معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۱۱

دگرگونی جنگلداری در فنلاند از طریق دیجیتالی سازی

فنلاند به منظور افزایش بهره وری در حوزه صنایع جنگلی به سمت استفاده از فناوری‌های روز در حوزه دیجیتال رو آورده است. امروزه، دیجیتال سازی صنعت جنگل در حال دگرگونی این صنعت در فنلاند است و این امر موجب شده راه حل های منحصر به فردی ارائه شود و مدیریت جنگل ها را هوشمندتر نماید.

فنلاند به عنوان سومین قدرت نوآور جهان (بر اساس رتبه بندی 2019 بلومبرگ) در حال گذار به سمت اصلاحات ساختاری بزرگ می‌باشد و دیجیتالی سازی چارچوبی برای این دگرگونی‌ها در این کشور ارائه داده است. فنلاندی‌ها مترصد این هستند که از طریق دیجیتالی سازی، مردم و مشاغل در مرکز توسعه خدمات عمومی قرار بگیرند. به عنوان مثال، از طریق دیجیتالی سازی سیستم بهداشتی و درمانی، رفاه سالمندان افزایش یابد یا از طریق دیجیتالی سازی حوزه آموزش، کودکان تاریخ و جغرافیا را در یک محیط مجازی بیاموزند و همچنین نیاز به خودرو شخصی با خدمات جامع حمل و نقل عمومی‌برطرف شود.

در این کشور، استفاده از فناوری دنیای واقعیت مجازی (VR World)، برنامه‌های کاربردی مدیریت جنگل قابل نصب در تلفن همراه و بهره گیری از پهباد ها، ضمن صرف جویی در زمان و هزینه، موجب افزایش بهره وری در صنعت جنگل شده است.

فنلاند با در اختیار داشتن 26.2 میلیون هکتار جنگل، جنگلی ترین کشور اروپاست؛ جنگل ها بیش از 75 درصد مساحت این کشور را پوشانده اند. در نتیجه مدیریت پایدار جنگل ها طی دهه‌ها در این کشور، میزان درختان تولید شده در هر سال بیش تر از میزان چوبی است که از قطع درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمعیت 5.5 میلیونی فنلاند، بیش از 600,000  نفر دارای جنگل خصوصی هستند و از 22 میلیارد درخت ترکیبی مراقبت می‌کنند. 60 درصد از جنگل های فنلاند به بخش خصوصی تعلق دارد. ارزش جنگل های خصوصی در فنلاند حدود 40 میلیارد یورو است به طور متوسط، هر مالک 30 هکتار جنگل را در اختیار دارد.

امروزه اطلاعات جمع آوری شده از جنگل ها با روشهای ابتکاری را می‌توان در حوزه مدیریت جنگل مورد استفاده قرار داد. در این ارتباط، "جنگل مجازی" نیز پدیده ای در حال ظهور می‌باشد. "پروژه جنگل مجازی" به زودی امکان پذیر خواهد شد در این پروژه آهنگ توسعه فناوری و تجهیزات در حوزه جنگل حیرت انگیز می‌باشد. امروزه بردن تصاویر دیجیتالی زنده از مناطق جنگلی به دنیای واقعیت مجازی (VR World) یا همان "جنگل مجازی"، روشی جدید برای مدیریت دارایی‌های جنگل است.

برای کسانی که به دنبال راه حل های جدید برای مدیریت جنگل هستند، به زودی می‌توان از طریق یک "هدست واقعیت مجاز" از هر جنگل بازدید کرد و معاملات الوار و امور مدیریت جنگل را به صورت زنده برنامه ریزی کرد. خدمات مجازی ما را قادر می سازد تا به صاحبان جنگل نشان دهیم که از املاک آنها بازدید کرده ایم. در دنیای واقعیت مجاز، حتی می‌توان پس از انجام اقدامات انجام شده، نشان داد که جنگل چگونه خواهد بود. از طریق این خدمات، مدیریت جنگل ها هیچ زمانی همچون حالا به این راحتی صورت نگرفته است.

استفاده از پیشرفت های دیجیتال در حوزه جنگل حایز اهمیت است. به عبارت دیگر جنگل ها در فنلاند در حال شکل گیری سایبری هستند. امروزه تقریباً 30٪ از کل معاملات در زمینه چوب به صورت دیجیتالی صورت می‌گیرد و  50 درصد مالکان جنگل که کمتر از 50 سال سن دارند از خدمات دیجیتالی بهره می‌برند. فناوری‌های مجازی و برنامه‌های کاربردی قابل نصب در تلفن همراه به صاحبان جنگل راه‌های جدیدی برای مراقبت از جنگل ها در هر کجا که باشند و در هر زمان که بخواهند، ارائه می دهد.

دیجیتالی شدن و استفاده بهتر از آمار و داده‌های مربوط به دارایی‌های جنگل موجب صرفه جویی قابل توجه و افزایش بهره وری در صنعت جنگل می‌شود. عرضه دقیق چوب، بهره وری در صنعت جنگل را بهبود می‌بخشد. وقتی بدانیم در هر مکان چه نوع درختانی وجود دارد مثلا با استفاده از سنجش از دور، می‌توانیم از قبل برنامه ریزی کنیم که چه ماده اولیه ای ارزش آن را دارد که از کدام تنه درخت تولید کند.

با فناوری جدید و مدیریت داده می‌توانیم جهش های چشمگیری در توسعه داشته باشیم. فناوری‌های جدید به ما کمک می‌کنند که از ذخایر فوق العاده جنگلی خود استفاده کنیم. در جمع آوری داده‌ها و تهیه چوب از جنگل های شمالی از فناوری‌هایی استفاده می‌شود که این فناوری‌ها در جای دیگر یافت نمی‌شود.

داده‌ها به تنهایی کافی نیستند: باید به شکلی پردازش شوند که مورد استفاده متقاضیان آن قرار گیرند، خواه از صاحبان جنگل باشند، یا خریداران چوب، اپراتورهای جنگل و یا برنامه ریزان تهیه چوب. برنامه‌های کاربردی قابل نصب در تلفن همراه به صاحبان جنگل در تصمیم گیری‌ها کمک می‌کنند تا املاک جنگلی خود را مدیریت کنند. در فنلاند حدود 40 هزار نفر صاحب جنگل به استفاده از برنامه UPM Metsa (تولید شده توسط گروه متسا) برای پیگیری دارایی‌های خود علاقه مند شده اند. این سرویس فقط یکی از نوآوری‌های مبتنی بر داده‌های باز سازمان دولتی "مرکز جنگل فنلاند" است که بیش از چهار پنجم منطقه جنگلی این کشور را در بر می‌گیرد و از طریق اسکن لیزری و بررسی میدانی جمع آوری شده است.

"گروه متسا"، شرکتی در حوزه صنعت جنگل می‌باشد که به 104,000 صاحب جنگل تعلق دارد. این گروه بازیگر مهم در حوزه صنعت در فنلاند است و به طور فعال در حال توسعه فناوری‌های جدید برای صاحبان جنگل می‌باشد.

 آقای Juha Jumppanen از اعضای این می‌گوید: من معتقدم که در آینده هر درخت در فنلاند مدل سازی می‌شود و ما از محل دقیق، طول، قطر، گونه‌ها و سایر داده‌های کلیدی مطلع خواهیم شد. ما با شرکای خود یک نسخه نمایشی جنگل مجازی را توسعه داده ایم و هدف این است که بتوانیم بر اساس هر جنگل یک دوقلوی مجازی ایجاد کنیم. گروه متسا همچنین پهبادهای مجهز به دوربین را تولید کرده است. این پهبادها کمک می‌کنند تا اطلاعات دقیق تر و متنوع تری از جنگل ها بدست آید. به عنوان مثال، آسیب های ناشی از سوسک ها قبل از اینکه با چشم انسان قابل مشاهده باشد، قابل شناسایی است.  این روش های مدرن، استفاده و مدیریت جنگل را به دوره جدیدی سوق می دهد و این امکان را فراهم می نماید تا هزینه برنامه ریزی برای جنگل ها کاهش یافته و اطلاعات دقیق تری در مورد آنها بدست آید.

در فنلاند تخمین زده شده است که در صورت استفاده از تمامی داده‌های بدست آمده از جنگل ها، در صنعت جنگل می‌توان سالانه بیش از 100 میلیون یورو صرفه جویی کرد. این میزان تقریباً ده درصد از 1.2 میلیارد یورو هزینه سالانه برداشت و حمل درختان را شامل می‌شود. بنابراین مزیت بالقوه جهش دیجیتالی در صنعت جنگل فنلاند، صرفه جویی قابل توجه در هزینه‌ها است.

دیجیتالی سازی، صنعت جنگل را به سرعت به سمت اقتصاد زیستی و آینده ای فاقد فسیل سوق خواهد داد. علاوه بر اهمیت مقابله با تغییرات اقلیمی، حرکت به سمت اقتصاد دایره ای به شکلی که منابع طبیعی تجدید پذیر برای مدت طولانی در گردش باشند، حایز اهمیت می‌باشد. صنعت جنگل نقش بسیار مهمی در اقتصاد دایره ای ایفا می‌کند زیرا محصولات چوبی جایگزینی پایدار برای محصولاتی هستند که از منابع طبیعی فسیلی و تجدیدناپذیر ساخته می‌شوند. تخمین زده می‌شود که جمعیت جهان طی ده سال آینده بیش از یک میلیارد نفر افزایش یابد و نیاز به مواد بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، نیاز به الیاف نساجی افزایش خواهد یافت، اما ما با محدودیت های اکولوژیکی تولید پنبه روبرو هستیم. در آینده محصولات جدید و تجدید پذیر ساخته شده از مواد اولیه مبتنی بر چوب تولید خواهند شد و تقریباً هر چیزی حتی لباس را می‌توان از الیاف چوبی تهیه کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما