معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی پاکستان (هفته دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پیشنهاد مجلس سنای پاکستان برای انجام اصلاحات در بودجه پیشنهادی دولت

مجلس سنای پاکستان پس از دریافت بودجه پیشنهادی دولت خواستار ایجاد اصلاحاتی ذیل 40 بند شده است. افزایش ده‌درصدی حقوق کارکنان دولتی، افزایش پنج‌درصدی بودجه بخش بهداشت و درمان، افزایش دو برابری بودجه بخش آموزش و ارائه تخفیف‌های مالیاتی به تولیدکنندگان بخش‌های مهم اصلاحات پیشنهادی بود.

تصویب بودجه پیشنهادی دولت پاکستان در مجلس ملی این کشور

بودجه پیشنهادی دولت پاکستان با اخذ 160 رأی موافق در مقابل 119 رأی مخالف و پس از مباحثات داغ بین موافقان و احزاب جناح مخالف از سوی مجلس ملی این کشور و پس از اعمال سی اصلاحیه به تصویب رسید. اغلب این اصلاحیه‌ها مربوط به درآمدهای مالیاتی است.

تجدیدنظر صندوق بین‌المللی پول در خصوص میزان رشد اقتصادی پاکستان

صندوق بین‌المللی پول در ارزیابی جدید خود، میزان رشد اقتصادی پاکستان در سال مالی جدید را کمتر از میزان برآوردهای قبلی خود اعلام نمود. در این ارزیابی اعلام گردید که میزان رشد اقتصادی پاکستان حداکثر یک درصد خواهد بود. این در حالی است که این نهاد مالی قبلاً رشد اقتصادی پاکستان را دو درصد اعلام نموده بود. علت اصلی این تجدیدنظر، تأثیر عمیق‌تر ویروس کرونا بر اقتصاد پاکستان اعلام‌شده است.

تصویب استفاده از بنزین یورو 5 از سوی کابینه پاکستان

کابینه پاکستان استفاده از بنزین با استاندارد یورو پنج را به تصویب رسانده است. در حال حاضر بنزین مصرفی در این کشور با استاندارد یورو دو است. ملاحظات زیست‌محیطی علت این تصمیم اعلام‌شده است. 

دستور نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر تشدید اقدامات در جهت مقابله با قاچاق و احتکار آرد و گندم

آقای عمران خان نخست‌وزیر پاکستان خواستار تشدید اقدامات برای مقابله با قاچاق و احتکار گندم و آرد شده و تأکید نمود هیچ تحملی در این زمینه نخواهد داشت. این تصمیم به‌منظور مقابله با کمبود و گرانی آرد و گندم که در روزهای اخیر به اوج خود رسید، اتخاذ گردید. شایان‌ذکر است کابینه پاکستان در اقدامی دیگر مجوز واردات 1.4 میلیون تن گندم را صادر کرد.

کمک مالی دولت نروژ به پاکستان جهت مقابله با ویروس کرونا

دولت نروژ از طریق بانک توسعه آسیایی، مبلغ 5.2 میلیون دلار برای مقابله با Covid – 19 به دولت پاکستان اعطا می‌نماید. قرار است این کمک مالی در ایالت خیبرپختونخوا مورداستفاده قرار بگیرد.

افزایش یک‌باره قیمت انواع فرآورده‌های سوختی در پاکستان پس از چندین ماه کاهش پیاپی

دولت پاکستان بعد از چندین ماه کاهش پیاپی قیمت سوخت در این کشور، تصمیم به افزایش نرخ فرآورده‌های نفتی در این کشور گرفت. در این تصمیم، دولت پاکستان قیمت بنزین در این کشور را ۲۵ روپیه افزایش داد تا هر لیتر بنزین از این‌ پس به قیمت ۱۰۰ روپیه برسد. بهای گازوییل نیز با افزایش متوسط ۲۱ روپیه ای، به ازای هر لیتر، ۱۰۱ روپیه قیمت‌گذاری شد.

منابع خبری با بیان اینکه افزایش ۲۵ روپیه ای قیمت بنزین در هر لیتر در پاکستان بی‌سابقه بوده است، افزودند در حال حاضر دولت پاکستان در هر لیتر بنزین ۴۷ روپیه مالیات دریافت می‌کند. این تصمیم با اعتراض شدید افکار عمومی و احزاب مخالف مواجه شد. گفتنی است که طی چند ماه گذشته کاهش چشمگیر قیمت بنزین از 117 به ۷۵ روپیه طی چند مرحله، سبب شد تا احتکار بنزین در پاکستان به اوج خود برسد و این کشور دچار بحران کمبود بنزین شود.

تعلیق پروازهای هواپیمایی ملی پاکستان به اروپا

اتحادیه اروپا در پی نگرانی درباره مدارک خلبانان پاکستانی، پرواز خطوط هوایی این کشور را ممنوع اعلام کرد.

به دنبال ممنوع الفعالیت شدن 151 خلبان پاکستانی به ظن داشتن گواهینامه‌های جعلی پرواز توسط دولت این کشور، آژانس ایمنی حمل‌ونقل هوایی اتحادیه اروپا نیز مجوز پروازهای شرکت ملی هواپیمایی کشور پاکستان (PIA) به مقصد کشورهای اروپایی را برای 6 ماه تعلیق کرد.

در همین حال سخنگوی سازمان هواپیمایی ملی پاکستان نیز ضمن تأیید دستورالعمل آژانس ایمنی هوایی اروپا، اعلام کرد تمامی‌پروازهای شرکت هواپیمایی ملی پاکستان از روز شنبه (3 ژوئیه) به مقصد کشورهای اروپایی برای 6 ماه لغو می‌شود.

پس از بروز سانحه سقوط هواپیما در شهر کراچی پاکستان در خردادماه امسال و مقصر شناخته شدن خلبان این هواپیمای مسافربری، مقام‌های این کشور تصمیم به اصلاحات مهم در عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری (PIA) و همچنین بررسی سوابق خلبانان گرفتند که این اقدام وجود ده‌ها خلبان با مدارک غیر معتبر و غیرحرفه‌ای در سازمان هواپیمایی ملی این کشور را برملا ساخت.

وزارت هوانوردی پاکستان باهدف جلوگیری از سلب اعتماد کشورها و سازمان‌های خارجی، تحقیقات گسترده خود در این زمینه را همچنان دنبال می‌کند و تاکنون بیش از 151 خلبان را تعلیق نمود.

گفتنی است شرکت‌های هواپیمایی کویت، قطر، عمان و ویتنام که ده‌ها خلبان پاکستانی و مهندسین پرواز از این کشور را در استخدام خود دارند، فعالیت تمام کادر پرواز پاکستانی را تا تأیید مدارک آن‌ها از سوی نهادهای مربوطه ممنوع اعلام کرده‌اند.

ساخت 15 پارک ملی در پاکستان باهدف کاهش تأثیرات تغییرات اقلیمی

دولت پاکستان از طرح ساخت 15 پارک ملی باهدف کاهش تأثیرات تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط‌زیست در این کشور خبر داد.

آقای عمران خان نخست‌وزیر پاکستان باهدف گسترش پوشش سبز در سطح ملی و مقابله با پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی، طرح ساخت 15 پارک ملی در سرتاسر این کشور را تصویب کرد.

وی بابیان اینکه به‌زودی دستورالعمل‌هایی لازم برای آغاز احداث این پارک‌های ملی به هر 4 ایالت داده می‌شود، افزود این پارک‌ها می‌تواند باعث کاهش بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی شود؛ ازاین‌رو این اقدام یک ابتکار اساسی برای محافظت از نسل‌های آینده پاکستان به شمار می‌رود. وی تصریح کرد گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی برای پاکستان شناخته می‌شود. به همین دلیل دولت برای مقابله با این تهدید طرح کاشت 10 میلیارد نهال و درخت را در سراسر پاکستان آغاز کرد.

نخست‌وزیر پاکستان افزود همه ایالت‌ها در این طرح مشارکت داشته و این امر به‌منزله ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان خواهد بود

گفتنی است دولت پاکستان طرح کاشت 10 میلیارد درخت را از شهریورماه سال 1397 آغاز کرده است. هم‌زمان با شیوع گسترده کرونا در این کشور مرحله جدید گسترش پوشش سبز در پاکستان، با عنوان «نگهبان سبز» کلید خورد تا در ابتدا 650 هزار نیروی کاری جوان به‌صورت روزمزد در توسعه فضای سبز کشور نقش ایفا کنند و از این راه امرارمعاش هم داشته باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما