معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۸- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

اخبار اقتصادی عراق (هفته چهارم خرداد 1399)

منتخب اخبار و تحولات اقتصادی عراق که در هفته چهارم خرداد 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کمیسیون مالی پارلمان عراق از توافق بر سر وام 15 تریلیون دیناری از بانک‌های عراقی و 5 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول خبر داد

حنین القدو، عضو کمیسیون مالی در پارلمان عراق اعلام کرد: در نشستی که با حضور اعضای این کمیسیون، وزیر دارایی و معاون اول رئیس پارلمان برگزار شد، وضعیت مالی و اقتصادی کشور بررسی و راه‌هایی برای خروج از بحران مالی فعلی پیشنهاد گردید. این کمیسیون در پایان از حکومت خواست قانون وام داخلی و خارجی را بعد از ارائه مستندات در خصوص اصلاحات اقتصادی به پارلمان ارائه دهد. القدو افزود: در این نشست، مقرر گردید یک وام 15 تریلیون دیناری از بانک‌های عراقی و یک وام 5 میلیارد دلاری از بانک بین‌المللی پول اخذ شود. قرار است از وام خارجی جهت تکمیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری و از وام داخلی برای هزینه‌های اجرایی استفاده شود.

مذاکرات عراق با صندوق بین‌المللی پول جهت دریافت وام 5 میلیارد دلاری

کمیسیون مالی پارلمان عراق اعلام کرد: وزیر دارایی عراق مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام 5 میلیارد دلاری را آغاز کرده است. حنین القدو، عضو این کمیسیون افزود: موضوع اخذ وام از خارج و یا داخل کشور با شروط معین در پارلمان مطرح خواهد شد. وی افزود: نیاز کشور به وام داخلی نزدیک به 15 تریلیون دینار عراقی برای پوشش حقوق و  هزینه‌های اجرایی است. قدو همچنین از دولت خواست بر گمرکات و گذرگاه‌های مرزی کنترل و نظارت نماید و در برنامه‌های خود، بر بخش خصوصی و ایجاد تنوع در کسب درآمدهای مالی جهت بی‌نیاز شدن از دریافت وام تمرکز و تکیه کند.

عراق: ذخیره آبی کشور برای 2 سال کافی است

سلام الشمری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و تالاب‌ها در پارلمان عراق اعلام کرد: مسئله آب از مهم‌ترین پرونده‌های کشور است. وی افزود: از آقای عادل عبد المهدی، نخست‌وزیر سابق درخواست نمودیم هیئتی عالی‌رتبه تشکیل دهد و اهمیت ویژه‌ای را برای این مسئله در نظر بگیرد و در سریع‌ترین زمان و برای تأمین سهم عراق از آب، این پرونده را به سرانجام برساند؛ اما این پرونده نیز مانند دیگر پرونده‌ها مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت. وی افزود: در حال حاضر، ذخایر آبی عراق می‌تواند نیاز آبی کشور را به مدت 2 سال آینده تأمین کند؛ اما این امر مانع از آن نمی‌شود که با ترکیه در خصوص سهم آب مذاکره نکنیم. این در حالی است که اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه آمادگی کشورش را برای تأمین آب عراق به هر مقدار که لازم باشد، اعلام کرد.

وزارت کار عراق: 80 درصد بازار کار در اختیار کارگران خارجی است

رائد جبار باهض، مدیرکل کار و آموزش‌های مهارتی وزارت کار عراق اعلام کرد: این وزارتخانه در خلال پیگیری وضعیت کارگران خارجی و محلی در کشور به این نتیجه رسیده است که کارگران خارجی رقابت بزرگی را با کارگران محلی دارند، تا جایی که میزان کار کارگران خارجی در بخش خصوص یا هر دو بخش دولتی و خصوصی به 80 درصد می‌رسد. وی دلایل عدیده‌ای را باعث افت فعالیت کارگران عراقی دانست که از آن جمله می‌توان به توجه بیشتر جوانان عراقی به استخدام در بخش دولتی بیش از بخش خصوصی و همچنین عدم‌کفایت دستمزد برای امرارمعاش دانست؛ درحالی‌که کارگر خارجی این میزان درآمد را برای خود و خانواده‌اش خوب و مطلوب می‌داند. وی گفت: این وزارتخانه شروطی را به شرح ذیل برای استفاده از کارگران خارجی معین کرده است:

1- کارفرما در زمان به‌کارگیری نیروی خارجی، باید ابتدا در لیست بیکاران عراقی بررسی نماید که آیا جایگزینی محلی بامهارت و شروط کار کارگر خارجی وجود دارد یا خیر.

2- در صورت وجود کارگر بومی‌برخوردار از مهارت و شرایط لازم، ورود کارگر خارجی ممنوع می‌شود.

3- درصورتی‌که در لیست بیکاران بومی، فردی بامهارت و شروط کارگر خارجی وجود نداشته باشد، کارگر خارجی در قبال آموزش 4 فرد بیکار عراقی و انتقال تجارب به آن‌ها می‌تواند در عراق فعالیت کند.

عراق از صادرات نفت به میزان 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز خبر داد

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر جدید نفت عراق اعلام کرد: این کشور قرار است در ماه ژوئن 2020 میلادی، روزانه 2 میلیون و 800 هزار بشکه صادر کند. وزارت نفت عراق از حکومت اقلیم کردستان خواسته است از ابتدای ماه ژوئن برای کمک به عراق در ایفای تعهدش به اوپک در خصوص سهمیه نفت صادراتی، روزانه 370 هزار بشکه نفت صادر کند.

50 توربین برای تأمین نیاز برق در عراق کافی است

سلیم فاضل، از روزنامه‌نگاران عراقی در خصوص بحران برق در عراق نوشت: سال‌هاست که به‌رغم صرف هزینه‌های سنگین در بخش برق همچنان عراق با مشکلاتی جدی در این زمینه مواجه است. وی افزود: کشور مصر با خرید 33 عدد توربین برای تأمین برق خود با شرکت زیمنس آلمان قرارداد بست. هر یک از این توربین‌ها 400 مگاوات برق تولید می‌کند که برای تأمین برق یک جمعیت یک و نیم میلیون نفری کفایت می‌کند. استفاده از این نوع توربین‌ها باعث کاهش 43 هزار تنی مواد مضر برای محیط‌زیست می‌شود که مساوی است با آلودگی 10 هزار خودرو. توربین‌های بانام آتش کلاس در نیروگاه‌های سرتاسر دنیا و در آب‌وهوای بسیار سخت مورداستفاده قرارگرفته‌اند و توانایی بسیار بالای خود را به رخ کشیده‌اند و این یعنی 50 توربین به‌صورت کامل نیاز برق عراق را تأمین می‌کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما