معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۳۴

صنعت داروسازی هند در سال های اخیر

صنعت داروسازی یکی از مهمترین صنایع تولید هندی محسوب می‌شود. هند بزرگترین تولیدکننده داروهای ژنریک در جهان است. بخش داروسازی این کشور تامین کننده بیش از 50 درصد از تقاضای جهانی برای واکسن‌های مختلف است. شرکت های داروسازی هند، تامین کننده 40 درصد از تقاضای داروهای ژنریک در آمریکا و 25 درصد از تقاضای کل داورها در انگلیس می‌باشد. علاوه بر آن این کشور دارای شمار کثیری از پژوهشگران و مهندسین مرتبط به این حوزه است که می‌توانند این صنعت را به مقاطع بالاتر ارتقا بدهند. در حال حاضر بیش از 80 درصد از داروهای ضد ریترویروسی که برای مبارزه با ایدز بکار می روند توسط شرکت های داروسازی هند تامین می‌گردد.

حجم بازار دارو

برآوردهای [منتشره ی پیش از شیوع کرونا] شرکت های تحقیقاتی نشان می دهد ارزش بازار داروسازی هند تا سال 2025 میلادی 100 میلیارد دلار رشد پیدا خواهد کرد و ارزش تجهیزات پزشکی به 25 میلیارد دلار برسد. در سال مالی 2020 (تا ماه ژانویه) ارزش میزان صادرات محصولات دارویی هند به 19.14 میلیارد دلار رسید و 13.69 میلیارد دلار رسید.

 در سال 2018 میلادی شرکت های هندی مجموعاً 304 تائیدیه آمریکا برای ثبت داروی جدید ژنریک[1] و 415  تائیدیه آمریکا برای سایر داروها و 73 تائیدیه موقت دریافت کرده اند. 

این کشور از لحاظ حجم تولید حدود 30 درصد و از لحاظ ارزش مالی در حدود 10 درصد از بازار داروهای ژنریک آمریکا را در دست دارد.

طبق برآورد ها، صنعت زیست فناوری هند که متشکل از حوزه‌های زیست داروها، خدمات زیستی، کشاورزی زیستی، صنایع زیست و بیوانفورماتیک می‌باشد، سالانه به طور متوسط 30 درصد رشد نموده و انتظار می رود تا سال 2025 به 100 میلیار دلار برسد.

ارزش خالص بازار داروی هند در سال 2019 میلادی به 20.03 میلیارد رسید که رشد آن نسبت به سال گذشته 9.8 درصد بوده است. [سال 2018 میلادی این رقم 18.12 درصد بوده است]

تحولات اخیر و سرمایه گذاری‌ها

کابینه دولت هند با اصلاح سیاست فعلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش داروسازی کشور و موافقت با 100 درصد سرمایه گذاری تحت شرایط خاص موافقت کرده است.

بر اساس داده‌های بخش توسعه صنعت و تجارت داخلی هند (DPIIT) از ماه آوریل 2000 تا ماه ژوئن 2019 ارزش مالی سرمایه گذاری‌های خارجی در هند 16.25 میلیارد بوده است.

برخی از رویدادها و سرمایه گذاری‌های مهم و اخیر در صنعت داروسازی به شرح ذیل می‌باشد:

  • معرفی طرح دولتی عرضه داروهای مقرون به صرفه .(PMBJP) این طرح منجر به پس انداز 143 میلیون دلار از هزینه‌های داوریی شهروندان هندی در سال مالی 2019 گردیده است.
  • در ماه دسامبر 2019، رشد کلی این بخش 9.8 درصد بوده است و رشد قیمت 5.3 درصد و رشد محصولات جدید 2.7 درصد بوده است. افزایش حجم تولیدات نسبت به سال گذشته 2 درصد بوده است.
  • در ماه اکتبر، دولت ایالت تلانگانا طرح پیشنهادی شهر دارویی حیدرآباد را با کمک مالی 489 میلیون دلار از سوی دولت مرکزی هند، مطرح نمود.
  • تا ماه آگوست 2019، گردش مالی سالانه برای فروش مولکول های بیوسیمیلار در بازار داخلی 214 میلیون دلار بوده است.
  • در سال 2019 بخش بهداشت و درمان هند شاهد انعقاد 27 قرارداد خرید سهام شرکت های خصوصی به ارزش 1.1 میلیارد دلار و داروهایی به ارزش کلی 55 میلیارد دلار بوده است.

  

طرح های ابتکاری دولت هند

برخی از طرح های ابتکاری دولت هند به منظور رشد و توسعه صنعت داروسازی این کشور به شرح ذیل می‌باشد:

براساس بودجه مالی سال 2020 ، سهم اختصاصی وزارت بهداشت و درمان هند  9.3 میلیارد دلار بوده است.

دولت همچنین بودجه ای به ارزش 4.88 میلیارد دلار برای طرحی به نام طرح بهداشت سلامت ملی به وزارت بهداشت تخصیص داده است.

به منظور بیمه سلامت اقشار کم درآمد و مستضعف،  915 میلیون دلار  تخصیص داده شده است.

طبق نظرسنجی اقتصادی سال مالی 2019، هزینه دولت در بخش بهداشت 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. 

در ماه اکتبر 2018، دولت ایالت اوتارپرادش ایجاد 6 دسته پارک مختص داروسازی و حوزه‌های مربوطه را وعده کرد و وعده سرمایه گذاری‌های شرکت های مختلف به ارزش 712 میلیون دلار را اعلام کرد.

طرح محافظت از بهداشت و سلامت ملی، بزرگترین طرح دولت است که بر اساس آن 100 میلیون خانواده متعلق به اقشار بی بضاعت تا سقف 500 هزار روپیه (حدود 7723 دلار ) جهت هزینه‌های بستری و درمان‌های بیمارستانی پوشش خواهند یافت.

در ماه مارس 2018، اداره بازرسی و نظارت بر داروی هند (DGCI) راه اندازی طرحی پیشنهادی مبنی بر سامانه ای واحد برای ثبت، تایید و اطلاعات مرتبط به داروها در یک پورتال را اعلام کرد.

همچنین دولت هند در صدد ایجاد پورتال الکترونیکی برای تنظیم قوانین و مقررات داروسازی بر اساس سیاست جدید این کشور جهت جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از فرصت های و اختلالات است.

دولت هند از طرح گسترده دیگری با عنوان “Pharma Vision 2020” با هدف تبدیل هند به عنوان یک قدرت جهانی در حوزه تولید داروها انجام شده است.

به منظور تقویت سرمایه گذاری زمان صدور مجوز و تاییدیه برای تاسیسات جدید کاهش یافته است.

دولت هند سازوکارهایی با عنوان «نظام کنترل قیمت دارو»[2] و «اداره ملی تعین قیمت دارو»[3] جهت دسترسی آسان و مقرون به صرفه شهروندان به دارو  را معرفی کرده است.

 

چشم انداز مسیر آتی

 بر اساس پیش بینی‌های کارشناسان داروسازی، انتظار می رود میزان هزینه کردن در بخش داروسازی هند طی پنج سال آینده 9 تا 12 درصد افزایش یابد و هند را جز 10 کشور برتر در مصارف دارویی نماید.

همچنین با پیشرفت های خدماتی و زیربنایی، انتظار می رود میزان تولید و فروش داخلی دارو افزایش یابد اما امر منوط به توانایی شرکت های دارویی در معرفی محصولات خود با توجه به درمان بیماری‌ها مزمن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، داروهای ضد سرطانی، داروهای روان گردان و ضد افسردگی می‌باشد که تقاضای آنها همواره افزایش می یابد.

دولت هند گام های متعددی در راستای کاهش قیمت دارو و هزینه‌های بهداشتی و درمانی برداشته است. معرفی سریع و انبوه داروهای ژنریک به بازار همواره نقطه تمرکز شرکت ها  و کارآفرین‌ها در بخش داروسازی بوده است.

علاوه بر آن ابتکار دولت مبنی بر طرح های متعدد بهداشتی و درمانی در مناطق غیرشهری و روستایی در کنار تهیه و عرضه کافی داروهای حیاتی، واکسن پیشگیری ابتلا به این مناطق خبری خوشایند برای شرکت های داروسازی است.

 

[1] Abbreviated New Drug Application (ANDA)

[2] Drug Price Control Order

[3] National Pharmaceutical Pricing Authority

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما