معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی ژاپن (هفته دوم تیرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی ژاپن در هفته دوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل است:

کمک 70 میلیارد ینى دولت ژاپن به توسعه فناورى 5G؛ مقابله در برابر چین

سیستم نسل جدید شبکه ارتباطات ازجمله 5G و پسا 5G نه‌فقط در ارتباطات تلفن هوشمند، بلکه در حوزه‌های مختلف از قبیل رانندگى خودکار و اتوماتیک سازى کارخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. دولت ژاپن براى پشتیبانى از شرکت‌های مطبوع خود در توسعه این فناورى کمک 70 میلیارد ینى می‌کند. شرکت‌های NEC، فوجیتسو و راکتِن موبایل ازجمله دریافت‌کنندگان کمک دولتى هستند. در 5G کنونى، ازلحاظ سهم پایگاه‌ها و تعداد ثبت اختراع و مالکیت فکرى شرکت هواوى چینى پیشى گرفته است. دولت ژاپن به‌منظور مقابله با ریسک احتمالى امنیتى ازجمله افشاى اطلاعات به شرکت‌های مطبوع خود کمک می‌کند. 

برآورد دولت؛ خسارت اقتصادى ناشى از لغو یا تعویق برنامه‌های هنرى - فرهنگى بالاى 3 تریلیون ین است

در مدت سه‌ماهه از مارس تا مه امسال 1116 برنامه فستیوال دولت‌های محلى لغو یا به تعویق افتاده و در این اثر یک تریلیون و 741 میلیارد ین خسارت واردشده است. مبلغ خسارت مذکور، دربرگیرنده هزینه‌های اقامت توریست‌ها، خوردوخوراک، استفاده از سالن و هزینه پرسنلى است. تعداد لغو کنسرت‌ها و تئاترها 12705 مورد و زیان آن 904 میلیارد ین و مسابقات وزرش هاى بیس‌بال و فوتبال 1150 مورد و خسارت آن بالغ‌بر 268 میلیارد ین بود. علاوه بر این، اگر موارد لغو کنفرانس‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌ها را اضافه کنیم، در جمع خسارت اقتصادى ژاپن به 3 تریلیون و 25 میلیارد ین می‌رسد.   

دولت آمریکا به شرکت هیتاچى فشار آورده تا پروژه نیروگاه اتمى در انگلیس را به چین نفروشد

روزنامه انگلیسى ساندى تایمز گزارش داد که دولت ترامپ به شرکت هیتاچى فشار وارد کرده تا پروژه احداث نیروگاه اتمى در انگلیس را که به دلایل مختلف اجراى این طرح منتفى شده، به چین نفروشد. یک شرکت دولتى چینى (China General Nuclear Power Group, CGN) نسبت به گرفتن پروژه مذکور از هیتاچى ابراز علاقه‌مندی کرده است، اما دولت آمریکا هشدار داده که نگرانى امنیتى وجود دارد. دولت ترامپ در ماه اوت سال گذشته CGN را به لیست تحریم‌ها اضافه، و صادرات کالا به CGN توسط شرکت‌های آمریکایى را ممنوع کرد. ماهیت این اقدام تحریمى، با تحریم علیه هواوى یکسان است. آمریکا درصدد پیشگیرى از استفاده نظامى از تکنولوژی‌های پیشرفته توسط چین است.

سازمان تجارت جهانى بر سر مسئله تشدید کنترل ژاپن بر صادرات کالا به کره جنوبى ماه آینده کمیته رسیدگى به موضوع را تأسیس می‌کند

سازمان تجارت جهانى (WTO) روز 29 نشست حل اختلافات (DSB) را برگزار و درباره ایجاد کمیته حل اختلافات که کره جنوبى در مسئله تشدید نظارت ژاپن بر صادرات به آن کشور خواهان آن است، مذاکره نمود. اگر تمامى اعضاى سازمان با ایجاد کمیته مخالفت نکنند، کمیته مذکور تأسیس می‌شود. لذا احتمال تأسیس کمیته مزبور بالاست مگر اینکه کره جنوبى شکایت خود را باز پس گیرد. نماینده ژاپنى در نشست فوق‌الذکر تأکید نمود که تأسیس کمیته باعث خدشه وارد شدن به نظارت مناسب بر صادرات و درنهایت به تلاش‌های بین‌المللی جهت عدم اشاعه تکنولوژی‌های نظامى خواهد گردید.

صادرات محصولات کشاورزی، شیلاتی و مواد غذایی در ماه مه

طبق آمار وزارت کشاورزی و شیلات ژاپن مبلغ صادرات محصولات کشاورزی، شیلاتی و مواد غذایی در ماه مه 67.1 میلیارد ین بوده. نسبت به ماه مشابه قبل 3.1 درصد افزایش یافت. صادرات به چین با افزایش 26 درصدی 16 میلیارد ین و صادرات به هنگ‌کنگ با افزایش 20 درصدی به 15.8 میلیارد ین رسیده است. از سوی دیگر صادرات به آمریکا با کاهش 29 درصدی به 6.4 میلیارد ین صادرات به اتحادیه اروپا با کاهش 25 درصدی به 2.5 میلیارد ین بوده است. در میان محصولات صادراتی، صادرات تخم‌مرغ نسبت به پارسال سه برابر و برنج با افزایش 55 درصدی و سیب با افزایش 12 درصدی روبرو شده است.

درآمد مالیاتی ژاپن در سال گذشته 58 تریلیون ین بوده و پس از سه سال کاهش یافت

بنا به اعلام وزارت دارایی درآمد مالیاتی کشور در سال 2019 برابر با 58 تریلیون و 441 میلیارد ین بوده است. این رقم نسبت به سال 2018 که بالاترین مبلغ در طول سال‌های گذشته بوده، حدود 3.2 درصد کاهش‌یافته است. مالیات بر شرکت‌ها نسبت به برآورد اولیه حدود 900 میلیارد ین کم‌تر بوده و به 10 تریلیون و 797 میلیارد ین بوده است.

ژاپن در سیاست کاهش وابستگی به زغال‌سنگ نسبت به اروپا عقب‌مانده است

دولت ژاپن تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی را برای کشورش که فاقد منابع طبیعی است، ضروری دانسته بود اما در پی وقوع پدیده‌های غیرطبیعی آب و هوایی ناشی از گرمایش کره زمین انتقادات بین‌المللی از این کشور رو به افزایش است. توکیو در برنامه میان و بلندمدت سیاست انرژی درصدد است که میزان تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی را از 32 درصد در سال 2018 به 26 درصد در سال 2030 کاهش دهد. برای این کاهش میزان نیروگاه هسته‌ای را باید از 6 درصد در سال 2018 به حداقل 20 درصد در سال 2030 افزایش دهد؛ اما کردم با راه‌اندازی مجدد نیروگاه هسته‌ای به‌شدت مخالف هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما