معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۷۳

اخبار اقتصادی قطر( هفته سوم خرداد 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصاد داخلی و خارجی قطر که در رسانه‌های این کشور در فاصله زمانی هفته سوم خرداد ماه 1399 انتشار یافته است به شرح ذیل می‌باشد:

الف) اخبار و تحولات داخلی اقتصاد قطر:

اتمام و آماده شدن سومین استادیوم جام جهانی 2022 قطر

کمیته عالی پروژه‌های جام جهانی 2022 به آمادگی‌های خود جهت میزبانی این جام فوتبال جهانی ادامه می دهد و اعلام کرد که ساخت سومین استادیوم این جام واقع در شهرک آموزشی به اتمام رسید و تا آخر سال جاری به طور کلی آماده خواهد شد در سالجاری همچنین استادیوم های البیت و الریان آماده شدند و کار فقط در 3 استادیوم دیگر باقی مانده که قبل از شروع جام در 21 نوامبر 2022 در یک مدت زمان کافی به اتمام و آماده خواهد شد. استادیوم بین المللی خلیفه از اولین استادیوم هایی این جام بود که در سال 2017 به طور کامل به اتمام رسید و در ماه مه سال 2019 استادیوم جنوب آماده شد و جام امیر قطر در آن برگزار شد.

فروش 3556 تن از سبزیجات تازه در میادین محصولات کشاورزی

مجموع فروش میادین محصولات کشاورزی داخلی ( المزروعه ، الخور ، الذخیره ، الوکره ، الشمال ، الشیحانیه ) طی ماه آوریل گذشته به حدود 3556 طن از سبزیجات تازه محلی و 847 تن میوه ، 16.5 تن ماهی رسید. در حالی که مجموع فروش گوسفند و بز در میدان المزروعه به 2396 رأس دام رسید.

همچنان که مجموع فروش مرغ و ماکیان شهری طی ماه آوریل به 1516 پرنده و 3442 شانه تخم مرغ رسید، در حالی که مجموع فروش عسل طبیعی زنبور محلی به حدود 310 کیلوگرم رسید.

لازم به ذکر است که فروش محصولات کشاورزی محلی در ماه رمضان طول هفته از ساعت هفت و نیم شب تا ساعت دوازده شب دایر می‌باشد.

قیمت ثابت میوه و سبزیجات تا پایان 30 می

وزارت تجارت و صنایع با اعلام لیستی از انواع میوه و سبزیجات و قیمت آن، از ثابت شدن حداکثر قیمت فروش میوه و سبزیجات خبر داد که تا تاریخ 30 می جاری (قابل تمدید مجدد) در کلیه درگاه‌های فروش در دوحه اتخاذ می‌شود.

وزارتخانه توضیح داد که هر کس که برخلاف لیست اعلام شده عمل نماید دچار عواقب قید شده در قوانین و مقررات و لوایح معمول خواهد شد. ضمن آنکه کلیه درگاههای فروش ملزم به فروش در قالب قیمت های تعیین شده در این لیست می‌باشند و در صورت عدم تعهد جریمه تعیین می‌شود و اقدامات قانونی اعمال می‌شود. این وزارتخانه هشدار داد که در صورت داشتن شکایت می‌توان با سامانه 16001 تماس گرفت.

این تصمیم در ضمن اقدامات اعمال شده برای تثبیت قیمت های مواد غذایی اصلی می‌باشد در حالی که مؤسسات دولتی و نهادهای آن، تلاش های بسیاری را برای جلوگیری از پیامدهای انتشار ویروس کورونا انجام می دهند.

بر اساس نشریه اجباری قیمت ها تا پایان ماه می:  

قیمت یک صندوق 7 کیلویی خیار قطری 24 ریال  و قیمت هر کیلو 3.5 ریال

قیمت یک صندوق 7 کیلویی گوجه فرنگی محلی 16 ریال  و قیمت هر کیلو 2.5 ریال

قیمت یک صندوق 8 کیلویی کدو سبز قطری 36 ریال و قیمت هر کیلو 4.5 ریال

قیمت یک صندوق 5 کیلویی کدو سبز ایرانی 17 ریال  

قیمت یک صندوق 5 کیلویی سیب زمینی پاکستانی 14 ریال  

قیمت یک صندوق 10 کیلویی سیب زمینی ایرانی 25 ریال  

قیمت یک صندوق 25 کیلویی سیب زمینی سوری 70 ریال  

قیمت یک صندوق 10 کیلویی پیاز هندی  20 ریال  

قیمت یک صندوق 10 کیلویی پیاز ایرانی  20 ریال  

قیمت یک صندوق 10 کیلویی پیاز روسی  30 ریال  

قیمت یک صندوق 18 کیلویی سیب آمریکایی 117 ریال   و قیمت هر کیلو 6.5 ریال

قیمت یک صندوق 18 کیلویی سیب اسپانیایی  126 ریال  

قیمت یک صندوق 13 کیلویی موز فلیپینی 71 ریال و قیمت هر کیلو 5.5 ریال

قیمت یک صندوق 13 کیلویی موز سریلانکایی 71 ریال  

قیمت یک صندوق 5 کیلویی لیموی ترکی  25 ریال  

قیمت یک صندوق 5 کیلویی لیموی ایرانی  22 ریال  

موافقت برای ایجاد دفتر بارکد محصولات و تولیدات قطری

در چارچوب تلاش های بی وقفه وزارت بازرگانی و صنعت و بانک توسعه قطر و با هماهنگی مشترک بین دو طرف، کشور قطر با تصویب بالاجماع مجمع عمومی دفتر کدگذاری جهانی 1SG توانست حق ایجاد دفتر ردیابی و کدگذاری محصولات قطر را به دست آورد. کدگذری قطر به شماره 630 است که با این کد می‌تواند محصولات ساخت محلی خود را به خارج از کشور صادر کند و یا حتی در داخل کشور این کد را بر محصولات مورد استفاده قرار دهد. این دفتر در سه ماهه آخر سالجاری فعال سازی خواهد شد، پس از آنکه هماهنگی مستقیم با بخش خصوص قطر که سنگ بنا و هدف اصلی این دفتر است صورت بگیرد.

دکتر فالح آل ثانی: 39 پروژه جدید برای دستیابی به امنیت غذایی

"شیخ دکتر فالح بن ناصر آل ثانی" دستیار معاون امور کشاورزی و شیلات در وزارت شهرداری و محیط زیست از 39 پروژه جدید برای دستیابی به امنیت غذایی در سبزیجات، گوشت (گوسفند و بز)، شیلات، تخم مرغ در کشور خبر دارد و گفت همه این پروژه‌ها در دست اقدام است جائیکه محصولات این پروژه‌ها در فصل آینده تولید و در بازار داخلی به عرضه فروش گذاشته می‌شود، وی افزود که ادامه میدان تره بار فروشی محصولات داخلی در طول فصل تابستان احتمال ادامه آن وجود دارد و طی دو هفته آینده کار در ایجاد 10 پروژه پرورش و پرواربندی 50 هزار رأس گوسفند آغاز خواهد شد، علاوه بر 10 پروژه گلخانه ای برای تولید 21000 تن از سبزیجات سالانه، و همچنین ایجاد کارخانه تولید سبزیجات منجمد از تولید مازاد در برخی از انواع سبزیجات و همچنین برای عید قربانی دام به مقدار کافی برای قربانی فراهم خواهد شد و تولید پرورش ماهی طی شش ماه آینده آغاز می‌شود. 

مازاد تراز تجاری 4.3 میلیارد ریالی کشور

داده‌های دستگاه برنامه ریزی و آمار قطر نشان می دهد که تراز بازرگانی تجاری کالایی کشور در ماه آوریل گذشته سالجاری 2020 بالغ بر 4.3 میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به تاریخ مشابه سال 2019 کاهشی به مقدار 8.6 میلیارد ریال داشته که به نسبت 66.9 درصد کاهش دارد و همچنین نسبت به ماه مارس سالجاری کاهشی به میزان 3.4 میلیارد داشته است و حجم صادرات قطر در ماه آوریل بالغ به 11.8 میلیارد ریال و واردات کالایی آن 7.5 میلیارد ریال بوده است. 

الباکر: فاصله اجتماعی قیمت بلیط هواپیما را 300 درصد افزایش داد

"اکبر الباکر" مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر در گفتگویی با شبکه خبری الجزیره انگلیسی اظهار داشت: شرکت هواپیمایی ملی قطر متعهد است که کلیه استانداردها و الزامات تحمیل شده توسط سازمان  بهداشت جهانی و همچنین وزارت بهداشت عمومی قطر در رابطه با همه گیر کرونا و اقدامات پیشگیرانه آن را دقیقاً اجرا نماید. الباکر اضافه کرد، در فرودگاه بین المللی حمد در هنگام شیوع بیماری همه گیر در چین، فوراً شروع به استفاده از دستگاه‌های معاینه حرارتی برای کلیه مسافران و پرسنل نمودیم و الان از ربات ها برای استریل کردن در کل ساختمان ترمینال در فرودگاه استفاده می‌کنیم؛ این اقدامات به این منظور است که ما به سلامتی مسافران و کارمندان مان و همچنین جمعیت قطر اهمیت می دهیم.

الباکر توضیح داد که یک پروتکل اجرایی برای مسافرانی که تمایل دارند به قطر وارد شوند وجود دارد و از سوی وزارت بهداشت عمومی اعلام شده است که مسافران می‌بایست تست لازم کرونا را در فرودگاه انجام دهند و منتظر جواب آن نباشند و به مدت 14 روز قرنطینه شوند؛ این مسئله نه تنها در قطر اجرا می‌شود بلکه در بسیاری از کشورهای جهان در حال اجرا است مانند، انگلیس، فرانسه، آلمان، سوئیس، سنگاپور، هند و دیگر کشورها. الباکر در مورد زمان اجازه ورود مسافران از ملیت های مختلف به قطر گفت: معتقدم که به زودی صورت می‌گیرد، اما من زمان و تاریخ معینی را نمی‌تواننم به شما بگویم زیرا من حق تعیین تاریخ و اعلان آن را ندارم و من هیچ صلاحیت مجوز ورود و یا خروج کسی را در چارچوب این همه گیر که از 110 سال پیش سابقه نداشته است، را ندارم، اما همانطور که گفتم به گمان من به زودی خواهد بود اما بر اساس قوانین و پروتکل هایی که باید مسافران آن را رعایت و اجرا نمایند؛ باید باشد.

الباکر در مورد فاصله اجتماعی در هواپیماهای ناوگان قطر گفت: قطر ایرویز بهترین استانداردهای فاصله اجتماعی را رعایت می‌کند؛ اما فاصله اجتماعی در هواپیماهای اقتصادی ناممکن است زیرا هزینه را بالا می‌برد به طور مثال یک صندلی در پشت سر هر مسافر خالی باشد در این صورت 50 درصد از ظرفیت هواپیما خالی است و اگر این مسافت خالی بماند ظرفیت هواپیما به 30 درصد می رسد و این مسئله باعث می‌شود که قیمت هر بلیط را 300 درصد افزایش دهیم تا هزینه‌های عملیاتی تأمین شود، به همین دلیل رسیدن به آن دشوار است، اما ماسک و مواد استریلایزر توزیع می‌شود تا یک تجربه سفر ایمن برای همه فراهم شود. الباکر در مورد درآمد ناوگان در چارچوب بحران کرونا گفت: دقیقاً این مسئله باعث می‌شود که قیمت بلیط را افزایش دهیم زیاد مسافر کمتری را جابجا می نماییم و این به دلیل محدودیت هایی است که بر ما تحمیل شده و مجبوریم که قیمت بلیط را افزایش دهیم ... .

مهندس الکعبی: ما با توان به سمت توسعه تولید گاز پیش می رویم  

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور رئیس اجرایی شرکت قطر پترولیوم در گفتگویی با شبکه خبری « سی . ان . بی . سی » تأکید کرد، قطر در تلاش است تا منابع خود را با بالاترین راندمان و با در نظر گرفتن ایمنی با قابلیت های اطمینان توسعه دهد. وی اشاره کرد، قطر به دلیل راندمان بالا و کمترین هزینه در تولید بهترین تولیدکننده است. الکعبی گفت: ما با تمام توان در حال انجام پروژه‌ها هستیم تا تولید گاز خود را افزایش دهیم، و تأکید می‌کنیم که پروژه‌های توسعه تولید آینده با وجود شرایط فعلی در بازار و پیامدهای کرونا آسیب نبینند.  

شهروندان و کارشناسان: کاهش محدودیت ها فعالیت های اقتصادی را تحریک می‌کند

تعدادی از شهروندان و کارشناسان و بازرگانان به روزنامه الرایه تأکید کردند، کاهش محدودیت های تحمیل شده به دلیل شیوع اپیدمی‌کرونا در کشور به طور تدریجی انگیزه ای می‌شود که فعالیت های اقتصادی در زمینه‌های گوناگون که به دلیل اقدامات استثنایی اتخاذ شده با خسارت روبرو شدند به طور تدریجی تحریک شود. آنها گفتند: لغو محدودیت ها به معنای پایان کرونا نیست و مستلزم ادامه اجرای اقدامات پیشگیرانه ودر منزل، محیط کار، مراکز خرید و در مساجد می‌باشد و باید فاصله اجتماعی، ماسک و دستکش طبق توصیه‌های وزارت بهداشت در کلیه مراکز خرید و مساجد و دیگر موقعیت ها رعایت شود و بازگشت زندگی همانند سابق به تعهدات و رعایت افراد از اقدامات پیشگیرانه بستگی دارد ... .

قطر 10 میلیارد دلار اوراق قرضه مستقل به فروش می رساند

دولت قطر موفق شده است در بازارهای جهانی اوراق قرضه حاکمیتی را به ارزش 10 میلیارد دلار بفروشد که در سه بخش توزیع می‌شود: اول برای 5 سال، دوم برای 10 سال و سوم به مدت 30 سال می‌باشد که در آن ارزش سهم اول را که پنج سال به طول کشید به 2 میلیارد دلار آمریکا می رسد در حالی که ارزش بخش دوم که قرار است 10 سال به طول انجامد حدود 3 میلیارد دلار بود در حالی که ارزش بخش سوم که 30 ساله است 5 میلیارد دلار بود.

علاوه بر این، منابع مالی آگاه ذکر کردند که تقاضای اوراق قطر از زمان اعلام این پیشنهاد زیاد است‌، با توجه به پرداخت بدهی مالی و اقتصادی دولت قطر علاوه بر رتبه‌های اعتباری مستقل که کشور دارد و آن را در نمرات اعتباری با کیفیت بالا طبقه بندی می‌کند. این شامل ثبات مالی و چشم انداز پایدار برای کشور بود و در همین چارچوب اشاره کرد که این تقاضا نشان دهنده جذابیت بازار قطر به بسیاری از جریان‌های نقدی و سرمایه گذاری به طور کلی است.

لوسیل در اواسط ژانویه سال جاری اشاره کرده بود که کشور قطر در حال آماده سازی برای انتشار اوراق قرضه مستقل در پایان سه ماهه اول یا حداکثر شروع سه ماهه دوم امسال می‌باشد که در چارچوب ارائه قیمت های نشان گر بازار می‌باشد.

در گزارشی که " آژانس رتبه بندی جهانی استاندرد اند پورز "  منتشر کرد  رتبه اعتباری دولت قطر را در سطح AA- با دیدگاه پایدار ثبت نمود، با وجود کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی .

که در این رابطه توضیح داد که در حال حاضر، بودجه‌های مالی عمومی دولتی در کشور قطر قوی است و یک حصار غیرقابل نفوذ را برای مقابله با هر گونه نوسانات بیرونی فراهم می‌کند. لازم به ذکر است علاوه بر این، بازده این اوراق به ترتیب به 44.3 درصد، 72.3درصد و 4.4 درصد رسید.

ب) اخبار و تحولات خارجی اقتصاد قطر:

گسترش همکاری‌های سرمایه گذاری میان انجمن بازرگانان قطر و آلمان

انجمن بازرگانان قطر  به طور مجازی جلسه ای را با اتحادیه اتاق صنایع و تجارت آلمان برگزار کرد، در این جلسه بر فرصت های همکاری اقتصادی در چارچوب بحران فعلی کرونا و پیامدهای آن بر مؤسسه‌های بخش خصوصی در دو کشور متمرکز شد. "شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی" رئیس انجمن بازرگان قطری و دکتر "فولکر ترایر" رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آلمان ریاست این جلسه را مدیریت کردند. سفرای دو کشور و تعدادی از بازرگانان قطری و آلمانی در این جلسه مشارکت داشتند.

سرمایه گذاری‌های 58.1 میلیارد ریالی بانک های قطری در خارج 

مجموع سرمایه گذاری‌های بانک ها ( اسلامی و سنتی ) در پایان سه ماهه اول سال جاری به حدود 58.1 میلیارد ریال معادل تقریباً 15.96 میلیارد دلار آمریکا رسید. به طوریکه بانک های شاغل در قطر در طی چند سال گذشته اقدام به تقویت سرمایه گذاری‌ها و حضور خود با قدرت و فعالیت بیشتر در بازارهای جهانی پیشرفته به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق فرایند تأمین مالی بسیاری از پروژه‌ها با اعطای وام و تأمین‌های مالی بزرگ به شرکت های دولتی، نمودند و یا از طریق سرمایه گذاری در اوراق مالی و اعتباری مختلف مانند اوراق قرضه و اسناد اسلامی، علاوه بر اینکه تعدادی از بانک های شاغل در کشور اقدام به افتتاح شعبه و دفتر نمایندگی در آن بازارها و کشورها نمودند 

تا پایان سه ماهه سالجاری، مجموع ارزش سرمایه گذاری‌های بانک های سنتی در خارج از کشور به 52.4 میلیارد ریال رسید در حالی که سرمایه گذاری‌های بانک های اسلامی در خارج به نزدیک به 5.3 میلیارد ریال و سرمایه گذاری‌های بانک های خصوصی به 336.3 میلیون ریال رسید.

اعلام رزرو 100 کشتی گاز از حوضچه‌های کشتی سازی کره ای در ژوئن آینده

مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی و مدیرعامل شرکت قطر پترولیوم، اعلام کرد که قطر پترولیوم طی مراسمی‌که در ماه ژوئن آینده اعلام می‌شود، 100 کشتی جدید گاز در حوضچه‌های ساخت کشتی کره ذخیره می‌کند. وی افزود: این شرکت در حال گسترش عملیات حفاری و اکتشافات در آفریقا و آمریکای لاتین علاوه بر گسترش عملیات خود در آمریکا می‌باشد.

مهندس الکعبی در سمپوزیومی‌که  توسط شورای بازرگانی آمریکا و قطر با حضور " لوسیل" برگزار شد، تأکید کردند که قطر پترولیوم از نظر مالی بسیار خوب است. وی اضافه کرد: ما از کارهایی که انجام می دهیم اطمینان داریم و یک استراتژی و رهبری حکیمانه داریم. نامبرده خاطرنشان کرد که قطر با پروژه گسترش میدان شمالی ادامه دارد و هیچ تأخیری برای این بسط و گسترشها وجود ندارد، این نشان می دهد که تأخیر در پیشنهادها به دلیل کرونا وجود دارد و تاریخ اعلام قراردادها تا پایان سال جاری پس از مناقصه تا سپتامبر سال آینده به تعویق افتاد و در ماه دسامبر نام داوطلبان اعلام می‌شود.

احمد السید: قطر مقصد شرکت های بزرگ جهانی است

"احمد بن محمد السید" وزیر مشاور و مدیر عامل مناطب آزاد قطر  در نشست اتاق بازرگانی آمریکا که در واشنگتن به طور مجازی برگزار گردید، شرکت نمود. وی در این نشست اظهار داشت مؤسسه مناطق آزاد تأکید می‌کند که شرکت های بزرگ آمریکایی مشتاق سرمایه گذاری در قطر می‌باشند. وی همچنین تاکید کرد که این مؤسسه کار و برنامه ریزی‌های خود را ادامه می دهد تا اینکه یک پایگاه منطقه ای برای شرکت های فناوری و شرکت های اقتصادی جدید تبدیل شود و مناطق آزاد قطر امتیازات بسیار خوبی را جهت سرمایه گذاری ارائه می دهد که با این امتیازات قطر بهترین مقصد برای ایجاد شرکت ها در منطقه است و هدف مناطق آزاد قطر جذب شرکت های جهانی متخصص در زمینه‌های مدرن فناوری مانند اینترنتی، خدمات ابری، امنیت سایبری و هوشمندی صنایع می‌باشد و ما به کلیه شرکت های تکنولوژی امریکا برای پیوستن به مناطق آزاد برای دستیابی به اهداف مشترک استقبال می‌کنیم ... .

بررسی راه‌های از سرگیری پروازها به اکراین میان السلیطی و وزیر زیرساختی اکراین

"جاسم بن سیف السلیطی" وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر  تماس تلفنی از آقای "ولادیسلاف کریکلی" وزیر زیر ساخت های جمهوری اکراین دریافت نمود. در این تماس پیرامون از سر گرفتن پروازها و زمان مشخص شده بین دوحه و کی اف به زودی و رعایت کامل از اقدامات و رهنمودهای سازمان جهانی متخصص و همکاری در بخش های حمل و نقل، بنادر و پروازی و مسائل مهم و مشترک میان دو کشور دوست بحث و بررسی شد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما