معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۴

پنجاهمین نشست کمیته فنی مشترک اوپک و اوپک پلاس

پنجاهمین نشست کمیته فنی مشترک کشورهای صادر کننده نفت در تاریخ 10 فروردین 1400 برگزار گردید. در نشست مذکور، داده‌های آماری توسط دبیرخانه اوپک پیرامون بازار نفت و میزان پذیرش تعهدات کشورهای عضو توزیع گردید. در گزارش حاضر ضمن توجه به مفاد تصمیمات کمیته فنی مشترک به برخی از داده‌های مذکور و از جمله آمارها و جداول ذیربط در این خصوص اشاره می‌گردد.

تصمیمات کمیته فنی مشترک؛
1. کمیته فنی مشترک با نگرانی خاطر نشان کرد که علیرغم سرعت واکسیناسیون، قرنطینه‌های اعمالی و محدودیت های سفر در بسیاری از مناطق جهان، تعداد مبتلایان به بیماری در سراسر جهان به صورت فزاینده‌ای افزایش یافته است.
2. علی رغم بهبود نسبی مشاهده شده در فعالیت های اقتصادی جهان؛ کمیته بر عواقب نامطلوب بیماری بر رشد اقتصاد جهانی تأکید کرد؛
3- کمیته خاطرنشان کرد که چنین عدم قطعیت هایی ممکن است بر تقاضای نفت و به ویژه تقاضای سوخت حمل و نقل در تابستان، تأثیر منفی بگذارد.
4- خاطر نشان کرد که علیرغم بکارگیری مداوم OECD از ذخایر تجاری اما میزان ذخایر همچنان بالاتر از میانگین 2015-2019 باقی مانده است. نوسان غالب در ساختار بازار حاکی از شکنندگی شرایط بازار دارد.
5- رویکرد سیاست های محتاطانه توسط عربستان سعودی با هدف حفظ تنظیمات داوطلبانه بازار و کاهش یک میلیون بشکه ای در ماه آوریل ، با توجه به عدم اطمینان از وضعیت بازار قابل توجه است؛
6. تأثیر مثبت کشورهای شرکت کننده در اعلامیه همکاری اشاره شد و ادامه سطح مطابقت با تصمیمات کمیته که در 115٪ در فوریه 2021 قرار گرفت.
7-کمیته تأکید کرد نوسانات هفته‌های اخیر تأیید می‌کند که انتظارات بر بازار غلبه دارد و نیازمند احتیاط و هوشیاری در این خصوص و نظارت دقیق بر تحولات بازار هستیم.
8- قدردانی از کشورهایی که فراتر از انتظار در فوریه 2021 نسبت به جبران اقدامات کاهشی در تولید نفت خام اقدام کردند؛ با این حال ، برخی از کشورهای شرکت کننده هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده اند.
9- اهمیت پیوستن به انطباق کامل و ارائه برنامه‌های جبرانی مطابق با بیانیه‌های چهاردهم نشست وزیران اوپک و غیر اوپک.
11. ضرورت هوشیاری و فعال بودن همه کشورهای شرکت کننده، به ویژه با توجه به عدم اطمینان و خطرات وضعیت بازار فعلی نفت.
12. کمیته از دبیرخانه اوپک به دلیل انجام تحقیقات به موقع و پشتیبانی مجدانه، علی رغم وضعیت قرنطینه شدید در شهر وین و سایر چالش های موجود به جهت همه گیری کووید 19، تشکر نمود. کمیته همچنین موافقت کرد که پنجاه و یکمین نشست مشترک خود را از طریق ویدیو کنفرانس در تاریخ 6 اردیبهشت 1400 ( 26 آوریل 2021) برگزار خواهد نمود.


برخی از آمار و ارقام ارائه شده در نشست مذکور  جهت مطالعه علاقمندان در پیوست آمده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما