معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 35( هفته اول مرداد ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی:

توجه به معادن در استراتژی حزب  ANC

هفته گذشته حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی سند سی صفحه ای رادر مورد استراتژی بازسازی اقتصاد آفریقای جنوبی برای بعد از دوران کورونا منتشر کرد که در این سند توجه خاصی به حوزه معدنی به ویژه معادن جدید آفریقای جنوبی شده است. اگر چه تنها 4 پاراگراف از این سند در مورد معادن جدید آفریقای جنوبی در این سند آمده است اما توجه ویژه برای تدوین و اصلاح قوانین به نفع معادن جدید و شرکت های کوچک باعث شده انگیزه سرمایه گذاری در این بخش افزایش یابد. آقای ارول اسمارت Errol Smart رئیس شورای معادن و مدیرعامل شرکت معدنی اوریون آفریقای جنوبی ضمن استقبال از این استراتژی می‌گوید سند استراتژی بازسازی اقتصاد آفریقای جنوبی باعث توجه بیشتر سرمایه گذاران در این حوزه شده است. توجه بیشتر به بازار برس ژوهانسبورگ و کمک به سرمایه گذاری در معادن از طریق این بازار نیز از محورهای سند منتشر شده می‌باشد.

سامسونگ آفریقای جنوبی سرمایه گذاری خود را افزایش می دهد

شرکت سامسونگ آفریقای جنوبی سرمایه گذاری خود را در این کشور افزایش خواهد داد. این سرمایه گذاری در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و به منظور توانمند سازی زنان و جوانان و به ویژه اقشار محروم سیاه پوست این کشور انجام خواهد شد. شرکت سامسونگ، توسعه پایدار در آفریقای جنوبی را از جمله اهداف خود اعلام نموده است. آقای هلوبی شیوانا مدیر نوآوری این شرکت گفته است سامسونگ به عنوان یک غول بین المللی در زمینه تولید گوشی همراه و لوازم الکترونیکی می‌تواند با توجه به تجربه عمیق و توانمندی این شرکت، آفریقای جنوبی را در زمینه توانمند سازی اقتصادی، انقلاب چهارم صنعتی و توسعه فناوری کمک کند.

 نامیبیا:

 ابهام در برنامه دولت نامیبیا برای احیای صنعت گردشگری

در حالی قرار بود از روز 15 جولای اجازه ورود تعداد محدودی گردشگر خارجی به نامیبیا فراهم شود، وزیر محیط زیست و گردشگری این کشور از عملی نبودن طرح دولت خبر داد. Pohamba Shifeta گفت: علیرغم امیدواری دولت به اجرایی شدن ابتکار احیای صنعت گردشگری، این ابتکار عمل به دلیل طرح قرنطینه اجباری گردشگران به مدت 14 روز قابلیت اجرا شدن ندارد. Shifeta افزود: دولت به زودی دستورالعملی را درباره نحوه بازگشایی مرزها اعلام خواهد کرد زیرا طرح قرنطینه اجباری گردشگران حتی اگر دولت هزینه آن را بپذیرد، عملی نیست. از سوی دیگر، فدراسیون انجمن گردشگری نامیبیا خواستار یافتن راههای جایگزین قرنطینه برای گردشگران خارجی شد و اعلام کرد: سکوت دولت و دست روی دست گذاشتن بخشی از دولت که مسوول ارائه راهکار برای احیای صنعت گردشگری است، باعث رنجش بیشتر فعالان این صنعت در حال فروپاشی شده است.

اوگاندا:

۷۸ درصد اوگاندایی‌ها چندان به اصول پیشگیری از کرونا پایبند نیستند

نتایج یک نظرسنجی ملی در اوگاندا نشان داد ۷۸ درصد از مردم دیگر از مرگبار بودنِ ویروس کورونا نمی‌ترسند و احتمالاً اقدامات پیشگیرانه را نقض می‌کنند. مردم اوگاندا رفتار مشابهی در رعایت فاصلۀ فیزیکی، زدنِ ماسک و شستن دست‌ها ندارند. در مقابله با ویروس کورونا، ٪۳۵ از مردم بسیار جدی، ٪۲۷ تا حدی جدی، ٪۲۳ تا حدی بی‌خیال و ٪۱۴ بسیار بی‌خیالند. حدود ٪۷۸ گفته‌اند آنقدر که در ماه مارس از کووید۱۹ می‌ترسیدند اکنون در ماه ژوئیه نمی‌ترسند. در زمینۀ مقررات منع آمد و شد نیز ٪۴۱ موافق آنند و ٪۵۰ درصد مخالف و ٪۹ هم نظر خاصی ندارند.

 افزایش تجارت اوگاندا به‌رغم همه‌گیری کرونا

با وجود کاهش حجم تجارت بین‌المللی در پی شیوع کورونا، وزارت دارایی، برنامه‌ریزی و توسعۀ اقتصادی اوگاندا اعلام کرد در ماه می ۲۰۲۰ مازاد تجاری کشور با اتحادیۀ اروپا ۰٫۳۲ (سی و دو صدم) میلیون دلار و با      خاور میانه ۸۷ میلیون دلار بوده است. این وزارتخانه همچنین افزود که درآمد صادراتی کشور در ماه می‌با افزایش ۴۰درصدی به ۲۹۰ میلیون دلار رسیده در حالی که این رقم در ماه ژوئن ۲۰۷ میلیون دلار بوده است. البته در مقایسه با ماه می ۲۰۱۹، صادرات قدری کاهش یافته است (از ۳۵۰ به ۲۹۰). خاور میانه بزرگترین مقصد صادرات اوگاندا می‌باشد که بیش از ٪۴۴ صادرات را به خود اختصاص داده است. رتبۀ دوم و سوم به ترتیب از آنِ جامعۀ شرق آفریقا و اتحادیۀ اروپا گزارش شده است.

 ممنوعیت واردات شکر از اوگاندا به کنیا

در پی اقدام دولت کنیا مبنی بر اعلام ممنوعیت واردات شکر از اوگاندا، تولیدکنندگان شکر در اوگاندا با بحران روبه‌رو شده‌اند. این بدان معناست که ۳۵ هزار تُـن شکری که قرار بود به کشور همسایه صادر شود همچنان باید در انبارهای اوگاندا بماند. تانزانیا هم پیشتر چنین ممنوعیتی وضع کرده بود اما اکنون اجازه داده تنها ۲۰ هزار تن شکر از اوگاندا وارد شود. رئیس انجمن تولیدکنندگان شکر اوگاندا گفت فروش داخلی کم شده و اکنون نمی‌توانیم به کنیا هم صادر کنیم و اگر دولت‌ها این مشکل را به‌زودی حل نکنند کارخانه‌ها تعطیل خواهد شد و کشاورزان هم زیان شدیدی متحمل خواهند گردید. کنیا ابراز کرده که علت این اقدام فشار آمدن به تولیدکنندگان داخلی و فروش نرفتنِ شکر کنیایی است.

اعطای ۲۴ میلیون یورو کمک‌های بشر دوستانه اتحادیه اروپا به اوگاندا

اتحادیه اروپا در جلسه‌ای در مقر این اتحادیه در بروکسل اعلام کرد که مبلغ ۲۴ میلیون یورو در قالب کمک به پناهجویان وجوامع میزبان، به کشور اوگاندا کمک می‌کند. این کمک قرار است در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا در بین پناهجویان مستقر در اردوگاه‌های اوگاندایی و جمعیت فقیر اوگاندا هزینه شود. اوگاندا میزبان ۱.۴ میلیون نفر پناهجوی آفریقایی عمدتاً از کشورهای سودان جنوبی، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو است.

پارلمان اوگاندا از دولت خواست در خصوص قرنطینه ۴ ماهه کشور به پارلمان گزارش دهد

پارلمان اوگاندا روز ۱۵ جولای به نخست وزیر و وزیر بهداشت این کشور دستور داد تا گزارش خود در مورد شرایط کشور در مدت قرنطینه ۴ ماهه را به پارلمان ارائه کنند. نمایندگان پارلمان گفته‌اند که قرنطینه کشور باعث گسترش فقر و بروز مشکلات زیادی برای بخش‌های مختلف کشور و مردم شده است. دولت اوگاندا از اواخر ماه مارس دستور بسته شدن مرزها  و تعطیلی بسیاری از اماکن عمومی، تجاری و ... داده است. همچنین از ساعت ۷ شب تا ۶ صبح منع آمد و شد برقرار است.

زیان دیدن تجار اوگاندایی در پی منع ورود نیشکر به کنیا

در پی اقدام مقامات کنیا مبنی بر ممنوعیت ورود کامیون‌های حامل نیشکر از اوگاندا به کنیا، شماری از تجار در شهر مرزی بوسیا بلاتکلیف مانده‌اند. وزیر کشاورزی کنیا هفتۀ گذشته ورود نیشکر از اوگاندا را کاملاً ممنوع کرد. بیش از صد کامیون در نقطۀ مرزی بوسیا مانده‌اند در حالی که بر اثر تابش آفتاب، نیشکرها در حال خشک شدن است. صنف تجار از دولت خواسته هر چه زودتر این مشکل را حل و فصل کند.

کمک ۶ میلیون دلاری بریتانیا به اوگاندا

اوگاندا در زمرۀ ده کشوری است که از کمک ۶.۶ میلیون دلاری بریتانیا به منظور حمایت از کودکان و آموزگاران آواره بهره‌مند خواهد شد. این مبلغ به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل امکان خواهد داد به ۵۶۶۹ آموزگار در ده کشور میزبان آوارگان به مدت ۷ ماه حقوق پرداخت کند. این کشورها عبارتند از چاد، کنیا، مالاوی، موریتانی، پاکستان، رواندا، سودان جنوبی، سودان، اوگاندا و یمن. حدود ۳۰۰ هزار کودک آواره نیز خواهند توانست با این کمک مالی به تحصیل خود ادامه دهند.

 بیمارستانی در پایتخت: دولت باید قرنطینه را لغو کند

مقامات بیمارستان مولاگو در پایتخت اوگاندا به دولت این کشور توصیه کردند قرنطینه را لغو کند تا مردم بتوانند آزادانه رفت و آمد کنند، در غیر این صورت، عوارض جبران‌ناپذیری به جای خواهد ماند. این پزشکان گفتند کووید-۱۹ بیماری خفیفی است که می‌توان آن را در خانه هم درمان کرد. مدیر اجرایی این بیمارستان ابراز داشت مردم اوگاندا نباید از ویروس کورونا بترسند زیرا گونۀ این ویروس در این کشور شکل ملایمی از ویروس آنفلوآنزا می‌باشد که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و می‌توان آن را در خانه درمان کرد.

رواندا:

 رواندا ۴۸ میلیون دلار به خاطر لغو اجلاس‌های بین‌المللی در این کشور از دست داده است

وزیر تجارت و صنعت رواندا Hakuziyaremye در مصاحبه‌ای رسانه‌ای گفت: همه‌گیری ویروس کرونا باعث لغو شدن تعدادی از همایش‌ها و نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این کشور و از دست رفتن ۴۸ میلیون دلار شده است. البته خانمِ هاکوزیارمی ابراز امیدواری کرد که طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رواندا بتواند در فرصت باقیمانده از سال ۲۰۲۰ به رشد دو درصدی پیش‌بینی‌شده نائل آید.

 چارچوب حمایت ۶ سالۀ بانک جهانی از رواندا

بانک جهانی طرح یک چارچوب حمایتیِ شش‌ساله را آماده کرده است که طبق آن، این بانک از اولویت‌های راهبردیِ رواندا در راستای «راهبرد ملیِ تحول» حمایت خواهد کرد. این چارچوب پس از بررسی جامع فرصت‌های موجود برای کاهش فقر و افزایش رفاه در رواندا و چالش‌های پیش رویِ این کشورِ آفریقایی تهیه شده است.

از سر گیری پروازهای هواپیمایی رواندا

شرکت هواپیمایی رواندا اعلام کرد، پس از ۵ ماه تعطیلی پروازها به علت شیوع ویروس کرونا، این شرکت از اول ماه آگوست، پروازهای خود را به کشورهایی که محدودیت سفر خود را تا آن زمان برداشته باشند، از سر می‌گیرد. به گفته مدیر اجراییهواپیمایی رواندا، این شرکت مانند بسیاری از خطوط هوایی دیگر در سراسر جهان، اقدام به یک استراتژی بازگشایی تدریجی کرده است.

بروندی:

بخشودگی بدهی ۷ میلیون دلاری بروندی

صندوق بین‌المللی پول تصویب کرد که ۷٫۶ (هفت و شش دهم) میلیون دلار از بدهی‌های بوروندی به این صندوق را حذف کند تا این کشور بتواند با همه‌گیری کووید۱۹ مبارزه کند. IMF گفت این اقدام موجب آزاد شدن منابع دولتی و بهبود تراز پرداخت‌های بوروندی خواهد گردید. به گفتۀ صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی رشد اقتصادی در ۲۰۲۰ منفیِ ۳ درصد است.

احتمال لغو تحریم‌های علیه بوروندی توسط گروه فرانکوفون

سازمان بین‌المللی فرانکوفون در وب سایت خود اعلام کرد که به دنبال درخواست رهبران جدید بوروندی از این سازمان برای لغو تحریم‌ها، این سازمان ضمن استقبال از این درخواست، این موضوع را در اجلاس سازمان در اواخر امسال بررسی خواهد کرد.

به دنبال اتهام نقض حقوق بشر به بوروندی توسط کشورهای غربی، این کشور از سال ۲۰۱۶ و توسط بسیاری از سازمان‌های بین المللی عمدتاً غربی از جمله سازمان فرانکوفون که متشکل از ۸۸ کشور فرانسوی زبان است، مورد تحریم قرار گرفت.

آمار کرونا در بوروندی

تا تاریخ تنظیم این خبر، تعداد مبتلایان به کووید۱۹ در بوروندی همچنان ۳۴۵ نفر و تعداد تلفات یک نفر گزارش شده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا):

کاهش ذخایر ارزهای خارجی در بانک مرکزی

بانک مرکزی کنگو اعلام کرد که ذخایر ارزهای خارجی این کشور در ماه ژوئن 2020، 43.65 میلیون دلار کاهش یافته است. ذخایر ارزهای خارجی ج. د. کنگو تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به رقم مجموع 879.47 میلیون دلار  رسیده که این میزان ذخایر ارز خارجی بیانگر ارز لازم برای واردات سه هفته و سه روز سه کالاها و خدمات به این کشور است.

 آخرین آمار مربوط به ویروس کرونا در ج.د.کنگو

در آخرین خبر منتشره در خصوص تحولات مربوط به بیماری ویروس کرونا دوشنبه 20 ژوییه 2020 (30 تیرماه 99) گزارش شده است که آغاز همه گیری این ویروس در تاریخ 10 مارس 2020 در مجموع تعداد 8534 مورد مبتلا شناسایی شده اند؛ موارد فوتی 196 تن به ثبت رسیده و بهبودیافته‌ها 4528 مورد گزارش شده اند. در این گزارش آمده کینشاسا بعنوان کانون شیوع این ویروس، با ثبت تعداد 7254 مورد مبتلا همچنان در صدر 14 استان آلوده به ویروس کرونا قرار دارد.

جمهوری کنگو (برازاویل):

آخرین آمار مربوط به کرونا در کنگو برازاویل

در خصوص آخرین آمار منتشره ویروس‌کرونا در کنگو برازاویل 18 ژوییه 2020 ( 28 تیرماه 99) آمده که تا این تاریخ در مجموع تعداد 2358 مورد مبتلا در این کشور شناسایی شده اند؛ موارد فوتی 48 تن و تعداد بیماران بهبودیافته 589 تن گزارش شده است.

جمهوری آفریقای مرکزی:

از سرگیری پروازهای تجاری( مسافربری) در فرودگاه بین‌المللی «بانگی»

از 21 تیرماه، آفریقای مرکزی از طریق دستورالعملی بین‌وزارتی ممنوعیت بیش از 3 ماهه انجام پروازهای تجاری در فرودگاه بین المللی پایتخت را به علت همه گیری ویروس‌کرونا را لغو کرد.

بحران نابرابری در تست ویروس کرونا

وزیر بهداشت جمهوری آفریقای مرکزی، بحران نابرابری در گرفتن تست کرونا را محکوم کرد و همچنین بیان داشت در حالیکه کشورهای غربی به طور روزانه بیش از صدها هزار تست کرونا از مردم می­گیرند، کشور ما (جمهوری آفریقای مرکزی) حتی در بهترین حالت قادر به گرفتن چند صد تست کرونا نیست.

راه‌اندازی کمیته ملی چندبخشی امنیت مواد غذایی در آفریقای مرکزی

خبرگزاری RFI می نویسد: دوشنبه 20 ژوییه 2020 (30 تیرماه 99) سرانجام کمیته ملی چندبخشی امنیت مواد غذایی برای مبارزه با بحران‌های غذایی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در آفریقای‌مرکزی راه‌اندازی شد؛ Pierre Somse وزیر بهداشت آفریقای مرکزی و معاون رییس این کمیته تازه تاسیس در این رابطه اعلام کرد ایجاد این کمیته که در ماه‌های اخیر موضوع بحث بوده و مورد تصمیم‌گیری مقامات ارشد کشور قرار گرفته با هدف هماهنگی بخش‌های مختلف برای امنیت غذایی، تغدیه، بهداشت، محیط زیست و آموزش تشکیل شده است.

 Étienne Ngounio Gabia مسوول برنامه فائو (FAO) برای آفریقای مرکزی در این رابطه گفت شیوع ویروس کرونا در این کشور در حالی از یک طرف باعث کاهش تولید مواد غذایی شده که از سوی دیگر همه گیری این بیماری و تدابیر ماخوذه متعاقب آن، واردات مواد غذایی را به این کشور محدود کرده است؛ وی افزود عامل موثر نزاع‌های داخلی این کشور که موجب افزایش آوارگان شده طبیعتا بر برنامه کشاورزی بومی و تولید داخلی مواد اولیه غذایی بیش از این تاثیرگذار بوده وکه نتیجه همه عوامل مذکور منجر به ادامه سیر صعودی بهای مواد غذایی در این کشور که بیش از 2 میلیون نفر از جمعیت کل 4.5 میلیونی آن با ناامنی شدید مواد غذایی مواجه اند، شده است.

در پایان این خبر آمده «فائو» نام آفریقای‌مرکزی را در فهرست 27 کشوری قرار داده که در معرض خطر روبه وخامت وضعیت غذایی به دلیل همه‌گیری کرونا می‌باشند.

نیجر:

ارتقای میزان استفاده تلفن همراه

شورای ملی تنظیم ارتباطات الکترونیکی و پست (CNRCEP) به تکامل در میزان استفاده از تلفن همراه در نیجر اشاره کرد. بنا به آمار اعلام شده توسط خانم بتی آیشاتو حبیبو؛ رئیس شورای ملی تنظیم ارتباطات الکترونیکی و پست (CNRCEP) و مدیرکل مرجع تنظیم مقررات ارتباطات الکترونیکی و پست (ARCEP) میزان رشد استفاده از تلفن همراه از 45.5٪ در سال 2018 به 52.9٪ در سال 2019 افزایش یافته است. این نرخ در سال 2016 حدود 38.6٪ بوده و در سال 2017 45.5٪  بوده است.

کامرون:

اخراج بیش از 200 نفر از کارمندان شرکت Hevecam در کامرون

رسانه‌های کامرون از اخراج بیش از 200 نفر از کارکنان شرکت Hevecam (فعال در زمینه تولید کائوچو)به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داده اند. به گفته رسانه‌ها، قرار است از مجموع 6313 نفر از کارکنان این شرکت حدود 1500 نفر بدلیل بحران اقتصادی اخراج شوند. گفتنی است این شرکت پس از دولت کامرون، بیشترین کارمند و کارگر را دارد و در سال 2018، 20 هزار و 340 تُن کائوچو تولید کرده است.

کمک 235 میلیون یورویی بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا به گابن، کامرون، کنگو و چاد

هیات مدیره بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا (BDEAC) در 10 ژوئیه با اختصاص مبلغ 155 میلیارد فرانک سیفا (حدود 235 میلیون یورو) به کشورهای گابن، کامرون، چاد و کنگو موافقت کرد. قرار است 13 پروژه در بخش های بهداشت و سلامت، آب آشامیدنی، کشاورزی، حمل و نقل و دارایی در این کشورها تامین مالی شود. این بانک که یک موسسه مالی بین المللی است و مسئولیت تأمین مالی توسعه کشورهای عضو جامعه اقتصادی و پولی مرکز آفریقا برعهده دارد، در 3 دسامبر 1975 تاسیس شده است.  مرکز آفریقا شامل شش کشور کامرون، کنگو،  آفریقای مرکزی، گینه استوایی ، چاد و گابن می‌باشد.

گابن:

شرکت معدنی (Ogooué Comilog) گابن در بین 500 شرکت برتر قاره آفریقا

هفته نامه آفریقای جوان به تازگی نسخه ماه ژوئیه خود اسامی 500 شرکت برتر قاره آفریقا را منتشر کرده است. بر اساس گزارش این هفته نامه، شرکت معدنی Ogooué (Comilog) گابن، در بین 500 شرکت برتر قاره، دررتبه 109 قرار دارد. شرکت معدنی Ogooué یک شرکت چند ملیتی گابنی است که در شهر موندوا واقع است و شعبه ای از هلدینگ اِرامِت فرانسه می‌باشد. شرکت COMILOG اولین تولید کننده محصولات منگنز در جهان برای صنایع شیمیایی و دومین تولید کننده منگنز جهان است. گردش مالی شرکت معدنی Ogooué (Comilog) در سال 2018، 741 میلیارد فرانک سیفا بوده است.

جیبوتی:

ازسرگیری پروازهای بین ­المللی جیبوتی

دولت جیبوتی طی اطلاعیه ­ای اعلام کرد که از روز شنبه 18 ژوئیه پروازهای بین­ المللی دوباره از سر گرفته خواهد شد. پروازهای بین ­المللی جیبوتی به­ دلیل شیوع کرونا از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده بود. محمد موسی احمد وزیر ترابری جیبوتی روز جمعه 17 ژوئیه اعلام کرد که با توجه به کاهش آمار مبتلایان به ویروس کووید-19 پروازهای بین ­المللی از روز شنبه شروع خواهد شد. او خاطرنشان کرد که ممنوعیت پروازهای هوایی باعث کاهش رشد اقتصادی این کشور شده است. احمد موسی هم­چنین اعلام کرد که تمهیداتی برای استقرار کارکنان بهداشتی واجد شرایط در فرودگاه اصلی جیبوتی در پایتخت اندیشیده شده است تا بدین ترتیب از مسافرانی که از کشورهای دیگر به جیبوتی سفر می­کنند آزمایش کرونا گرفته شود.

نیجریه:

بوهاری دلیل تعلیق آقای ابراهیم ماگو رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی را اعلام کرد

گاربا شهو دستیار رسانه ای بوهاری اعلام کرد با بررسی اولیه اتهامات آقای ابراهیم ماگو، اتهاماتی متوجه وی و برخی از همکاران وی در این کمیسیون گردید و به همین دلیل تیم تحقیقات برای بررسی موضوع تشکیل شد. وی اضافه کرد بنابر قانون، زمانی که اتهاماتی متوجه رئیس کمیسیون جرایم مالی و اقتصادی می‌شود، باید برای ایجاد شفافیت و جلوگیری از تأخیر تحقیقات، وی از پست خود معلق شود. بنابراین تعلیق آقای ماگو به تیم تحقیقاتی اجازه خواهد داد تا دستورالعمل خود را در بازجویی‌های لازم بعمل آورند. وی گفت افراد پاکدست بسیاری در این آژانس مشغول به کار هستند که باعث می‌شوند سرمایه‌های کشور هدر نرفته و افراد فاسد به دستگاه قضایی معرفی شوند. آقای ماگو هم این حق را دارد که به دفاع از خود بپردازد. طبق قانون نیجریه هر فردی تا اتهاماتش ثابت نشده باشد، بی گناه است.

بوهاری در روز مبارزه با فساد: فساد گسترده باعث کسری بودجه شدید دولت می‌شود

آقای بوهاری به مناسبت 11 جولای، روز مبارزه با فساد در قاره آفریقا، طی نامه ای به سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی و رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا، فساد گسترده را عامل کسری بودجه شدید در کشورها به ویژه کشورهای آفریقایی دانست. مشاور ویژه رئیس جمهور در امور رسانه ای آقای فمی آدسینا با اعلام این خبر افزود: بوهاری از همه رهبران قاره آفریقا خواست به منظور مبارزه با فساد و رسیدن به شرایط صلح آمیز برای مردم این قاره با یکدیگر هم پیمان شوند.

اظهار نظر دولت نیجریه راجع به بازگشایی پروازهای بین المللی

وزیر هوانوردی نیجریه آقای‌هادی سیریکا گفت دولت فدرال برای اعلام تاریخ بازگشایی فرودگاه‌های بین المللی هیچگونه عجله ای ندارد. سیریکا گفت هر گونه تصمیم گیری در خصوص بازگشایی باید بر اساس منافع نیجریه ای‌ها باشد و این بخش خود بزرگترین متضرر بسته بودن فرودگاه‌ها است. اما با این وجود سلامتی اولویت اول کشور می‌باشد و بدون آن پول درآوردن بی معنی است. وی همچنین بیان کرد تا کنون هیچ مجوز پروازی از کشورهایی که پروازهای بین المللی خود را شروع کرده اند دریافت نشده و هر کشوری به دنبال امنیت سلامت مردم خود می‌باشد. وی همچنین از هماهنگی با سازمان بهداشت جهانی و اکواس برای بازگشایی فرودگاه‌ها خبر داد.

امضای بودجه اصلاحی سال جاری نیجریه توسط بوهاری

روز جمعه مورخ 10 جولای 2020 آقای «محمدو بوهاری»، رئیس جمهور نیجریه قانون اصلاح بودجه سال 2020 آن کشور را که پیشتر به تصویب مجلس ملی رسیده بود، امضاء کرد. آقای بوهاری در مراسم امضای این قانون، اصلاح در بودجه سال جاری را ناشی از همه گیری کرونا و پیامدهای ناگوار آن بر اقتصاد نیجریه دانسته و قول داد تا پیش از پایان ماه جولای تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی نیجریه، نیمی از بودجه تخصیصی خود را دریافت نمایند. از جمله مهمترین تغییراتی که در قانون جدید بودجه 2020 نیجریه اعمال شده است می‌توان به کاهش قیمت مورد انتظار هر بشکه نفت از 57 به 25 دلار و کاهش میزان تولید آن از 2 میلیون و 180 هزار بشکه به 1 میلیون و 940 هزار بشکه در روز اشاره کرد. بر اساس اعلام خانم «زینب احمد»، وزیر اقتصاد نیجریه، قانون جدید تنها 71میلیارد و 500 میلیون نایرا کمتر از بودجه مصوب پیشین بوده و علی رغم کاهش درآمدهای دولت، کوشش می‌شود تا 5.365 ترلیون نایرا از بودجه سال جاری از محل قرضه‌های داخلی و خارجی و 5.158 ترلیون نایرا نیز از محل درآمدهای مستقیم دولت فدرال تامین شود. شایان ذکر است، لایحه اصلاح بودجه سال جاری نیجریه از سوی هیئت دولت به مجلس ملی (نشست مشترک مجالس سنا و نمایندگان) آن کشور ارائه و در تاریخ 11 ژوئن 2020 به تصویب رسیده بود.

صادرات 637 میلیارد نایرایی نیجریه به چین در سه ماهه نخست سال 2020

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی کشور هند مقصد 15.61 درصد از کل صادرات نیجریه بوده و طی این دوره زمانی ارزش صادرات نیجریه به هندوستان بالغ بر 637 میلیارد و 530 میلیون نایرا بوده است. بر اساس گزارش اداره ملی آمار نیجریه، 536.87 میلیارد نایرا از کل صادرات آن کشور به هند، در نتیجه فروش نفت خام، 91.64 میلیارد نایرا حاصل از صادرات گاز مایع و 8.98 میلیارد نایرا نیز از محل صادرات کنجد حاصل شده است. از سوی دیگر طی مدت مورد اشاره، ارزش کل واردات نیجریه از هندوستان بالغ بر 334.53 نایرا –یعنی 7.92 درصد از کل واردات آن کشور- بوده و عمده ترین اقلام وارداتی نیجریه از هندوستان عبارت بوده اند از موتور و دوچرخه، قطعات CKD خودرو، نفت سفید و داروهای انسانی.

نیجریه می‌تواند سالانه 500 میلیون دلار طلا صادر کند

آقای محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه مدعی شد، کشورش می‌تواند سالانه 500 میلیون دلار از محل صادرات طلا درآمد داشته و صنایع استخراج این فلز گرانبها در نیجریه قابلیت ایجاد 250 هزار فرصت شغلی مسنقیم و غیر مستقیم را دارند. آقای بوهاری که در روز پنج شنبه، مورخ 16 جولای 2020 و در حاشیه مراسم تقدیم شمش های طلای تولید شده توسط شرکت های بومی‌به ایشان سخن می‌گفت، ضمن اشاره به اقدامات انجام گرفته در چارچوب برنامه موسوم به «ابتکار ریاست جمهوری برای توسعه معادن طلای نیجریه» و تاکید بر تعهد دولت متبوع خود در حمایت از این صنعت، از جمله از طریق احداث کارخانه‌های مدرن تصفیه طلا، از هدر رفت بخش قابل توجهی از ذخایر طلای کشور به دلیل استخراج غیرقانونی و قاچاق عمیقاً ابراز تاسف کرد. رئیس جمهور نیجریه با اشاره به برنامه‌های دولت برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در بخش معدنکاری طلا، افزایش ذخایر ملی این فلز گرانبها و مقابله جدی با قاچاق آن اعلام کرد، در فاصله سال های 2012 تا 2018 بیش از 3 میلیارد دلار طلا به صورت قاچاق از نیجریه خارج شده است. بوهاری همچنین با اشاره به وجود ذخایر عظیم طلا در نیجریه –بیش از 200 میلیون اونس- که اغلب دست نخورده باقیمانده اند، بر لزوم تدوین راهبردی جامع برای تسهیل سرمایه گذاری در صنایع استخراج و پالایش طلا تاکید کرد.

تحقق تنها 56 درصد از درآمدهای مورد انتظار دولت در پنج ماهه نخست سال

خانم «زینب احمد»، وزیر اقتصاد نیجریه اعلام کرد، همه گیری کرونا و کاهش قیمت جهانی نفت طی پنج ماهه نخست سال جاری میلادی موجب شده است، تا دولت متبوع ایشان نتواند بیش از 56 درصد از کل درآمدهای مورد انتظار خود در این بازه زمانی را محقق سازد. بر این اساس کل درآمد های دولت فدرال نیجریه در فاصله ژانویه تا می 2020 تنها 1 ترلیون و 480 میلیارد نایرا بوده که نیمی از این درآمد از محل صادرات نفت و نیمی دیگر از درآمدهای غیر نفتی نیجریه حاصل شده است. این وزیر نیجریه ای بعلاوه تاکید کرد، انتظار دارد، توافق کشورهای صادرکننده نفت از جمله نیجریه برای کاهش تولید، در کنار افت دور از انتظار قیمت جهانی این ماده خام، دولت فدرال نیجریه را در اجرای برنامه‌های توسعه ای خود با تنگنا مواجه کند. با شناسایی 595 مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا، تعداد کل مبتلایان به 33153 نفر افزایش یافت. تعداد جان باختگان 744 نفر می‌باشند.

غنا:

همکاری غنا و کانادا در حوزه توانمندسازی زنان در بخش کشاورزی

سفارت کانادا در غنا اعلام نمود که این کشور همکاری‌های خود را با غنا در حوزه توانمند سازی زنان در بخش کشاورزی افزایش خواهد داد و دومین نمایشگاه رهبری زنان در حوزه کشاورزی و غذا (WOFAGRIC) را که در راستای سیاستهای کمکهای فمینیستی کانادا می‌باشد را برگزار می نماید. 

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در غنا

براساس گزارش وزارت بهداشت، تاکنون، 24988 نفر به کرونا مبتلا شده و 21067 نفر بهبود یافته و 139 نفر فوت کرده اند. 

سنگال:

تأکید سفیر فرانسه بر دسترسی همگانی به واکسن کرونا و لغو بدهی کشورهای فقیر

فیلیپ لایوت سفیر جدید فرانسه در سنگال، در مراسم روز ملی فرانسه که به صورت محدود و بدون حضور هیئت های دیپلماتیک برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد قربانیان کوید – 19، از کادر درمان سنگال به دلیل ارائه خدمات به اتباع فرانسوی تشکر کرد. وی همچنین به همکاری دولت متبوع خویش با انستیتو پاستور داکار در حوزه تحقیق و تولید واکسن اشاره نمود. او در ادامه اظهار داشت: «فرانسه و سنگال در بحث چندجانبه گرایی به ویژه در زمینه دسترسی همگانی به درمان و واکسن کرونا و همچنین امکان بخشش بدهی کشورهای فقیر، موضع مشترک دارند؛ بحران اخیر نشان داد که همبستگی، روحیه مسئولیت پذیری و هماهنگی بین ملت ها می‌تواند به نفع بشریت باشد.»

بازگشایی فرودگاه بین المللی سنگال

علیون سار وزیر گردشگری و حمل و نقل هوایی سنگال در تاریخ 23 تیرماه 1399 اعلام کرد: به بخش های ذیربط دستور داده ام کنترل نهایی و بازرسی‌های لازم از فرودگاه بین المللی بلز جین (مهم ترین فرودگاه سنگال) به عمل آید تا شرایط برای بازگشایی مرزهای هوایی در تاریخ مقرر (15 ژوئیه 2020 برابر با 25 تیرماه 1399) فراهم شود. وی همچنین گفت: با همه سهامداران و بخش های مختلف فرودگاه هماهنگ شده است که پروتکل های بهداشتی جهت کاهش ریسک ابتلا به کوید – 19 رعایت شود.

برنامه جهانی غذا: ناامنی غذایی در غرب و مرکز آفریقا

برنامه جهانی غذا زیرنظر سازمان خواربار و کشاورزی، از بدتر شدن وضعیت معیشتی در غرب و مرکز آفریقا به دلیل شیوع کوید 19 خبرداده است. گفته می‌شود در منطقه غرب آفریقا، 57 میلیون نفر تا پایان سال جاری میلادی با نا امنی غذایی مواجه خواهند شد که قبل از شیوع کرونا، 36 میلیون نفر برآورد می‌شد. بروز بیماری کرونا و رکود اقتصادی سبب کاهش تولید و تورم قیمت مواد غذایی شده است. بر اساس مطالعه صورت گرفته از سوی برنامه جهانی غذا در سنگال در آوریل 2020 قیمت مواد غذایی نسبت به پنج سال گذشته افزایش داشته است.

آخرین آمار مربوط به کووید – 19 در سنگال

شمار مبتلایان به کووید – 19 در سنگال تا روز جمعه 27 تیر 1399 به 8481  نفر افزایش پیدا کرده است. از این تعداد، 156 نفر جان خود را از دست داده اند و 5735  نفر بهبود یافته اند.

ساحل عاج:

وضعیت ابتلا به کرونا در ساحل عاج و اقدامات دولت

وزارت سلامت و بهداشت عمومی ساحل عاج در روز شنبه 11 ژوئیه 2020 از شناسایی 391 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر داد. به گزارش این وزارتخانه، تاکنون از مجموع 74 هزار و 880 نمونه گیری به عمل آمده، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به 12 هزار و 443 مورد رسیده است که از این تعداد 6357 نفر بهبود یافته و 82  نفر نیز جان خود را از دست داده اند. گفتنی است آزمایش تست کرونای آقای "ژانو کوادیو اهوسو" رئیس مجلس سنای ساحل عاج که از 2 ژوئیه به منظور معالجات پزشکی به آلمان سفر کرده بود، مثبت اعلام شده است. بدنبال افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ساحل عاج، شورای امنیت ملی این کشور در جلسه خود  در روز پنج شنبه 25 ژوئن 2020 حفظ وضعیت فوق العاده را تا روز 15 ژوئیه 2020 تمدید کرده است. همچنین مرزهای هوایی و پروازهای بین المللی از ابتدای ژوئیه 2020 بازگشایی شده است. اما مرزهای زمینی و دریایی همچنان بسته است و قرنطینه ابیجان پایتخت کشور ادامه دارد و کافه‌ها، کلوپ های شبانه، سینماها و مکانهای تفریحی در این شهر تعطیل است. برگزاری تجمعات بیشتر از 50  نفر ممنوع و قرنطینه افراد آسیب پذیر از جمله زنان باردار اجباری است. در حال حاضر دولت به عملیات آگاه بخشی مردم مبنی بر رعایت اصول بهداشتی و خود مراقبتی ادامه می دهد و پوشیدن ماسک در مکانهای عمومی از جمله فروشگاه‌ها و مراکز خرید را اجباری کرده است. گفتنی است اولین مورد ابتلا به کرونا در این کشور در 11 مارس شناسایی شد. جمعیت کل ساحل عاج حدود 26 میلیون نفر می‌باشد. از جمله اقدامات حمایتی و پیشگیرانه که تاکنون دولت برای مبارزه با ویروس کووید 19 اتخاذ کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد صندوق حمایت از شرکتهای آسیب دیده و افراد بی بضاعت به ارزش 3.382 میلیارد فرانک سیفا؛
  • حمایت 4.4 میلیارد فرانکی دولت از 20.326 کارگر که قرارداد کاری آنها به دلیل شیوع ویروس کرونا فسخ یا معلق شده است؛
  • توزیع رایگان 22 میلیون ماسک بین مردم از 5 می تحت نظارت شهرداران؛
  • ایجاد مراکز غربالگری در مناطق مختلف ابیجان و مراکز استانها؛
  • اجباری کردن پوشیدن ماسک محافظتی در اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و مراکز خرید؛
  • ممنوعیت صدور روادید برای دارندگان گذرنامه‌های سیاسی، خدمت و عادی تا اطلاع ثانوی؛
  • قرنطینه اتباع ساحل عاجی و غیر ساحل عاجی مقیم به محض ورود به ابیجان به مدت 14 روز در مراکز بهداشتی ساحل عاج؛ 

سیرالئون:

همراهی چین با سیرالئون در مسیر مبارزه علیه کووید-19

چین از معدود کشورهایی بود که در کمک به سیرالئون برای مبارزه با بیماری کووید-19 پیشگام شد. در حالیکه سیرالئون با چالش ها و مشکلات اقتصادی و توان محدود مالی برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا مواجه است، چینی‌ها با بسته‌های مالی و تجهیزات پزشکی به کمک دولت سیرالئون آمدند. شرکت های چینی فعال در سیرالئون نیز حمایت خود را از دولت برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرده اند. همچنین کادر پزشکی چینی در بیمارستان‌های مخصوص کرونا مشغول معالجه و درمان بیماران کرونایی می‌باشند. همچنین بنیاد "جک ما" و علی بابا به طور منظم با ارسال کالاهای متنوع پزشکی به دولت سیرالئون برای مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کنند. 

بودجه ده میلیون یوروی دولت سیرالئون برای اجرای پروژه تمرکز زدایی و تقویت ارائه خدمات محلی

رئیس جمهور سیرالئون، جولیوس مادا بیو رسماً اعلام کرد 10 میلیون یورو بودجه با هدف حمایت از طرح های توسعه در شوراهای سراسر کشور اختصاص داده است. دولت سیرالئون با حمایت مالی اتحادیه اروپا به هر یک از شوراهای بومبالی، کنما، پوجهان و کامبیا، 2.5 میلیون یورو پرداخت می‌کند. بطور کلی این بودجه در راستای حمایت از جامعه مدنی و مقامات محلی، تقویت کشاورزی، توسعه زیرساخت، دسترسی به برق، مراقبت های بهداشتی، آموزشی و حمایت از موضوعات جنسیتی و خدمات اجتماعی ارائه می‌گردد. رئیس جمهور با آغاز رسمی این پروژه که بخشی از قرارداد 23 میلیون یورویی سال 2018 با اتحادیه اروپا می‌باشد، اظهار داشت، دولت من بودجه ای معادل بودجه ده سال گذشته را برای توسعه دولت های محلی فراهم کرده تا با بازسازی و بهبود منابع و ظرفیتهای نهادی شوراهای محلی، خدمات با روشهای پایدار ارائه گردد. وی نسبت به مشارکت سازمان‌های جامعه مدنی در تدوین، برنامه ریزی و ارزیابی طرح های توسعه محلی ابراز خرسندی نمود.

نصب تجهیزات بهداشتی در فرودگاه سیرالئون

پس از اعلام بازگشایی فرودگاه بین المللی سیرالئون در تاریخ 22 جولای 2020 توسط رئیس جمهور جولیوس مادا بیو، گروه وست مینیستر جهت نصب برخی از تجهیزات پزشکی از جمله تونل ضدعفونی به ارزش 12 هزار یورو مشغول بکار شده است. این تونل بهداشتی پیشرفته مانع از انتشار و انتقال ویروس از طریق بار و چمدان‌ها می‌گردد. مدیر گروه عملیات وست مینیستر اظهار داشت، طی هفته‌های گذشته این شرکت با مقامات ذیربط در خصوص اقدامات لازم برای بازگشایی خطوط هوایی تجاری در این فرودگاه گفتگو و رایزنی داشته است. وی تصریح کرد که این شرکت با بسیاری از فرودگاه‌ها و ارگان‌های مختلف در سراسر دنیا همکاری دارد. وی اطمینان داد که تمامی دستورالعمل های بهداشتی در راه اندازی مجدد فرودگاه بین المللی لونگی اعمال خواهد شد. 

امضای قرار داد 5 ساله تأمین نیروی برق میان سیرالئون و ترکیه

شرکت کارپاورشیپ (Karpowership) یکی از بزرگترین اپراتورهای نیروگاه‌های شناور جهان، با سازمان تجهیزات برق دولتی سیرالئون برای تأمین نیروی برق این کشور به توافق 5 ساله دست پیدا کرد. در حال حاضر در حدود 80 درصد برق دولتی غرب آفریقا توسط دو نیروگاه برق شناور بر پایه قرارداد سال 2018 تأمین می‌شود. کشتی تولید نیروی برق مجهز به سوخت گاز مایع (LNG) و سوخت نفت سنگین می‌باشد. طی توافقنامه اخیر این شرکت متعهد شده است تا در فصل خشک بطور متوسط 63 مگاوات و در فصل بارش 23 مگاوات برق مورد نیاز سیرالئون را تأمین نماید. ظرفیت برق فعلی سیرالئون تنها 5 درصد نیاز 7 میلیون جمعیت سیرالئون را پاسخ می دهد و خاموشی مکرر و طولانی مدت امری رایج و معمول در سیرالئون می‌باشد. شرکت Karpowership در حال حاضر برق هشت کشور آفریقایی، کوبا و مناطقی در آسیا و خاورمیانه را تأمین می‌کند.

بنین:

وضیعت کرونا در بنین

بر اساس آمار منتشر شده در روز سه شنبه مورخ 14 ژوئیه 2020 از وزارت بهداشت عمومی‌بنین در سایت رسمی دولت در خصوص بیماری همه گیر کرونا، این کشور پنج کشته جدید از این بیماری را ثبت کرد و در آمار کل کشته شدگان کرونا به 26 نفر رسیده است. در این گزارش آمده است که تا کنون  557 بیمار درمان و 795 بیمار دیگر در حال معالجه هستند.

موریس:

شرکت هواپیمایی موریس چند فروند هواپیما را به فروش گذاشت

شرکت هواپیمایی موریس پنج فروند از هواپیماهای خود از جمله دو فروند ایرباس A340-200  و یک فروند  ایرباس A330-200  و دو فروند ایرباس A319-100  با عمر متوسط 11 تا 22 سال را به فروش گذاشت و اعلام کرده است که علاقمندان تا یازدهم ماه اوت وقت ارائه درخواست کتبی خود در این راستا را دارند.

خبرگزاری موریس با درج این خبر در درگاه خود نوشت: شرکت هواپیمایی موریس به دنبال بحران شیوع کرونا و زمین گیر شدن تمامی ناوگان خود درشرایط مالی بحرانی قرار گرفته است و کمک های محدود دولتی نیز نتوانست ناجی این ایرلاین باشد و به همین دلیل مبادرت به اخذ این تصمیم برای تقویت بنیه مالی خود کرده است تا بتواند 260 میلیون دلار از تعهدات مالی خود را پرداخت نماید.

لازم به ذکر است که شرکت هواپیمایی متشکل از 14 فروند هواپیما است که نیمی از آن اجاره ای می‌باشد و با این تصمیم فروش عملاً این شرکت تمامی هواپیماهای متعلق به خود را به فروش گذاشته است. این شرکت دو هفته قبل نیز نیمی از خلبانان خود را اخراج کرده بود.

ماداگاسکار

ارزآوری 110 میلیون یورویی صادرات محصولات کشاورزی بیو در ماداگاسکار

کشاورزی بیولوژیک در ماداگاسکار با 48 هزار هکتار زمین، 30 هزار کشاورز، 120 تعاونی تولید و 270 شرکت صادراتی یکی از مهمترین زمینه‌های فعالیت مردم این کشور به شمار می رود.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ماداگاسکار سندیکای کشاورزی بیولوژیک این کشور، وانیل، قهوه، ادویه جات مختلف، کاکائو، میوه و سبزیجات، گیاهان دارویی، گیاهان معطر و محصولات دامی مهمترین محصولات حوزه کشاورزی هستند که در ماداگاسکار بر اساس استانداردهای جهانی تولید و بخش اعظم آن به کشورهای مختلف جهان مخصوصاً کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی صادر می‌شود و میزان صادرات آن در خلال سال 2019 از رقم 110 میلیون یورو فراتر رفت.

لازم به ذکر است که بخش مهمی از محصولات کشاورزی بیو در ماداگاسکار توسط سرمایه گذاران خارجی از کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، فرانسه، آلمان، چین و امارات متحده عربی تولید و به خارج از کشور صادر می‌گردد.

افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کووید19 در ماداگاسکار

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خلال دو هفته گذشته در ماداگاسکار و مخصوصاً پایتخت این کشور افزایش چشمگیری داشته است.

روزنامه میدی ماداگاسکار با درج این خبر نوشت که افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در ماداگاسکار و محدود بودن تعداد مراکز درمانی و مخصوصاً نبود امکانات کافی برای رسیدگی به مبتلایان بدحال شرایط پیچیده ای را برای دولتمردان این کشور رقم زده است و وزارت بهداشت این کشور رسماً اعلام کرده است که قادر به پاسخگویی و رسیدگی به مبتلایان بدحال را ندارد و از مردم درخواست کرده است که با رعایت پروتکل های بهداشتی و دیگر تدابیر اعلامی دولت را در مدیریت شرایط بحرانی کمک کنند.

این روزنامه در بخش دیگری از این خبر ضمن اشاره به برخی ناآرامی‌های در برخی از مناطق کشور نوشته است که تدابیر محدود کننده دولت از 21 ماه مارس تاکنون و ناکافی بودن سیاست های حمایتی شرایط اسفناکی را به لحاظ اقتصادی برای مردم رقم زده است و ادامه این شرایط می‌تواند زمینه ساز شورش های اجتماعی در کشور شود.

گفتنی است که در خلال هفته گذشته چند تیم پزشکی با هواپیماهای اختصاصی از طرف برخی کشورها مانند فرانسه برای کمک به این کشور وارد پایتخت ماداگاسکار شده و در برخی از مراکز درمانی پیش بینی شده برای کرونا مستقر شده اند.

سیشل

نشست خبری رئیس جمهور سیشل در خصوص پیامدهای کووید19 بر روی اقتصادی این کشور

رئیس جمهور کشور سیشل با حضور در یک نشست خبری از رکود بی سابقه اقتصادی در این کشور کوچک جنوب اقیانوس هند خبر داد.

رئیس جمهور سیشل در این نشست خبری ضمن اشاره به تدابیر اتخاذی متناسب با شیوع کرونا در کشورش و موفقیت در مهار آن تصریح کرد که رکود بی سابقه 8/10 درصدی اقتصادی سال 2020 و سقوط به رقم 9/6- در مقایسه با سال گذشته( رشد 9/3 درصدی) از تبعات شیوع این ویروس در سیشل است و افزود توریسم و بخش های مرتبط که ستون اصلی اقتصاد سیشل را تشکیل می دهند بیشترین رشد منفی و آسیب را دیده است.

رئیس مقام اجرائی سیشل در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خاطر نشان ساخت بحران کرونا و هزینه‌های سنگین تحمیلی آن به اقتصاد سیشل باعث شد تا کسری بودجه 14 درصدی را تجربه کنیم و به همین خاطر یک لایحه اصلاحی بودجه به رقم 68 میلیون دلار را برای تصویب به مجلس ارسال کردیم و برای مهار دیگر تبعات شیوع کرونا از نهادهای مالی بین المللی درخواست کمک 70 میلیون دلاری در قالب های مختلف کرده ایم که موافق آن را اخذ و بزودی رقم مربوطه به حساب بانک مرکزی سیشل واریز خواهد شد.

لازم به ذکر است که سیشل با جمعیت 96 هزار نفری، مساحتی در حدود نصف مساحت شهر تهران و تولید ناخالص داخلی 3.2 میلیارد دلاری(PPP) از کشورهای موفق به لحاض اقتصادی در منطقه جنوب اقیانوس هند واقع شده است و شیوع کرونا بخش خدمات این کشور که با اختصاص 84 درصد از فعالیت ها به خود شریان اصلی اقتصاد سیشل محسوب می‌شود را دستخوش تغییرات جدی قرار داده است.

بازگشایی مرزهای هوایی کشور سیشل از اول ماه اوت

شرکت هواپیمایی سیشل از بازگشایی مرزهای هوایی این کشور از اول ماه اوت و به تبع آن انجام پروازهای این شرکت و همچنین دیگر ایرلاین‌های منطقه ای و بین المللی خبر داد.

خبرگزاری سیشل با درج این خبر نوشت که از اول ماه اوت سه شرکت اتحاد ایرویز امارات، هواپیمایی اتیوپی و شرکت هواپیمایی سوئیس پروازهای خود را به سیشل از سر می‌گیرند و شرکت هواپیمایی اتحاد امارات اولین پرواز خود را با 400 توریست اماراتی روز اول ماه اوت به مقصد این کشور انجام خواهد داد.

گفتنی است که کشور سیشل 96 هزار نفری در سال 2019 پذیرای حدود 400 هزار توریست بوده و درآمد حاصل از آن قریب به 600 میلیون دلار بوده است.

 اتحادیه آفریقا:

پیام رئیس جمهور نیجر بمناسبت نخستین سالگرد مراسم سالگرد منطقه تجارت آزاد آفریقا

ایسوفو، رئیس جمهور نیجر، از پیشگامان منطقه تجارت آزاد آفریقا روز سه‌ شنبه 7 ژوئیه 2020 اولین سالگرد راه اندازی برنامه منطقه تجارت آزاد آفریقا و آغاز رقابت اتحادیه آفریقا برای ظهور کارآفرینان جوان، طی پیامی ضمن یادآوری اینکه یک سال پیش، روسای کشورها و دولت ها در دوازدهمین اجلاس فوق العاده اتحادیه آفریقا در نیامی( در مورد راه اندازی برنامه منطقه تجارت آزاد آفریقا و انتخاب روز 7 ژوئیه به عنوان روز همگرایی آفریقا)، شرکت کردند، گفت: پیشرفت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین رهایی کامل قاره ما به وحدت ما بستگی دارد. علیرغم اینکه گامهای مهمی‌ برای رسیدن به هدف آفریقای یکپارچه، مرفه و صلح آمیز، به رهبری شهروندان خود برداشته شده است، هنوز راه همگرایی طولانی در پیش است. بنابراین ما به سمت تحقق چشم انداز خود در مورد بازار یکپارچه آفریقا ادامه می دهیم. وی این طرح را همراستا با طرح های دیگر برنامه 2063 به عنوان یک مجموعه منسجم که اجرای آن باعث رشد اقتصادی قاره و ایجاد شغل برای جوانان است، دانست.

 اکواس:

جلسه کمیته وزیران در مورد برنامه ارز واحد در منطقه اکواس

ممدو دیوپ، وزیر دارایی نیجر و رئیس کمیته وزرای جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غرب اکواس در روز دوشنبه 23 تیرماه ویدئو کنفرانس جلسه کمیته وزیران اکواس در مورد برنامه ارز واحد را برگزار کرد. این جلسه علی رغم موقعیت خاص فعلی، یعنی شیوع بیمار کرونا در منطقه برگزار می‌شود، سه محور اصلی دستور  جلسه شامل ارائه و رسیدگی به گزارش کمیته فنی برنامه واحد پول اکواس ؛ وضعیت همگرایی در منطقه اکواس و ماده 15 قانون متمم سال 2012 و سرانجام ارائه و بررسی گزارش استفاده از منابع صندوق ویژه برای تأمین اعتبار برنامه‌های اصلاح شده بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما