معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۹

اخبار اقتصادی شانگهای چین(هفته اول مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای چین در هفته اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اصلاحات روستایی در جه جیانگ، تساوی کارگران و پروفسورها

دپارتمان امور روستایی و کشاورزی جه جیانگ به تازگی و برای اولین بار عنوان متخصص ارشد را به چهار کشاورز در استان جه جیانگ اعطا نمود؛ این اولین بار در این استان است که کشاورزان از عنوانی برخوردار می‌شوند که به محققان علمی داده می‌شود.

این کشاورزان در کارهایی نظیر پرورش بذر (seed breeding)، دامپروری و درختکاری دارای تخصص هستند. بسیاری از افراد شغل کشاورزی را به عنوان یک شغل کاربر در نظر می‌گیرند که به استعداد خاصی نیاز ندارد. به همین دلیل لزومی ندارد که کشاورزان به اندازه محققین علمی مورد توجه قرار گیرند. چنین برداشت های کلیشه ای با دلسرد نمودن افراد از ورود به کشاورزی، مانعی بر سر راه توسعه صنعت کشاورزی محسوب می‌شود. استعداد بعنوان حلقه ضعیف تولیدات کشاورزی، یکی از اولویت های اصلاحات روستایی است. به همین دلیل است که طی سال های اخیر، چین به تشویق نوع جدیدی از - کشاورزان حرفه ای- مبادرت ورزیده است که از مهارت های بالایی برخوردار هستند.

بر اساس گزارش های سال های اخیر، 160 هزار کشاورز حرفه ای در استان جه جیانگ تست های مربوط به مهارت حرفه ای را گذرانده اند تا در مزارع بزرگ، شرکت های تعاونی روستایی و شرکت های کشاورزی مشغول به کار شوند.

رشد تولید ناخالص داخلی استان آنخویی در نیمه اول سال 2020

استان آنخویی در نیمه اول سال 2020 شاهد رشد 0،7 درصدی تولید ناخالص داخلی خود بود. به گفته مقامات محلی آنخویی GDP این استان در این بازه زمانی به 1،7551 تریلیون یوآن رسید.

تولید ارزش افزوده صنایع اولیه (primary industry) یا بخش کشاورزی حدود 115،23 میلیارد یوآن بود که نسبت به شش ماه نخست سال گذشته، 1،2 درصد رشد کرده است. صنایع ثانویه و ثالث ( صنعت و خدمات ) نیز به ترتیب شاهد رشد 0،8 درصد (به ارزش 712،62 میلیارد یوآن) و 0،4 درصد (به ارزش 927،26 میلیارد یوآن) در شش ماه نخست سال 2020 بود.

ارزش افزوده بخش های با فناوری پیشرفته استان آنخویی نیز در این بازه زمانی شاهد رشد 10،5 درصدی بود. ارزش افزوده بخش های استراتژیک نوظهور نیز یک رشد 8 درصدی را تجربه نمود. ارزش کل صادرات و واردات استان آنخویی در نیمه اول سال 2020 حدود 34،81 میلیارد دلار بود که در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته 5،5 درصد رشد را تجربه کرده است. شایان ذکر است که حجم کل صادرات و واردات استان آنخویی در سه ماه اول سال نسبت به سال گذشته، 4،2 درصد کاهش یافته بود.

رشد سرمایه گذاری خارجی در نینگبو علیرغم کووید-19

بر اساس آمارها، استفاده واقعی از سرمایه گذاری خارجی در نینگبو (استان جه جیانگ) علیرغم شیوع کووید- 19، شاهد یک رشد باثبات در نیمه اول سال 2020 بود.

دپارتمان تجارت بندر نینگبو اعلام کرد از ماه ژانویه تا ماه ژوئن سال جاری میلادی، استفاده واقعی از سرمایه خارجی به 1،524 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 1،8 درصد رشد کرده است. این رقم 63،5 درصد از اهداف برنامه ریزی شده سالانه شهر نینگبو را پوشش می دهد.

این رشد نشانگر این واقعیت است که علیرغم ضعیف شدن سرمایه گذاری مستقیم فراملی در سراسر جهان از ابتدای سال جاری، نینگبو هنوز یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاران خارجی محسوب می‌شود. از پایان ماه ژوئن به این سو، 67 شرکت از 500 شرکت برتر دنیا به افتتاح 147 شعبه در شهر نینگبو مبادرت ورزیده اند. آمارها نشان می دهد که روی هم رفته 216 شرکت با سرمایه خارجی در شش ماه اول سال 2020 در نینگبو تأسیس شده اند که ارزش آنها در حدود 6،64 میلیارد دلار می‌باشد که در مقایسه با سال گذشته، یک رشد 55،5 درصدی محسوب می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما