معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۳۴

چالش دولت مجارستان در همکاری با شرکت HUAWEI (هوآوی) چین

یکی از سیاست های دولت مجارستان در دولت اوربان بویژه درطی دوسال گذشته، استفاده از فناوری‌های نوین در بخش اقتصادی است . در این راستا ، دولت مجارستان علیرغم مخالفت های صریح دولت آمریکا درقبال تعامل و همکاری مجارستان با شرکت هوآوی ، ظرف دو سال اخیر ، گام های توسعه همکاری با این شرکت چینی را برداشته است. درسفر آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در سال 2019 به چین برای شرکت در نمایشگاه تجاری – دیجیتال بین المللی شانگهای ، در جریان یک نشست تجاری ، تصریح داشت: شرکت هوآوی با شرکت VODAFONE و DEUTSCHE TELEKOM در مجارستان همکاری خواهد کرد.

دولت مجارستان برای دستیابی و فراهم سازی زمینه‌های توسعه، وزارت جدید نوآوری و فناوری را تشکیل ویکی از افراد با مجرب و آکادمیک یعنی آقای لاسللو پالکوویچ را به عنوان وزیر  آن وزارتخانه منصوب کرده است. آقای پالکوویچ به خاطر برخورداری از سوابق کاری و حرفه ای در حوزه علمی و دانشگاهی، به تدریج مراکز دانشگاهی ، تحقیقاتی و آکادمی‌های علوم  را  زیر مجموعه این وزارت قرار داده تا بتواند هدف اصلی دولت یعنی  ارتقاء سطح دانش و فناوری جدید را از طریق  جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز استفاده از ظرفیت مجاری‌های مقیم  خارج از جمله آمریکا و اروپا را تحقق بخشد. 

استفاده از فناورهای پیشرفته در بخش مخابراتی ،یکی از برنامه‌های دولت می‌باشد. از این رو ، در نمایشگاه بین المللی مخابرات (ITU)  سپتامبر سال گذشته میلادی که با حضور شرکت های مخابراتی کشورهای متعدد از جمله ج.ا.ایران ، برگزار گردید، حضورشرکت های خارجی از جمله چین پررنگ و پر قدرت بوده است. شرکت هوآوی بعنوان یکی از شرکت های بزرگ در این نمایشگاه  نیز حاضر و جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه مخابرات و ارتباطات و 5G را به نمایش گذاشته بود.

   اما همکاری دولت مجارستان با شرکت هوآوی  واکنش های سیاسی کشورهای رقیب  چین  یعنی آمریکا را در پی داشته و مقامات آمریکایی  در سال گذشته میلادی  از جمله  پمپئو وزیرامور خارجه، به دولت مجارستان در همکاری با شرکت هوآوی چین هشدارهای امنیتی داده و اظهار نمود؛ "این شرکت چینی به دنبال گردآوری اطلاعات از مشترکین  بوده و قابل اعتماد نیست لذا از همکاری با آن  اجتناب نمایید". این موضع گیری آمریکا باعث گردید تا دولت مجارستان با نوعی چالش  بر سر مساله هوآوی مواجه گردد. چراکه دولت امریکا این شرکت را در لیست سیاه خود قرار داده و کشورها را در همکاری با این شرکت چینی  به نوعی بر حذر می‌کند. به موازات آن  اتحادیه اروپا نیز به دولت مجارستان در خصوص عدم  همکاری با شرکت هوآوی توصیه کرده است .

   از نگاه واقع بینانه  این گونه به نظر می رسد ادعای آمریکا نوعی شانتاژ برای از میدان به در کردن یک رقیب جدی در عرصه فناوری مخابرات جهانی است  و موجب شکسته شدن انحصارشرکت های غربی می‌گردد.

با وجود مطالب فوق الذکر دولت مجارستان بر مبنای اصول و منافع ملی خود مناسبات با این شرکت چینی را در ظرف دوسال گذشته  وسعت بخشیده و از همکاری با هوآوی و  استفاده از فناوری 5G تمایل خود را نشان داده است. آقای پیتر سیارتو در دیدار با مقامات چینی همواره از فعالیت شرکت مخابرات  مذکور برای عرضه 5G در بازار مجارستان استقبال کرده است. به طور قطع همکاری مجارستان و چین بعنوان بزرگترین شرکت تجاری آسیایی مجارستان در سال 2019 میلادی با بیش از 8 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری، بر تصمیم دوکشور برای همکاری در همه حوزه‌ها از جمله  فناوری 5G تاثیر گذار بوده است. هرچند عوامل دیگری نیز بر تقویت روابط دوکشور موثر بوده که برخی از این موارد عبارتند از:

عضویت ناظر مجارستان در ایده یک کمربند- یک راه (ابریشم ، چین )

مشارکت و همکاری در اجرای پروژه احداث خط ریلی صربستان – مجارستان با حمایت مالی چین ( بعنوان بخشی از کریدور یک کمربند- یک راه )

حضور فعال مجارستان در گروه موسوم به (17+1 ( یعنی چین و 17 کشور اروپایی )

همکاری با چین بعنوان یک کشور پیشرفته در چارچوب سیاست نگاه به شرق مجارستان

مزیت های موقعیت جغرافیایی  واقع در اروپای مرکزی  مجارستان برای سرمایه گذاری و ایجاد هاب منطقه ای  از سوی شرکت های چینی

استقبال مجارستان از سرمایه گذاری شرکت های چینی ، بعنوان یک مزیت برای دولت چین، علیرغم مخالفت اتحادیه اروپا با این رویکرد.

بنابراین میتوان گفت ، با وجود مخالفت های صریح دولت آمریکا در قبال همکاری مجارستان با شرکت هوآوی و انتظار سیاسی  دولت ترامپ از اوربان نخست وزیر مجارستان برای عدم  همکاری ، به نظر می رسد ، تمایل مجارستان بیشتر به سمت آغاز همکاری با طرف چینی  است.

معرفی اجمالی  فعالیت شرکت هوآوی

  بر اساس گزارش این شرکت ، تعداد کارکنان شرکت هوآوی در سال 2019 میلادی از 194 هزار نفر گذشت. حدود 49 درصد از کارکنان شرکت یعنی تقریبا 96 هزار نفر در بخش تحقیق و توسعه(R&D) مشغول به کارند . اگر تعداد کارکنان شرکت در سال 2018 میلادی را مورد بررسی قرار دهیم مشخص می‌گردد هرساله به دلیل توسعه عرصه فعالیت این شرکت ، آمار پرسنل آن نیز درحال افزایش است. تعداد کارکنان شرکت درسال2018  میلادی188 هزار نفر بوده است.یکی از سیاست های شرکت تشویق سیاست بومی سازی کارکنان و استفاده از متخصصان محلی است . از این رو درحال حاضر حدود 37 هزار نفر از کارکنان  شرکت از 157 کشور می‌باشند و نرخ میانگین بومی سازی طی سالهای اخیر   تا حدود 67 درصد افزایش یافته است. شرکت هواوی تلاش دارد تا فارغ از جنسیت، نژاد، قومیت، اعتقادات مذهبی و... زمینه  اموزش و پیشرفت را بطور برابر برای همگان  فراهم سازد.

بر اساس اعلام رئیس این شرکت، با وجود برخی از فشارها و مشکلات ایجاد شده توسط دولت آمریکا برای ناکامی و شکست فعالیت های این شرکت ، در فعالیت های شرکت خللی ایجاد نشده و همه کارکنان با تلاش مضاعف ، بر کمبودها و چالش ها فائق  آمده و خدمات خود را به مشتریان خود به خوبی ارائه کرده اند.

همکاری مجارستان و شرکت هوآوی

چنانچه به طور مختصر در مقدمه اشاره شد، دولت مجارستان علیرغم مخالفت های صریح دولت آمریکا درقبال تعامل و همکاری مجارستان با شرکت هوآوی ، ظرف دو سال اخیر ، گام های توسعه همکاری با این شرکت چینی  را برداشته  است. درسفر آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در سال 2019  به چین  برای شرکت در نمایشگاه تجاری – دیجیتال بین المللی شانگهای ، در جریان یک نشست تجاری ، تصریح داشت: شرکت هوآوی با شرکت VODAFONE  و DEUTSCHE TELEKOM  در مجارستان همکاری خواهد کرد. وی افزود: مجارستان یکی از کشورهای پیشرو در امر DIGITISATION (روند تغییراطلاعات از شکل فیزیکی به دیجیتال) و یکی از اولویت های کشور به منظور توسعه شرکت های کوچک و متوسط، توسعه تجارت الکترونیکی خواهد بود. استفاده از اینترنت اشیاء در برخورداری از فناوری‌های نوین مورد  توجه ماست . اختصاص سوبسید و اخذ مالیات پائین به شرکت ها، از سیاست های  تشویقی دولت در تحقق این اهداف  به شمار می رود.  آقای سیارتو در ملاقات با آقای JAMES LI  رئیس منطقه اروپایی شرکت هوآوی و WILLIAM WU ، رئیس شعبه مجارستان هوآوی ، در جریان نشست بین المللی یک کمربند- یک جاده در پکن، تصریح داشت، هیچ شرکتی در مجارستان به دلیل ملیت اش ، تا زمانیکه که به حاکمیت قانون کشور احترام می‌گذارد ، محروم نخواهد شد. وی افزود: اقتصاد مجارستان در ابعاد مختلف در حال تغییر و استفاده از فناوری دیجیتال و 5G ، از شروط اساسی در کسب موفقت تجاری وبازرگانی است. وی خاطر نشان ساخت: موافقت نامه همکاری مجارستان و شرکت هوآوی که در سال های قبل به امضاء رسیده ، اهمیت زیادی دارد. سیارتو تصریح کرد: درحال حاضر شرکت هوآوی با شرکت های VODAFONE و  DEUTSHE TELEKOM   در مجارستان کار می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما