معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته دوم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استرالیا هفته دوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رکورد بالای صادرات منابع استرالیا با وجود فراگیری کرونا

گزارش اخیر وزارت منابع و آب استرالیا نشان می دهد با وجود فراگیری ویروس کووید 19، درآمد حاصل از صادرات استرالیا از منابع همچنان در مسیر رسیدن به یک رکورد بالا در سال مالی 20-2019 قرار دارد و این بخش توانسته زیربنای صادرات این کشور را مستحکم نگه داشته و از ضربات سنگین ناشی از بحران کرونا در اقتصاد بکاهد. بر پایه آمار رسمی منتشره، پیش بینی می‌شود صادرات منابع و انرژی استرالیا در سال مالی 20-2019 به رکورد 293 میلیارد دلار استرالیا (حدود 201 میلیارد دلار آمریکا) برسد. کیت پیت، وزیر منابع و آب استرالیا، در این زمینه گفت تقاضای سنگ آهن از سوی چین تقریبا به طور کامل بهبود یافته است و نخستین کالای صادارتی خواهد بود که ارزش صادرات آن به مرز 100 میلیارد دلار استرالیا (حدود 68.5 میلیارد دلار امریکا) خواهد رسید. همچنین با تداوم روند فعلی، استرالیا با صادرات به 30 میلیارد دلار (20 میلیارد دلار امریکا) طلا، سال آینده به عنوان برترین کشور تولید کننده طلا در جهان شناخته شده و چین پیشی خواهد گرفت. در این گزارش همچنین آمده است 25 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی استرالیا را در 12 ماه منتهی به ماه مارس بطور مستقیم به بخش معادن مربوط می‌شود. بر اساس این گزارش فرصت های شغلی در بخش منابع در فاصله زمانی فوریه تا می 3.1درصد ماهش یافته در حالی که این رقم برای کل بخش صنعت 6.2 درصد بوده است.

فروش شرکت هوایی ویرجین استرالیا به یک شرکت سرمایه گذاری امریکایی    

شرکت هواپیمایی ویرجین استرالیا که پس از سقوط تقاضا برای سفرهای هوایی به دلیل محدودیت‌های مسافرتی ویروس کرونا با بحران مالی مواجه شده بود، توسط شرکت خصوصی آمریکایی «بین کپیتال» خریداری شده است. این شرکت هواپیمایی حتی قبل از شیوع این بیماری همه گیر، با بدهی‌های بلند مدت 5 میلیارد دلار استرالیا (2.55حدود 3.2 میلیارد دلار امریکا) دست و پنجه نرم می‌کرد. ویرجین که دومین شرکت هواپیمایی بزرگ استرالیا محسوب می‌شود، قبل از سقوط در ماه آوریل نیز برای وام دولتی درخواست کرده بود که موفق به دریافت آن نشد. مدیران این شرکت هواپیمایی روز جمعه اعلام کردند که شرکت بین کپیتال مالک جدید آن خواهد بود و انتظار می‌رود این قرارداد تا پایان ماه آگوست نهایی شود. در بیانیه ویرجین آمده است که بین کپیتال از تیم مدیریت فعلی هواپیمایی و برنامه گردش مالی آن برای تجارت پشتیبانی می‌کند. همچنین متعهد شده است که هزاران شغل را حفظ کند.

توافق گوگل برای پرداخت هزینه محتوای خبری در استرالیا

رسانه‌های خبری استرالیا در میان نخستین گروه‌هایی هستند که با شرکت گوگل به توافقی رسیده اند که به موجب آن برای نخستین بار در ازای استفاده از مطالب آنها، گوگل به آنها پول می‌پردازد. بر اساس بیانیه ای که این منتشر کرده است محصول خبری مورد توافق در وبگاه Google News و Google Discover به نمایش در می آید و سال آینده به بازار عرضه می‌شود. گوگل در ابتدا همکاری خود را با انتشارات محلی و ملی در استرالیا، آلمان و برزیل امضا کرده است. در این بیانیه چگونگی ارائه مطالب برای کاربران توضیح داده نشده و همچنین نمی‌گوید با ارائه این محصول جدید چه درآمدی را انتظار دارد. تاکنون، گوگل سرسختانه از خرید محتوا از ناشران روزنامه و سایر رسانه‌ها خودداری کرده است و این مسئله باعث شده بود که مخالفت هایی با برخی از شرکت ها ایجاد شود. شرکای گوگل در استرالیا شرکت سالستیس مدیا می‌باشد.

کاهش کشت پنبه به کمترین میزان در 40 سال گذشته در استرالیا

در حالی که چندین سال خشکسالی در استرالیا دسترسی کشاورزان را به آب بسیار کم و از کاشت محصولات کشاورزی جلوگیری کرده است، مزارع پنبه این کشور به کمترین میزان خود در چهار دهه اخیر رسیده است. در حالی که چندین سال خشکسالی در استرالیا دسترسی کشاورزان را به آب بسیار کم کرده و از کاشت محصولات کشاورزی جلوگیری کرده است، مزارع پنبه این کشور به کمترین میزان خود در چهار دهه اخیر رسیده است. مرکز مطالعات اقتصاد کشاورزی و منابع (ABARES) در گزارش ماه ژوئن خود آورده است درحالی که برداشت محصول در این کشور برای یک فصل دیگر به پایان رسیده است، پیش بینی می‌شود تولید در سال مالی 20-2019 به دلیل کمبود آب با کاهش 72 درصدی به 134 هزار تن برسد. بنا بر این گزارش، مساحت کشت پنبه در استرالیا نیز 83 درصد کاهش یافته و به 60 هزار هکتار رسیده است که کمترین میزان از سال مالی79-1978محسوب می‌شود. کاهش عرضه پنبه در استرالیا در حالی صورت می‌گیرد که در امریکا و بسیاری از نقاط جهان به دلیل وخیم‌تر شدن شرایط خرده فروشی و ادامه تعطیلی‌ها درپی شیوع کرونا، عرضه بیش از نیاز پنبه صورت گرفته است. وزارت کشاورزی آمریکا در ماه جاری میلادی پیش بینی خود را برای مصرف جهانی پنبه در سال 21-2020 به میزان 1.8 درصد کاهش داد و تخمین زد ذخایر جهانی این محصول در آگوست 2021 نیز برای دومین بار به بیشترین میزان از سال 1960 برسد. در همین حال آدام کی، مدیر اجرایی شرکت پنبه استرالیا، گفت ما انتظار داریم 550 تا 600 هزار عدل پنبه پس از پردازش تولید کنیم (هر عدل پنبه 227 کیلوگرم وزن دارد). وی افزود سال گذشته 2.2 میلیون عدل پنبه و سال قبل از آن 4.1 میلیون عدل تولید شده بود، بنابراین می‌توانید تاثیر خشکسالی را مشاهده کنید.

 

بی میلی استرالیایی‌ها برای کار به دلیل دریافت های بیمه شغلی و یارانه دستمزد

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، نگران آن است که مردم، به دلیل آنکه حقوق و مزایای بیکاری بسیار سخاوتمندانه است، کار خود را به تعویق بیندازند. نخست وزیر در حال حاضر در حال بررسی پرداختی‌های بیمه شغلی موسوم به JobSeeker است که به دلیل همه گیری ویروس کرونا تا پایان ماه سپتامبر، دو برابر شده است. آقای موریسون معتقد است که نرخ تورم، مانع از بازگشت این افراد به سر کار شده است. وی در این زمینه اظهار داشت ما از کسب و کارهای کوچک، حتی مشاغل بزرگ چنین بازخوردهایی را دریافت می‌کنیم. نخست وزیر استرالیا افرود برای برخی از آنها مشکل است که بیایند و شیفت های کاری را بپذیرند زیرا آنها چنین دریافتی بالایی را از بیمه شغلی دریافت می‌کنند. وی ابراز نگرانی کرد که دولت ممکن است در حدود ۱۱ میلیارد دلار در ماه را به پرداخت بیمه شغلی و یارانه‌های دستمزد به سرعت مصرف کند. نخست وزیر استرالیا قرار است گزارشی را از خزانه داری در رابطه با پرداخت های مرتبط با کروناویروس دریافت کند اما قبل از انجام هرگونه تغییری، یک ماه دیگر صبر خواهد کرد. آقای موریسون وعده داده است که مرحله بعدی پشتیبانی‌های اقتصادی در راه است؛ او اگرچه می‌گوید یک سری تصمیمات پیچیده نیز باید اتخاذ شود. در روزهای گذشته درخواست های فزاینده ای در رابطه با تعمیم پرداخت های مربوط به همه گیری کووید-۱۹ و تداوم آنها پس از ماه سپتامبر مطرح شده است. مؤسسه مطالعاتی و مشورتی گراتان خواهان آن شده است که پرداختی‌های بیمه شغلی و یارانه‌های دستمزد به طور دائم حداقل ۱۰۰ دلار در هفته افزایش یابد و در سال آینده تعمیم یافته کارمندان شاغل در حوزه‌های هنری، دانشگاهی و بخش گردشگری را نیز شامل شود. این موسسه ضمن تاکید بر هشدار صندوق بین المللی پول، در خصوص عواقب مربوط به قطع زودهنگام این حمایت های مالی هشدار داده است. بررسی جدید نظرسنجی اداره آمار استرالیا حاکی از آن است که استرالیایی‌ها به آرامی و پس از کاهش محدودیت های مربوط به کروناویروس به سر کار خود باز می‌گردند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما