معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۸

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو (نیمه دوم تیرماه1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو در نیمه دوم تیرماه 1399 که در رسانه های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 کاهش ذخایر ارزهای خارجی در بانک مرکزی

شنبه 11 ژوییه 2020 (21 تیرماه 99) بانک مرکزی کنگو اعلام کرد که ذخایر ارزهای خارجی این کشور در ماه ژوئن 2020 به میزان 43.65 میلیون دلار (چهل و سه میلیون و ششصد و پنجاه هزار دلار) کاهش پیدا کرده است؛ در این گزارش همچنین تصریح شده که با ثبت این رقم، میزان ذخایر ارزهای خارجی ج.د.کنگو تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به رقم مجموع 879.47 میلیون دلار (هشصد و هفتاد و نه میلیون و چهارصد و هفتاد هزار دلار) رسیده است که این میزان ذخایر ارز خارجی بیانگر ارز لازم برای واردات سه هفته و سه روز سه کالاها و خدمات به این کشور است. در پایان این خبر آمده که کاهش منابع ارزهای خارجی در بانک مرکزی ج.د.کنگو  به ویژه با توجه به حمایت از  بودجه ملی برای جبران کسری بودجه ۱۱۵ میلیارد فرانک کنگویی که خزانه‌داری این کشور در ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ثبت رسانده، قابل توجیه است.

تمدید وضعیت اضطراری بهداشتی در جمهوری کنگو به مدت ۲۰ روز

پس از اینکه در پایان جلسه هیات دولت مورخ 6 ژوییه 2020 به ریاست ساسو انگسو رییس جمهور کنگو پیشنهاد دولت برای تمدید دوره وضعیت اضطراری بهداشتی به مجلس ارائه شد، سرانجام در تاریخ ۸ ژوییه ۲۰۲۰ ( ۱۸ تیرماه 13۹۹) پارلمان این کشور تمدید دوره وضعیت اضطراری برای یک دوره ۲۰ روزه دیگر را تصویب کرد و به این ترتیب دوره وضعیت اضطراری تا تاریخ ۳۰ ژوییه ۲۰۲۰ تمدید شد.

از سرگیری پروازهای تجاری( مسافربری) در فرودگاه بین‌المللی «بانگی» 

شنبه 11 ژوییه 2020 (21 تیرماه 99) آفریقای مرکزی از طریق دستورالعملی بین‌وزارتی ممنوعیت بیش از 3 ماهه انجام پروازهای تجاری در فرودگاه بین المللی پایتخت به علت همه گیری ویروس‌کرونا را لغو کرد؛ در این دستورالعمل که به امضای وزیران کشور و حمل و نقل و مسولین ارشد هواپیمایی کشوری رسیده، اعلام شده که تدابیر محدود کننده قبلی در این رابطه رفع، و پروازهای تجاری بصورت تدریجی می‌توانند در فرودگاه بین‌المللی پایتخت رفت و آمد کنند.

 برنامه وزیر زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی همگانی برای اتصال شبکه گسترده جاده‌ای

14 ژوییه 2020 (24 تیرماه 1399) Willy Ngoopos معاون نخست‌وزیر و وزیر زیرساخت ها و کارهای عمرانی همگانی با انتشار گزارشی، ارزیابی مثبتی را طی 10 ماه گذشته از فعالیت‌های وزارت خانه متبوعش ارائه داد؛ روابط عمومی این وزارت‌خانه با انتشار رئوس اصلی این گزارش از وعده وزیر برای اتصال 4 گوشه کشور از طریق شبکه گسترده جاده‌ای خبر داد و اعلام کرد در این چارچوب وزیر زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی همگانی ج.د.کنگو برنامه‌ای را برای بازیابی و نگهداری جاده‌ای که اجرای آن از سال 2017 با کندی همراه بوده، را مجددا راه اندازی کرده است.  در برنامه بازیابی و نگهداری جاده‌های کشور تصریح شده کارهای اجرایی از طریق مدیریت و نظارت سازمان‌ها و اداره‌‎های دولتی متولی مربوطه یعنی: اداره راه (Office de Route)، اداره راه‌های ارتباطی و زه‌کشی(OVD) و اداره راه‌های خدمات کشاورزی (OVDA) عملیاتی خواهند شد.

در این گزارش تصریح شده که اداره راه (Office de Route) متولی حفظ و نگهداری جاده‌های اصلی و بزرگراه‌های ملی و استانی بعنوان اولویت‌های اصلی و فرعی خواهد بود؛  اداره  راه‌های ارتباطی و زه‌کشی(OVD) مسوول را‌ه‌ها و معابر شهری و همچنین زه‌کشی آبراههای شهری است و  اداره راه‌های خدمات کشاورزی (OVDA) تحت مدیریت وزارت توسعه روستاها به بازیابی و مراقبت از راه‌ها و جاده‌های مربوط به خدمات کشاورزی می‌پردازد.

در پایان این خبر یادآوری شده وزیر زیرساخت‌ها و کارهای عمرانی زیربنایی ج.د.کنگو چندی پیش یک توافقنامه تامین مالی را با بانک توسعه آفریقا (BAD) برای بهسازی و احیای جاده ملی شماره 1 (RN1) در امتداد بزرگراه کینشلسا - کیکویت- باچامبا (Kinshasa-Kikwit-Batshamba) و ساخت جاده مدرن بیش از 170 کیلومتری میان Kasomeno در خاک ج.د.کنگو تا Mwenda در کشور زامبیا و همچنین ساخت یک پل 350 متری بر روی رودخانه  Luapula در استان کاتانگا علیا (Haut-Katanga) منعقد کرده است.

آخرین تحولات مربوط به بیماری ویروس کرونا در ج.د.کنگو

در اخرین گزارش منتشره منتهی به سه‌شنبه 14 ژوییه 2020 ( 24 تیرماه 99) در رابطه با آمار مربوط به بیماری ویروس‌‍کرونا در ج.د.کنگو آمده،  با جان باختن دو تن دیگر از مبتلایان در این روز، مجموع موارد فوتی‌ها در این کشور به عدد 192 بالغ شده است؛ در این گزارش همچنین تصریح شده 35 تن نیز در روز سه‌شنبه بهبود یافتند و از بیمارستان مرخص شدند؛  در رابطه با آمار کلی مبتلایان نیز آمده که از زمان شیوع این ویروس در تاریخ 10 مارس 2020 تاکنون تعداد 8163 تن  به این بیماری دچار شدند که تا به این تاریخ 3983 تن بهبود یافتند. در پایان این گزارش آمده 14 استان از 26 استان ج.د.کنگو به ویروس‌کرونا آلوده هستند که کینشاسا با شناسایی 6948 مورد بعنوان کانون شیوع بیماری اکثریت مطلق تعداد موارد مبتلا را به خود اختصاص داده است.

رونمایی از مجموعه قوانین جدید معدنی در ج.د.کنگو

14 ژوییه 2020 (24 تیرماه 1399) مجموعه قواتین جدید معدنی ج.د.کنگو از سوی «کاداستر معادن» در این کشور رونمایی شد؛ مجموعه قوانین جدید معدنی بعنوان نسخه اصلاح شده برای جلب توجه سرمایه‌گذاران در این حوزه تحت نظارت وزارت معادن تدوین و منتشر شد.  Willy Kitobo وزیر معادن ج.د.کنگو در این مراسم پس از ارائه مجموعه قوانین جدید معدنی اعلام کرد در این کتاب مرجع، نقش دولت و ذینفعان، مدیریت حوزه معادن، مدیریت اسناد معدنی، مسوولیت اجتماعی و زیست محیطی، شفافیت و حکمرانی مطلوب و در نهایت نظام مالیاتی و گمرکی به دقت تدوین شده است.

در پایان این خبر آمده 8 مارس 2018 بود که ژوزف کابیلا [رییس جمهور سابق] مجموعه قوانین معدنی فعلی را لازم الاجرا اعلام کرد؛ در این مجموعه قوانین افزایش مالیات مواد معدنی استراتژیکی همچون کبالت و کلتان در نظر گرفته شده و نظارت دولت بر این حوزه با افزایش سهم مشارکت مورد پیش بینی واقع شده است.

تامین مالی 17 میلیون یورو یی فرانسه برای تقویت سیتم بهداشتی کینشاسا

14 ژوییه 2020 (24 تیرماه 1399) وزیر دارایی ج.د.کنگو و سفیر فرانسه در ج.د.کنگو به مناسبت جشن ملی فرانسه، توافق‌نامه‌های تامین مالی با رقم مجموع 17 میلیون یورویی را برای تقویت سیستم بهداشتی و سلامتی در  پایتخت ج.د.کنگو  را در حضور استاندار کینشاسا به امضا رساندند. هدف این توافق‌نامه‌ها (کنوانسیون) حمایت و پشتیبانی از مردم کنگو برای مقابله با خطرات بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی در ارتباط با بحران ناشی از همه‌گیری ویروس‌کرونا  عنوان شده است.

Gianni Sartena معاون رییس آژانس توسعه‌ای فرانسه (AFD) در ج.د.کنگو که بهمراه سفیر فرانسه این توافق نامه‌های مالی را با طرف کنگویی امضا کرد در این رابطه گفت چند محله‌ از منطقثه شهری Limete پایتخت و همچنین کشتارگاه واقع در محله Masina کینشاسا برای اجرای طرح محافظت از مردم در برایر سیل، و بهبود وضعیت جمع‌آوری و مدیریت زباله‌های خشک در راستای اهداف تقویت سیستم بهداشتی و سلامتی در نظر گرفته شده‌اند.

François Pujolas سفیر فرانسه در ج.د.کنگو نیز در مراسم امضای توافق‌نامه‌ها گفت"بحران بهداشتی و سلامتی مرتبط با ویروس‌کرونا و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، فرانسه را ملزم کرد که مشارکتش را با ج.د.کنگو در این خصوص مورد تطبیق و هماهنگی قرار دهد". در پایان این خبر در خصوص پشتیانی سلامتی فرانسه از نظام بهداشتی ج.د.کنگو در دوران همه‌گیری کرونا مقرر شده که فرانسه بطور خاص بیمارستان Monkole بعنوان یکی از مراکز درمانی مجاز برای رسیدگی به بیماران کرونایی را از حیث تجهییزات لازم برای مراقبت از بیماران تحت درمان پشتییانی کند.

 قرارداد تامین مالی 15 میلیون یورویی میان ج.د.کنگو و فرانسه برای مدیریت پایدار جنگل‌ها

14ژوییه 2020 (24 تیرماه 1399) سفیر فرانسه در کینشاسا و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار ج.د.کنگو یک قرارداد (کنوانسیون) تامین مالی با رقم 15 میلیون یورو را برای مدیریت مطلوب جنگلها در ج.د.کنگو، منعقد کردند. روابط عمومی وزازت محیط زیست ج.د.کنگو در این رابطه تصریح کرد هدف کلی این برنامه، ایجاد شرایطی برای مدیریت پایدار جنگل‌های ج.د.کنگو، اطمینان از حفط ارزش‌های منابع جنگلی و پیشرفت چشمگیر در مدیریت جنگل‌ها در مقیاسهای مختلف ملی ، استانی و محلی می‌باشد.

در پایان این خبر آمده که این پروژه جدید به پروژه تدوین سیاست‌های جنگل‌ها که توسط آژانس توسعه فرانسه پشتیبانی می‌شود، اضافه خواهد شد. یادآوری اینکه ج.د.کنگو پس از آمازون دومین جنگل‌های استوایی انبوه را در اختیار دارد.

سقف هزینه‌های عمومی‌به حدود 1.1 میلیارد دلار بالغ شده است

15 ژوییه 2020 (25 تیرماه 99) معاون نخست‌وزیر و وزیر بودجه، اقای Jean Baudouin Mayo  برنامه تعهدات بودجه (PEB) را برای سه ماهه سوم سال جاری (2020) منتشر کرد؛ در این برنامه سقف هزینه‌های عمومی دولت در حدود رقم 1.1 میلیارد دلار معادل 2,157 بلیون فرانک کنگو (2 بیلیون و 157 میلیارد فرانک کنگو ) بالغ شده است؛ پرداخت حقوق و پاداش‌ها با سهم 55.94 درصدی [بیش از نصف رقم مجموع] بیشترین بخش هزینه‌های پیش بینی دولت در سه ماهه مورد نظر را بخود اختصاص خواهد داد. از هزینه‌های عملکرد وزارتخانه‌ها و بدهی‌های عمومی دولت بعنوان مهم ترین هزینه‌ها در این خصوص نام برده شده  است.

کنگو برازاویل،گابن، کامرون و چاد 155 میلیارد فرانک سیفا از BDEAC دریافت کردند

خبرگزاری lesechos-congobrazza چهار‌شنبه 15ژوییه2020 (25 تیرماه 99) می‌نویسد: بانک توسعه کشورهای مرکز آفریقا (BDEAC) به تازگی رقم مجموع 155.05 میلیارد فرانک سیفا  را به کشورهای کنگو برازاویل، گابن، کامرون و چاد پرداخت کرده است.

پرداخت این بودجه در جلسه هیات مدیره BDEACکه مورخ 10 ژوییه 2020 (20 تیرماه99) بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، مصوب گردید و از این طریق امکان اجرای 13 پروژه در کشورهای فوق‌الذکر را فراهم خواد آورد.

در بیانیه این بانک «زیر منطقه‌ای» در این رابطه تصریح شده که بودجه پرداختی بمنظور حمایت از دولت‌های مورد نظر در راستای مبارزه با ویروس کرونا، و همچنین به نفع پروژه‌های توسعه‌ای که در این کشورها اجرا خواهند شد، در نظر گرفته شده؛ پروژه‌هایی در بخش های بهداشت، آب سالم، فاضلاب، کشت و صنعت، حمل و نقل و امور مالی.

 هشدار بانک مرکزی به مردم  مبنی بر ممنوعیت ارزهای مجازی

پنج‌شنبه 16 ژوییه 2020 (26 تیرماه 99) بانک مرکزی ج.د.کنگو به مردم هشدار داد که ارزهای «رمزپایه» نظیر بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی در کشور ممنوع است؛ در اعلانیه عمومی‌بانک مرکزی که با عنوان «بیانیه هشداردهنده» با امضای آقای دئوگراتیاس موتومبو(Déogratias Mutombo) رییس کل بانک مرکزی منتشر شده، ضمن تاکید چند باره این موضوع، به مردم هشدار داده شد که مراقب پیشنهادات ساختارهای وابسته به ارزهای الکترونیکی در فضای مجازی باشند؛ در این بیانیه آمده: «ساختارهایی که بدون مجوز از طریق وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌هایی در این زمینه را برای سرمایه‌گذاری بر محصولات و مشتقات مخلتف از دارایی‌های «رمزپایه» از طریق جمع‌آوری وجوع در یک سیستم هرمی، پیشنهاد می‌کنند، در کشور ممنوع هستتد»

در این اعلانیه هشداردهنده درخصوص خطرات ارزهای مجازی به اطلاع عموم رسیده که عدم حمایت نظارتی برای پوشش خسارت‌های وارده احتمالی در اثر بروز خطا و یا قطع فعالیت‌های سازو کاری که  ذخیره ارزهای مجازی را اداره می‌کند،  عدم حمایت بخاطر ناشناس بودن طرف‌ها در انجام معاملات‌ها و اهداف مجرمانه احتمالی نظیر پولشویی و یا هرگونه سرقت مجازی و یا حمله سایبری که در سیستم الکترونیکی آنها و یا موبابل و رایانه‌های افراد رخ بدهد، همه و همه خطراتی هستند که باعث شده فعالیت‌ها در این زمینه ممنوع باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما