معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۸- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱

خبرنامه اقتصادی آفریقاشماره 31 ( هفته اول تیر ماه 1399 )

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول تیر ماه 1399 به شرح زیر بوده است :

 آفریقای جنوبی:

آفریقای جنوبی رتبه 123 شاخص صلح جهانی را دارد

موسسه اقتصاد و صلح شاخص صلح جهانی سال 2020 را منتشر کرد که بر اساس آن آفریقای جنوبی از میان 163 کشور رتبه 123 را دارد. این گزارش وضعیت صلح را در 163 کشور و قلمرو مستقل در سرتاسر جهان ردیابی می‌کند و نشان می دهد در کجا درگیری‌ها در حال افزایش و یا کاهش هستند و عواملی که بر تغییرات تأثیر می‌گذارند. شاخص های ایمنی و امنیت در باره آفریقای جنوبی حائز اهمیت است. این امر به ویژه در میزان قتل که رده ششم بالاترین در جهان و دومین در کشورهای جنوب صحرای آفریقا است، پیش از تنها لسوتو، بسیار ضعیف است. متوسط میزان قتل در کشورهای جنوب صحرای آفریقا 9.1 در 100000 است ، در حالی که میزان قتل در آفریقای جنوبی 35.9 است که تقریباً چهار برابر بیشتر از میانگین منطقه ای است. از نظر پیش شرط های اقتصادی، نرخ بیکاری بالا (27درصد) در آفریقای جنوبی اهمیت دارد. این عامل اصلی کاهش رتبه کشور در پیش شرط های اقتصادی است. در هر سه عامل دیگر، آفریقای جنوبی عملکرد قابل ملاحظه ای دارد، داشتن بار مالیاتی پایین (28.6٪ از تولید ناخالص داخلی)، وابستگی کم به تجارت بین المللی (واردات معادل60 درصد از تولید ناخالص داخلی) و داشتن بدهی دولتی با کمترین بازده )53 درصد از تولید ناخالص داخلی)

 جلسه توجیهی شرکت دنل در پارلمان درباره تجدید ساختار این شرکت

پارلمان آفریقای جنوبی در گزارشی که 17 ژوئن منتشر کرد، خبر داد شرکت دولتی دنل که در زمینه‌های دفاعی و امنیتی فعالیت دارد برنامه‌ها و استراتژی خود برای تجدید ساختار این شرکت را در نشستی مشترک به پارلمان ارائه کرده است. شرکت دنل به دلیل مشکلات مالی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد و به همین دلیل شورای صنعتی دفاع ملی آفریقای جنوبی ناتوانی این شرکت برای انجام وظایف خود را تهیدیدی برای امنیت ملی کشور قلمداد کرده است. این شورا ناتوانی دنل را باعث عدم تولید تجهیزات دفاعی کشور، خروج متخصصین از این شرکت، ضعف دفاعی و در نتیجه تهدید امنیت کشور دانسته است.

 برنامه صندوق مرکزی سوخت آفریقای جنوبی برای تشکیل شرکت ملی سوخت

هیات مدیره صندوق مرکزی سوخت آفریقای جنوبی با ارائه برنامه ای در صدد ادغام صندوق استراتژیک سوخت، پتروسا و آیگاس و تشکیل شرکت ملی سوخت آفریقای جنوبی است. این تصمیم بعد از نشست ماه گذشته کمیته انرژیِ پارلمان آفریقای جنوبی و با حضور وزیر منابع معدنی و انرژی و همچنین اعضای هیات مدیره صندوق مرکزی سوخت، اتخاذ شد. این تصمیم که مورد تائید کابینه قرار گرفته است اجازه تجدید ساختار و تخصصی شدن این شرکت را خواهد داد. اسماعیل پولو مدیر صندوق مرکزی سوخت انرژی آفریقای جنوبی می‌گوید این کشور نیازمند شرکت انرژی بسیار قوی برای توسعه ملی و مقابله با فقر، بیکاری و نابرابری است.

 

غنا:

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در غنا

براساس گزارش وزارت بهداشت، تاکنون، 12590 نفر به کرونا مبتلا شده و 4410 نفر بهبود یافته و 66 نفر فوت کرده اند. آکوفو آدو، رئیس جمهور هم در یازدهمین سخنرانی خود تحت عنوان گزارش به ملت، تاکید نمود که استفاده از ماسک اجباری بوده و پلیس با متخلفان برخورد خواهد کرد. وزیر بهداشت و رئیس بیمه سلامت این کشور نیز به کرونا مبتلا شدند. حال عمومی آنها، مساعد می‌باشد. 

 غنا در جایگاه سوم باثبات ترین و صلح آمیزترین کشور در آفریقای زیر صحرا

براساس گزارش انستیتو اقتصاد و صلح (IEP)، غنا در جایگاه سوم باثبات ترین و صلح آمیزترین کشور در آفریقای زیر صحرا قرار دارد. همچنین براساس این گزارش، جایگاه غنا در سطح جهانی، چهل و سوم می‌باشد. موریس و بوتسوانا در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

 

تانزانیا:

بدهی کشورهای جامعه شرق آفریقا

طبق گزارش مالی ارائه شده از سه اقتصاد برتر حوزه شرق آفریقا، این کشورها در مجموع حدود 35 تریلیون شیلینگ ( 15 میلیارد دلار) بدهی دارند که شیوع کورونا موجب افزایش آن در 3 ماه اخیر نیز شده است. این میزان بدهی می‌بایست در سال جدید مالی که از اول جولای آغاز می‌شود پرداخت شود. بر این اساس کنیا با بدهی 8 میلیارد دلاری در صدر فهرست، تانزانیا با 4 میلیارد دلار و اوگاندا 2 و نیم میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. افزایش بدهی کشورهای شرق آفریقا در سالهای اخیر موجب بروز نگرانی‌های داخلی و بین المللی نسبت به بروز اشکال در روند توسعه این کشورها شده است.

 تغییر در نحوه اعطای کمک های خارجی انگلیس در آفریقا

 با اعلام بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، از این پس کمک های توسعه ای این کشور به کشورهای آفریقایی از طریق وزارت امور خارجه این کشور خواهد بود و دپارتمان توسعه خارجی انگلیس عهده دار این امر نخواهد بود. به گفته جانسون طی 2 سال گذشته در مجموع حدود 153 میلیون پوند کمک توسعه ای به کشورهای آفریقایی با تمرکز بر شرق آفریقا اعطا شده است. این تغییر در نحوه اعطای کمک های توسعه ای به تقویت نقش سفارتخانه‌های انگلیس در کشورهای آفریقایی ازجمله تانزانیا منجر خواهد شد.

 

نامیبیا:

تخصیص بودجه ناچیز به کمیسیون مبارزه با فساد در نامیبیا

وزارت دارایی بودجه اختصاص داده شده به کمیسیون مبارزه با فساد را 61 میلیون دلار نامیبیا اعلام کرد. در واکنش به این تصمیم وزارت دارایی، Paulus Nao رییس کمیسیون مبارزه با فساد اعلام کرد که بیش از 50 میلیون دلار از این بودجه باید صرف پرداخت حقوق کارمندان این کمیسیون و 6 میلیون دلار نیز صرف هزینه‌های اجاره، آب و برق شود؛ در نتیجه بودجه بسیار ناچیزی برای رسیدگی به 17 پرونده بزرگ که در حال حاضر در کمیسیون مطرح است، باقی می ماند. وی بودجه مورد نیاز برای انجام تحقیقات در پرونده فساد در وزارت ماهیگیری موسوم به Fishrot را 2 میلیون دلار دانست و افزود: کمیسیون از وزارت دارایی درخواست کرده است دستکم 8 میلیون دلار دیگر به این کمیسیون اختصاص دهد.

 

کامرون:

توزیع آب رایگان در میان اهالی پایتخت

   شرکت UCB، اقدام به توزیع آب معدنی در میان مردم دوالا نمود. این اقدام از اقدامات اجتماعی این شرکت جهت گسترش خدمات بهداشتی به مردم منطقه محسوب می‌شود. مطابق با آمار منتشر شده این شرکت چهار عدد تانکر آب معدنی برای توزیع 26 هزار لیتر آبدر شهر فراهم کرده است. علاوه بر 20 هزار بطری آب معدنی که روزانه در پایتخت و برخی شهرهای حاشیه پایتخت توزیع می‌شود.

 برقراری مجدد تجارت بین کامرون و نیجریه

  نیروی ارتش کامرون اعلام کرد، جاده بامندا-انوگو را که حدود دو ماه پیش نیروهای جدائی‌طلب با قتل حداقل 13 نفر مسدود کرده بودند، بازگشائی کرده است. نیروهای شورشی طی این مدت با بستن مسیر جاده، اقدام به اخذ عوارض می‌کردند. این مسیر که به تازگی از دست نیروهای شورشی پس گرفته شده است، یکی از محورهای مهم ارتباطی میان کشورهای کامرون و نیجریه محسوب می‌شود.

 

نیجر:

شکایت نیجریه از بنین، توگو و نیجر برای نپرداختن پول برق

کشورهای بنین، توگو و نیجر وابسته به انرژی برق جمهوری فدرال نیجریه می‌باشند. کشور نیجریه، از عدم پرداخت قبض برق توسط این سه کشور در سال 2019 اعلام نگرانی کرده است.

 

چاد:

بیانه وزیر بهداشت چاد

آقای محمود یوسف، وزیر بهداشت عمومی چاد گفت: در مبارزه با پاندمی‌کرونا ویروس مشکلات زیادی را  به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی تجربه می‌کنند و ترکیه تنها کشوری بود که به چاد در زمینه مبارزه با کرونا ویروس کمک کرد.  وی ادامه داد: کشورش 25 دستگاه تنفس ارسال شده توسط ترکیه دریافت کرد.

 کمک‌های پزشکی مراکش به چاد

آقای شریف محمت، وزیر امور خارجه یکپارچه سازی آفریقا، همکاری‌های بین‌المللی چاد صمیمانه‌ترین تشکر دولت متبوع خود را از مراکش به دلیل اعطای این کمک‌ها اعلام کرد.  پادشاه محمد ششم، به چند کشور آفریقایی از جمله چاد برای مبارزه و پیشگیری از ویروس کرونا تجهیزات پزشکی اهدا نمود.

 تقویت همکاری اقتصادی بین چاد و آلمان

دکتر عیسی دوبراگن، وزیر اقتصادی و برنامه‌ریزی توسعه چاد با دکتر ژاکوب هاسل هوبر، سفیر جمهوری فدرال آلمان دیدار کرد و موضوعات مختلف  با تأکید ویژه بر همکاری‌های اقتصادی گفتگو نمودند. سفیر جمهوری فدرال آلمان با وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی توسعه چاد در مورد فعالیت و همکاری آلمان در چاد  گفتگو کردند. توسعه آفریقای مرکزی، امنیت، اقتصاد، بیماری همه گیر کرونا، هماهنگی تلاش‌های بین دو کشور موضوعات اصلی این دیدار بودند.

 

جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا):

وزارت تحقیقات پروتکل درمانی یکی از پزشکان را برای مبارزه با کرونا را تایید کرد

وزارت تحقیقات ج. د. کنگو، پروتکل مبارزه با ویروس‌کرونا دکتر ژروم مونیانگی، پزشک و محقق سرشناس کنگویی را مورد تایید قرار داد. آزمایشات بالینی توسط این دکتر جوان انجام خواهد شد تا در مرحله بعدی این پروتکل روند تبدیل شدن به یک دارو را با اخذ مجوز طی کند. دکتر "مونیانگی" در خصوص تاثیر گیاه آرتزیمیا بر  مالاریا تحقیق می‌کند در پروژه‌ای در ماداگاسکار شربت گیاهی درمان کرونا را که رئیس جمهور ماداگاسکار از آن رو نمایی کرد، با گیاه (آرتزیمیا) بعنوان ماده اصلی در ترکیب با چند گیاه دیگر برای اولین بار ارائه کرده است. با انتشار خبر دستیبابی ماداگاسکار به شربت گیاهی [دمنوش] ضدویروس کرونا، تشیسکدی طی تماسی با دکتر مونیانگی از وی دعوت کرد که برای کمک به ستاد مبارزه با ویروس کرونا به کشور برگردد. مونیانگی به کینشاسا بازگشته و پس از ملاقات با تشیسکدی بعنوان مشاور "سلامتی و امور رفاهی" در کار گروه مبارزه با ویروس‌کرونا در ریاست جمهوری مشغول بکار شده است. 

 34 درصد از پوشش جنگلی ج. د. کنگو بین سال‌های2002 تا 2019 از بین رفته است

دیده‌بان جهانی جنگل‌ها ارزیابی روشنی از وضعیت از بین رفتن جنگل‌ها در ج. د. کنگو ارائه داده است. در این گزارش آمده ج. د. کنگو طی سال‌های 2002 تا 2019 کاهش 34 درصدی پوشش جنگلی‌اش را به ثبت رسانده و به عبارتی به میزان 4.83 میلیون هکتار از جنگل‌های خود را از دست داده است. در گزارش دیده‌بان جهانی جنگل‌ها تصریح شده که مساحت کل جنگل‌های مرطوب در ج. د. کنگو  چهار و دو دهم درصد کاهش یافته   است. در این گزارش همچنین در خصوص از بین رفتن پوشش گیاهی تصریح شده که  در مجموع  ج. د. کنگو در بازه زمانی فوق‌الذکر 14.6 میلیون هکتاراز پوشش گیاهی خود را از دست داده که این عدد بیانگر کاهش هفت و سه درصدی پوشش گیاهی در این کشور است.

 

گینه استوائی:

طرح آزمایش فراگیر کرونا ویروس از مردم پایتخت

محققین وزارت بهداشت و رفاه اجماعی با همکاری آزمایشگاه بنی (Baney) از تاریخ 16 ژوئن به منظور شناسائی وضعیت فعلی گسترش کرونا، شروع به انجام تست کروناویروس از مردم ساکن پایتخت کرده‌اند.

 

سائوتومه و پرنسیپ:

تشدید تمهدیدات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا

بانک جهانی اعطای 2.5 میلیون دلار توسط نهاد توسعه بین‌المللی به کشور سائوتومه و پرنسیپ جهت پاسخ به تهدیدات ناشی از گسترش ویروس کرونا را تائید کرد. این کمک‌ها موجبات تقویت بیش از پیش دولت و سیستم بهداشتی این کشور را برای مقابله با ویروس کرونا فراهم می‌کند.

 

زیمبابوه:

افزایش 50 درصدی حقوق کارمندان بخش دولتی در زیمبابوه

به دنبال اعتراضات اخیر کارکنان بخش دولتی در زیمبابوه نسبت به پایین بودن میزان دستمزدها، دولت این کشور روز چهارشنبه، حقوق کارکنان این بخش را 50 درصد افزایش داد. پیش از این بخشی از کارکنان دولت نسبت به حقوق های پرداختی اعتراض کرده و با توجه به افزایش فزاینده تورم، خواهان دریافت حقوق خود با دلار آمریکا شده بودند. آقای امتولی نووه وزیر دارایی و توسعه اقتصادی زیمبابوه طی بیانیه ای اعلام کرد که افزایش حقوق ها فورا اعمال خواهد شد و به کارگران نیز ماهانه 75 دلار کمک هزینه پرداخت می‌شود.

 افزایش میزان تورم سالانه در زیمبابوه

بنا بر اعلان سازمان آمار زیمبابوه میزان تورم سالانه در زیمبابوه طی ماه می افزایش یافته و به بیش از 785 درصد رسیده است. این در حالی است که در ماه قبل میزان تورم سالانه حدود 765 درصد اعلام شده بود. با این وجود سازمان آمار زیمبابوه روز سه شنبه تأکید کرد که تورم ماهانه کاهش یافته و به حدود 15 درصد رسیده در حالیکه در مدت مشابه ماه قبل حدود 17 درصد بود. در حال حاضر مردم زیمبابوه با افزایش شدید قیمت ها و خصوصا قیمت کالاهای اساسی و سقوط ارزش پول ملی خود مواجه هستند.

 

ماداگاسکار:

کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی ماداگاسکار

وزیر امور اقتصادی و دارایی ماداگاسکار در سخنانی پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بر روی اقتصاد کشورش را بسیار سخت اعلام کرد و افزود که قرنطینه سه ماه گذشته به قدری شرایط را برای اقتصاد ماداگاسکار سخت و دشوار کرده است که پیش بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی اولیه 5.5 درصد پیش بینی شده برای سال 2020 به زیر یک درصد سقوط کند و دولت درصورت عدم دریافت کمک های خارجی قادر به مدیریت شرایط بحران اقتصادی نخواهید بود.

 کاهش 8 درصدی ارزش پول ملی ماداگاسکار

به دنبال بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در ماداگاسکار، ارزش پول ملی این کشور (آریاری) در خلال سه ماه گذشته 8 درصد ارزش خود در برابر ارزهای مطرح بین المللی را از دست داد و بدین ترتیب نرخ برابری یک یورو حدود 4300 آریاری و یک دلار حدود 3855 آریاری می‌باشد.

 

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی:

کمک 1.2 میلیون دلاری بانک توسعه آفریقا برای امکان‌سنجی راه‌آهن اتیوپی-سودان

هیئت مدیرهٔ بانک توسعه آفریقا (AfDB) برای پیشبرد مطالعات امکان‌سنجی احداث راه آهن استاندارد (SGR) بین اتیوپی و سودان کمکی بالغ بر 1.2 میلیون دلار را به تصویب رسانده است. این کمک از صندوق توسعه آفریقا، تقریبا 35 درصد از کل هزینه‌های مربوط به مطالعات امکان‌سنجی را که حدود 3.4 میلیون دلار برآورد شده است پوشش می‌دهد؛ مابقی آن نیز در قالب کمک مالی 2 میلیون دلاری در چارچوب برنامه‌ای موسوم به "آماده سازی پروژه‌های زیرساختی وابسته به برنامهٔ مشارکت جدید برای توسعهٔ آفریقا (NEPAD-IPPF)" و همچنین با اختصاص 100 هزار دلار از طرف هر کشور تامین خواهد شد. مطالعات امکان‌سنجی که در مدت دو سال انجام خواهد شد به ارزیابی قابلیت‌های فنی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی پروژه و نیز تمهیدات مالی جایگزین، از جمله مشارکت عمومی-خصوصی (PPP)، خواهد پرداخت. این خط آهن، آدیس آبابا در اتیوپی را به خارطوم و بندر سودان در شمال شرقی سودان متصل خواهد کرد.

 درخواست مصر از شورای امنیت برای شرکت در مذاکرات سد رنسانس

وزارت امور خارجهٔ مصر روز جمعه 19 ژوئن درخواست خود را مبنی بر لزوم مداخلهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد در روند مذاکرات مربوط به احداث سد رنسانس اتیوپی بر روی رودخانهٔ نیل به‌طور رسمی‌به این نهاد ارائه داده است تا از اقدامات یک‌جانبهٔ اتیوپی جلوگیری نماید. مصر با تاکید بر این‌که درخواست از شورای امنیت سازمان ملل پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات صورت گرفته است علت درخواست خود را تاکید بر اهمیت تداوم مذاکرات مبتنی بر حسن نیت بین مصر، اتیوپی و سودان با هدف دستیابی به تصمیمی منصفانه و متناسب و هم‌چنین جلوگیری از اقدامات یک‌جانبهٔ اتیوپی عنوان کرده است. شایان ذکر است که از سال 2011، اتیوپی در حال احداث بزرگ‌ترین نیروگاه برق آبی آفریقاست و مصر و سودان همواره نسبت به کمبود منابع آب در پایین دست پس از تکمیل فرآیند آب‌گیری سد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

 جمهوری جیبوتی:

کمک سازمان بین‌المللی مهاجرت به مهاجران گیرافتاده در جیبوتی

بیش از 1200 نفر از مهاجران به‌دلیل بسته شدن مرزها و محدویت‌های اعمال شده بر ترددهای بین کشورها در جیبوتی گیر افتاده‌اند. این افراد که عمدتا اهل اتیوپی هستند در مسیر انتقال به عربستان سعودی و برخی از کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس برای کار بوده‌اند. از زمان شیوع بیماری کرونا، سازمان بین‌المللی مهاجرت هزاران تن از این افراد را تحت پوشش قرار داده است. مهاجران هم‌چنین برای مقابله با استرس و اضطراب ناشی از گرفتار شدن در جیبوتی از حمایت‌های روانی-اجتماعی برخوردار می‌شوند. علاوه بر این، تعداد آوارگان در جیبوتی در حال افزایش بوده و صرفا در طول هفتهٔ گذشته، بیش از 200 نفر از کشور یمن وارد جیبوتی شده است. سازمان بین‌المللی مهاجرت در حال همکاری با مقامات جیبوتی است تا کمک‌های لازم را به این افراد ارائه دهد. تاکنون در طی این ماه به بیش از 400 تن از مهاجران مبتلا به کرونا، مواد غذایی، آب، اقامتگاه، کیت‌های بهداشتی و سایر اقلام ضروری در پایتخت این کشور و همچنین شهر بندری اوبوک، تجوره، دخیل و علی صابح ارائه شده است. از دیگر اقدامات این سازمان در زمینهٔ مقابله با کرونا می‌توان به کمک به بیش از 600 نفر از مهاجرانی که در مراکز قرنطینهٔ دولتی نگه‌داری می‌شوند اشاره کرد که برای آن‌ها، مواد غذایی، کیت‌های بهداشتی شخصی و همچنین انجام آزمایش‌های کرونا فراهم شده است.

 

اوگاندا:

پارلمان: دولت باید ۶ ماه هزینهٔ آب و برق را از مردم نگیرد

پارلمان اوگاندا روز سه‌شنبه ۱۶ ژوئن مصوبه‌ای را تصویب کرد که دولت را موظف می‌کند از دریافت هزینهٔ قبض آب و برقِ مردم به مدت شش ماه خودداری کند تا از فشار اقتصادی بر مردم در پی شیوع ویروس کورونا کاسته شود. قرار است این معافیت از ماه مارس اِعمال شود زیرا قرنطینه از همان ماه آغاز شده بود. نمایندگان پارلمان چنین استدلال کردند که چون مردم از آغاز قرنطینه زمانِ بیشتری را در خانه می‌گذرانند و آب بیشتری برای شست‌وشوی دست‌ها مصرف می‌کنند باید به آنها کمک شود که پول هنگفتی بابت آب و برق نپردازند.

 بانک مرکزی اوگاندا نرخ بهرهٔ بانکی را کاهش داد

بانک مرکزی اوگاندا (Bank of Uganda) نرخ بهرهٔ بانکی را از ٪۸ به ٪۷ کاهش داد تا بدین ترتیب تقاضا برای کالا و خدمات در این کشور را افزایش دهد. هم‌اکنون وام‌گیرندگان که حدود ۸ تریلیون وام گرفته‌اند خواستار اصلاح شروط وام، از جمله تمدید مهلت بازپرداخت، می‌باشند. البته این رَویه احتمالاً درآمد بانک‌ها را به‌شدت کاهش خواهد داد.

 

کنیا:

آمریکا به دنبال لقمه بزرگ در کنیا

در قرارداد تجاری اخیری که بین نایروبی و واشنگتن امضا شد، دولت دونالد ترامپ در راستای سیاست اولویت بخشی به آمریکا در مبادلات تجاری به دنبال احاطه بازار کنیا و دریافت سهم بزرگ از بخش های مختلف آن است. این قرارداد که برای نخستین بار بین آمریکا و یکی از کشورهای زیرصحرا امضا می‌شود بنا بر اعلام سازمان نمایندگی تجاری دولت آمریکا باعث برداشته شدن تعرفه‌های تمام محصولات کشاوری آمریکا توسط کنیا، بازکردن مرزهای آبی به روی آمریکا، واردات پارچه، خدمات ارتباطات مالی و سایر بخش هایی که به زعم آمریکایی‌ها برای اقتصادشان حساس و کلیدی به حساب می آید. بنابر اعلام بتی ماینا وزیر تجارت و صنعت کنیا، مذاکرات پیرامون توافق بر سر تنظیم پیش نویس در ماه‌های آینده انجام خواهد شد. میانا همچنین به سایر کشورهای شرق آفریقا اعلام کرد که توافق آمریکا با کنیا آسیبی به همکاری‌های منطقه ای کشورش با همسایگان شرق آفریقایی خود نخواهد زد.

 

رواندا:

چراغ سبز پارلمان رواندا به انرژی هسته‌ای

نمایندگان پارلمان رواندا به ساخت مرکز علم و فناوری هسته‌ای رأی مثبت دادند. پارلمان روز دوشنبه ۱۵ ژوئن توافقنامهٔ رواندا–مسکو در زمینهٔ همکاری برای ساخت مرکز مذکور را تصویب کرد. در سال ۲۰۱۹، طی مجمع روسیه–آفریقا در شهر سوچی توافقنامهٔ فوق به امضای طرفین رسیده بود. رواندا امیدوار است دستیابی به انرژی هسته‌ای به بهبود بخش‌های اصلیِ اقتصاد این کشور یعنی کشاورزی، بهداشت، آموزش، علوم و صنعت منجر شود. البته برخی از نمایندگان نیز ضمن مخالفت با این موضوع، آن را خطرناک و پرهزینه دانسته‌اند.

 اهدای کمک های پزشکی امارات به رواندا

مدیر کل مرکز زیست پزشکی رواندا روز یکشنبه ۱۴ ژوئن در گفتگوی رسانه‌ای اعلام کرد: خاندان سلطنتی دبی تعداد ۳۰۰ هزار قطعه تجهیزات محافظتی-بهداشتی و پزشکی از جمله دستگاه ونتیلاتور، کیت تشخیص، ماسک و ... به رواندا اهدا کرده است.

 رواندا تعدادی کیت تشخیص کرونا به ماموریت ملل متحد در سودان جنوبی اهدا کرد

رواندا ۲۰۰ کیت تشخیص کرونا به ماموریت ملل متحد در سودان جنوبی UNMISS اهدا کرد. نماینده ارشد رواندا UNMISS گفت: این اقدام با هدف افزایش ظرفیتUNMISS برای آزمایش و درمان کارکنان خود انجام شده است و کیت های تست دیگر نیز به زودی تحویل داده می‌شوند.

نیجریه:

وزارت هوانوردی نیجریه تاریخ بازگشایی پروازهای داخلی را تا مدت نامعلومی‌به تعویق انداخت

مدیر کل هوانوردی مدنی نیجریه آقای موسی نوحو گفت بازگشایی پروازهای داخلی که قبلا توسط ستاد مقابله با کرونا 21 ژوئن (1تیر) اعلام شده بود، امکان پذیر نیست. وی در دلیل عدم امکان بیان کرد این صنعت هنوز خود را با واقعیت های بهداشتی موجود تطبیق نداده است و این بخش نمی خواهد به عنوان کمک کننده به گسترش هرچه بیشتر ویروس در کشور متهم شود. نیجریه پروازهای خود را به غیر از پروازهای اضطراری از مارس سال جاری میلادی به حالت تعلیق درآورد. نوحو در خصوص زمان بازگشایی پروازهای داخلی اظهار امیدواری کرد اول ماه جولای (12 تیر) این صنعت بتواند کار خود را آغاز نماید.

 سخنرانی محمدو بوهاری در روز ملی نیجریه

آقای محمدو بوهاری مورخ 12 ژوئن (23 خرداد) به مناسبت روز دموکراسی سخنرانی را به صورت ویدئو کنفرانس که به صورت زنده در تلویزیون نیجریه پخش شد ایراد نمود. ایشان در این سخنرانی نسبتا طولانی به دستاوردهای کشور در طور مدت ریاست جمهوری خود در زمینه‌های مختلف از جمله شکوفایی اقتصاد، ارتقای امنیت و مبارزه با فساد و اقدامات دولت در شرایط کرونایی کشور اشاره نمود.  در حوزه اقتصاد وی به تثبیت اقتصاد کلان کشور، دستیابی به امنیت کشاورزی و مواد غذایی، نگاه به داخل در حوزه مواد غذایی، ایجاد صنایع غذایی با تکیه بر تولیدات کشاورزی، توسعه جاده ای، ریلی و هوایی به منظور انتقال تولیدات، اطمینان از تولید انرژی (برق)، توسعه زیر ساخت ها، تولید فراورده‌های نفتی، اکتشاف و توسعه در صنعت نفت، استراتژی ملی اقتصاد دیجیتال و توسعه نقاط تحت پوشش، مبارزه با فساد در حوزه اقتصادی، بهبود حکمرانی، ارتقای رتبه جهانی سهولت تجارت نیجریه از 146 به 131، توسعه بخش معدن، تولید و توزیع برق، تولید مسکن و تأمین مسکن ارزان قیمت برای افراد کم درآمد،  اشاره کرد. وی همچنین به شیوع کرونا و حمایت های دولت از افراد از طریق توزیع بسته‌های معیشتی، اعطای وام های کم بهره به مشاغل کوچک و متوسط و توزیع پول به افراد کم توان خبر داد. در حوزه امنیت وی به متعهد بودن دولت در حفظ امنیت زیر ساخت های ملی از جمله تأسیسات نفتی، امنیت آبهای سرزمینی، خاتمه دادن به دزدی دریایی در خلیج گینه، پایان دادن به انواع شورش و راهزنی، باز پس گرفتن نقاط تحت اشغال بوکوحرام در منطقه شمال شرق، بهبود وضعیت اقتصادی این مناطق به منظور جلوگیری از عضو گیری این گروه‌ها از افراد فقیر منطقه، ایجاد وزارت امور پلیس، افزایش مراکز فرماندهی و کنترل ملی به 19 ایالت و انجام عملیات واکنش سریع به منظور جلوگیری از قاچاق و ورود اسلحه در مرزهای زمینی کشور اشاره نمود. وی همچنین با اظهار ناخرسندی از اتفاقات هفته‌های گذشته در ایالت های کاتسینا و بورنو اعلام کرد نیروهای امنیتی عاملان این حملات را به عدالت خواهند سپرد. در حوزه مبارزه با فساد بوهاری به ایجاد پرتال های شفافیت در معاملات، ایجاد مکانیسم های حسابرسی و پاسخگویی، صدور بیش از 1400 محکومیت توسط آژنس مبارزه با مفاسد اقتصادی و بازگرداندن حدود 80.000 میلیون نایرا به خزانه اشاره کرد. در باره اقدامات دولت در مبارزه با کرونا وی به ایجاد ستاد مبارزه با کرونا ریاست جمهوری، الزام مردم به انجام قرنطینه و ایجاد فاصله اجتماعی، الزام دستگاه‌ها به رعایت پروتکل های بهداشتی و ایجاد یک سیستم مراقبت های بهداشت عمومی در کشور اشاره داشت. 

 

سنگال:

 امضای قرارداد خواننده آمریکایی – سنگالی با یک شرکت عمرانی جهت شروع پروژهAkon City در سنگال

به گزارش buzzsenegal، ایکان (Akon) خواننده سنگالی – آمریکایی پس از انجام توافقات لازم با مقامات سنگالی از جمله دیدار سال گذشته خویش با مکی سال (رئیس جمهور) در راستای ساخت یک شهرک مدرن در حوالی پایتخت سنگال به نام Akon City، اخیراً در صفحه اینستاگرام خویش خبر از امضای قرارداد شروع پروژه با شرکت عمرانی KE International داده است. ارزش این قرارداد 4 میلیارد دلار عنوان شده است. پیش بینی شده است فاز نخست این پروژه بزرگ تا سال 2023 به بهره برداری برسد. ساخت جاده، مجموعه بیمارستانی، مرکز بازیافت زباله، پست پلیس، مدرسه و یک نیروگاه تأمین برق برای فاز اول در نظر گرفته شده است. فاز دوم نیز تا پایان 2029 تکمیل خواهد شد. مواردی مانند، پارک، استادیوم، دانشگاه و شهرک صنعتی برای فاز دوم تعریف شده است. نکته متمایز این شهر، تمرکز مبادلات و نقل و انتقالات مالی با استفاده ارز رمز دار موسوم به AKOIN خواهد بود.

 حضور رئیس جمهور سنگال در کنفرانس مجازی چین و آفریقا

مکی سال رئیس جمهور سنگال روز چهارشنبه در نشست مجازی چین – آفریقا با محوریت مبارزه با کوید – 19 حضور پیدا کرد. وی در بخشی از سخنرانی خویش اظهار داشت: در طول تاریخ، بشر با بحرانی به این بزرگی مواجه نشده است. بحرانی که دارای ابعاد بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی وسیع بوده باشد. آفریقا و چنین که مجموعاً یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند در پی یافتن یک را حل منسجم و کارآمد برای رفع این بحران هستند.

 کمک های غذایی دولت سنگال به اقشار آسیب پذیر

به گزارش operanewsapp، در پی شیوع کرونا و کاهش فعالیت های اقتصادی در سنگال، مشاور رئیس جمهور در بحث امنیت غذایی اعلام کرد: بسته‌های غذایی به ارزش 184000 فرانک سیفا (300 دلار) طی بازه زمانی سه ماهه در اختیار اقشار ضعیف و کم درآمد از جمله کارگران، مشاغل آزاد و روز مزدی‌ها قرار خواهد گرفت.

  

سیرالئون:

تقویت مبارزه با قاچاق غیرقانونی در مرز گینه و سیرالئون

مدیر آژانس محافظت از محیط زیست گینه، عبدالناسو کامارا با معاون وزیر توسعه اقتصادی و برنامه ریزی سیرالئون، رابرت چاکاندا دیدار و گفتگو کرد. آقای کامارا اظهار داشت، این سفر با هدف تقویت روابط دوجانبه سیرالئون و گینه به ویژه نظارت بیشتر بر مرزهای دو کشور صورت گرفته است. وی ادامه داد، ورود غیرقانونی چوب، کالاهای اساسی و خدمات و همچنین مهاجرت غیرقانونی در مرزها از جمله چالش های بسیار دشواری است که دو کشور با آن روبرو می‌باشند. وی ادامه داد، پیامدهای قاچاق غیرقانونی بر اقتصاد دو کشور بویژه در شرایط شیوع بیماری کرونا بسیار عمیق و جدی می‌باشد. وی تأکید کرد که دو کشور با همکاری و نظارت بیشتر بر مرزها خواهند توانست از این فعالیت های غیرقانونی جلوگیری کنند. در مقابل آقای چاکاندا نیز ضمن تشکر از روحیه همبستگی و همکاری دولت گینه، اطمینان داد که سیرالئون همواره در زمینه تقویت و ارتقای امنیت شبانه روزی مرزهای خود با گینه تلاش می‌کند. وی ادامه داد، رئیس جمهور مادا بیو از چالشهای پست مرزی آگاه بوده و با اقدامات امنیتی جدید در کلیه پاسگاه‌های مرزی گامی جدی برای حل آن برداشته است. وی در پایان تأکید کرد که بعنوان یک دولت مسئول و معتقد به همکاری‌های بین المللی نسبت به حفظ و تداوم روابط خوب میان گینه و سیرالئون پایبند خواهیم بود.

 کاشت 2700 نهال درخت در سیرالئون با همکاری بنیاد قطر

شرکت آب سیرالئون با همکاری دانشگاه فورآبه و بنیاد قطر بیش از 2700 نهال درخت از انواع اقتصادی، گیاهی و جنگلی را کاشتند. مدیر شرکت آب سیرالئون هدف از این اقدام را احیای باغ گیاه شناسی عنوان نمود. رئیس بنیاد قطر، ابراهیم مانسارای در اینباره اظهار داشت، تصمیم این بنیاد برای همکاری در کاشت نهال به دلیل نگرانی‌ها از روند جنگل زدایی در سالهای اخیر بوده است. وی اطمینان داد تا زمان به ثمر رسیدن این نهال ها حمایت خود را ادامه خواهد داد. کاشت درختان همچنین به حفظ آب، کاهش فرسایش خاک و سیل  در این منطقه کمک خواهد کرد.

 کمک 100 میلیون دلاری بانک جهانی به سیرالئون برای تقویت انعطاف پذیری اقتصادی

بانک جهانی در 18 ژوئن 2020 اعلام کرد هیأت مدیره این گروه با کمک مالی 100 میلیون دلاری از طرف انجمن توسعه بین الملل (IDA) به سیرالئون با هدف ارتقای رشد پایدار و فراگیر و ایجاد انعطاف اقتصادی موافقت کرده است. بانک جهانی اضافه کرد، این کمک مالی از اصلاحات در حال اجرا در زمینه‌های تقویت ثبات اقتصاد کلان، افزایش بهره وری در کشاورزی و شیلات، ارتقای شفافیت، تقویت مبارزه با فساد و ارتقای مسئولیت پذیری بخش دولتی حمایت می‌کند. دولت سیرالئون در ماه آوریل برآورد بودجه مورد نیاز برای واکنش اقتصادی به پیامدهای بیماری کووید-19 را 300 میلیون دلار اعلام کرد. با احتساب این 100 میلیون دلار و وام 143 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول و همچنین کمک 11 میلیون دلاری اتحادیه اروپا، تاکنون 250 میلیون دلار از این برآورد تأمین شده است.

 

توگو:

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در توگو

براساس گزارش وزارت بهداشت توگو، تاکنون 544 نفر به کرونا مبتلا شده و 353 نفر بهبود یافته و 13 نفر فوت کرده اند.

 

لیبریا:

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در لیبریا

براساس گزارش وزارت بهداشت لیبریا، تاکنون 516 نفر به کرونا مبتلا شده و 240 نفر بهبود یافته و 33 نفر فوت کرده اند.

 

دماغه سبز:

آمار مبتلایان به کرونا در دماغه سبز: قریب به 800 نفر

شمار مبتلایان به ویروس کوید – 19 در کشور دماغه سبز به 792 مورد رسید. از این تعداد، 5 نفر جان خود را از دست داده اند. خاطر نشان می سازد، رئیس جمهور دماغه سبز، وضعیت اضطراری در جزیره سانتیاگو (بزرگترین جزیره دماغه سبز که پایتخت (پرایا) را در خود جای داده است) را از شب جمعه 9 خرداد ملغی اعلام کرد. همزمان با لغو وضعیت اضطراری، شمار مبتلایان 390 نفر اعلام شده بود.

 

اتحادیه آفریقا:

نشست ویدئو کنفرانسی سران آفریقا و چین با شرکت دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی

نشست ویدئو کنفرانسی رهبران کشورهای آفریقایی، چین، دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی روز 17 ژوئن به میزبانی مجازی پکن برگزار شد. در این نشست که به عنوان نشست فوق العاده چین-آفریقا و به دلیل شیوع کوید-19 برگزار شد شی جی پینگ، رئیس جمهور چین، از دوستی و حفظ روابط دو طرف طی بروز این بحران تقدیر کرد و تاکید کرد چین و آفریقا بویژه اتحادیه آفریقایی در این مدت برای مبارزه با کرونا در کنار یکدیگر ایستادند و با یکدیگر همبستگی داشته اند. همچنین در بیانیه پایانی این نشست، بر حمایت چین و آفریقا از سازمان بهداشت جهانی تاکید شده است.

 تحولات رود نیل : مصر  خواستار مداخله شورای امنیت در روند سد سازی اتیوپی بر روی رود نیل

وزارت امور خارجه دولت مصر  روز جمعه 19 ژوئن 2020  از شورای امنیت خواست به منظور  حل اختلافات  بر سر طرح سد سازی اتیوپی در رود نیل تحت عنوان سد رونسانس شد. در  بیانیه وزارت امورخارجه مصر آمده است دولت قاره از شورای امنیت سازمان ملل درخواست دارد تا دولت های سودان و اتیوپی را به منظور  انجام تعهدات خود بر اساد حقوق بین الملل و رسیدن به راه حل منصفانه  و متوازن  ترغیب نماید. در این بیانیه آمده  است تصمصم اخیرمصر به دلیل رویکرد منفی یک دهه گذشت آدیس آبابا  در قضیه رود نیل اتخاذ شده است.

 

گروه 5 ساحل :

 نشست وزرای مسئول گروه 5 ساحل

نشست وزرای مسئول گروه 5 ساحل  با هدف بررسی تاثیرات کوید 19 بر سلامت ، اقتصاد منطقه با وجود بحران‌های پایدار نظیر خشکسالی ، تروریسم، بی ثباتی و تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار گرفت. در همین ارتباط  رئیس شورای وزیران گروه 5 ساحل از کمک 14 میلیارد دلاری بانک جهانی و هوچنین کمک 21.8 میلیون دلاری بانک بانک توسعه آفریقا  به منظور مقابله با کوید 19 اختصاص داده است. از سوی دیگر در این نشست عنوان شد که بانک عربی برای توسعه اقتصادی در آفریقا  نیز کمک های خود را در زمینه بشردوستانه و سلامت گسترش داده است.  همچنین در این نشست مسئله خظر حمله ملخ ها به منطقه و در خطر قرار گرفتن امنیت غذایی کشورها بررسی شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما