معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۷

گزارش روزانه اوپک از بازار نفت (16 تیر 1399)

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، به صورت روزانه اقدام به انتشار بولتن آخرین تحولات بازار نفت، از جمله تغییرات قیمت، خرید و فروش و همچنین اخبار مرتبط رسانه‌ها در این حوزه می نماید. اهم موارد مطرح در بولتن مورخ 17 تیر ماه 1399 (7 جولای 2020 ) به شرح زیر می‌باشد:
  1. تحولات قیمت ها
  • قیمت سبد نفتی اوپک با افزایش 61 سنتی در روز دوشنبه، 16 تیرماه (6 جولای 2020)، به 43.54 دلار در هر بشکه رسید. قیمت معاملات آتی نفت خام روز دوشنبه مختلف بود و بیشتر بدون تغییر ماند. ICE Brent حدود یک درصد به علت چشم انداز تقاضای بهتر و تشدید عرضه افزایش یافت. NYMEX WTI با کاهش حجم سرمایه گذارای، کمی‌کاهش یافت. با این حال، انتظار می رفت افزایش درخواست از سوی پالایشگاه‌ها به حجم صادرات نفت از آمریکا کمک کند.
  • در بازار بورس نیویورک، قیمت قراردادهای آتی "نفت خام تگزاس" در ماه آگوست، 2 سنت کاهش یافت و به 40.63 دلار در هر بشکه رسید.
  • در لندن، قرارداد ماه سپتامبر نفت برنت ICE، با 30 سنت افزایش، به قیمت 43.10 دلار در هر بشکه رسید. اختلاف بین قیمت خرید و فروش نفت برنت و تگزاس غربی با کاهش 7 سنتی، به 2.37 دلار در هر بشکه رسید.
  • در بازار خاورمیانه، پیشتازی لحظه ای برای نفت DME عمان بر دبی به 1.56 دلار در هر بشکه رسید و اختلاف نفت خام دبی به 1.09 دلار در هر بشکه رسید.
  • اختلاف نفت خام خلیج آمریکا متفاوت بود. اختلاف نفت LLS برای تحویل ماه آگوست به 1.45 دلار در هر بشکه به نسبت WTI رسید.

 

  1. اهم اخبار بازار نفت
  • به گفته رئیس آژانس بین المللی انرژی، میزان تقاضای جهانی نفت به رغم برخی پیش بینی‌ها درخصوص اینکه احتمالاً این بحران باعث کاهش ساختاری در مصرف جهانی نفت شده است، به بالاتر از سطح پیش از همه گیری منجر خواهد شد.
  • به عقیده برخی کارشناسان بازار نفت، قیمت نفت برای تولید مواد بایستی 10 دلار در هر بشکه افزایش یابد. همچنین پیش بینی‌ها حاکی از این است که قیمت نفت در 2022 تا 2023 به بالاترین میزان خود خواهد رسید.
  • دبیرکل اوپک، به منظور گفتگو درمورد تحولات جهانی بازار نفت، با عبدالمجید عطار، وزیر تازه تعیین شده انرژی الجزایر و رئیس کنفرانس اوپک، جلسه ای آنلاین برگزار کرد.

جدول تغییرات سبد روزانه، هفتگی و سالیانه اوپک

 

 

 

 

  1. اخبار مرتبط
  • شرکت آرامکو عربستان قیمت های رسمی فروش برای نفت خام خود را به آسیا 1 دلار در روز برای ماه آگوست افزایش داده است. همچنین برای همه درجات مختلف نفت صادراتی خود به اروپا و ایالات متحده قیمت ها را افزایش داده است.
  • شرکت "روسال" روسیه، خواستار تشکیل جلسه هیئت مدیره خود شد تا در مورد راه‌های تحقق تقاضای 2 میلیارد دلار خسارت وارده در میادین قطب شمال بحث و گفتگو کنند.
  • اندونزی قصد دارد ظرفیت پالایش نفت خود را دو برابر کند. شرکت ملی نفت اندونزی ( پروتامینا) در این رابطه طی 7 سال آینده 48 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد تا ظرفیت پالایش را به 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. ظرفیت پالایش این شرکت هم اکنون 1 میلیون بشکه در روز است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما