معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۳

آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در حوزه مشرقی افغانستان و تدابیر و اقدامات مقامات محل

همچنان در حال حاضر هزاران نفر از شهروندان حوزه مشرقی افغانستان به ویروس کرونا متبلا می‌باشند و میزان مرگ و میر نیز در این استان براساس گزارشات غیر رسمی‌که در صفحات اجتماعی و بخصوص فیسبوک منتشر می‌شود روند صعودی دارد. از سوی دیگر شهروندان ولایات حوزه مشرقی (ننگرهار، لغمان، کنر و نورستان) نیز مانند ساکنان سایر استان‌های افغانستان به دلیل فقر و تنگ دستی موضوع قرنطینه را به هیچ وجه مراعات نمی‌کنند و حتی برخی‌ها به وجود این ویروس هیچ باوری ندارد، در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در شرق افغانستان ارائه می‌گردد.

شیوع ویروس کرونا در افغانستان فرصتی برای خودکفایی کشاورزی

روزنامه اطلاعات روز  افغانستان مطلبی را تحت عنوان "شیوع ویروس کرونا در افغانستان فرصتی برای خودکفایی اقتصادی گندم و برنج فراهم کرده است" منتشر کرده و نوشته است: ویروس کرونا علاوه بر تهدید اقتصادی که برای جهان ایجاد کرده، می‌تواند فرصت خوبی نیز باشد و بدنبال این اتفاق کشورهای که سریع‌تر بتوانند وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشند برنده‌ اند. این روزنامه: چین را به عنوان مثال ذکر کرده و نوشته است: چین از کشورهایی بود که توانست زودتر از دیگر کشورها ویروس کرونا را مهار کند و در حال حاضر از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان لوازم بهداشتی و ضد عفونی‌کننده است. به باور نویسنده، در افغانستان نیز گسترش کرونا علاوه بر تهدیدهای اقتصادی، فرصت‌های اقتصادی بی‌شماری ایجاد کرده که مهم‌ترین فرصت اقتصادی کشور خودکفایی در تولید غلات (گندم و برنج) است. این روزنامه نوشته: نخست از همه، با گسترش ویروس کرونا تقاضا برای مواد اولیه افزایش یافته است و بر اساس اصول زراعت تجاری، کشاورزان کشور باید محصولاتی را تولید کند که بازار تقاضا داشته باشد.این روزنامه نوشته است: بنابر این کشاورزان باید تولید گندم و برنج را در اولویت قرار دهند زیرا به باور نویسنده این مطلب، با افزایش تولید گندم و برنج از یک‌سو امنیت غذایی شهروندان در سال‌های آینده تضمین می‌شود و از طرفی، وابستگی اقتصادی کشور به کشورهای خارجی به‌ویژه پاکستان کاهش می‌یابد.

 دو برنامه تحقیقاتی درباره کرونا از سوی سازمان ملل در افغانستان

نشریه اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان بنام ریلیف ویب برای جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ بر کمپین‌های آگاهی تمرکز کرده و نوشته است: دو برنامه بزرگ تحقیقاتی در مورد سفارش‌های بهداشتی برای مبارزه با بیماری کووید-۱۹ در افغانستان در نظر گرفته شده و برای هزاران روستا و مناطق شهری به پیش برده می‌شود.به نوشته این نشریه، کمپین آگاهی دهی از یک‌سو، کمک می‌کند که اطلاعات نادرست در ارتباط به ویروس کرونا منتشر نشود و از سوی دیگر توجه مردم را به تدابیر احتیاطی مانند، شستن دستان با صابون، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی بیشتر جلب کند. این نشریه اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان در ادامه این مقاله خود می‌نویسد، در برخی از ولایاتی که زنان در این کمپین‌ها شرکت کرده اند، در اجتماع خود به دوختن ماسک پرداخته و به این ترتیب در جلوگیری از ویروس کرونا کمک کرده است. این نشریه نوشته است: در افغانستان که به خاطر شیوع ویروس کرونا سخت متضرر شده به طور مثال، سطح پائین سواد که دسترسی به اطلاعات را دشوار می‌سازد، نبود آب و حفظ‌ سلامتی و همچنین سیستم ضعیف بهداشت عمومی را به عنوان مشکلات یاد کرده که به خاطر آن این کشور نتوانسته جلو ویروس کرونا را بگیرد.

 سفر هئیتی از وزارت بهداشت افغانستان به استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار با صدور خبرنامه ای نوشته است: هئیتی از وزارت بهداشت طی سفر به استان ننگرهار و ملاقات با رئیس بهداشت این استان اظهار داشته که قرار است یک بررسی جهت مشخص ساختن آمار کشته شدگان مبتلایان ویروس کرونا در این استان آغاز شود تا مشخص گردد چه کسانی به دلیل ویروس کرونا کشته شده اند. دکتر نصیراحمد درانی رئیس بهداشت استان ننگرهار از هر نوع همکاری با هئیت وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرد.

 کاهش موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان

وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید، موارد مثبت ویروس کرونا در کشور کاهش یافته، اما زندگی تاکنون در این کشور به حالت عادی برنگشته است. اکمل سمسور سخنگوی این وزارت هنگام ارائۀ آمار مبتلایان ویروس کرونا گفت: "در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶۸ آزمایش کرونا صورت گرفته که ۲۳۹ مورد آن مثبت تثبیت شده و در اثر این ویروس در یک شبانه روز ۲۴ نفر جان باخته اند. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تاکنون بیش از 34  هزار نفر در افغانستان به این ویروس مبتلا شده ‌اند. اولین مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان از چهار ماه قبل در استان هرات ثبت شد. از آن هنگام، مقامات بهداشت می‌گویند که نزدیک به 1060 نفر جان باخته‌ اند.

 چالش کرونا  فراروی افغانستان جنگ زده

روزنامه ویسا چالش‌های فرا روی مردم در وضعیت کنونی را در مطلبی بررسی کرده و نوشته در حال حاضر جنگ، فقر و ویروس کرونا، مردم را تحت فشار قرار داده ‌است و در چنین وضعیتی مبارزه با ویروس کرونا در کشور دشوار است. به باور این روزنامه، دلیل این دشواری این است که متخصصان طب در کشور حضور ندارند، تجهیزات کافی هم وجود ندارند و افزون بر آن، ضعف اقتصادی هم این مبارزه را به چالش کشیده ‌است، این روزنامه اظهار تأسف کرده که هنوز هم برای مصرف کمک‌های مالی راهکار مؤثری وجود ندارد و پول‌هایی که برای مهار ویروس کرونا هزینه می‌شود به صورت شفاف مصرف نمی‌شود و بیشتر به جیب افراد می‌رود. این روزنامه نوشته است: هنوز جای امیدواری است که کابینه جدید این موضوع را بررسی کند راهکار درستی به اجراء بگذارد تا به نگرانی مردم در این زمینه پایان داده شود.

شرایط کسب و کار و حضور مردم در فعالیت های اجتماعی و کوچه و خیابان در سطح استان ننگرهار و شهرهای حوزه مشرقی کاملا بصورت عادی است و هیچ نشانه ای از رعایت مقررات و قوانین قرنطینه و فاصله اجتماعی یا استفاده از ماسک و یا دستکش در میان مردم در نه فقط در شهر جلال آباد بلکه کلیه بخش های این استان به چشم نمی خورد. تمامی صنوف و مشاغل به سر کار خود بازگشته اند و صرفا همچنان تا به امروز مدارس و دانشگاهها و هتل های شهر همچنان تعطیل می‌باشند و بنا به دستور مقامات استان اجازه بازگشایی و فعالیت ندارند. 

یکی از نکات مهم و قابل توجه در بحث شیوع ویروس کرونا ، آمارهای منتشره از سوی مراکز و موسسات ذیربط درخصوص ابتلاء به این ویروس و میزان مرگ و میر است که به هیچ وجه آمار و ارقام اعلامی‌با واقعیت های میدانی و شرایط موجود همخوانی و مطابقت ندارد و آمارهای منتشره به مراتب کمتر از تعداد واقعی مبتلایان و فوت شدگان است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما