معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰۳

گزارش روزانه اوپک از بازار نفت (25 شهریور 1399)

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، به صورت روزانه اقدام به انتشار بولتن آخرین تحولات بازار نفت، از جمله تغییرات قیمت، خرید و فروش و همچنین اخبار مرتبط رسانه‌ها در این حوزه می نماید. اهم موارد مطرح در بولتن مورخ 26 شهریور 1399 به شرح زیر می‌باشد.
  1. تحولات قیمت ها
  • قیمت سبد نفتی اوپک با افزایش 39 سنتی در روز سه شنبه، 25 شهریور (15 سپتامبر 2020)، به 39.35 دلار در هر بشکه رسید. قیمت های آتی نفت خام در روز سه شنبه بیش از 2 درصد افزایش یافت، که بالاترین میزان در بیش از یک هفته گذشته بود، و ناشی از اختلالات عرضه در سواحل خلیج ایالات متحده به دلیل طوفان سالیانه بود. این طوفان، سبب شد تا بیش از یک چهارم تولید نفت خام دریایی متوقف شود. قیمت نفت همچنین بواسطه انتشار آمارها از افزایش خرده فروشی در بازار چین تقویت شد.
  • در بازار بورس نیویورک، قیمت قراردادهای آتی "نفت خام تگزاس" در ماه نوامبر، 1.2 دلار افزایش یافت و به 38.28 دلار در هر بشکه رسید.
  • در لندن، قرارداد ماه نوامبر نفت برنت ICE، با 92 سنت افزایش، به قیمت 40.35 دلار در هر بشکه رسید. اختلاف بین قیمت خرید و فروش نفت برنت و تگزاس غربی با کاهش 7 سنتی، به 1.98 دلار در هر بشکه رسید.
  • در بازار خاورمیانه، پیشتازی لحظه ای نفت DME عمان بر سهام نفت دبی به 55 سنت در هر بشکه رسید و اختلاف نفت خام دبی به 64 سنت در هر بشکه رسید.
  • اختلاف نفت خام خلیج آمریکا متفاوت بود. اختلاف نفت LLS برای تحویل ماه اکتبر به 1.50 دلار در هر بشکه به نسبت WTI رسید.

 

  1. اهم اخبار بازار نفت
  • به گفته کارشناسان صنعت نفت در جریان سی و ششمین نفت آسیا و اقیانوس آرام، صنعت نفت در میان یک شوک بزرگ تقاضا است و ممکن است آشفتگی بیشتری ایجاد شود، چراکه خطر شیوع موج های جدید کماکان ادامه دارد.
  • فعالیت های رانندگی در اروپا در هفته منتهی به 13 سپتامبر، و با وجود ادامه شیوع کرونا در برخی مناطق این قاره، به بالاترین سطح خود از پس از اعمال محدودیت ها رسید.
  • پارلمان اروپا به موضوع انتشار گازهای گلخانه ای بخش دریایی در قانون مربوط به "بازار کربن اتحادیه اروپا" از سال 2022 رأی مثبت داد و حمایت خود را پشت سر برنامه‌های اتحادیه اروپا قرار داد تا کشتی‌ها هزینه آلودگی خود را پرداخت کنند.

 

 

جدول تغییرات سبد روزانه، هفتگی و سالیانه اوپک

 

 

 

 

  1. اخبار مرتبط
  • شرکت بریتیش پترولیوم معتقد است استراتژی خود برای تبدیل از یک شرکت بزرگ نفتی به یک شرکت انرژی یکپارچه، آن را بسیار متفاوت از بازیگران تجدیدپذیر ساخته و آن را در موقعیت قدرتمندی برای پیشرفت در انتقال انرژی قرار داده است.
  • وزیر نفت ایران اعلام داشت که 17 فاز میدان نفتی و گازی پارس جنوبی در  خلیج فارس نهایی شده است و ایران با با افزایش چشمگیر در استخراج در میدان مشترک گازی، از قطر بهتر عمل کرده است.
  • نماینده ایران در اوپک اعلام نمود: ایران و اوپک از یکدیگر جدا نیستند و بیان برخی اظهار نظرها یا بیانیه‌ها در مورد خروج از ایران اوپک در راستای منافع دشمنان و در تضاد با منافع ملی ایران است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما