معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان ( نیمه دوم خرداد 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی جمهوری آذربایجان و روابط دو جانبه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در نیمه دوم خرداد 1399 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

در جمهوری آذربایجان رژیم موقت مالیاتی لازم الاجرا شد

توران - 19 خرداد 1399:

در جمهوری آذربایجان قانون جدید مربوط به « بیمه اجتماعی» و اعمال تغییرات در مقررات مالیاتی لازم الاجرا شده است. این تغییرات که در رابطه با شیوه پرداخت تسهیلات و معافیتهای مالیاتی به کارآفرینان کوچک و متوسط می‌باشد، تنها برای شرایط خاص کرونایی در آذربایجان وضع شده است. بر اساس اصلاحات مورد نظر در قوانین مالیاتی ، شرایط بهتری برای مالیات دهندگان بوجود خواهد آمد. این مقررات تا پایان سال 2020 اعتبار خواهد داشت..

 

پرداخت مبلغ 5.2 میلیون منات وام به کشاورزان در مدت یک هفته

توران 19 خرداد 1399:

به گزارش وزارت کشاورزی تا اول ماه ژوئن سالجاری این وزارتخانه به منظور کمک به بخش کشاورزی مبلغ 5.2 میلیون منات وام را به تعداد 512 کشاورز آذربایجانی پرداخت کرده است. از این مبلغ 4.5 میلیون منات برای دامداری، 335 هزار منات برای کشتکاری، 208 هزار منات برای باغبانی و 102 هزار منات برای بخش زنبورداری و دیگر بخشهای کشاورزی اعطا شده است. اعطای این وامها از 23 می‌شروع شده است. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در ماه آوریل سالجاری دستور داده بود تا وزارت کشاورزی آذربایجان با توجه به وضعیت کرونا در کشور،  رقم 30 میلیون منات را برای اعطای وام جهت تامین بخشی از نیازهای کشاورزان اختصاص دهد که از این رقم مبلغ 5.2 میلیون منات تاکنون پرداخت شده است. ضمنا شرکت «پاشا هلدینگ» نیز برای این منظور 5 میلیون منات در نظر گرفته است.

 

کاهش درآمد های گمرکی در برخی از شاخص های پیش بینی شده بودجه

ای بی سی آذ- 19 خرداد 1399:

کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در ماه می سالجاری مبلغ 71 میلیون منات به صندوق دولت واریز کرد. این رقم در مقایسه سالانه 20.3 درصد برابر با 18.1 میلیون منات کمتر از سال قبل می‌باشد. به گزارش این کمیته اگرچه در مقیاس سالیانه درآمد گمرکی کاهش یافته است اما در مقایسه با ماه می سال 2019 درآمدهای سالجاری بیشتر بوده است. در ماه گذشته گمرک رقمی معادل  348 میلیون و 222 هزار منات را که از محل مالیات و عوارض گمرکی دریافت شده بود به صندوق بودجه پرداخت نمود.

 

تجدید نظر بانک جهانی در پیش بینی آینده اقتصاد جمهوری آذربایجان

آپا - 23 خرداد 1399:

بنابر اعلام بانک جهانی اقتصاد جمهوری آذربایجان در فضای ویروس کرونا در سال جاری به اندازه 2.6 درصد کوچک تر خواهد شد. در این گزارش آمده است که در سال 2021 تولید ناخالص داخلی جمهوری آذربایجان 2.2 درصد افزایش خواهد یافت. بانک جهانی که انتظار دارد قیمت نفت ثابت بشود، افزایش فعالیتهای اقتصادی در جمهوری آذربایجان را برای سال 2021 را پیش بینی کرده است. بانک جهانی همچنین پیش بینی کرده است که به دلیل شیوع بیماری کرونا، هزینه‌های بودجه دولتی جمهوری آذربایجان نیز به دلیل افزایش هزینه‌های بهداشتی، در نظر گرفتن تسهیلات برای مالیات دهندگان و انجام اقدامات گسترده حمایتهای تامین اجتماعی افزایش یابد. همچنین بر اساس انتظارات بانک جهانی، به علت کاهش شدید قیمت نفت ، رویکرد جمهوری آذربایجان به سمت انجام سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر افزایش خواهد یافت. گفتنی است پیش از این بانک جهانی اعلام کرده بود که در سال 2020 تولید ناخلص داخلی آذربایجان  0.2 درصد کاهش و در سال 2021 میلادی 2.2 درصد افزایش خواهد یافت.

 

اجرای طرح جدید فائو در  جمهوری آذربایجان

رپورت - 23 خرداد 1399:  

بر اساس گزارشهای منتشر شده سازمان خوار و بار جهانی، فائو، در چارچوب همکاریهای خود با جمهوری آذربایجان، اجرای طرح «تسریع ثمر بخشی و مقاومت در بخش تولید فندق در  جمهوری آذربایجان» را آغاز نموده است. بر اساس این گزارش سند مربوط نیز امضاء شده است. پس از امضای این سند قرار بود سمیناری برای بررسی طرح اولیه در ماههای مارس یا آوریل برگزار گردد که به دلیل ویروس کرونا برگزاری این سمینار به تاخیر افتاد و قرار است سمینار مذکور در روز 10 جولای 2020 به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شود. هدف اصلی از اجرای طرح افزایش سطح زندگی و امنیت غذایی در  جمهوری آذربایجان استفاده فندق داران از تجربیات فندق داری پایدار مطابق با استاداردهای ایمنی مواد غذایی می‌باشد. بودجه این طرح که 3 سال اعتبار دارد 1.3 میلیون دلار می‌باشد.

 

چرا بانکهای خارجی تمایل به ایجاد شعبه در  جمهوری آذربایجان ندارند

جبهه اینفو - 23 خرداد 1399:

در جمهوری آذربایجان به دلیل نبود محیط رقابتی بین بانکها، بی اعتمادی نسبت به بانکداری، نارضایتی از درصد سود و دیگر مشکلاتی از این دست بعنوان عوامل علاقمند نبودن بانکهای خارجی برای افتتاح شعبه در این کشور به شمار می آیند. در حال حاضر فقط  7 بانک خارجی در  جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کنند که از میان آنها 2 بانک زراعت بانک و یاپی کردی بانک از ترکیه، 2 بانک یلو بانک و بانک وی تی بی از روسیه، بانک ملی ایران از جمهوری اسلامی ایران، یک بانک از پاکستان و یک بانک هم از اروپا است. در واقع تنها این بانکها به طور کامل منشاء خارجی دارند. در اوایل دهه 90 میلادی، بانک « HSBC » بریتانیا در  جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کرد،  ولی بعدها به دلیل مشکلاتی که برای این بانک بوجود آمد، مدیران آن تصمیم گرفتند که نسبت به تعطیلی آن اقدام نمایند.. مدیریت بر بانکهای موجود در  جمهوری آذربایجان بر عهده بانک مرکزی  است و از آنجا که این بانک نمی خواهد رقیبی برای خودش در کشور داشته باشد از این رو تمایلی ندارد تا بانکهای خارجی وارد بازار پولی و مالی جمهوری آذربایجان شوند از طرفی بانکهای خارجی نیز به دلیل اینکه منطبق با قوانین بین المللی کار می‌کنند علاقه ای به درگیر شدن با سیستم های فاسد در محل نیستند. به همین دلیل علیرغم اینکه دولت می خواهد بانک مرکزی را به فروخته و خصوصی سازی نمای، با این وحود هیچ شرکت خارجی حاضر به خرید بانک مرکزی  جمهوری آذربایجان نمی‌باشد.

 

تثبیت قیمت نفت در حدود 40 دلار خطر کاهش ارزش منات را کم می‌کند

مدراتور آذ -  23 خرداد 1399:

علی مسیملی نماینده پارلمان و کارشناس اقتصادی جمهوری آذربایجان در مصاحبه با مدراتور اعلام کرد: با توجه به اینکه در بودجه سال 2020  جمهوریآذربایجان، قیمت نفت 55 دلار در نظر گرفته شده است. از این رو افت قیمت نفت برای یک دوره طولانی به زیر 30 دلار باعث کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور شده و ضمن آسیب رساندن به اقتصاد کشور موجب کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی می‌شود. خوشبختانه در روزهای اخیر قیمت جهانی نفت در حدود 40 دلار ثابت باقی مانده و این امر می‌تواند خطر کاهش ارزش منات را تا حدود زیادی کم کند. بنابراین کشور باید برای رفع وابستگی به درآمدهای نفتی اصلاحات جدی را در دستور کار خود قرار دهد بطوری که با استفاده از ظرفیتهای داخلی کشور باید تلاش کرد تا با افزایش تولیدات داخلی از واردات سالیانه برخی محصولات به ارزش 3 الی 4 میلیارد دلار جلوگیری شود و  از طرف دیگر میزان صادرات غیر نفتی خودمان را از رقم 1.9 میلیارد دلار در سال گذشته به 5 الی 6 میلیارد دلار رسانده شود.

 

لغو مسابقه فرمول یک در باکو

توران - 24 خرداد 1399:

ـبرگزار کنندگان مسابقات فرمول یک در باکو تصمیم گرفتند تا به دلیل گسترش شدید ویروس کرونا در  جمهوری آذربایجان برگزاری این مسابقه در سالجاری لغو و برگزاری آن به سال بعد موکول شود.

 

کاهش حجم سپرده‌ها در بانکهای جمهوری آذربایجان

توران - 24 خرداد 1399:

بنابر گزارش بانک مرکزی جمهوری آذربایجان، به دلیل قرنطینه عمومی و اعمال مقررات سختگیرانه آمد و شد در آذربایجان، میزان سپرده‌های مردمی در بانکهای این کشور در ماههای مارس و آوریل سالجاری به میزان 6.6 درصد کاهش یافته است.

 

روابط اقتصادی با سایر کشورها:

 در آینده نزدیک صادرات گاز طبیعی به کشورهای اتحادیه اروپا را آغاز خواهیم نمود

رپورت- 30 خرداد 1399:

"الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان در کنفرانس مجازی کشورهای مشارکت شرق گفت: «علیرغم اینکه خاک جمهوری آذربایجان تحت اشغال می‌باشد و با بحران بشردوستانه روبرو شده است، در کشور و به خصوص در بخش توسعه اجتماعی – اقتصادی ، دستاوردهای خوبی داشته ایم. در 16 سال گذشته تولید ناخالص داخلی 3 برابر افزایش یافته، سطح فقر از 49 درصد به 5 درصد کاهش یافته است. اتحادیه اروپا مهم ترین شریک تجاری ماست. تقریبا 50 درصد تجارت ما با کشورهای عضو این اتحادیه می‌باشد. نزدیک به 15 سال است که کشور ما صادر کننده مورد اعتماد نفت خام به بازارهای اروپایی است. در آینده نزدیک نیز صادرات گاز طبیعی به کشورهای اتحادیه اروپا را آغاز خواهیم نمود. کشور ما مبتکر طرح کریدور گاز جنوبی می‌باشد که طول آن 3500 کیلومتر است و جمهوری آذربایجان را به بازارهای اتحادیه اروپا متصل می‌کند. جمهوری آذربایجان تامین مالی این طرح را بر عهده گرفته است. اجرای طرح کریدور گاز جنوبی همکاری‌ها در بخش انرژی،  امنیت انرژی و تنوع سازی انرژی را گسترش خواهد داد.

 

همکاری شرکت «آذرکاسماس»  جمهوری آذربایجان با شرکت «هوریزون سات» امارات

آذرتاج – 25 خرداد 1399

شرکت «آذرکاسماس» جمهوری آذربایجان با شرکت «هوریزون سات» یکی از شرکتهای مهم خدمات مخابراتی، اینترنتی و ماهواره ای امارات متحده عربی قرارداد همکاری امضاء نمود. بر اساس این سند همکاری شرکت «هوریزون سات» از طریق ماهواره «آذر اسپیس 1» متعلق به جمهوری آذربایجان، به مشتریان خود در منطقه خاور نزدیک و آفریقای شمالی خدمات دیتا ارایه خواهد داد.

 

اجرای طرحهای مشترک منطقه ای روسیه و  جمهوری آذربایجان علی رغم اجرای طرحهای مشترک منطقه ای روسیه و آذربایجان علی رغم وجود کرونا

ترند- 24 خرداد 1399 :

میخائیل بوپارنیکف سفیر روسیه در جمهوری آذربایجان گفت: «بدون توجه به اثرات بیماری همه گیر طرحهای مشترک منطقه ای روسیه و جمهوری آذربایجان به اجرا درآمده و ادامه خواهند داشت. هیچ چیزی، از جمله ویروس کرونا نباید مانع توسعه همکاری‌های بین روسیه و جمهوری آذربایجان شود.

 

وام 200 میلیون لیری ترکیه برای خرید اسلحه توسط جمهوری آذربایجان

ویرتوال آذ اورگ -  20 خرداد 1399:

هفته گذشته «تفاهمنامه همکاریهای مالی در بخش نظامی» که پیش از این بین  جمهوری آذربایجان و ترکیه به امضاء رسیده بود، لازم الاجرا شد. بر اساس این تفاهمنامه ترکیه به جمهوری آذربایجان رقمی‌برابر با 200  میلیون لیر وام می دهد تا تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را از ترکیه خریداری نماید. از این رو  جمهوری آذربایجان در نظر دارد تا با دریافت این رقم، سلاح و تجهیزات نظامی‌پیشرفته نظیر رادارهای جنگی، پهپاد و بالگردهای «آتاک» از ترکیه خریداری نماید.

 

 برقراری مجدد پروازهای روسیه به جمهوری آذربایجان

ای بی سی آذ- 18 خرداد 1399:

بنابر اعلام آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه،  ممکن است پروازهای شرکتهای هواپیمایی این کشور به کشورهای خارجی از جمله به جمهوری آذربایجان از 15 جولای سالجاری مجددا برقرار شوند.

 

آمادگی گرجستان برای گسترش همکاری‌ها با جمهوری آذربایجان در بخشهای مختلف

آذرتاج -17 خرداد 1399:

روز 11 ژوئن سال 2020، اعضای کار گروه روابط دوستی مجالس جمهوری آذربایجان-گرجستان با زوراب پاتارادزه سفیر گرجستان در جمهوری آذربایجان دیدار نمودند. به گزارش بخش رسانه ای مجلس ملی جمهوری آذربایجان آرزو نقی یف نماینده پارلمان و رئیس این کار گروه گفت: «سفرهای متقابل مقامات دو طرف در توسعه روابط بین دو کشور نقش مهمی دارد. روابط بین گرجستان و جمهوری آذربایجان در بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روز  به روز گسترش می یابد.» زورات پاتارادزه سفیر گرجستان نیز در این دیدار گفت: جمهوری آذربایجان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در گرجستان است. گرجستان قصد دارد در آینده همکاری خود را با جمهوری آذربایجان در همه زمینه‌ها گسترش دهد.

مناسبات اقتصادی دوجانبه با ایران:

 جمهوری آذربایجان و ایران مرکز لجستیک می سازند

ای بی سی آذ - 20 خرداد 1399:

داوود شایگان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: «بین جمهوری آذربایجان و استان اردبیل علاوه بر شهرک صنعتی، یک مرکز لجستیک نیز ساخته خواهد شد. به گفته وی ، موضوع ساخت راه آهن اردبیل- پارس آباد نیز با طرف آذربایجانی مذاکره شده است: «این خط آهن علاوه بر اینکه شهر پارس آباد را به اردبیل متصل می‌کند به کریدور حمل و نقل ریلی شمال - جنوب نیز متصل خواهد شد. با انجام این پروژه، محصولات تولید شده در شهرک صنعتی مورد نظر از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان به سایر کشورهای جهان صادر خواهد شد. مرکز لجستیک یاد شده، شرایطی را بوجود خواهد آورد تا محصولات صادراتی از مناطق مختلف ایران نیز بتوانند از طریق جمهوری آذربایجان به سایر مناطق ارسال شوند.

 

جمهوری آذربایجان نمی خواهد وابسته به گاز ایران باشد

مساوات کم- 26 خرداد 1399:

عملیات ساخت خط لوله گاز از ترکیه به نخجوان آغاز شده است. دو روز پیش شرکت بوتاش که اپراتور انتقال خط لوله در ترکیه می‌باشد، در رابطه با انتخاب شرکت پیمانکار برای انجام کارهای بررسی و مهندسی خط لوله ایغدیر –  نخجوان اعلام نموده مناقصه برگزار خواهد کرد. به گزارش شرکت بوتاش پیشنهادهای شرکتهای علاقمند به شرکت در این مناقصه تا تاریخ 30 ژوئن سال جاری دریافت خواهد شد. این مناقصه در برگیرنده کارهای مربوط به مطالعات میدانی، نقشه کشی و مهندسی ساخت خط لوله به طول 82 کیلومتر و قطر 12 اینچ می‌باشد. ضرب الاجل تعیین شده برای اتمام پروژه نیز به مدت 270 روز تعیین شده است. گفتنی است یادداشت تفاهم ساخت خط لوله گاز به نخجوان در سال 2010 بین شرکت سوکار و بوتاش امضاء شده بود. اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده بود. به احتمال زیاد علت اصلی این بوده است که ترکیه در تامین گاز طبیعی وابسته به خارج بوده است. ولی اکنون خط لوله قفقاز جنوبی که گاز  جمهوری آذربایجان را به ترکیه منتقل می‌کند توسعه یافته و در نتیجه امکان انتقال گاز افزایش یافته است. علاوه بر این  جمهوری آذربایجان به سرعت در حال افزایش میزان تولید گاز طبیعی در طرح «شاه دنیز 2» می‌باشد. گفته می‌شود این مساله در سفر مورخ فوریه 2020 رجب طیب اردوغان به جمهوری آذربایجان، بین دو رئیس جمهور مورد مذاکره قرار گرفته است.

الهام شابان کارشناس مسایل انرژی و رئیس مرکز مطالعات نفت در این خصوص گفت: «تاکنون طرف ایران در انتقال گاز طبیعی به نخجوان هیچ تعللی نداشته است. ولی مبلغی که ایران برای انجام این عملیات در نظر گرفته خیلی بالا است. بطوری که ایران برای سواپ گاز طبیعی از آستارا به نخجوان 15 درصد برای هر متر مکعب کم می‌کند. در حالی که در جهان برای عملیات های مشابه ترانزیتی حق سواپ بیش از 5 درصد نمی‌باشد. جمهوری آذربایجان چند بار تسهیل شروط ترانزیت را از طرف ایرانی درخواست نموده است ولی ایران موافقت نکرده است. از این نظر این طرح در تنوع امنیت انرژی نخجوان اقدام مهمی است و این پیام که نمی خواهیم به طور دائمی‌به شما وابسته باشیم را برای تهران در بر خواهد داشت.

 

گفتگوی ویدئو کنفرانسی سفیر ایران در باکو با معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران

در تاریخ 27 خرداد ماه 1399 سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در این جلسه، ضمن اشاره به 5 برابر شدن سطح مبادلات تجاری دو کشور طی سالهای اخیر، آخرین وضعیت تبادلات تجاری و مرزی ایران و  جمهوری آذربایجان در دوران کرونا را تشریح کرد و به اقدامات سفارت برای حل مشکل تردد کامیونهای ترانزیتی کشورمان از قلمرو  جمهوری آذربایجان و همچنین مساعدت و همکاریهای فراوان و برادرانه طرفهای آذری با ناوگان ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود. سفیر کشورمان همچنین ضمن تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ایران و آذربایجان ظرفیت افزایش مناسبات دوجانبه تا سقف 5 میلیارد دلار را دارند به سوالات شرکت کنندگان در این نشست پاسخ داد و ضمن استقبال از پیشنهادات نمایندگان تشکل های تخصصی برای بهبود و تقویت مناسبات تجاری بخشهای خصوصی دو کشور گفت: آنها را در دستور کار پیگیری سفارت قرار خواهد داد. در این نشست همچنین به مواردی در رابطه با برخی مشکلات پیش روی کامیونهای ایرانی در گمرکات دو کشور اشاره شد که مقرر گردید از سوی سفارت پیگیری شود.آقای دکتر جهانگیرزاده همچنین ضمن تشریح آخرین وضعیت مربوط به پروژه‌های مشترک با  جمهوری آذربایجان به طرحهای در دست پیگیری سفارت برای ساخت شهرک صنعتی مشترک و همچنین آغاز مذاکرات فنی مربوط به توافقنامه تجارت ترجیحی با  جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک اشاره نمود و گفت: ان شاء الله با اجرای این طرحها شاهد افزایش روز افزون در مراودات تجاری دو کشور خواهیم بود.

 

گفتگوی تلفنی جناب آقای دکتر دژپسند با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان

در تاریخ 27 خرداد ماه 1399 جناب آقای دکتر دژپسند وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان با جناب آقای شاهین مصطفی یف معاون محترم نخست وزیر و رئیس آذری کمیسیون مشترک اقتصادی به طور تلفنی گفتگو نمود.

آقای دکتر دژپسند ضمن آرزو برای وارد نیامدن آسیبهای جدی به اقتصاد جمهوری آذربایجان در دوران بیماری کرونا، از تلاشهای صادقانه آقای شاهین مصطفی یف برای تعمیق روابط دو کشور در شرایط جاری تشکر کرد و گفت: امیدورام با کمک و همکاری یکدیگر بتوانیم شاهد گسترش و تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور باشیم. ایشان همچنین ضمن دعوت از همتای آذری خود برای سفر به ایران ابراز امیدواری کرد تا با رعایت کامل مقررات بهداشتی بتوان چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی را در آینده نزدیک در تهران برگزار نمود. رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی همچنین ضمن اشاره به آخرین وضعیت مربوط به پروژه‌های مشترک دو کشور در مسیر کریدور شمال - جنوب و همچنین موضوع ساخت شهرک صنعتی مشترک در نزدیکی مرز دو کشور در منطقه بیله سوار ، برخی مشکلات پیش روی رانندگان ناوگان ترانزیتی ایرانی در مبادی ورودی و خروجی جمهوری آذربایجان را مطرح کرد و خواستار مساعدت آقای شاهین مصطفی یف برای رفع مشکل این قشر زحمت کش شد. آقای شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر آذربایجان نیز ضمن تشکر از توجهات مسئولان جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاریهای دو جانبه گفت: برای مبارزه با بیماری کرونا و به حداقل رساندن اثرات منفی ناشی از شیوع این بیماری بر بخشهای اقتصادی کشور، دولت با طراحی برنامه‌های جامع و مفصل اقدامات فراوانی را برای حمایت از بخشهای آسیب پذیر جامعه و همچنین کارفرمایان و فعالان اقتصادی به انجام رساند. ایشان همچنین در پاسخ به نکات مطروحه از سوی طرف ایرانی رابطه با پروژه‌های مشترک گفت: تمامی موارد را به طور جداگانه از مسئولان ذی ربط آنها پیگیری نموده و تلاش خواهیم کرد تا با همکاری و مشارکت نزدیک یکدیگر هر چه سریعتر این پروژه‌های نهایی شوند.

 

گفتگوی تلفنی جناب آقای دکتر اردکانیان با آقای شاهین مصطفی یف

در تاریخ 27 خرداد ماه 1399جناب آقای دکتر اردکانیان وزیر محترم نیرو با جناب آقای شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر  جمهوری آذربایجان به طور تلفنی گفتگو نمود. ایشان ضمن تشکر از کمک بشردوستانه جمهوری آذربایجان برای کمک به جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با بیماری کرونا از مساعدتهای مستمر آن کشور برای انتقال اتباع کشورمان به ایران و همچنین تردد ناوگان ترانزیتی ایران در خاک جمهوری آذربایجان تقدیر کرد. وزیر نیرو کشورمان در ادامه با اشاره به مذاکرات قبلی میان دو طرف، آخرین وضعیت همکاریهای دو کشور در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی را تشریح کرد و خواستار مساعدت آقای شاهین مصطفی یف برای تسریع در رفع برخی از مشکلات پیش رو از سوی طرف آذری شد. جناب آقای شاهین مصطفی یف نیز ضمن اشاره به تاکید ریاست جمهوری آذربایجان بر آمادگی همه جانبه این کشور برای توسعه مناسبات دوجانبه با ایران، از حسن نظر جناب آقای اردکانیان نسبت به دولت و ملت  جمهوریآذربایجان تشکر کرد و بر لزوم پیگیری موضوعات مطروحه از سوی طرف ایرانی برای رفع برخی مشکلات و توسعه همکاریها در بخش انرژی تاکید کرد و قول داد تا اجرایی شدن پروژه‌های مشترکی نظیر یکسان سازی شبکه برق سه کشور و غیره مراتب را به طور جدی پیگیری نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما