معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۵۷

گسترش صادرات طلای سبز ( میوه آواکادو ) توسط تانزانیا

میوه آواکادو به دلیل داشتن خواص بیشمار، به عنوان یکی از میوه‌های محبوب بسیاری از  کشورها معرفی گردیده و فواید و تاثیر اقتصادی فراوانی را برای تانزانیا در بر داشته است. در همین راستا طی چند سال اخیر و با توجه به روند افزایشی تولید این میوه، آواکادو عنوان طلای سبز تانزانیا را به خود اختصاص داده است. تولید این میوه طی چهار سال اخیر با برنامه ای مدون از سوی دولت، به منظور اشباع بازار داخلی و نیز افزایش توانایی صادرات این محصول و جذب منابع ارزی بیشتر صورت پذیرفته که نتایج خوبی را به دنبال داشته است.

در حال حاضر تولید آواکادو در تانزانیا، سالانه بیش از 12 میلیون دلار درآمدزایی دارد. این رقم نسبت به پنج سال گذشته که تقریبا صفر تلقی می‌گردید، افزایشی باورنکردنی داشته و موجب مباهات وزارت کشاورزی این کشور شده است.

طبق آخرین گزارش انجمن باغبانی تانزانیا (طاها)، صادرات آواکادو از 1800 تن در سال 2014 به 9 هزار تن در سال 2019 رسیده است. مدیر بخش توسعه این انجمن اظهار داشت که قیمت خرید آواکادو از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم از 450 شیلینگ (معادل 20 سنت) در سال 2014 به 1500 شیلینگ (معادل 65 سنت) در سال 2020 افزایش یافته است که این امر به ایجاد انگیزه کاشت و افزایش تولید آن برای کشاورزان کمک کرده است. از میان کشاورزان تانزانیایی که 80 درصد نیروی کار این کشور را تشکیل می دهند، بیش از 10 هزار کشاورز در بخش تولید آواکادو فعال هستند که این امر، موجب افزایش 380 درصدی صادرات این محصول در 5 سال گذشته شده است.

به دلیل پویایی و افزایش جهانی قیمت و تقاضای آواکادو، کشت و تجارت این میوه در داخل تانزانیا به سرعت در حال افزایش است و بعضاً در برخی مناطق بدلیل سوددهی بیشتر جایگزین کشت قهوه نیز شده و در حال حاضر این کشور پس از کنیا دومین تولید کننده میوه آواکادو در آفریقا بشمار می آید. بازار اتحادیه اروپا در سال 2018 حدود 85 درصد کل صادرات آواکادوی تانزانیا را به خود اختصاص داد که فرانسه با 3100 تن، هلند 2300 تن و انگلیس با 1200 تن در رده‌های اول تا سوم واردات این محصول ایستاده اند. در عین حال چین همچنان به عنوان بازار هدف بسیار مناسبی برای تانزانیا جهت صدور محصولات کشاورزی بشمار می آید.

  منبع: بیزنس تایمز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما