معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۳

تلاش ترکیه در افزایش صادرات مواد غذایی در دوران کرونا

شیوع کرونا در جهان سبب شد که تعادل در تراز عرضه و تقاضا در کشورها مختل شده و از سوی دیگر زنجیره تامین مواد غذایی در جهان روز به روز دچار مشکل گردد. علی رغم این که شیوع بیماری کووید 19 موجب توقف روند تجارت بین المللی در بسیاری از کشورهای جهان شد ، ترکیه توانست در 5 ماه نخست سال جاری میلادی حجم صادرات مواد غذایی خود را 118 درصد افزایش دهد.

 علی رغم این که شیوع بیماری کووید 19 موجب توقف روند تجارت بین المللی در بسیاری از کشورهای جهان شد ، ترکیه توانست در 5 ماه نخست سال جاری میلادی حجم صادرات مواد غذایی خود را 118 درصد افزایش دهد. صادرات مواد غذایی این کشور در ماههای نخست سال 2020 میلادی  38 میلیارد و 706 میلیون و 423 هزار و 467 لیر ترک بوده و بیشترین افزایش صادرات با 415 درصد افزایش مربوط به قند ، مواد قندی و عسل میباشد .

 این کشور همچنین برای ایجاد زمینه لازم در افزایش هر چه بیشتر میزان صادرات مواد غذایی ، محصولات کشاورزی و دستیابی به بازارهای اروپا ، جمهوریهای ترک نشین و آسیای میانه  تلاش میکند که نمایشگاههای مجازی را جایگزین نمایشگاههای معمولی کند.

 بر این اساس نیز قرار است که نمایشگاه مجازی بین المللی مواد غذایی و محصولات کشاورزی تحت عنوان ‘’  Agro Food Tech Europe ‘’ در تاریخ 20 الی 26 جولای 2020 میلادی با هدف دسترسی به بازارهای اروپا و نمایشگاه مجازی بین المللی مواد غذایی و محصولات کشاورزی تحت عنوان ‘’ Uz Argo Food Tech ‘’ در تاریخ 19 الی 25 آگوست 2020 میلادی با هدف دسترسی به بازارهای آسیای میانه و جمهوریهای ترک نشین برگزار گردد .

 قرار است در 20 جولای سال جاری میلادی بیش از 100 شرکت فعال در بخش مواد غذایی ، صنعت بسته بندی و کشاورزی در نمایشگاه مجازی Agro Food Tech Europe شرکت کنند و شرکتهای ترک در تلاشند تا بتوانند با شرکت در این نمایشگاهها فرصتهای لازم برای ورود به بازار اروپا را بدست اورند.

در نمایشگاه‌های مجازی مورد نظر امکان گفتگوی زنده از طریق ویدیو کنفرانس بین شرکتهای شرکت کننده وجود داشته و شرکتها میتوانند از طریق اینترنت به صورت شبانه روز در طول برگزاری نمایشگاه با هم در ارتباط باشند. توقف پروازها و نگرانیهای موجود در تردد آزاد اتباع  کشورهای مختلف به دلیل شیوع بیماری کرونا سبب شده است  تا در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاههای مجازی یکی از راههای موثر در ادامه روند و توسعه تجارت بین کشورها باشد.

شیوع بیماری کرونا در جهان سبب شکل گیری مجدد درعرصه‌های اجتماعی و اقتصادی کشورها شد. کشورهای جهان در تلاشند تا بتوانند تا آنجا که ممکن است خود را با شرایط جدید وفق داده و میزان ضریب سازگاری خود را بیش از پیش افزایش دهند. برگزاری نمایشگاههای مجازی یکی از روشها و مدلهای جدید در شرایط کنونی در جهان است تا بار دیگر کشورها بتوانند روند تجارت خود را در جهان پیرامون ادامه دهند.

تجارت از راه دور به عنوان مقوله ای جدید در تجارت هم اکنون روشی برای تعاملات تجاری بین کشورهاست که با استفاده از تکنولوژیهای موجود روز به روز بر دامنه آن افزوده میشود. معرفی کالاها و ظرفیتهای تجاری بالقوه شرکتهای فعال در عرصه‌های مختلف در کشورهای گوناگون از طریق استفاده از اینترنت و به طور مجازی با توجه به عدم لزوم پرداخت هزینه‌های رفت و برگشت، اسکان،  حمل و نقل کالا و مسائل ناشی از صدور روادید برای شرکتها جهت شرکت در نمایشگاهها میتواند فرصتهای مناسبی در شرایط کنونی برای شرکتها به ویژه شرکتهای بخش خصوصی کشورمان جهت شرکت در این گونه نمایشگاهها باشد.

تنظیم و تبیین تقویم نمایشگاهی به صورت مجازی از سوی دستگاه‌های ذیربط در کشور و اعلام آن به کشورهای هدف به طور مستقیم و یا از طریق نمایندگی‌های کشورمان در خارج میتواند زمینه مناسبی برای ادامه روند تعاملات تجاری بخشهای خصوصی و دولتی با دنیای خارج و بازارهای بین المللی در دوران کنونی و پساکرونا باشد . 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما