معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۲۹

نگاهی به وضعیت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) در جمهوری قزاقستان

امروزه دنیای مدرن به فناوری اطلاعات وابسته است و جامعه بطور فزاینده ای در آینده از منابع و مراکز آموزشی و نخبگان ، دانش فناوری اطلاعات و روزآمدی و توسعه در این بخش را طلب می‌کند .جمهوری قزاقستان با آگاهی از اهمیت این مهم سند راهبردی در سال 2017 در 5 حوزه تهیه نمود که در این 5 حوزه به 17 هدف خاص اشاره دارد و برای عملیاتی نمودن آن تا سال 2022 میلادی با 120 پروژه آنرا تعریف می‌کند.

 فن آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی همچنین چشم اندازهای چشمگیری را برای هر دانش پژوهی باز می‌کند. انتقال از یک جامعه صنعتی به یک مرحله اطلاعاتی از توسعه ، به تغییر کیفی در محتوای آموزش متوسطه و عالی که به معنای کامل تبدیل به یک "فرایند تکمیلی" جهان تبدیل شده است. توسعه مهم جامعه اطلاعات و گسترش فن آوری‌های دیجیتال، تلفن همراه و چند رسانه ای ، منابع اطلاعات الکترونیکی ، فن آوری و شبکه سازی در جهان امروز نیاز به یک بررسی جامع از محتوای انتشارات علوم رایانه ای در دانشگاه‌ها را طلب می‌کند. استفاده از فناوری اطلاعات (IT) به عنوان ابزاری برای آموزش، ارتباطات ، آموزش، ادغام در جامعه جهانی را امری ضروری می نماید. ادغام فن آوری‌های سنتی و نوین اطلاعاتی پیش شرط هایی را برای معرفی رشته جدید - فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ایجاد می‌کند.

جمهوری قزاقستان با آگاهی از اهمیت این مهم سند راهبردی در سال 2017 در  5 حوزه تهیه نمود که در این 5 حوزه به 17 هدف خاص اشاره دارد و برای عملیاتی نمودن آن تا سال 2022 میلادی با 120 پروژه آنرا تعریف می‌کند.

برنامه دیجیتالی شدن در قزاقستان- فرایند تبدیل از طریق فن آوری مدرن

برنامه دولت برای دیجیتالی شدن در جمهوری قزاقستان در دسامبر سال 2017 میلادی در مجامع قانونی این کشور به تصویب رسید. این یک برنامه مهم بود که هدف آن ارتقاء سطح زندگی هر شهروند قزاق با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی در نظر گرفته شده است. این برنامه طی پنج سال از سال 2018 تا 2022 در پنج حوزه اصلی: دیجیتالی کردن اقتصاد ، انتقال به دولت دیجیتال ، اجرای جاده ابریشم دیجیتال ، توسعه سرمایه انسانی و ایجاد اکوسیستم نوآوری در نظر گرفته شد. در این پنج حوزه ، 17 هدف خاص و 120 پروژه وجود دارد.

در حوزه دیجیتالی اقتصاد، هدف افزایش بهره وری در همه بخش ها است. معدن دیجیتال یکی از مهمترین پروژه‌ها است - این سیستم اطلاعاتی داده‌ها را از طریق سنسورهای نصب شده روی تجهیزات جمع آوری می‌کند ، فرآیندهای تولید بهینه را فراهم می‌کند ، میزان مصرف معرف را نظارت می‌کند ، خرابی تجهیزات را کاهش می دهد و به سرعت شرایط اضطراری را شناسایی و از بین می‌برد.

حوزه دیگر دولت دیجیتال است. هدف دیجیتالی کردن فعالیتهای دستگاههای دولتی ، کاهش مستندات ، افزایش مشارکت شهروندان در حاکمیت ایالتی و اجرای فناوری شهر هوشمند است. یکی از نمونه‌های آن برنامه هوشمند (Sergek) است ، سیستمی‌برای نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، که به تازگی معرفی شده است و انتظار می رود رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را بهبود ببخشد. وقتی سیستم تخلف ترافیکی را ثبت می‌کند، به طور خودکار پروتکلی تنظیم و آن را به آدرس متخلف ارسال می‌کند. هدف دیگر اجرای پروژه ایجاد مراکز مدیریت عملیاتی برای شهرهای کوچک قزاقستان است. بنابراین، نه تنها شهرهای بزرگ بلکه شهرهای تک شهر به فناوریهای جدید مجهز خواهند شد که منجر به کاهش سطح جرم و جرائم خواهد شد.

گسترش شبکه‌های ارتباطی و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تقویت امنیت سایبری سومین و با کم اهمیت ترین این برنامه - اجرای جاده ابریشم دیجیتال است. از سال 2018 تا 2020 میلادی، برای 2.616 شهرک روستایی با دسترسی به اینترنت فراهم خواهد شد. این ابتکار شامل مدرن سازی سیستم ارتباطات ماهواره ای ، ارائه خطوط ارتباطی فیبر نوری به شهرک های دور افتاده ، افزایش ظرفیت ترانزیت و بهبود شبکه دیجیتال پخش رادیو و تلویزیون است.

توسعه سرمایه انسانی چهارمین حوزه است. هدف آن بروزرسانی سیستم آموزش و پرورش مطابق با بهترین شیوه‌های جهانی است. یکی از پروژه‌هایی که باید اجرا شود ، بروز رسانی برنامه‌های آموزش متوسطه با معرفی زبان‌های جدید برنامه نویسی و عناصر علم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات (STEM) است. عناصر رباتیک ، واقعیت مجازی ، چاپ سه بعدی ، از جمله دیگر برنامه درسی است که معرفی و در دسترس قرار می‌گیرد. این منطقه همچنین شامل پروژه ای برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای مردم در مورد توسعه مهارت های اساسی دیجیتال است.

حوزه نهایی - ایجاد یک اکوسیستم نوآورانه - همچنین وظایف مشخصی دارد. این موارد شامل حمایت از سایتهای توسعه نوآورانه ، ترویج کارآفرینی فناوری و فرهنگ مبتنی بر راه اندازی ، جذب سرمایه گذاری و ایجاد تقاضا برای نوآوری است. مرکز راه اندازی بین المللی Astana Hub ( هاب آستانه ) نمونه بارز آن است. پیش بینی می‌شود متخصصان و مبتدیان فناوری اطلاعات داخلی فرصتی را برای شروع توسعه پروژه‌های خود معرفی و به دولت اعلام نمایند..

  

نتایج حاصله از اجرای برنامه‌های فناوری در قزاقستان

1- از اجرای برنامه‌های فناوری و دیجیتالی شدن در قزاقستان 2 سال می‌گذرد. شهروندان قزاق در حال حاضر نتایج ملموس برنامه‌ها را در شهر و روستا مشاهده می‌کنند. وسایل جدیدی برای پیمایش وجود دارد که به کاهش زمان صرف شده در سفر کمک می‌کند و بهینه ترین مسیرها را انتخاب می‌کند. برنامه‌هایی وجود دارد که تقریباً در یافتن کالاها کمک می‌کند.

2- یک مزرعه دیجیتالی با موفقیت کار می‌کند در منطقه قزاقستان شمالی ، که در آن یک کامپیوتر به طور خودکار حجم خوراک و زمان تغذیه را محاسبه می‌کند. اول ، هزینه‌های نگهداری پرسنل را کاهش می دهد و ثانیا ، راندمان تولید را افزایش می دهد.

3- نتایج محسوسی در مراقبت های بهداشتی وجود دارد: تجهیزات رایانه ای در موسسات پزشکی 81.3 درصد و دسترسی به اینترنت به 55.6 درصد از موسسات پزشکی ارائه می‌شود.

4- گذرنامه الکترونیکی بهداشتی برای هر بیمار ایجاد شد و این امکان را می دهد که کل تاریخچه بیمار به صورت آنلاین ذخیره و مورد بهره برداری قرار گیرد.

5- از زمان پیاده سازی دیجیتال قزاقستان در سال 2018 ، سرمایه گذاری اطلاعات و ارتباطات  از 40.3 درصد در سال به 92.5 میلیارد تنگه (238.9 میلیون دلار آمریکا) رسیده است.

6- سهم سازمان‌هایی که از رایانه استفاده می‌کنند از 70.7 درصد به 77.7 درصد نسبت به سال گذشته (سال) افزایش یافته است. سازمان‌های دارای دسترسی اینترنتی از 67.7 درصد به 75.1 درصد در سال 2018 افزایش یافتند. افرادی که منابع اینترنتی ارائه می دهند از 21.7 درصد در سال 2018 به 22.3 درصد در سال 2019 افزایش یافته است.

7- در بخش سرمایه گذاری 10.2 درصد به 46 میلیارد تنگه (118.8 میلیون دلار) رسید. سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت برای جایگزینی تجهیزات قدیمی (15 درصد) و گسترش ظرفیت تولید برای افزایش تعداد مشترکین (11 درصد) رشد داشته است.

8- براساس اطلاعات شرکت بین المللی داده (IDC) ، سرمایه گذاری مستقیم در تحول دیجیتال از سال های 2020 تا 2023 به 7.4 تریلیون دلار خواهد رسید. تا سال 2023 ، سهم هزینه‌های دیجیتال سازی از 36 درصد فعلی به 50 درصد از کل سرمایه گذاری‌های ICT افزایش می یابد.[1]

- در چارچوب عملیاتی نمودن ظرفیت های توسعه برنامه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در جمهوری قزاقستان، همچنین پشتیبانی از رقابت منصفانه در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کشور، طبق برآورد مقدماتی برای اجرای این برنامه 400 میلیون دلار تخمین زده شده است که از بودجه ملی قزاقستان اختصاص می یابد و حدود 470 میلیون دلار از سازمانهای شبه دولتی اخذ می‌گردد. در کل 4.6  میلیارد دلار تا 5.1 میلیارد دلار ، با بازده سرمایه گذاری 4.8-6.4 برابر بیشتر از کل سرمایه گذاری‌ها از جمله سرمایه گذاری‌های خصوصی)  تا سال 2025، حاصل خواهد شد.

بهره گیری از فناوری در توسعه زیر ساخت های ارتباطی در قزاقستان

جمهوری قزاقستان از زمان استقلال، تاکنون بیش از 12.500، کیلومتر مربع امور زیر بنایی در بخش ارتباطاتی در مسیر حمل و نقل جاده ای و ریلی را که عمدتا در امتداد مسیر بین المللی قرار گرفته است با ساخت بزرگراه اطلاعات ملی توسط اپراتور مخابراتی نیمه دولتی سامان داده است.

ایجاد ارتباط پرسرعت با شبکه‌های بین المللی ، چند "پل دیجیتال" وجود داشت برای اتصال شبکه‌های ارتباطی در قزاقستان با زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات قرقیزستان ، روسیه ، ازبکستان و چین.  در نتیجه این تلاش ها ، ارتباطات از راه دور در کشور مسیر گردیده است.

این شبکه تا پایان سال 2018 کاملاً دیجیتالی شد همچنین پیشرفت چشمگیری در توسعه خدمات ارتباطات راه دور روستایی حاصل شده است. کلیه شهرکهای روستایی با بیش از 50 نفر خدمات تلفنی و دسترسی به اینترنت پهن باند از طریق فناوری CDMA / EVDO و کارها در حال انجام است در بسیاری از آنها اینترنت مبتنی بر FOC را طی چند سال فراهم می‌کند تا به حل اختلاف دیجیتال کمک کند.

این پروژه‌ها زیربنایی عمدتاً در امتداد شبکه موجود از جاده‌های محلی در خارج از منطقه مستقر شده و شهرک سازی می‌کند و تا آنجا که ممکن است از خطوط لوله تلفن زیرزمینی موجود در داخل استفاده کند شهرکها از سال 2010 تا 2014 ، شبکه‌های FOC با فیبر به خانه ساخته شدند که استخر بیشتری از آن را فراهم کردند. 630، هزار پورت. امروز ، شبکه‌های FOC شهرهای آلماتی ، نور سلطان (قبلاً آستانه) را پوشش می دهند ،

در تمام مراکز منطقه ای و شهرهای دارای اهمیت منطقه ای قزاقستان، از سال 2017 تعداد باند پهنا به مشترکانی که از فناوری فیبر نوری در خانه استفاده می‌کردند حدود 600000 نفر می‌باشند.

برای بهبود دسترسی روستایی به اینترنت پر سرعت ، دولت قزاقستان در سال 2018 قرار داد ساخت 6000 کیلومتر FOC به شهرک های روستایی تحت یک برنامه 14 ساله PPP را در دستور کار گذاشت. این پروژه توسط کنسرسیومی از اپراتورهای مخابراتی از جمله Transtelecom اجرا خواهد شد JSC که در حال حاضر حدود 16،هزار کیلومتر مسیر FOC  در اختیار دارد و فعالیت می‌کند.

 این پروژه با هدف برقراری ارتباط زیربنایی به 5.574 شهرک روستایی با 4 میلیون نفر جمعیت امکان پذیر است و 1.3 میلیون خانوار ، حدود نیمی از آنها تا پایان سال 2019 تحت پوشش هستند.

چندین هزار مرکز و آژانس دولتی با بودجه دولتی اجرا شده است مؤسساتی مانند مدارس، مراکز درمانی ، دادگاه‌ها و ایستگاه‌های پلیس حداقل 10 مگابیت در ثانیه دارند خدمات اینترنت باند پهن. این پروژه در نظر دارد FOC را در جاده‌های روستایی موجود و مستقر کند شبکه‌های خیابانی در روستاها ، از خطوط لوله زیرزمینی نیز در صورت وجود استفاده خواهد شد نشان دادن مورد تقسیم زیرساخت ها بین IMA های مختلف. با این حال ، با توجه به هزینه بالای استقرار FOC و بازده کم سرمایه گذاری در روستاهای کوچک این پروژه قصد ندارد ارتباط مستقیمی‌با اینترنت به روستاهای کم درآمد ارائه دهد خانواده‌ها ، اما تمرکز خود را بر روی کیوسک های الکترونیکی عمومی و نقاط دسترسی به اینترنت متمرکز می‌کنند.

 شکل 1: نقشه زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در قزاقستان[2]

-پروژه‌های زیرساختی آینده نگر برای همکاری مشترک FOC به عنوان بخشی از دیجیتالی سازی حمل و نقل و لجستیک در قزاقستان ، ITS توسط وزارت صنعت و توسعه زیربنایی ، متشکل از هشت زیر سیستم جامع در جمهوری قزاقستان ، ITS شامل چهار زیر سیستم به شرح زیر است:

  1. یک سیستم فرعی یکپارچه که شامل جمع آوری هزینه‌های کاربری جاده ای در جاده‌های عوارضی، ترافیک و اطلاعات و سیستم های اخطار به راننده، که قبلاً توسط دولت مستقر گردیده است. مناطقی چون KazAvtoZhol در نور سلطان – تمیرتاو ، آلماتی-کپچاگای و آلماتی – خورگوس بزرگراه‌ها با طول کلی 5.469 کیلومتر کار برای استقرار مجموعه سیستمی در دست اقدام است و تسهیلات در 13 بخش دیگر (5 هزار و 500 کیلومتر) از بزرگراه‌های جمهوری قزاقستان تا سال 2020 عملیاتی خواهد شد..
  2. ابزار ویژه اندازه گیری خودکار (SAMT) برای نظارت بر وسایل نقلیه در حال حرکت، نظارت بر شدت ترافیک و ثبت الکترونیکی مجوزهای سفرهای جاده ای.
  3. سیستم مدیریت دارایی جاده که هدف از آن بهینه سازی هزینه‌های جاده بر اساس واقعی است داده وضعیت جاده. مرکز ملی کیفیت جاده در سال 2019 تأسیس شد دارایی‌ها اپراتور این سیستم است. اثر اقتصادی بهبود کار در جاده‌ها برنامه ریزی تا سال 2025 در حدود 290 میلیون دلار تخمین زده شده است.

04 زیر سیستم که مانیتورینگ و اعزام مسیر را دنبال می‌کند ، هدف از این راه بهبود جاده است . ایمنی برای بار و مسافر. این زیر سیستم یک ابتکار عمل مالی خصوصی است. در سطح منطقه ای (شامل شهرها) ، ITS از چهار زیر سیستم تشکیل می‌شود: عکس و ضبط فیلم ، نظارت بر حمل و نقل مسافر و زیر سیستم خرید الکترونیکی ، ترافیک سیستم مدیریت و سیستم مدیریت پارکینگ ارتقاء داده شده است. زیرساخت های حمل و نقل در قزاقستان ، و به دستیابی به اهداف این کشور کمک می‌کند شرح داده شده در اسناد مختلف سیاست و برنامه‌ها به عنوان مثال، برنامه ملی توسعه زیرساختی قزاقستان در سال2020 تا 2025 را عملی سازد.

پیش بینی استقرار سیستم های ITS در بیش از 6000 کیلومتر از جاده‌های جمهوری قزاقستان به عنوان بخشی از اهداف فرآیند دیجیتالی شدن در کشور تا سال 2025 به دو برابر خواهد رسید. و بنظر می رسد 12هزار کیلومتر دیگر برای بهره برداری در آینده از سیستم راهوری  به ساخت زیرساخت های جدید ICT احتیاج ضروری خواهد داشت.

در ادامه این طرح توانبخشی بیش از 20 هزار کیلومتر راه محلی که روستایی را به هم وصل می‌کنند، پیش بینی شده است شهرک های یکدیگر و شبکه جاده ای جمهوری. همکاری FOC با این جاده‌ها پروژه‌ها می‌توانند توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات را تسریع بخشند و هزینه‌ها را نیز پس انداز می‌کنند.

فرصتی برای همکاری FOC با زیرساخت های راه آهن در Dostyk– پروژه راه آهن ژزکازگان - ایلتسک. هدف این پروژه نوسازی پنج ایستگاه بزرگ راه آهن است در طول مسیر از جمله نوسازی و نصب امکانات کمکی مانند منبع تغذیه و خطوط ارتباطی تعمیرات اساسی پایانه‌های مسافربری موجود در ایستگاه‌های راه آهن و همچنین می‌تواند شامل مجاری و FOC ها باشد. فرصت دیگر ، برنامه ریزی شده برای پروژه راه آهن پر سرعت در امتداد Shymkent - تاشکند است ، که در آن است حدود 300 کیلومتر خط راه آهن جدید تا سال 2023 ساخته خواهد شد تا شهر شیمکنت با آن متصل شود.

در پایان آدرس ارتباطی با چند وزارت و سازمان و شرکت های متولی توسعه فناوری در جمهوری قزاقستان در زیر درج می‌شود.

آدرس سایت وزارت اطلاعات و توسعه اجتماعی- وزارت صنعت و توسعه زیربنایی -شرکت ملی قزاق تلکوم- شرکت ملی فناوری‌های فضایی گاریش سپاری- شرکت های جهت یابی (Navigation) و آستانه‌هاب و چند شرکت مهم و فعال در زمینه فناوری اطلاعات درجمهوری قزاقستان به شرح زیر است:

https://www.gov.kz/memleket/entities/qogam?lang=ru

https://www.gov.kz/memleket/entities/miid/contacts?lang=en

https://telecom.kz

https://www.gharysh.kz

http://kaznavi.kz

https://astanahub.com

ASIA SOFT, Almaty/Nur-Sultan

+7 717 251 67 06

+7 717 251 67 08

http://www.asia-soft.kz/asoft/en/index.htm

EPAM Kazakhstan

8 (7212) 93 01 01

www.epam.com

https://www.facebook.com/epam.kazakhstan/

LOGY COM, Almaty/Nur-Sultan

+7 (7172) 47 66 47

http://corp.logycom.kz/

Bank Service Bureau of the National Bank of Kazakhstan», Almaty

+7(727) 258-49-58

https://www.bsbnb.kz/?lang=en

KAZTRANSCOM, Almaty/Nur-Sultan

+7 (727) 2 377-318

+7 (7172) 977-700 

https://www.kaztranscom.kz/en

KAZAKHSTAN NETWORK INFORMATION CENTER

+7 (7222) 60-47-40

https://nic.kz/index.jsp

NAT Kazakhstan

+7 7172 730 100

http://www.nat.kz/index.php/en/

  

نتیجه :

اهداف دولت قزاقستان در ارایه چشم انداز سند راهبردی سیاست ملی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کشور "دیجیتالی شدن قزاقستان" است.

دولت قزاقستان با هدف ارتقاء رقابت پذیری اقتصاد ملی و کیفیت زندگی جامعه قزاقستان، برنامه دیجیتالی شدن این کشور را در دسامبر 2017 به مراکز قانونی ارجاع و طی مصوبه شماره 827 از سوی مراکز قانونی این کشور به تصویب رسید و در سال 2018 برای اجرا ابلاغ گردیده است.

دولت قزاقستان با ایجاد یک محیط دیجیتالی در راستای پنج هدف زیر اقدام نموده است:

دیجیتال سازی اقتصاد - سازماندهی مجدد اقتصاد قزاقستان با استفاده از فناوری‌های پیشگامانه و امکاناتی که باعث افزایش بهره وری نیروی کار شده و منجر به رشد سرمایه شود؛

انتقال به حالت دیجیتال - تبدیل زیرساختها برای ارائه خدمات به جمعیت و مشاغل کاملاً مطابق با خواسته‌ها و انتظارات آنها؛

اجرای راه ابریشم دیجیتال - توسعه سرعت بالا و ایمن زیرساخت های انتقال داده ، ذخیره سازی و پردازش داده‌ها؛

تکامل دارایی‌های سرمایه انسانی - پیشرفت در جامعه خلاق و انتقال به اقتصاد دانش بنیان؛

ایجاد اکوسیستم نوآورانه - ایجاد یک محیط دیجیتال مطلوب برای کارآفرینی پیشرفته و نوآوری در صنایع از طریق مشارکت قوی بین بازیگران دولتی، خصوصی و دانشگاهی.

صاحب نظران بخش های دولتی و خصوصی بر این نظرند که در چارچوب عملیاتی نمودن ظرفیت های توسعه برنامه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در جمهوری قزاقستان، همچنین پشتیبانی از رقابت منصفانه در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کشور، طبق برآورد مقدماتی برای اجرای این برنامه 400 میلیون دلار تخمین زده شده است که از بودجه ملی قزاقستان اختصاص می یابد و حدود 470 میلیون دلار از سازمان‌های شبه دولتی اخذ می‌گردد. در کل 4.6  میلیارد دلار تا 5.1 میلیارد دلار ، با بازده سرمایه گذاری 4.8-6.4 برابر بیشتر از کل سرمایه گذاری‌ها از جمله سرمایه گذاری‌های خصوصی)  تا سال 2025، حاصل خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما