معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۹

خبرنامه اقتصادی آفریقا شماره 33 (هفته سوم تیرماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم تیر ماه 1399 که در رسانه های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است :

آفریقای جنوبی

تسریع در مناقصه‌های دولت آفریقای جنوبی برای شرکت‌های تولید انرژی

دولت آفریقای جنوبی برنامه مناقصه افزایش ژنراتورهای اضافی برای تولید برق را تسریع خواهد کرد. این اقدام به‌منظور کاهش تأثیرات خاموشی بر اقتصاد این کشور انجام خواهد شد. برنامه ساخت نیروگاه‌های جدید و همچنین ایجاد نیروگاه‌های مستقل نقش مهمی در بهبود اقتصادی کشور خواهد داشت. اوایل هفته جاری تعداد 4 نیروگاه برق کشور به دلیل مشکلات فنی از چرخه تولید خارج و به همین دلیل گفته‌شده که برنامه خاموشی در کشور اجتناب‌ناپذیر است. دیوید مابوزا معاون رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در جلسه پرسش و پاسخ پارلمان در روز پنج‌شنبه توسعه اقتصادی کشور و بهبود شرایط مردم را درگرو تضمین امنیت انرژی برای اقتصاد دانست. وی با اشاره به فرسودگی نیروگاه‌های تولید برق گفت، هرگونه اقدامی‌برای از بین بردن خاموشی در کشور ضروری است.

افزایش بدهی آفریقای جنوبی باعث کاهش رتبه اعتباری این کشور خواهد شد

کارشناسان می‌گویند احتمال اینکه آفریقای جنوبی بتواند بدهی خود را تا سال 2023 به 87.4 درصد تولید ناخالص داخلی خود تثبیت کند 30 درصد است. آن‌ها می‌گویند از آن سال به بعد می‌تواند به‌تدریج بدهی خود را کاهش دهد. براساس این برآورد تا سال 2026 میزان بدهی کشور به زیر 82 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که قبل از شیوع کرونا پیش‌بینی می‌شد این میزان بدهی مربوط به پایان سال جاری باشد. آژانس اعتبار سنجی مودیز در بیانیه اعلام کرده است با توجه به اعتبار نامناسب آفریقای جنوبی در کاهش بدهی‌های خود، احتمال اینکه رتبه اعتبار اقتصادی این کشور همچنان کاهش یابد بسیار بالاست.

تانزانیا

بانک جهانی از ارتقاء جایگاه اقتصادی تانزانیا ازنظر سطح درآمد خبر داد

 براساس گزارش سالانه بانک جهانی، تانزانیا با رشد قابل‌توجه تولید ناخالص داخلی در زمره کشورهای با سطح «درآمد متوسط پائین» قرارگرفته است، موضوعی که در شعارهای مگوفولی رئیس‌جمهور این کشور نیز همواره مورد تأکید بود. با انتشار این گزارش، مگوفولی طی یادداشتی در توییتر این موفقیت را به مردم تانزانیا تبریک گفت. طبق این گزارش میزان تولید ناخالص داخلی تانزانیا در سال گذشته میلادی به 59 میلیارد دلار رسیده است و تانزانیا در میان هفت‌کشوری است که به سمت درآمد بالاتر حرکت کرده. بانک جهانی اول جولای هرسال گزارش سالانه خود درباره «درآمد ملی ناخالص» کشورها را در چهار دسته شامل، کشورهای با درآمد پائین، درآمد متوسط پائین، درآمد متوسط بالا و درآمد خیلی بالا منتشر می‌کند.

معیار این ارزیابی براساس شاخص «درآمد ناخالص ملی»(GNI) است که شامل تولید ناخالص داخلی و درآمدهای خارجی یک کشور است. براساس گزارش درآمد سرانه ناخالص ملی تانزانیا (GNI) از 1020 دلار در سال 2018 به 1080 دلار در سال 2019 افزایش‌یافته است. اهمیت این گزارش در این است که مقیاس ارزیابی به سرمایه‌گذاران خارجی برای بررسی کیفیت زندگی و مصرف در یک کشور ارائه می‌دهد و همچنین یک اعتبار و پرستیز برای کشورها است، اما نکته منفی آن در این‌که چون تانزانیا در لیست کشورهای موفق‌تر ازلحاظ درآمد قرارگرفته است، دیگر نمی‌تواند بعضی وام‌ها و امتیازات مالی بین‌المللی را دریافت نماید.

انتقاد از عدم شفافیت بودجه سالانه تانزانیا

 براساس آخرین گزارش شفافیت بودجه کشورهای جهان که توسط مؤسسه تحقیقات آزاد بودجه (OBS) تهیه می‌شود، بودجه تانزانیا با امتیاز 17 درصدی شفافیت، در میان 117 کشور در رتبه نازل 102 قرار گرفت. این در حالی است که در سال 2006 یعنی اولین سال تهیه گزارش مذکور، تانزانیا با امتیاز 58 درصدی در رتبه 25 قرار داشت. از زمان روی کار آمدن مگوفولی این آمار هرسال در حال بدتر شدن هست و از رتبه 54 در سال 2015 به رتبه 102 در سال 2019 رسیده است. عدم شفافیت مالی در تانزانیا در سال‌های اخیر همواره موردانتقاد احزاب اپوزیسیون قرار داشته است. آن‌ها بر این باورند که بخش قابل‌توجهی از بودجه صرف هزینه‌های حزبی می‌شود و ارتباطی به هزینه‌های کشور و مردم ندارد.

کمک مالی فرانسه به تانزانیا

 در جلسه‌ای که میان دبیر دائم وزارت دارایی تانزانیا و فردریک کلاویه سفیر فرانسه در دارالسلام برگزار شد اسناد کمک مالی 230 میلیون یورویی آژانس توسعه فرانسه به تانزانیا به امضا رسید. این مبلغ قرار است در سه پروژه برق‌رسانی روستایی در 16 منطقه تانزانیا، آب‌رسانی و بهداشتی در منطقه دریاچه ویکتوریا و ساخت جاده میان تانزانیا و زامبیا هزینه شود. فرانسه یکی از کشورهایی است که به‌طور سالیانه همواره کمک‌های توسعه‌ای خوبی را به تانزانیا اختصاص می‌دهد.

نامیبیا

کمک‌های پزشکی ترکیه به نامیبیا

بنا بر توافقنامه امضاءشده میان وزرای بهداشت دو کشور در آوریل گذشته، ترکیه مقداری تجهیزات پزشکی به نامیبیا اهداء می‌کند. براساس این گزارش، تجهیزات پزشکی مذکور شامل 30 هزار ماسک N95،60، هزار ماسک سه لایه و 20 هزار لباس مخصوص خواهد بود.

هشدار درباره اعطای پروژه‌ای عمرانی در نامیبیا به چینی‌ها

یک گروه پارلمانی موسوم به «مبارزه آزادی اقتصادی نامیبیا» NEFF به دولت این کشور درباره اعطای پروژه‌ای عمرانی به شرکت‌های چینی هشدار داد. این گروه همچنین تهدید کرد در صورت ادامه این شرایط، با ایجاد حس «بیگانه هراسی» علیه چینی‌ها، افکار عمومی را علیه شرکت‌های چینی فعال در نامیبیا بسیج خواهد کرد. هفته گذشته در خبرها اعلام شد که یک شرکت دولتی چینی برنده مناقصه پروژه بازسازی مدارس به ارزش 102 میلیون دلار نامیبیا در استان Kavango East  شده است.

در واکنش به این خبر، فدراسیون صنایع ساختمان اعلام کرد در شرایطی که کشور با مشکلاتی نظیر بیکاری و رکود اقتصادی مواجه است، واگذاری این پروژه به یک شرکت چینی اقدامی «احمقانه» است و شرکت‌های نامیبیایی بجای اینکه خودشان مسئول پروژه باشند باید به‌عنوان زیرمجموعه شرکت چینی در این پروژه فعالیت کنند.

جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا)

 امضای برنامه سازمان ملل برای پشتیبانی از ج.د.کنگو

  هماهنگ‌کننده سازمان ملل در ج.د.کنگو و وزیر همکاری‌ها، همگرایی منطقه‌ای و فرانکوفونی در یک مراسم رسمی اسناد برنامه سازمان ملل جهت پشتیبانی اجتماعی و اقتصادی مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا در ج.د.کنگو را امضا کردند که بنا به درخواست تشیسکدی صورت گرفته و سازمان ملل برای تخصیص 408 میلیون دلار برای پشتیانی مؤثر از تلاش‌های دولت کنگو اقدام خواهد کرد.

جمهوری کنگو (برازاویل)

نشست آتی محیط‌زیستی COP13 در ماه آوریل 2021 در کنگو برازاویل برگزار خواهد شد

 کنگو (برازاویل) نشست آتی کنوانسیون ابیجان (COP13) را در ماه آوریل 2021 در شهر پونت نوار (Pointe-Noire) برگزار خواهد کرد؛ برگزاری این نشست برای ماه می 2020 پیش‌بینی‌شده بود که به علت همه‌گیری ویروس کرونا، به‌این‌ترتیب برای ماه آوریل 2021 برنامه‌ریزی شد. کنوانسیون ابیجان قرارداد همکاری درزمینهٔ حفاظت، مدیریت و توسعه محیط‌زیست دریایی و ساحلی ساحل اقیانوس اطلس در غرب آفریقا، مرکز و جنوب آفریقا که یک منطقه دریایی از موریتانی تا آفریقای جنوبی پوشش می‌دهد و شامل یک خط ساحلی بیش از 14 هزار کیلومتری است. این کنوانسیون در سال 1981 به‌عنوان یک سند حقوقی جهانی برای همه برنامه‌های مربوط به دریا در غرب، مرکز و جنوب آفریقا منعقدشده است.

نیجر

کمک 54 میلیون دلار به نیجر توسط آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده USAID برای نجات کودکان این کشور

  Save the Childeren  (سازمان محافظت از کودکان) 54 میلیون دلار از آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده برای حمایت از دولت نیجر جهت بهبود نتایج بهداشت، تنظیم خانواده و تغذیه، دریافت کرد. زمینه‌های کاری سازمان مذکور در کشور نیجر شامل موارد زیر است: سلامت مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان، تغذیه؛ آب، بهداشت و فاضلاب؛ تحولات اجتماعی، ظرفیت‌سازی؛ جنسیت و نظارت و ارزیابی؛ با استفاده از مسیرهای بین‌المللی (Pathfinder International) درزمینهٔ تنظیم خانواده، جنسیت، بهبود کیفیت امکانات و سلامت دیجیتال؛ پرونتو بین‌المللی (PRONTO International) درزمینهٔ ظرفیت‌سازی و رویکردهای آموزش تیمی‌برای بهبود کیفیت مراقبت؛ ویامو (Viamo) برای ارتقاء برنامه‌های کاربردی تلفن همراه سازگار با متن برای تغییرات اجتماعی و رفتاری، کمک‌های شغلی صوتی و نظارت و ارزیابی.

کامرون

طرح 480 میلیارد فرانک سیفایی دولت کامرون برای مبارزه با ویروس کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا و با توجه به روند صعودی تعداد مبتلایان به این بیماری، دولت کامرون اخیراً طرحی را به ارزش 480 میلیارد فرانک سیفا به‌منظور ریشه‌کنی این بیماری و حمایت از تولیدکنندگان تصویب کرده است. این طرح شامل پنج بند اصلی ازجمله مبارزه با بحران سلامتی، مقاومت اقتصادی و مالی، ذخیره‌سازی راهبردی، تقویت تحقیقات و نوآوری و مقاومت اجتماعی است. مرحله اول مربوط به تقویت سیستم سلامت به مبلغ 58.7 میلیارد فرانک برای مبارزه با گسترش بیماری و رسیدگی مبتلایان است. بخش دوم بر مقاومت اقتصادی و مالی تمرکز دارد و هدف آن کاهش اثرات اقتصادی و مالی شرکت‌ها است و حدود 375 میلیارد فرانک برای این بخش در نظر گرفته‌شده است. برای بخش ذخیره‌سازی راهبردی حدود 5.5 میلیارد فرانک در نظر گرفته‌شده است که امکان انبار و ذخیره‌سازی مواد و نیازهای اساسی را تضمین می‌کند. به گفته وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی بودجه در نظر گرفته‌شده از سوی صندوق همبستگی ملی تأمین می‌شود. کامرون ششمین کشور در قاره آفریقا است که بالاترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را دارد. براساس گزارش وزارت سلامت و بهداشت عمومی‌کامرون، آمار مبتلایان به کرونا تا روز یکشنبه 21 ژوئن، به 11892 نفر رسیده است که از این تعداد 7710 نفر بهبودیافته و 303 نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند.

 گابن

گابن در مورد تعلیق موقت بدهی با باشگاه پاریس مذاکره می‌کند

ژان ماری اوگانداگا " وزیر اقتصاد گابن روز پنج‌شنبه 2 ژوئیه از طریق ویدئو کنفرانس با "گیوم شابرت " رئیس باشگاه پاریس دیدار و گفتگو کرد. تعلیق موقت بدهی گابن محور اصلی گفتگوهای دو طرف بود. گفتنی است باشگاه پاریس تصمیم گرفته است موقتاً بدهی 41 کشور آفریقایی را که اقتصاد آن‌ها تحت تأثیر بحران کووید 19 قرارگرفته است، به حالت تعلیق خواهد درآورد. باشگاه پاریس که در سال 1956 تأسیس‌شده است، یک گروه دولتی متشکل از کشورهای صنعتی ازجمله فرانسه، ایالات‌متحده، آلمان، ژاپن و سوئیس است. هدف این موسسه چندجانبه این است که یک‌راه حل مؤثر و سریع برای بحران‌های بدهی حاکمیتی پیدا کنند. از اواسط ماه آوریل، طلبکاران کلوپ پاریس  با تعلیق موقت پرداخت بدهی کشورهای بسیار فقیر موافقت کرده‌اند. تعلیق پرداخت بدهی موجب آزاد شدن 20 میلیارد دلار می‌شود که این کشورها می‌توانند برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا هزینه کنند. از بین 41 کشور واجد شرایط برای برخورداری از این تعلیق ازجمله گابن، تاکنون تنها کشور مالی روند کار را با این باشگاه نهایی کرده است.

 رواندا

توافق ۶۰۰ میلیون دلاری رواندا و USAID

دولت رواندا و سازمان توسعهٔ بین‌المللی آمریکا موسوم به USAID توافقنامه‌ای امضا کردند که بر پایـهٔ آن، این سازمان در راستای حمایت از اقدامات توسعه‌ایِ رواندا مبلغ ۶۴۳ میلیون دلار طی پنج سال به این کشور کمک خواهد کرد. طی مراسم امضای این سند در روز پنجشنبه دومِ ژوئیه، ۴۸ میلیون دلار از سوی مدیر دفترِ USAID به وزیر دارایی رواندا تحویل داده شد. دولت این کشور گفته است مبلغ مذکور صرف دستیابی به اهداف «راهبرد ملیِ تحول»، ازجمله بهداشت و آموزش، خواهد گردید.

 کنیا

سقوط درآمد مالیاتی کنیا

شرایط حاد اقتصادی و بازار دچار افول شدهٔ کشور باعث از دست رفتن 57 میلیارد شیلینگ سرمایه از طریق جمع‌آوری مالیات نسبت به سال گذشته شده است. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا درآمد مالیاتی کشور از ژانویه تا می امسال به 550 میلیارد شیلینگ برسد که بیانگر کاهشی 9.44 درصدی نسبت به مدت‌زمان مشابه در سال گذشته در دریافت مالیات توسط دولت است. کاهش درآمدها، از بین رفتن بخشی از کسب‌وکارهای کوچک و بازاری راکد حاصل از محدودیت‌های حاکم بر کشور، بخش خدمات و تولید کشور را دچار اختلال و عقب‌ماندگی از کار و رقابت کرده است. این در حالی است که کشور منتظر امضای بودجه 2.7 تریلیون شیلینگی سال 2020-2021 توسط اوهورو کنیاتا است. ویروس کرونا تا بدین جا و یک هفته مانده به اتمام مدت‌زمان محدودیت‌ها 6190 مورد ابتلا و 144 کشته به‌جای گذاشته است. 

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

احداث بزرگراه 172 میلیون دلاری در آدیس‌آبابا

به گزارش خبرگزاری دولتی اتیوپی، احداث بزرگراه 19.2 کیلومتری در پایتخت اتیوپی با هزینه‌ای بالغ‌بر 5.9 میلیارد بئر، معادل حدوداً 172 میلیون دلار، روز شنبه 27 ژوئن با حضور ابی احمد نخست‌وزیر این کشور و تاکله اوما معاون شهرداری شهر آدیس‌آبابا کلید خورد. در مراسم شروع این پروژه، نخست‌وزیر اهمیت جاده و حمل‌ونقل را برابر بااهمیت مسکن دانست. وی اظهار داشت که این پروژه به کاهش شدید بیکاری و هم‌چنین کسب دانش و تجربه کمک خواهد کرد. حدوداً 55 درصد از هزینهٔ آن را شهرداری آدیس‌آبابا تأمین خواهد کرد و مابقی نیز از طریق وام دولت فرانسه تأمین خواهد شد. احداث این بزرگراه 19.2 کیلومتری به مدت 2 سال به طول خواهد انجامید.

اریتره

کمک‌های مالی شهروندان اریتره‌ای برای تقویت منابع مالی ملی

شهروندان اریتره‌ای در داخل و خارج از کشور در راستای مقابله با شیوع ویروس کووید-19، کمک‌های مالی خود را اهدا کردند. طبق گزارش سرکنسولگری این کشور در استرالیا، شهروندان اریتره‌ای مقیم ملبورن به میزان 10 هزار دلار استرالیا( معادل 6897 دلار امریکا) و همچنین جامعهٔ اریتره‌ای‌های شهر بریزبن نیز در ارتباط با روز شهدای اریتره بالغ‌بر 4870 دلار استرالیا( معادل 3359 دلار امریکا) کمک کردند. در همین زمینه، اتحادیهٔ ملی زنان اریتره‌ای ملبورن، انجمن موسوم به سینیت و چند تن از اشخاص دیگر نیز مسئولیت حمایت و پشتیانی از خانواده‌های شهدا را بر عهده گرفتند. اتحادیهٔ تعاونی و برخی از اصناف در مناطق مرکزی و جنوبی روی‌هم‌رفته 10 هزار و 585 نکفا معادل 7301 دلار- کمک مالی اهدا کردند. علاوه بر این، شهروندان ساکن در استرالیا و سودان که منزل مسکونی خود در اریتره را اجاره داده‌اند متعهد به عدم دریافت اجارهٔ آن به مدت 2 الی 3 ماه شده‌اند.

 جمهوری فدرال سومالی

تصویب کمک مالی 55 میلیون دلاری بانک جهانی به سومالی

هیئت‌مدیرهٔ بانک جهانی، کمک مالی 55 میلیون دلاری برای سومالی را در قالب کمک توسعه‌ای بین‌المللی باهدف بهبود اقتصادی و انجام اصلاحات در سیاست‌گذاری تصویب کرده است. بنا به اظهارات هیو ریدل مدیر بخش سومالی در بانک جهانی، این تسهیلات مالی به دولت کمک می‌کند تا با آثار مخرب ویروس همه‌گیر کووید-19 که تاکنون منجر به ابتلای بیش از 2700 در این کشور شده است، آفت ملخ‌های صحرایی و هم‌چنین طغیان سیل که تهدیدی برای سیاست‌های اصلاحی دولت محسوب می‌شود، مقابله نماید.

شایان‌ذکر است که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، 25 مارس 2020، مشمولیت سومالی برای قرار گرفتن در طرح «کشورهای فقیر به‌شدت بدهکار» را تصویب کردند که هدف از آن، رفع محدودیت‌های رشد اقتصادی، کاهش فقر و هم‌چنین دسترسی به ابزارهای مربوط به کمک توسعه‌ای بین‌المللی است.

دیدار نخست‌وزیر سومالی با معاون نخست‌وزیر قطر

حسن علی خیری نخست‌وزیر سومالی روز دوشنبه 29 ژوئن با معاون نخست‌وزیر قطر دیدار و گفتگو کرد. حسن علی خیری پس از دیدار خود اظهار داشت: «افتخار این را داشتم که با شیخ محمد بن عبدالرحم بن قاسم الثانی معاون نخست‌وزیر دولت قطر جلسهٔ مفیدی داشته باشم. ما در این دیدار در خصوص تقویت مناسبات دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی و مسائل مرتبط با امنیت بحث و تبادل‌نظر کردیم». دو طرف هم‌چنین در خصوص تقویت و گسترش راه‌های دیپلماتیک و همکاری در حوزهٔ دفاعی بین دو کشور باهم گفتگو گردند. از زمان شروع بحران مربوط به قطع ارتباط برخی از کشورهای حوزهٔ خلیج‌فارس با دولت قطر در سال 2017، این کشور ارتباطات خود را با دولت سومالی افزایش داده و به تأمین مالی پروژه‌هایی درزمینهٔ توسعهٔ جاده‌های ارتباطی و فعالیت‌های آموزشی متعهد شده است.

 زیمبابوه

افزایش نرخ بهره وام بانکی در زیمبابوه

دولت زیمبابوه برای مقابله با اقدامات سوداگرانِ، نرخ بهره وام بانکی را در کشور افزایش داده و از 15 درصد به 35 درصد رساند. این در حالی است که تورم نیز در این کشور بسیار بالا است و سبب کاهش ارزش پول رایج در این کشور شده است. جان منگوجیا، رئیس بانک مرکزی زیمبابوه گفت: این افزایش نرخ که برای مقابله با اقدامات اخلالگرانه انجام‌شده است، از اول جولای اعمال خواهد شد. آخرین رکورد تورم در زیمبابوه 785 درصد بوده است.

 بازار بورس زیمبابوه تعطیل شد

دولت زیمبابوه بازار بورس این کشور را باهدف تثبیت نرخ ارز تعطیل کرد. این آخرین اقدام از مجموعه اقداماتی است که دولت برای مقابله با سقوط پول رایج در کشور اتخاذ کرده است. این در حالی است که افرادی که در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌نوعی از این تصمیم دولت شوکه شده‌اند و نمی‌دانند که چه سرنوشتی انتظار سرمایه آن‌ها را می‌کشد. کارگزاری‌های بورس نیز از جانب مشتریان تحت‌فشار شدید قرار دارند چراکه سرمایه‌گذاران خواهان توضیح در خصوص بسته شدن بازار بورس هستند و کارگزاری‌ها عملاً توضیحی برای آن‌ها ندارند.

 نرخ جدید ارز در زیمبابوه اعلام شد

مطابق باسیاست جدید بانک مرکزی زیمبابوه در تعیین نرخ دلار از طریق مزایده، قیمت دلار آمریکا در هفته گذشته اعلام شد. در مزایده برگزارشده، هر دلار آمریکا به قیمت میانگین 63 زیم دلار فروخته شد. دولت زیمبابوه در تلاش است که از طریق مزایده دلار، ارز موردنیاز واردکنندگان و تولیدکنندگان را فراهم و از زیان بیشتر آن‌ها جلوگیری کند. این نرخ نسبت به قیمت دلار در هفته گذشته افزایشی 10 درصدی را نشان می‌دهد. در این هفته 316 پیشنهاد برای خرید دلار وجود داشت که در مقایسه با هفته قبل، رشدی 3 برابری را نشان می‌دهد.

 ماداگاسکار

توسعه اقتصاد سبز در ماداگاسکار

وزیر محیط‌زیست و توسعه پایدار ماداگاسکار در جمع خبرنگاران فعال در حوزه محیط‌زیست این کشور ضمن تأکید بر اهمیت تقویت اقتصاد سبز در ماداگاسکار به‌عنوان چهارمین جزیره بزرگ جهان خاطرنشان ساخت که توسعه بنیان‌های اقتصاد سبز در ماداگاسکار یکی از مهم‌ترین محورهای کاری دولت محسوب می‌شود و در همین راستا قصد داریم با تکیه‌بر منابع مالی داخلی و خارجی مبادرت به راه‌اندازی طرح‌های مختلفی در راستای حفظ محیط‌زیست در شهرهای بزرگ کشور کنیم. این مقام ماداگاسکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصرف بیش‌ازحد چوب که ضربات مهلکی بر جنگل‌های این کشور وارد کرده است افزود که منابع طبیعی کشور وارد شرایط بحرانی شده است و دولت به‌صورت جدی به دنبال مهیا ساختن منابع جایگزین سوخت باقیمت متناسب باقدرت خرید مردم است تا جلو تخریب منابع طبیعی را به‌ویژه در منطقه جنوب کشور را بگیریم و برای دستیابی به این مهم مشارکت بخش خصوصی و اصحاب رسانه بسیار مهم خواهد بود.

 کمک 6 میلیون دلاری کره جنوبی برای مبارزه با سوءتغذیه در ماداگاسکار

کشور کره جنوبی از طریق برنامه جهانی غذا 6 میلیون دلار برای مبارزه با سوءتغذیه در جنوب ماداگاسکار اختصاص داد. براساس این برنامه، 51 هزار نفر به‌صورت مستقیم شامل زنان باردار و کودکان 6 الی 23 ماهه از این کمک کره جنوبی در یک بازه زمانی پنج‌ساله از سال 2020 لغایت 2024 بهره‌مند خواهند شد. کنوانسیون مربوط به این امر بشردوستانه در حل وزارت امور خارجه و در حضور وزیر امور خارجه ماداگاسکار، سفیر کره جنوبی در این کشور و نماینده برنامه جهانی غذا به امضا رسید. گفتنی است که آژانس همکاری‌های بین‌المللی کره جنوبی (KOICA) مسئولیت مدیریت کمک‌های توسعه‌ای این کشور در عرصه بین‌المللی را بر عهده دارد.

 نیجریه

 فرودگاه‌های نیجریه به 90% آمادگی برای بازگشایی رسیده‌اند

سن‌هادی سیریکی وزیر هوانوردی نیجریه روز شنبه اعلام کرد فرودگاه ابوجا 90% از اقدامات برای بازگشایی در شرایط کورونایی را انجام داده است. وی اعلام کرد پروتکل‌های بهداشتی از قبیل امکانات شستشوی دست و ضدعفونی‌کننده‌ها در فرودگاه تکمیل‌شده و پروازهای آزمایشی برای تست آمادگی فرودگاه‌ها از لاگوس به ابوجا به‌زودی برقرار می‌شود. وی همچنین از قرار دادن دو رباط برای چک کردن مسافرین در فرودگاه خبر داد و گفت این رباط‌ها قادر به انجام هر کاری برای نظارت بر مسافرین هستند.

 سیرالئون

کمک 50 میلیون دلاری بانک جهانی در حوزه آموزش سیرالئون

هیئت‌مدیره بانک جهانی در حمایت از برنامه آموزش رایگان باکیفیت دولت مبلغ 50 میلیون دلار کمک مالی به سیرالئون را تصویب کرده است. قرار است این پروژه به رفع چالش‌های تحصیلی و کمک نماید.

دماغه سبز

 دماغه سبز 32 میلیون دلار از بانک جهانی وام دریافت کرد

کشور دماغه سبز در راستای مبارزه با پیامدهای ناشی از شیوع کرونا، 32 ممیز 3 دهم میلیون دلار از بانک جهانی وام دریافت کرد.

اکواس

بوهاری خواستار احتیاط بیشتر اکواس در راه‌اندازی پول مشترک شد

محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه ضمن ابراز نگرانی از تصمیم اخیر کشورهای فرانسوی‌زبان منطقه غرب آفریقا در جایگزینی زودهنگام فرانک CFA با اکو، هشدار داد بدون تحقق پیش‌زمینه‌های لازم، استفاده از ارز مشترک اکواس –موسوم به اکو- می‌تواند آثار زیان‌بار فراوانی را در پی داشته باشد. بوهاری که در جریان نشست مجازی شورای سران کشورهای عضو اکواس و در مورد چگونگی اجرای برنامه همکاری مالی و شروع بکار پول مشترک آن سازمان سخن می‌گفت افزود: ما پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در مسیر معرفی پول مشترک اکواس داشته‌ایم که از آن جمله می‌توان به تصویب رژیم نرخ تبدیل ارز، توافق در مورد نام و نشان پول رایج و همچنین تأسیس بانک مرکزی مشترک اشاره کرد. بااین‌وجود تصمیم کشورهای فرانکوفون منطقه غرب آفریقا در جایگزینی فرانک سیفا با اکو و استفاده زودهنگام از اکو بدون اینکه سایر کشورهای عضو سازمان پیش‌زمینه‌های استفاده از آن راه فراهم کرده باشند موجب نگرانی من است. بوهاری درعین‌حال بر حمایت راسخ نیجریه از یک اتحادیه پولی منسجم میان اعضای اکواس که بر چهاراصل اعتبار، تداوم، رونق و حاکمیت منطقه‌ای استوار خواهد بود، تأکید نمود.

 گروه 5 ساحل:

کمک نشست صندوق توسعه آفریقا به شرق و شاخ آفریقا و مجمع‌الجزایر کومور به‌منظور مقابله با کرونا

هیئت‌مدیره صندوق توسعه آفریقا 26 ژوئن 2020 کمک 9.52 میلیون دلاری خود را به منطقه شرق و شاخ و مجمع‌الجزایر کومور تصویب کرد. قرار است کشورهای اریتره، جیبوتی، سومالی، اتیوپی، بروندی، کنیا، رواندا، تانزانیا، سودان جنوبی، سودان، اوگاندا و مجمع‌الجزایر کومور از این کمک بهره‌مند شوند. اقلام تجهیزات پزشکی از قبیل کیت‌های تشخیص و آموزش خدمه پزشکی ازجمله این کمک‌ها هست. هدف اصلی از اعطای کمک‌های مزبور کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید 19 در منطقه شرق و شاخ آفریقا عنوان‌شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما