معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۰۷

فرصت های سرمایه گذاری در کشور سیشل

کشور کوچک سیشل با 96 هزار نفر جمعیت، با مساحتی در حدود 455 کیلومتر مربع(نصف مساحت شهر تهران) و متشکل از 115 جزیره در منطقه جنوب اقیانوس هند و در شمال کشور ماداگاسکار واقع شده است. این کشور به دلیل آب و هوای بسیار متبوع زمینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در بخش جهانگردی، به دلیل برخورداری از منطقه انحصاری اقتصادی 1.3 میلیون کیلومتر مربعی زمینه بسیار مساعدی برای سرمایه گذاری در بخش اقتصاد آبی و به دلیل برخورداری از زیرساخت هایی در سطح استانداردهای جهانی زمینه بسیار خوبی در بخش خدمات مالی می‌باشد. سیشل یکی از بالاترین درآمد سرانه را در قاره آفریقا و جهان دارد و به دلیل مشوق های دولتی به بستر جذابی برای سرمایه گذاران خارجی در زمینه‌های مختلف بویژه در بخش خدمات تبدیل شده است.

دلایل سرمایه گذاری در سیشل:

کشور سیشل با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی مستعد سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری، اقتصاد و مالی می‌باشد. این کشور در قلب اقیانوس هند واقع شده است و به دلیل برخورداری از زیرساخت های حمل و نقل هوایی(یک فرودگاه بین المللی و دو فرودگاه داخلی) و دریایی (شش بندر و شش اسکله برای قایق های تفریحی و ماهیگیری) قوی به صورت روزانه با تمامی مراکز مهم اقتصادی خاورمیانه، اروپا، آسیا و آفریقا مرتبط است.

دمای هوای این کشور از 25 تا 32 درجه سانتی گراد در طول سال در نوسان است.

نرخ باسوادی در این کشور 96 درصد است و نیروی کار تحصیلکرده و ماهر در حوزه‌های کاری مختلف مهیا می‌باشد.

برخورداری از ثبات سیاسی و اقتصادی بسیار مناسب

اقتصاد رو به رشد با گسترش فرصت های کاری در زمینه‌های شیلات، کشاورزی، املاک و مستغلات، جهانگردی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و انرژی.

مشوق های مالی دولتی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری، کشاورزی، انرژی، شیلات و بهداشت و درمان متناسب با شکل و محتوای پروژه

رتبه اول در آفریقا و بیست و هفتم در جهان از نظر شاخص احساس فساد موسوم به CPI در سال 2019

رتبه دوم بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی در آفریقا در سال 2019

رتبه دوم شاخص مدیریت ابراهیم در کشورهای آفریقایی(Ibrahim Index of African Governance) در سال 2019

رتبه اول شاخص توسعه انسانی در آفریقا در سال 2019

برخورداری از کوتاهترین پروسه ثبت شرکت و انجام سرمایه گذاری در آفریقا و جهان

اعطای روادید فرودگاهی به اکثر کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران

 

محدودیت های سرمایه گذاری در سیشل:

گروه اول: این زمینه‌های سرمایه گذاری خاص اتباع سیشل است و اتباع خارجی حق ورود به آن را ندارند. این گروه شامل مشاغل کوچک می‌باشد.

گروه دوم: فعالیت اقتصادی که سرمایه گذاران خارجی به صورت مشترک با اتباع سیشل می‌توانند در آن سرمایه گذاری نمایند. این گروه شامل مشاغل متوسط می‌باشد.

گروه سوم: فعالیت هایی که به اتباع خارجی اجازه سرمایه گذاری 100 درصدی داده شده است. این گروه شامل زمینه‌های کاری بزرگ و اولویت های توسعه ای دولت سیشل می‌شود.

 

مهمترین بخش های سرمایه گذاری در سیشل:

توریسم:

هتل و اماکن اقامتی

فروشگاه‌های بزرگ

مراکز تفریحی

رستوران‌های اختصاصی

مراکز توریسم سلامت

آکواریوم

توریسم طبیعت

کافی شاپ

آژانس های مسافرتی

مراکز تفریحی ساحلی

اقتصاد آبی:

ماهیگیری

گردشگری دریایی

اکتشاف نفت

آبزی پروری

اکوتوریسم و ماهیگیری پایدار

مراکز تفریحی دریایی

فرآوری ماهی

پژوهشکده‌های تحقیقاتی

خدمات تعمیر و نگهداری کشتی‌ها

سردخانه

آزمایشگاه

خدمات مالی:

سیشل یک مرکز شناخته شده و معتبر بین المللی در حوزه خدمات مالی است و ساختارهایی با سطح استانداردهای جهانی در این راستا بوجود آورده است. ساختارهای خصوصی و دولتی در زمینه نظارت بر این فعالیت ها در چارچوب اصول و قوانین بین المللی فعال هستند و بدین ترتیب توانسته است نیازهای صفر تا صد سرمایه گذاران بین المللی در این حوزه را مرتفع سازد و محیط بسیار شفاف و امنی را مهیا سازد.

سازمان خدمات مالی سیشل (FSA) در سال 2013 تاسیس و تنظیم کننده خدمات مالی غیربانکی در سیشل است و مسئولیت صدور مجوز، نظارت و توسعه این گونه خدمات را در سیشل بر عهده دارد.

مهمترین فرصت های سرمایه گذاری در بخش خدمات مالی عبارتند از:

شرکت های تجاری بین الملل (IBS)

شرکت ها (مجوزهای خاص)

بنیادها

شرکت های مسئولیت محدود

صندوق ها

اوراق بهادار

بیمه‌های بین المللی

مزایای سرمایه گذاری در بخش شرکت های تجارت بین الملل:

معاف از مالیات

عدم تعیین حداقل سرمایه

اجازه مالکیت 100 درصدی خارجی

عدم وجود محدودیت ملیتی برای مدیران و سهامداران

نیاز به حسابرسی ندارند

حداقل یک مدیر و یک سهامدار برای تاسیس شرکت مورد نیاز است که می‌تواند فرد واحدی باشد

هیچ کنترل ترزی برای آنها وجود ندارد و آزادی کامل در انتقال ارز را دارند

اطلاعات مربوط به سهامداران و مدیران این شرکت ها در دسترس عموم نیست

عدم نیاز به برگزاری نشست سالانه در سیشل و می‌تواند در هر نقطه از جهان برگزار شود.

فناوری اطلاعات و ارتباطات:

سیشل همیشه یکی از پیشتازان در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه و آفریقا بوده است و توانست در سال 2017 از نظر شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در رتبه دوم آفریقا قرار گیرد و از نظر کیفیت اینترنت و تلفن همراه نیز جزو سه کشور اول این قاره است.

فرصت های سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات:

ارائه دهندگان خدمات تجاری

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی

امنیت سایبری

توسعه چندرسانه ای(نرم افزار، فیلم ها، انیمیشن، وب سایت، صوت)

مراکز داده‌ها

کابل های زیدریایی

فناوری بی سیم

ارائه دهندگان خدمات تلویزیونی

طراحی وب سایت ها

اپراتورهای خدمات موبایل

بخش بهداشت و درمان:

دولت سیشل متعهد به ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالا به مردم و جهانگردان می‌باشد و به همین دلیل حمایت های ویژه ای از سرمایه گذاران خارجی در این بخش می نماید. در سیشل 6 بیمارستان وجود دارد و بخش خصوصی نیز با 16 کلینیک خدمات عمومی‌پزشکی، 8 کلینیک دندانپزشکی و 22 داروخانه نقش مهمی در بستر سازی خدمات بهداشتی و درمانی ایفا می‌کند. زیرساخت های موجود در این بخش پاسخگوی نیازهای این کشور نیست و دولت این کشور سالانه نزدیک به 10 میلیون دلار برای اعزام بیماران خود به کشورهای دیگر هزینه می‌کند. سیشل سالانه پذیرای 400 هزار نفر جهانگرد می‌باشد(چهار برابر جمعیت این کشور) و بسیاری از این تعداد برای توریسم سلامت به این کشور سفر می‌کنند و به دلیل افزایش روزافزون جهانگردان مخصوصاً افرادی که با انگیزه توریسم سلامت به این کشور سفر می‌کنند و ناکافی بودن زیرساخت های این بخش به نظر می رسد بسته‌های تشویقی متعددی از طرف دولت اعطا می‌گردد.

فرصت های سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان:

بیمارستان/ کلینیک خصوصی

فروشگاه‌های مواد غذایی ارگانیک و محصولات بهداشتی

کلینیک های تخصصی

مرکز بینایی سنجی

عینک سازی و عینک فروشی

دندانپزشکی

ارتوپدی

مرکز رژیم درمانی

مرکز روانشناسی

انرژی‌های نو:

مزرعه انرژی خورشیدی

مزرعه انرژی بادی

آموزش عالی و مراکز فنی و حرفه ای:

ساخت و ساز:

ساخت آپارتمان

ساخت پانسیون‌های بازنشستگی

ساخت انبار و سوله

کشاورزی:

سیشل به دلیل مساحت بسیار کم درصدد فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی و روآوردن به سمت کشاورزی مدرن با تکیه بر تکنیک های جدید و نو مانند هیدروپونیک، آیروپونیک و کشاورزی عمودی برای استفاده بهینه از زمین‌های کشاورزی موجود و دستیابی به خودکفایی 50 درصدی در این بخش تا افق 2023 می‌باشد. سیشل در حال حاضر با وابستگی 80 درصدی به واردات محصولات کشاورزی، امنیت غذایی بسیار شکننده ای دارد که البته برای جبران این کمبود متحمل هزینه‌های بالایی می‌شود.

خدمات حرفه ای:

در کشور سیشل به دلیل افزایش روزافزون تعداد شرکت های خارجی و حضور سرمایه گذاران خارجی تقاضای فزاینده ای برای برخی از مشاغل وجود دارد که حسابداری، وکالت، مشاوره فناوری اطلاعات و ارتباطات و معماری از مهمترین این مشاغل می‌باشد.

با توجه به شرایط فوق، برخی کشورهای منطقه خلیج فارس خصوصا امارات متحده عربی در این کشور سرمایه گذاری چشمگیری در همه بخش های ضروری و حیاتی نموده و با هوشمندی قابل ملاحظه تلاش نموده اند برخی کمبودهای کشور خود بویژه در زمینه کشاورزی و دامپروری به صورت فراسرزمینی را از کشورهای منطقه اقیانوس هند همچون ماداگاسکار  و سیشل تأمین کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما