معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۹

اخبار اقتصادی تایلند ( نیمه دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی تایلند خرداد در نیمه دوم تیر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آخرین تحولات بازار خودرو و قطعات

بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، تغییر ساختاری در بازار قطعات خودرو تایلند صورت گرفته است. بازار قطعات خودرو تایلند یکی از مهم‌ترین بخش‌ها از بدنه ساخت خودرو در شرق آسیا است. با تعطیل شدن بسیاری از این فعالیت‌ها، برخی تولیدکنندگان به سمت تولید خودروهای برقی تغییر کاربری داده‌اند. ۹۰۰ هزار نفر در صنایع خودرو تایلند مشغول به کار هستند. با تحمیل شرایط رکود (بعد از شیوع ویروس کووید 19) بخش زیادی از نیروی کار بدون حقوق مانده‌اند. درعین‌حال یک‌راه برای توسعه در این راه بازار وجود دارد و آن‌هم کمک به سمت تولید خودروهای الکتریکی است. این بخش تنها به رقمی‌بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از بسیاری از قطعاتی که در داخل خودروهای دیگر استفاده می‌شود، نیاز دارد. با برآورد معادل یک‌سوم یک‌میلیون شغلی که درخطر از دست رفتن قرار دارند، تولیدکنندگان قطعات خودرو به سمت صنایع دیگر مانند تجهیزات پزشکی تغییر مسیر داده‌اند. روندی که ساختار اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا را بعد از شرایط کووید تغییر شکل داده است. مسئولین دولتی نیز در این رابطه اظهار نگرانی کرده‌اند. بعضی از شرکت‌ها برای اینکه نیروی کار خود را اخراج نکنند، به فعالیت‌های دیگر مانند تعمیر قطعات و یا ارائه تجهیزات پزشکی مانند ماسک روی آورده‌اند.

برخی از تولیدکنندگان تایلندی عقیده دارند تنها با انطباق با شرایط جدید می‌توانند خود را در بازار حفظ نمایند. همه‌گیری ویروس کرونا باعث می‌شود که خروجی این صنعت در تایلند به تقریباً نصف و در حدود تولید ۱.۱۴ میلیون خودرو در سال برسد. تولیدکنندگان قطعات خودرو که تقریباً ۸۰ درصد شاغلین صنعت خودرو کشور را شامل می‌شوند تاکنون ۲۰ هزار نیروی کار خود را بیکار نموده‌اند که ممکن است تا پایان سال این عدد به ۱۰۰ هزار نفر افزایش یابد. درعین‌حال چشم‌انداز تولید خودروهای الکتریکی رو به رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵ میلیون افزایش یابد. دولت تایلند در ماه مارس سال جاری، تولید خودروهای الکتریکی را به‌اندازه ۳۰ درصد کل تولید یعنی ۷۵۰۰۰۰ خودرو (تا سال ۲۰۳۰) پیش‌بینی کرده بود. یکی از علل گرایش به افزایش تولید این خودروها، آلودگی هوا در تایلند است. در سال ۲۰۱۸ شرکت‌های هوندا و نیسان برای سرمایه‌گذاری به ارزش ۸۸۸ میلیون دلار برای تولید خودروهای الکتریکی (و با استفاده از باتری) به توافق با دولت رسیدند. به‌طورکلی خودروهای الکترونیکی الکتریکی بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ قطعه نیاز دارند درحالی‌که خودروهای بنزینی سنتی بین ۳۰ هزار قطعه برای تولید نیازمند هستند.

آخرین شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و قوانین مربوطه در تایلند

تایلند ۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرده است که تمامی آن‌ها از خارج از کشور واردشده‌اند. البته تمامی موارد اعلام‌شده به‌محض ورود به کشور قرنطینه ۱۴ روزه و مراقبت‌های پزشکی فرستاده‌شده‌اند. ۴ مورد اخیر، چهار شهروند تایلندی هستند که از کشورهای سودان و امارات متحده عربی در حال بازگشت به تایلند بودند. علاوه بر این شهروندان تایلندی، دو مورد دیگر (فرد مصری و دیپلمات سودانی) نیز موارد بعدی بوده‌اند. در حدود سه هفته بود که ابتلا به کرونا در تایلند صورت نگرفته بود. مجموعه تلفات موجب به مرگ در تایلند درنتیجه ابتلا به ویروس کرونا ۵۸ نفر بوده است. کل ابتلا به ویروس ۳۱۶۲ نفر بوده که از این میان ۳۰۴۰ نفر بهبودی کامل یافته‌اند. دولت تایلند هنوز در مورد بازگشایی کامل مرزها، بازگشایی کامل دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و اقدامات محافظتی دیگر به‌طور کامل تصمیم‌گیری نکرده است؛ ولی قوانین مرتبط و سخت‌گیرانه در این خصوص در حال کاهش و به سمت بازتر شدن هستند. در ماه گذشته قوانین در خصوص اجازه ورود به برخی گروه‌های خاص از خارجیان تصویب‌شده است. بیشتر این قوانین مربوط به گردشگران سلامت و همچنین فعالان اقتصادی خواهد بود. مسئولین دولتی تایلند امید دارند با بهبود شرایط، به‌طور گزینشی مسیر را برای ورود گردشگر هموار نمایند. با توجه به اتکای اقتصاد تایلند به بخش گردشگری، رکود ایجادشده در این بخش آسیب زیادی به تولید ملی و درنتیجه اشتغال وارد نموده است.

پس از گسترش شیوع ویروس کرونا و حالت اضطراری در تایلند، قانون منع پروازهای بین‌المللی برقرار شد. تا پیش‌ازاین قرار بود در ابتدای جولای 2020 این قوانین برداشته شوند. با توجه به اینکه بیشتر از ۴ هفته است هیچ مورد ابتلای جدیدی (تا قبل از ابتلای دو مورد خارجی) در داخل خاک تایلند اعلام‌نشده است، ممکن است تجدیدنظرهایی در این خصوص انجام شود. همچنین با توجه به قوانینی وضع‌شده در مورد ورود اتباع خارجی به این کشور و اجازه به برخی افراد مانند گردشگران سلامت و فعالان اقتصادی، گمانه‌زنی‌ها در مورد چگونگی بازگشایی پروازهای خارجی بیشتر شده است. قرار بود در اول ژانویه امسال این ممنوعیت پروازی برداشته شود، ولی دولت تایلند در هفته جاری طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این محدودیت‌های پروازی برای اتباع خارجی تا پایان ژانویه برقرار خواهند بود و تنها اجازه پرواز به گروه افراد گفته‌شده اعطا خواهد شد. تا این تاریخ (پایان تیرماه) تصمیمات جدیدی در مورد لزوم انجام تست کرونا در کشور مبدأ و همچنین به‌محض ورود در تایلند اتخاذشده است.

تغییرات شاخص سهام در تایلند

شاخص مبادله سهام تایلند به میزان پانزده و نیم واحد یا ۱.۱۳ درصد افزایش‌یافته و به رقمی معادل 1387.77 رسیده است. تغییرات یادشده در تاریخ ۷ جولای رخ‌داده است. کارشناسان حوزه بورس پیش‌بینی کرده‌اند که شاخص بین واحدهای ۱۳۸۵ و ۱۴۰۰ افزایش یابد و احیای اقتصادی به شکل V در تایلند رخ دهد. بازار در تایلند با دریافت علائم مثبت از شاخص خدمات ایالات‌متحده در ماه ژوئن و افزایش آن، روند رو به رشد گرفته است. البته کارشناسان هشدار داده‌اند با توجه به افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا، نسبت به نوسان داشتن بازار در تایلند نیز آگاه و هوشیار باشند؛ چراکه علائمی ‌که به این بازار می‌رسد ممکن است تغییرات زیادی داشته باشند. با ادامه‌دار بودن همه‌گیری ویروس کرونا در ایالت‌های آمریکا، این کشور هنوز شرایط اضطراری و بسته شدن ایالت‌های خود را ادامه دهند که بر بازار بورس اثر منفی خواهد گذاشت. توصیه کارشناسان بورس در تایلند برای سرمایه‌گذاران خرید سهم‌هایی ازجمله موارد زیر خواهد بود: 1- سهام بخش انرژی که از افزایش قیمت نفت خام منتفع می‌شوند؛ مانند شرکت ملی نفت و گاز تایلند PTT؛ 2- سهام شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی که از افزایش نرخ بار بهره‌مند شده‌اند؛ و 3- سهام شرکت‌هایی که به خاطر تزریق بسته‌های تشویقی دولت ممکن است با افزایش ارزش مواجه شوند. در حال حاضر خرید خالص سرمایه‌گذاران خارجی میزان ۳۸۴ میلیون بات (حدوداً 12 میلیون دلار) در سهام و ۱۰ میلیون بات (320 هزار دلار) در اوراق قرضه بوده است. 

برنامه دولت تایلند برای انعقاد موافقت‌نامه‌های آزاد تجاری

تایلند در نظر دارد مذاکرات خود را در خصوص انعقاد موافقت‌نامه‌های آزاد تجاری با برخی کشورها نهایی و آن‌ها را تا دو سال آینده امضا و نهایی نماید. دولت تایلند قصد دارد که تجارت بین‌المللی خود را با امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد دوجانبه با سه کشور در دو سال آینده افزایش دهد. در برنامه‌ریزی برنامه‌وبودجه سال 2022 دولت، موافقت‌نامه‌های نهایی شده در نظر گرفته‌شده‌اند.

 مورد اول موافقت‌نامه تجاری آزاد تجاری تایلند و پاکستان است که بعد از 9 دور گفتگو و مذاکره انتظار می‌رود نهایی شود. موافقت‌نامه دوم، موافقت‌نامه تجاری آزاد ترکیه و تایلند است که تاکنون هفت دور مذاکره در خصوص آن انجام‌شده است. در سال 2019، تبادل هیئت‌های تجاری میان دو کشور صورت گرفته و پیشرفت‌هایی در این خصوص انجام‌گرفته است. انتظار می‌رود این موافقت‌نامه تا ماه دسامبر سال جاری نهایی شود. مورد سوم موافقت‌نامه تجاری آزاد با سریلانکا است که به خاطر انتخابات در این کشور به تعویق افتاد و دو دور مذاکره در این خصوص انجام‌شده است.

علاوه بر موارد فوق، موافقت‌نامه مهم دیگر، مذاکرات در خصوص نهایی کردن همکاری جامع اقتصادی منطقه‌ای (RCEP) با حضور ۱۵ عضو که تجارت آسیا-پاسیفیک را در برمی‌گیرد برنامه‌ریزی‌شده تا طی ماه‌های آتی نهایی شود. قرار است نسخه نهایی شده در سال آینده در ویتنام به امضا برسد. نسخه پیشنهادی در دولت تایلند در کابینه اقتصادی دولت در حال بررسی و انجام مراحل نهایی است.

همچنین اداره کل مذاکرات تجاری وزارت بازرگانی تایلند، چارچوبی را برای مذاکرات روی موافقت‌نامه‌های تجاری آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، انجمن تجارت آزاد اروپایی، بنگلادش، بریتانیا، هنگ‌کنگ و برخی موارد دیگر آماده کرده است.

به‌صورت کلی تایلند هدف دارد که آمار تجاری خود را با کشورهای موردنظر خود و شرکای تجاری خود افزایش دهد. یکی از موارد موردنظر دولت تایلند برای سال‌های آینده، موافقت‌نامه آزاد تجاری بین آ سه آن و چین است. مذاکرات در این خصوص در نظر دارند که تعرفه‌های تجاری را روی برخی آیتم‌ها در لیست حساس کالایی به رقم بین ۰ تا ۵ کاهش دهند. این میزان کاهش برای برخی اقلام به میزان ۵۰ درصد خواهد بود. در این مذاکرات اقلام موردنظر برنج، شکر تصفیه‌شده، ذرت، روغن گیاهی، کائوچو و پالم هستند. یک برنامه دیگر در نظر گرفته‌شده برای امضای موافقت‌نامه بین امضای موافقت‌نامه بین‌ آ سه آن و هند است. این موافقت‌نامه تقریباً ۷۹ درصد کل کالاهای تجاری طرفین را پوشش خواهد داد.

اینترنت نسل پنجم در تایلند

به گفته شرکت AIS، بزرگ‌ترین شرکت فراهم‌کننده خدمات تلفن همراه در تایلند، پنج شرکت در مناقصه فراهم کردن فنّاوری نسل پنجم (5G) در تایلند شرکت کرده‌اند. شرکت هواوی یکی از این پنج شرکت است. بعد از هشدار ایالات‌متحده به متحدان خود برای عدم صدور مجوز برای فعالیت‌های شرکت‌های چینی، انگلیس در طرح اعلام کرده که محصولات و خدمات شرکت هواوی می‌بایست از شبکه اینترنت نسل پنجم تا سال ۲۰۲۷ در این کشور حذف شود. تایلند به‌عنوان قدیمی‌ترین متحد ایالات‌متحده در آسیا اعلام کرده که فروشندگان چینی را در رابطه با راه‌اندازی زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم بیرون نخواهد کرد؛ ولی موارد امنیتی را تحت نظر خواهد داشت. پنج شرکت حاضر در مناقصه شرکت AIS، در حال حاضر شرکت‌های ذیل هستند: شرکت سوئدی اریکسن، شرکت فنلاندی نوکیا، شرکت چینی ZTE، شرکت کره‌ای سامسونگ و همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات تلکام دنیا، شرکت هواوی.

در حال حاضر هنوز مراحل پایانی این مناقصه انجام‌نشده است و شانس پیروزی برای هرکدام از آن‌ها وجود دارد. شرکت AIS قصد دارد که رقمی‌بیشتر از ۴۵ میلیارد بات (در حدود ۱.۴۲ میلیارد دلار) روی راه‌اندازی زیرساخت مربوط به آوردن اینترنت نسل پنجم در تایلند سرمایه‌گذاری نماید. به گفته مدیرعامل شرکت AIS اتهامات وارده از طرف دولت آمریکا به شرکت هواوی ثابت نشده است. درعین‌حال این شرکت در مقابل خطرات احتمالی و امنیتی مراقب خواهد بود و در قراردادهای پیش رو حتماً این نکات را مدنظر خواهد داشت. در ماه گذشته شرکت ارتباطات سنگاپور اعلام کرد که نوکیا و اریکسن را به شرکت هوآوی ترجیح داده است تا تجهیزات مربوط به اینترنت نسل پنجم را فراهم آورد. تایلند در سال گذشته برخی خدمات مربوط به اینترنت نسل پنجم را براساس زیرساخت اینترنت نسل چهارم ارائه داد که باعث می‌شد تایلند میان کشورهای جنوب شرق آسیا در پذیرش این فنّاوری جلوتر باشد. در حال حاضر AIS در مقایسه با سایت شرکت‌های تایلندی در این زمینه نیز پیشرو است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما