معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۵- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۲

افزایش جایگاه گردشگری تانزانیا در درآمد ملی این کشور

صنعت توریسم در تانزانیا بعنوان یکی از مهمترین راه‌های جذب سرمایه و درآمد خارجی محسوب می‌شود که هر ساله پذیرای تعداد زیادی توریست از کشورهای مختلف بویژه کشورهای اروپایی می‌باشد.

صنعت توریسم در تانزانیا بعنوان یکی از مهمترین راه‌های جذب سرمایه و درآمد خارجی محسوب می‌شود که هر ساله پذیرای تعداد زیادی توریست از کشورهای مختلف بویژه کشورهای اروپایی می‌باشد. طی 6 ماه گذشته این صنعت تحت تأثیر تبعات منفی کورونا قرار گرفته داشته و روند نزولی مشهودی را پشت سرگذاشته است. طبق اعلام وزیر گردشگری تانزانیا در صورت ادامه روند کنونی، حدود نیم میلیون نفر در تانزانیا که از صنعت توریسم درآمدزایی می‌کنند از کار بیکار خواهند شد. همچنین طبق گفته وی حدود 77 درصد از درآمد این صنعت در سال جاری یعنی حدود 2 تریلیون شیلینگ (900 میلیون دلار) نیز از بین خواهد رفت، ضمن اینکه تعداد گردشگران نیز از حدود 2 میلیون نفر به حدود 400 هزار نفر می رسد.

اما صنعت توریسم از سال 2015 و با روی کار آمدن مگوفولی تحولات مثبتی را پشت سر گذاشته است. مگوفولی اهمیت ویژه ای را به توریسم داده و درآمد حاصل از آن را به عنوان یکی از پایه‌های اصلی تأمین بودجه‌های عمرانی کشور قرار داده است. درحالی که درآمد تانزانیا از این بخش در سال 2015 برابر با 2 میلیارد دلار بود، در سال 2019 این رقم به 2.6 میلیارد دلار ( برابر با 17 درصد تولید ناخالص داخلی) رسید.

تعداد توریست ها نیز از حدود 1 میلیون نفر به بیش از 1 و نیم میلیون نفر افزایش یافت، ضمن اینکه طبق اعلام دولت قرار است به 2 و نیم میلیون نفر تا سال 2024 برسد. این میزان از درآمد حدود 25 درصد از درآمد صادراتی تانزانیا را تشکیل می دهد. علاوه بر آن موجب شکل گیری بیش از 1 و نیم میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم هم شده است. این موارد با حفاظت پایدار از مناطق توریستی تانزانیا بخصوص پارک های ملی حیات وحش همراه بوده و طبق آمار موجود، تعدد حضور گردشگران موجب تخریب و آسیب به محیط زیست نشده است. بنابر گزارش محیط زیستی اتحادیه آفریقا که وضعیت محیط زیست و پارک های ملی را در طی 30 سال گذشته در تانزانیا بررسی کرده، کمترین تخریب در طبیعت و حیات وحش گزارش شده است، امری که طی سالهای اخیر سعی شده تا همزمان با کسب درآمد، به آن نیز توجه شود. از سوی دیگر ارتقای کیفیت اماکن اقامتی در تانزانیا نیز موجب گردیده تا گردشگران مدت زمان بیشتری را در این کشور سپری کنند. درحالی که در سال 2015 متوسط اقامت گردشگران کمتر از یک هفته بود، در سال 2019 این میزان به حدود دو هفته رسیده است. همچنین ارتقای کیفیت سیستم حمل و نقل تانزانیا نیز در این مورد مؤثر بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما