معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۱

تلاش ترکیه برای گسترش نفوذ خود در بازارهای آسیای میانه

در هفته گذشته سمینار مجازی تحت عنوان ‘’ روند بازارهای هدف در دوران کرونا ‘’ از سوی اتحادیه‌های صادر کنندگان منطقه اژه ترکیه با شرکت مشاور ارشد تجاری ترکیه در بیشکک ، مشاور تجاری ترکیه در دوشنبه و روسای شوراهای همکاریهای اقتصادی خارجی ترکیه با قزقیزستان و تاجیکستان برگزار شد .

در این سمینار موضوعات و راهکارهای گسترش و توسعه دامنه نفوذ ترکیه در بازارهای کشورهای اسیای میانه در دوران کرونا و پس از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اهم آنها به شرح ذیل میباشد : 

  • پروژه خط راه اهن ترکیه به قرقیزستان
  • ایجاد یک مرکز لجستیک برای شرکتهای ترک درآسیای میانه
  • ایجاد مناطق صنعتی مشترک با همکاری کشورهای آسیای میانه
  • تلاش برای ایجاد بستر لازم در کوتاه تر نمودن مسیر تامین زنجیره مواد مورد نیاز
  • افزایش تعداد پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیش ایر به کشورهای آسیای میانه

 

اتحادیه‌های صادر کنندگان منطقه اژه ترکیه در سال گذشته میلادی حجم صادرات خود به کشورهای آسیای میانه را 16 درصد افرایش داده و به 4.7 میلیارد دلار رساندند .

 این اتحادیه‌ها در نظر دارند تا با به کار بردن راهکارهای جدید و افزایش دامنه حضور شرکتها و کالاهای ترک در بازارهای آسیای میانه بتوانند میزان صادرات کالاهای ترک در این  مناطق را به 10 میلیارد دلار افزایش دهند  . 

پروژه خط راه آهن ترکیه با قزاقستان از یک سو میتواند موجب کاهش هزینه‌های حمل کالا به بازارهای آسیای میانه و افزایش رقابت شرکتهای ترک با مخاطبان خارجی در این بازارها شود و از سوی دیگر نیز میتواند راه را برای افزایش صادرات کالاهای ترک به چین هموار سازد . 

ایجاد مناطق صنعتی ویژه مشترک ترکیه و کشورهای آسیای میانه میتواند راه را بیش از پیش برای اخذ امتیازات بیشتر جهت سرمایه گذاری شرکتهای تولیدی و لجستیک ترک در آن مناطق هموارتر نموده و موجب افزایش رقابت بخشهای خصوصی ترکیه و کشورمان در ورود به بازارهای آن مناطق گردد . 

صادرات اتحادیه‌های صادرکنندگان منطقه اژه ترکیه در سال 2019 میلادی به قرقیزستان 404 میلیون دلار و به تاجیکستان 138 میلیون دلار بوده است .

صادرات این اتحادیه‌ها از ژانویه الی ژوئن سال جاری میلادی به قرقیزستان 2.7 درصد افزایش و به تاجیکستان 15 درصد کاهش یافته و میزان صادرات در 6 ماه نخست سال جاری میلادی به تاجیکستان 59 میلیون دلار و قرقیزستان 160 میلیون دلار میباشد .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما