را در اختیار دارد اعلام کرده است که در شش ماهه اول سال 48% کاهش فروش داشته است. در ماه آگوست قرار است طرح دولت ایتالیا برای تخفیف در زمینه خرید اتومبیل جدید سازگار با محیط زیست و تخفیف برای تغییر مالکیت اتومبیلهای دست دوم یورو 6 اجرا شود. ولی اعتبارات اختصاص یافته در این زمینه بسیار کم هستند و بعید است تغییری در روند ازسرگیری این صنعت داشته باشند. در ایتالیا 70 هزار پست شغلی در زمینه اتومبیل و قطعه سازی، پس از خاموشی دوران کووید در معرض نابودی قرار دارند. ایتالیا در حال حاضر منتظر تصمیمات جدی از سوی اتحادیه اروپا برای جبران خسارت های دوران خاموشی مطلق است.

در حال حاضر 67% ایتالیایی‌ها ترجیح می دهند برای جابجایی‌ها از اتومبیل شخصی خود استفاده کنند تا از ویروس در امان باشند. باید در نظر داشت که بسیاری از کارکنان همچنان در حال دورکاری هستند. بعد از تابستان میزان این دورکاری بسیار کاهش خواهد یافت. پیش بینی می‌شود که پس از بازگشت عموم به سر کارها، از آنجایی که هنوز حدود 13 میلیون خودرو با استاندارد یورو4 در ایتالیا در گردش هستند، میزان آلودگی افزایش چشمگیری می یابد. از این رو ضرورت سرمایه گذاری بر روی زیرساخت ها، سیستم ترافیک هوشمند، استفاده و تشویق برای خرید اتومبیلهای نسل آخر، استفاده از سوختهای مناسب محیط زیست و استفاده از مالیات حمل و نقل برای ساخت و پیشرفت زیرساختها بر همگان معلوم است.

 

آشنایی با اتحادیه ملی صنعت خودرو ایتالیا(آنفیا)

آنفیا، اتحادیه ملی صنعت خودرو در ایتالیا و از بزرگترین اتحادیه‌های تجاری این کشور است. آنفیا عضو اتاق صنعت ایتالیا نیز می‌باشد. در سال ۱۹۱۲ در شهر تورین  تاسیس شده و بیش از ۱۰۰ سال در حال ارائه خدمات به شرکای خود برای ارتباط با نهادهای عمومی، خصوصی، ملی و بین المللی و همچنین کمک به مطالعه و تحقیق در زمینه مسائل فنی، اقتصادی، مالی و قانونی در صنعت خودرو می‌باشد. 

این اتحادیه از سه گروه تشکیل شده است که همه زیر نظر مدیریت اتحادیه می‌باشند:

  • گروه قطعات: تولید کنندگان قطعات
  •  گروه طراحی  و پروژه: شرکت هایی که در زمینه پروژه، مهندسی، استایل و دیزاین خودرو و همچنین طراحی قطعات مشغول به کارند.
  • سازندگان: تولید کنندگان عمومی خودرو که شامل کامیون، تریلر، کمپر، خودروهای خاص ( برای استفاده‌های متفاوت)  و ساخت تجهیزات خاص برای اتومبیل ها می‌باشند.

 

هدف این اتحادیه ارتقای دنیای خودرو  و ایجاد رقابت و ایجاد روابط مفید بین شرکت های اتومبیل سازی است و به همین دلیل است که با نهادهای ملی و بین المللی در ارتباط بوده و در زمینه‌های مختلف از جمله شرکت در نشست های فنی و نمایشگاهها، مطالعه و آنالیز بازار، ارائه مشاوره و فناوری فعال است.

دفتر این اتحادیه در شهر تورین، شهر خودروسازی ایتالیا قرار دارد.

شایان ذکر است که شرکتهای مختلف سازنده قطعات خودرو در ایتالیا مشغول به کار هستند که از جمله آنها می‌توان به استان امیلیا، لومباردیا و ونتو اشاره کرد. که اطلاعات جامع و کامل این شرکتها از طریق link ذیل قابل دسترس می‌باشد.

شرکتهای سازنده قطعات خودرو

اطلاعات تماس و سایت اتحادیه ملی صنعت خودروی ایتالیا:  

www.anfia.it

10128 Torino – Corso Galileo Ferraris 61

Tel. (39) 011 55 46 511

Fax. (39) 011 54 59 86

E-mail anfia@anfia.it

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما