معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۳۹

آخرین وضعیت واردات سیمان ازبکستان

در تاریخ 13 تیرماه 1399، کمیته ضد انحصار ازبکستان اعلام نموده که قصد دارد شرایط واردات سیمان به این کشور را تسهیل نماید.

 در تاریخ 13 تیرماه 1399، کمیته ضد انحصار ازبکستان اعلام نموده که قصد دارد شرایط واردات سیمان را تسهیل نماید. از ابتدای سال جدید میلادی قیمت سیمان به علت کمبود عرضه آن 59 درصد رشد داشته است. با وجود لغو محدودیت واردات سیمان، در ماه‌های ژوئن و جولای سال جاری تقاضا نسبت به سیمان در بورس مواد خام و کالای جمهوری ازبکستان افزایش یافته است. در 6 ماه اول سال 2020 قیمت یک تن سیمان از 502 هزار صوم به 797 هزار صوم افزایش پیدا کرده است که عمدتاً به آغاز فصل ساخت و ساز و کاهش واردات سیمان ارتباط دارد. طبق مصوبه هیأت وزیران جمهوری ازبکستان حد نصاب روزانه خرید سیمان را برای هر خریدار 114 تن اعلام نموده است در نتیجه این مصوبه تعداد خریداران به 540 یعنی دوبرابر افزایش یافته است. تقاضا برای محصولات وارداتی رو به رشد است و  تولید کنندگان داخلی نمی‌توانند به صورت کامل نیازمندی‌های داخلی را پوشش دهند. این مسئله حوزه ساخت و ساز را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

 بنا بر اعلام کمیته مقابله با انحصار، علت کمبود سیمان وارداتی عمدتاً به روند بازرسی طولانی مدت گمرکی مرتبط است. محصولات سیمانی وارداتی طی 28 روز تحت آزمایش های متعدد آزمایشگاهی جهت ترخیص از گمرک و فروش قرار می‌گیرند و تنها پس از تایید کیفیت آنها از سوی آزمایشگاه، وارد بازار داخلی می‌گردند. به همین دلیل، حجم واردات سیمان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

هیأت وزیران جمهوری ازبکستان در جلسه مورخ 12 تیرماه سال جاری به منظور افزایش تعداد پیشنهادات و تأمین بدون توقف بازار داخلی سیمان وحذف موانع موجود در این حوزه به کمیته مقابله با انحصار، آژانس اوزاستاندارد، کمیته دولتی گمرک و اتحادیه «مصالح ساختمانی ازبکستان» دستور داده که پیشنهادات خود در این زمینه را ارائه کنند و پیش نویسی  تهیه  و تدوین نمایند که در آن مسئولیت واردکنندگان سیمان در برابر واردات سیمان غیرکیفی تعیین گردد.

دولت ازبکستان در اوایل اردیبهشت ماه بعلت توقف فعالیت ساخت و ساز در این کشور به علت شیوع ویروس کرونا و افزایش عرضه داخلی سیمان واردات سیمان را از تاریخ 12 اردیبهشت ماه لغایت 11 دیماه 1399 را ممنوع اعلام کرد ولی بعلت افزایش قیمت سیمان، کاهش محدودیت های قرنطینه ای و به تبع آن آغاز فعالیت های ساخت و ساز در تاریخ 3 خردادماه 1399 محدودیت واردات سیمان را لغو نمود.

عوارض گمرگی واردات سیمان بر اساس آخرین نسخه تعرفه‌های گمرکی ازبکستان به 30 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما