معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۸۵

اخبار تحولات و رویدادهای اقتصادی کلمبیا (هفته دوم تیر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات رویدادهای اقتصادی کلمبیا ( در هفته دوم تیر ماه 1399) که در رسانه‌های این دو کشور منتشر شده به شرح ذیل است:

–آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس و اقدامات دولت کلمبیا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت کلمبیا، آخرین آمار مربوط به بیماری کرونا بدین شرح می‌باشد:

مبتلایان: 80.599 نفر؛

فوت شدگان: 2.654 نفر؛

بهبودیافتگان: 33.349 نفر؛

  نیاز کلمبیا به سرمایه‌های چین در دوره پساکرونا      

 کلمبیا به لحاظ تاریخی، هیچ‌گاه روابط اقتصادی متنوعی نداشته و همواره به ایالات متحده آمریکا وابسته بوده است. بر اساس اعلام مؤسسه ملی آمار (دنه)[1]، کلمبیا در سال 2002 حدود نیمی از تولیدات خود را به ایالات متحده صادر می‌کرد؛ به عبارت دیگر، آمریکا 43 % از بازار صادرات محصولات کلمبیایی را به خود اختصاص داده و در طرف مقابل کلمبیا 33 % از واردات خود را از این کشور انجام می‌داد. در همین برهه زمانی، ونزوئلا دومین شریک تجاری کلمبیا بوده و 9 % صادارت 6 % واردات به/از این کشور بوده است.

 بدنبال بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ونزوئلا، کلمبیا درصدد جستجوی شریک دیگری برآمد. دولت چین با استفاده از فرصت بوجود آمده توانست به صورت تدریجی، جای پای خود را در کلمبیا باز کند. لازم به ذکر است که روابط تجاری چین با منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب 6.5 % از کل حجم تجاری این کشور آسیایی را تشکیل می‌دهد و این در حالی است که کلمبیا هم‌چنان در حاشیه بوده و حدود 0.3 % از کل حجم تجاری چین را به خود اختصاص داده است.

 علی‌رغم تلاش‌ها و سیاست‌های اعمالی، ولی آمریکا همچنان شریک تجاری اول کلمبیاست. از سال 2015 تا 2019 حجم سالانه روابط تجاری در رقم 22 میلیارد ثابت مانده و تراز تجاری به نفع واشنگتن است. میزان صادرات کلمبیا 10 میلیارد دلار و میزان صادرات آمریکا به کلمبیا 12 میلیارد دلار می‌باشد. در همین بازه زمانی، حجم روابط تجاری بوگوتا-پکن از 8 میلیارد و 200 میلیون دلار به 10 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است. در این زمینه، رفتار صادراتی کلمبیا قابل توجه است: میزان صادرات کشور از 1 میلیارد و 168 میلیون دلار در سال 2016 به 4 میلیارد و 564 میلیون دلار در سال 2019 رسید که نشان از رشد 400 % میزان کل مبادلات تجاری فیمابین دارد. یکی از دلایل این رشد چشمگیر، افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در کلمبیا می‌باشد.

 تا پیش از این و در سال 2002، تنها شریک تجاری آسیایی کلمبیا، ژاپن بود که 1.6 % بازار صادراتی ما را به خود اختصاص داده بود. چین، تنها کشور آسیایی است که به عنوان دومین شریک صادراتی ما شناخته می‌شود، که این امر در طول تاریخ بی‌سابقه می‌باشد. این کشور آسیایی از سال 2007 به دومین شریک تجاری کلمبیا تبدیل گردید.

  با توجه به شیوع ویروس کرونا در کلمبیا، تبعات گسترده همه‌گیری کووید 19 از جمله در حوزه اقتصاد، لازم است مدنظر داشت که جهت عملیاتی نمودن پروژه‌های کلان و ملی، از جمله طرح توسعه و تجهیز بندر بارانکیا[2]، نیاز شدیدی به تأمین اعتبار مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی دیده می‌شود و در این زمینه، چین یکی از گزینه‌های اصلی است.  

 مشارکت کلمبیا در کنفرانس بین‌المللی مهاجرین و پناهندگان

 خانم کلاودیا بلوم[3]، وزیر روابط خارجی کلمبیا 3 تیرماه بمناسبت روز جهانی پناهندگان در کنفرانس مجازی مهاجرین و پناهندگان شرکت نمود. این کنفرانس به ابتکار سازمان دولت‌های آمریکایی و به صورت مجازی برگزار گردید و پیرامون وضعیت مهاجرین و پناهندگان در قاره آمریکا در دوره شیوع بیماری کووید 19 به بحث و تبادل نظر پرداخته شد. از جمله مشارکت‌کنندگان در این کنفرانس عبارت بودند از:

لوئیس آلماگرو، دبیرکل سازمان دولت‌های آمریکایی؛

دیگو بلتراند، نماینده ویژه سازمان بین‌المللی مهاجرت در امور مهاجرین و پناهندگان ونزوئلایی؛

الکساندرا هیل، وزیر روابط خارجی السالوادور؛

 وزیر روابط خارجی کلمبیا با استقبال از برگزاری این نشست، چنین گردهمایی را در راستای بررسی آخرین وضعیت پناهجویان ونزوئلایی و یافتن راه‌حلی جهت مدیریت چالش‌های ایجاد شده توسط آن‌ها برای کشورهای میزبان و منطقه مفید دانست. خانم بلوم وضعیت ونزوئلایی‌های را این‌گونه توصیف نمود:

تبدیل شدن پناهندگان ونزوئلایی به دومین جمعیت مهاجرین در جهان پس از کشور سوریه.

حضور 1 میلیون و 800 هزار ونزوئلایی در کلمبیا.

دیدگاه بشردوستانه کلمبیا به اتباع ونزوئلایی.

تبدیل شدن کلمبیا از کشوری مهاجرفرست به کشوری مهاجرپذیر.

اجازه دولت کلمبیا به مهاجرین ونزوئلایی جهت تردد بدون محدودیت در قلمرو کشور و عبور آزادنه از مرز.

اعطای تابعیت به فرزندان متولد از پدر ونزوئلایی به منظور جلوگیری از بیگانه‌هراسی و تبعیض.

بهره‌گیری 370 هزار کودک ونزوئلایی از مدارس دولتی و رایگان کلمبیا.

هزینه 1 میلیارد دلاری معادل نیم درصد تولید ناخالص داخلی کلمبیا، بابت رسیدگی به مهاجرین ونزوئلایی.   

کمک اتحادیه اروپا به کلمبیا   

   اتحادیه اروپا، در زمینه مقابله با تبعات ناشی از گسترش بیماری کووید 19، مبلغ 1.5 میلیون یورو (معادل 6 میلیارد و 300 میلیون پزو) به کلمبیا کمک خواهد کرد. کمک مزبور در قالب موادغذایی و دارو از طریق سازمان ملل متحد، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد[4] در اختیار این کشور قرار خواهد گرفت. اتحادیه اروپا با اشاره به سیاست دولت کلمبیا در پذیرش مهاجرین ونزوئلایی، این کمک مالی را جهت رسیدگی به اتباع ونزوئلایی حاضر در قلمرو این کشور نیز دانسته است. طبق آمار اعلام شده، 1 % از جمعیت مبتلایان به بیماری کووید 19 در کلمبیا، متعلق به پناهجویان ونزوئلایی می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما