معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۶- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی مالزی( هفته دوم تیر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور مالزی در هفته دوم تیر ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد:

کاهش استقبال از وام‌های بانکی در شرایط بی‌ثباتی ناشی از covied-19

با توجه به اینکه فعالیت اصلی تجاری بانک‌ها وابسته به اعطا وام به مشتریان است، شاخص‌ها نشان می‌دهد بخصوص از ماه می 2020 وضعیت دریافت وام از بانک‌های مالزی وضعیت خوبی نداشته و در ماه می درخواست‌ها برای دریافت وام نسبت به دوره مشابه در سال قبل 39٪ کاهش داشته است. مجموع وام‌های تصویب‌شده به میزان 54.4٪ کاهش‌یافته و بیشترین کاهش تقاضا برای وام‌هایی جهت امور مصرفی بوده که به میزان 58.5٪ کاهش‌یافته و دلیل آن این است که مصرف‌کنندگان در هزینه کردن در اموری چون خرید خانه و خودرو محافظه‌کاری بیشتری نشان داده و در شرایط بی ثابتی اقتصادی در این بخش کمتر هزینه می‌کنند. بانک‌ها برای تشویق مشتریان نرخ بهره وام‌ها را پایین آورده‌اند ولی باز از دریافت وام استقبالی نمی‌شود.

احتمال بیکار شدن یک‌میلیون نفر در مالزی طی ماه‌های آینده

آقای محی‌الدین نخست‌وزیر مالزی روز شنبه 27 ژوئن 2020 در جمع مردم در ایالت صباح (حوزه انتخابی خود) تأکید کرد در حال حاضر وظیفه اصلی دولت بازگرداندن اقتصاد کشور به حالت عادی است و این چالشی است که زحمت آن کمتر از کنترل خود COVID-19 نخواهد بود. هرچند فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شد اما هنوز به حد موردنظر دولت نرسیده است و مشکلات زیادی وجود دارد و احتمالاً این شرایط در سه‌ماهه دوم و سوم امسال نیز وجود خواهد داشت. او گفت: «نگرانی من این است که تقریباً یک‌میلیون نفر ظرف چند ماه آینده شغل خود را از دست بدهند و این بسیار نگران‌کننده است. دولت فدرال و دولت‌های محلی باید کمک کنند که تسهیلات راه‌اندازی کسب‌وکار راحت‌تر از قبل باشد و این وظیفه دولت‌های ایالتی و محلی است. وی افزود:» اولویت من چیزی جز رفاه شهروندان و توسعه کشور نیست و تحریک اقتصادی هم‌زمان با حفظ سلامت مردم باید دنبال شود و برای مردم هم این موضوع مهم‌تر از بحث‌های سیاسی است.

سیل در پنج منطقه در ایالت صباح تلفات انسانی و تخریب جاده‌های به دنبال داشت

از شنبه‌شب پنج منطقه در ایالت صباح مالزی به دلیل باران‌های شدید باران دچار سیل شده‌اند. براساس اخبار منتشره توسط مقامات رسمی درمجموع 41 روستا درگیر سیل شده و تا صبح یکشنبه 49 نفر از 21 نفر در این حادثه جان خود را ازدست‌داده و چندین جاده در اثر لغزش زمین تخریب‌شده است.

تحولات نرخ ارز مالزی

در اخبار منتشره هفته قبل پیش‌بینی‌شده بود که ارزش رینگت، واحد پول مالزی در این هفته بین 4.27 و 4.30 در برابر دلار آمریکا معامله شود. در روز پنجشنبه 2 جولای 2020 ارزش هر دلار آمریکا برابر با 4.2850 رینگت بود که در مقایسه باقیمت روز قبل که هر دلار برابر با 4.2840 معامله‌شده بود، ارزش رینگت افت کرد. کاهش ارزش رینگت در مقابل سایر ارزهای معتبر جهانی نیز اتفاق افتاد و هر دلار سنگاپور با 3.0718 رینگت معامله شد که روز قبل از آن برابر با 3.0743 رینگت بود، همچنین هر پوند انگلیس با 5.3438 رینگت معامله شد درحالی‌که روز قبل از آن هر پوند برابر با 5.3100 رینگت بود. همچنین در هر یورو با 4.8211 رینگت معامله شد درحالی‌که روز قبل ازآن‌رو هر یورو 4.8007 رینگت بود. در معاملات طلا ارزش طلا نسبتاً ثابت بود در ماه ژوئن هر گرم طلا به نرخ 6/238 رینگت معامله‌شده بود.

تحولات بازار بورس مالزی

باوجودآنکه پیش‌بینی‌شده بود که بازار سهام مالزی در هفته جاری با بی‌ثباتی مواجه باشد ولی در اوایل هفته یعنی سه‌شنبه 30 ژوئن 2020 شاخص بورس مالزی با 43/3 واحد افزایش نسبت به‌روز دوشنبه از 1.494.43 به 1.437.86 واحد رسید و حجم کل معاملات 393.89 میلیون سهم برابر با 91/215 میلیون رینگت بود. بازار بورس مالزی در روز پنجشنبه 2 جولای 2020 نیز با افزایش 3.44 امتیاز روبرو بود و ارزش سهام به رقم 1.517.87 واحد رسید که نسبت به‌روز چهارشنبه که 1.514.43 واحد بود وضعیت بهتری داشت. درمجموع بخش‌های مختلف بورس در این هفته وضعیت مثبتی داشت.

امید به ورود سرمایه‌های خارجی به مالزی

در اخبار اقتصادی منتشره در هفته گذشته همچنان با این فرضیه که احتمالاً سرمایه‌های مستقیم خارجی به سمت بازار مالزی سرازیر خواهد شد تحلیل‌هایی ارائه گردید. اساس این تحلیل‌ها بر این فرض است که شرکت‌های چندملیتی بین‌المللی پایگاه‌های تولید خود را از چین به مقاصد جدیدی تغییر دهند و در این خصوص به‌احتمال‌زیاد علیرغم آنکه این شرکت‌ها به دنبال خروج از چینو متنوع سازی محل فعالیت خود هستند اما همچنان در آسیا باقی می‌مانند و کشورهایی مثل تایوان، مالزی، تایلند و ویتنام احتمالاً کشور هدف آن‌ها خواهد بود و این کشورها برندگان بزرگ این جنگ تجاری خواهند بود. در خصوص مالزی احتمالاً صنایع با تکنولوژی بالا مانند مراقبت‌های بهداشتی، تجهیزات پزشکی و دارویی برای شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی جذاب خواهد بود، با توجه به اینکه در حال حاضر مقدار زیادی از تجهیزات پزشکی در چین تهیه می‌شود.

درخواست از دولت مالزی جهت اجازه ورود کارگران خارجی برای کار در مزارع پالم

انجمن مالکان زمین‌های کشاورزی مالزی (The Malaysian Estate Owners’ Association (MEOA از دولت خواستند که بخش کشاورزی را از قانون منع استخدام کارگران جدید خارجی معاف کند و اجازه دهد افرادی که برای مرخصی به کشور خود رفته‌اند، بازگردند.MEOA در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مزارع کشاورزی بخصوص مزارع پالم شدیداً به کارگران خارجی وابسته است. اجرای مقررات کنترل و محدودیت‌های تردد (MCO) وضع را بدتر کرده زیرا با بسته شدن مرزها مانع از بازگشت کارگرانی که برای مرخصی به کشور خود رفته بودند شده و از ورود کارگران جدید جایگزین نیز جلوگیری می‌کند. درحالی‌که نزدیک به شش میلیون هکتار از مزارع زیر کشت روغن نخل است و 39 درصد از این مزارع متعلق به مالکان خرد است (256000 مالک خرد مستقل وجود دارد) و سایر محصولات زراعی مانند رزین و کاکائو نیز همین وضعیت را دارد، این مقررات آسیب جدی به کشاورزان وارد می‌نماید. دولت در پس جایگزین کردن کارگران داخلی و محلی با کارگران خارجی بوده ولی با توجه به سخت بودن این مشاغل، توفیق چندانی حاصل نشده است.

در مقابل اتحادیه بازرگانی مالزی (MTUC) بر این نظر است که برای تشویق به کار نیروهای محلی و جایگزین کردن آن‌ها به‌جای کارگران خارجی باید دستمزد آن‌ها را بالا ببرند و حداقل ماهیانه 2700 رینگت به آن‌ها پرداخت شود بخصوص برای کارگران در شهرهای بزرگ و در این صورت مشکل بیکاری نیز حل خواهد شد.

پیش‌بینی تجارت قوی‌تر مالزی در ماه‌های آتی سال

مازاد تجاری مالزی در ماه می 2020 برای چهارمین سال پیاپی با رقم بالاتر از 10 میلیارد رینگت به ثبت رسید. هرچند کل تجارت این کشور در طول ماهمی‌با 27.8 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته و به 114.96 میلیارد رینگ رسیده است اما مازاد تجاری این کشور همچنان مثبت و با اختلاف بیش از 10 میلیارد رینگت است. اقتصاددانان معتقدند با احیا و شروع مجدد فعالیت‌های اقتصادی جهانی، عملکرد تجارت مالزی نیز در ماه‌های باقی‌مانده سال بهتر خواهد شد وزیر صنعت و تجارت بین‌المللی گفت که رقم 41/10 میلیارد رینگت بالاترین مازاد تجاری کشور در ماه می نسبت به ماه‌های مشابه از سال 2008 بوده هرچند به دلیل شیوع Covid-19 فعالیت‌های اقتصادی در سطح جهان و ازجمله در مالزی کاهش‌یافته است. تجارت مالزی در پنج ماه نخست سال 2020 با 8.7 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال 2019 به 688 میلیارد رینگت رسیده است. از این مقدار صادرات با 9.7 درصد کاهش به 366 میلیارد رینگت و واردات نیز با کاهش 7.5 درصدی به 322 میلیارد رینگت رسیده است. مازاد تجاری مالزی در مدت پنج ماه اول سال مجموعاً در 75/43 میلیارد رینگت بوده که نسبت به دوره مشابه سال 2019 به میزان 23 درصد افت کرده است.

شرکت‌های مالزیایی در پی به دست آوردن پروژه‌های برون‌مرزی

شرکت مالزیایی Kumpulan Powernet Bhd اعلام کرد توانسته دومین پروژه ساخت یک نیروگاه انرژی تجدید پذیر را در لائوس را به دست آورد و این گروه به دنبال آن است که حجم فعالیت‌های خود را ظرف یک سال آینده به دو میلیارد رینگت برساند. این شرکت یک قرارداد ساخت تأسیسات انرژی آبی به ارزش بیش از 40 میلیون دلار معادل 5/174 میلیون رینگت را در استان HOUAPHAN امضا کرده است مدیرعامل شرکت گفت: «این قرارداد موجب تقویت حضور ما در لائوس خواهد شد.» این قرارداد برای تأمین، ساخت، راه‌اندازی و اتمام کارهای عمرانی برای توسعه یک نیروگاه برق‌آبی 5/3 مگاواتی است. این شرکت قبلاً در فوریه نیز در یک پروژه ساخت نیروگاه برق‌آبی کوچک به ارزش 66 میلیون رینگت در لائوس حضور یافته بود و در ماه گذشته نیز توانسته بود در نپال ساخت یک نیروگاه برق‌آبی به ارزش 208 میلیون رینگت منعقد نماید.

بنیان اقتصادی مالزی قوی‌تر از آن است که به‌راحتی تحت تأثیر شرایط قرار گیرد.

براساس نظر کارشناسان اقتصادی با توجه به اینکه پایه‌های اقتصاد کلان مالزی هنوز سالم است و با توجه به اینکه منحنی همه‌گیری Covid-19 به شکل موفقیت‌آمیزی کنترل‌شده، این وضعیت راه را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور هموار می‌کند و این تغییرات در ارزش رینگت موقت و زودگذر است و چشم‌انداز رشد بلندمدت و انعطاف‌پذیر بودن سیستم پولی کشور موجب شده که خطرات مرتبط با امور مالی دولت، قابل‌قبول ازنظر سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

از بانک‌های مالزی درخواست می‌شود که زمان بازپرداخت وام‌ها را تمدید نمایند

وزیر دارایی مالزی آقای دیتوک ZAFRUL اعلام نمود که دولت با بانک‌ها در مورد تمدید مهلت قانونی شش‌ماهه برای بازپرداخت وام‌هایی که سررسید آن‌ها در ماه سپتامبر است، گفتگو خواهد کرد. بااین‌حال وزیر دارایی به وام‌گیرندگان توصیه کرد که منتظر نمانند که مهلت قانونی بازپرداخت وام‌ها به پایان برسد و خودشان با بانک‌های خود برای بازپرداخت وام صحبت نمایند. درعین‌حال برخی بانک‌ها همانند MAY BANK اعلام نموده که زمان بازپرداخت وام‌هایی‌هایی که سررسید آن سپتامبر بوده است را تمدید نخواهد کرد.

 پیش‌بینی بهبود روند تولید، هم‌زمان با بی‌ثباتی در بازار تقاضای خارجی

با شروع مجدد فعالیت کارخانه‌های تولیدی در مالزی از ژوئن 2020 روزنه‌های امیدی در بخش تولیدی داخلی این کشور مشاهده می‌شود

درحالی‌که اکثر اقتصادهای آسیا شاهد بهبودی در فعالیت‌های تولیدی خود با سرعت‌های مختلف بودند، مالزی یکی از معدود کشورهایی است که در ماه ژوئن فعالیت‌های اقتصادی خود را از نو شروع کرد درحالی‌که تولید داخلی مالزی در ماه آوریل به‌شدت سقوط کرده بود. البته صاحب‌نظران اقتصادی باوجودآنکه دیدگاه‌های مثبتی در مورد آینده تولید داده‌اند که با توجه عدم قطعیت در بازار اقتصادی داخلی و جهانی، این مسیر همچنان نامطمئن خواهد بود. درهرحال نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تقاضا در ماه ژوئن تثبیت‌شده و شاخص جدید سفارش‌های برای مالزی به بالاترین خود در شش ماه گذشته رسیده است، ولی براساس گزارش‌ها تقاضای خارجی هنوز شکننده است و حجم سفارش‌های کاهشی بوده است. تقاضای کم برای صادرات همچنان یک نگرانی است و احتمالاً کاهش صادرات در طول سال ادامه خواهد یافت. صادرات مالزی در 5 ماه اول سال به میزان 25.5٪ نسبت به دوره مشابه 2019 به دلیل بیماری همه‌گیر Covid-19 کاهش یافت که بزرگ‌ترین سقوط آن از ماه مه 2009 بوده است.

رکورد فروش محصولات شرکت خودروسازی پروتون مالزی در ژوئن 2020

مدیرعامل شرکت خودروسازی پروتون مالزی اعلام کرد این شرکت با بهترین عملکرد فروش در مدت 70 ماه گذشته جشن 35 سالگی تأسیس شرکت را جشن گرفت. شرکت خودروسازی پروتون مالزی اعلام کرده این شرکت در ژوئن 2020 تعداد 6239 دستگاه خودرو فروخته است که این بهترین آمار فروش نسبت به دوره‌های مشابه طی شش سال گذشته بوده است! حمایت‌های دولت مالزی در ارائه مشوق‌های مالیاتی و همچنین تراکم تقاضا از ماه‌های قبل به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا عملاً میزان فروش پایین بود، از عوامل این رشد تقاضا بوده است. در حال حاضر این شرکت خودروسازی 66.4٪ از بازار خودرو مالزی را در این ماه در اختیار گرفته است. شرکت پروتون جشن 35 سالگی تأسیس خود را در چنین شرایطی جشن گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما