معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۲

تمایل ترکیه و چین در توسعه مناسبات تجاری در دوران پسا کرونا

ترکیه و چین ، دو کشوری که کارنامه نسبتا قبولی در مقابله با بیماری کووید 19 از خود نشان دادند تمایل دارند که در دوران پسا کرونا توسعه مناسبات خود را بیش از پیش توسعه بخشند .

 چین ، کشوری که مرکز شیوع بیماری کووید 19 بود پس از پشت سر گذاشتن شیوع بیماری اولین کشوری بود که با آغاز روند عادی سازی چرخهای اقتصادی را به حرکت درآورد.  

اقتصاد این کشور در دوران مبارزه با کرونا ضربات بزرگی را متحمل شد ولی علی رغم تمامی ضرر و زیان ناشی از این بیماری توانست چرخهای اقتصادی خود را از ماه آوریل سال جاری میلادی به تدریج به حرکت درآورد. عادی سازی فعالیتهای اقتصادی در چین به عنوان کشوری که در سالهای اخیر روابط خود با ترکیه را توسعه بخشیده است به منزله آزمایشگاهی برای دیگر کشورهای جهان درچگونگی فعالیتهای مجدد اقتصادی در دوران پساکرونا است.  

عوارض ناشی از شیوع بیماری کووید 19 در سه ماهه اول سال جاری میلادی بر جهان آن چنان موثر بود که حتی توانست موجب رکود اقتصاد کشوری مانند چین گردد و اقتصاد  این کشور برای اولین بار در طی 30 سال گذشته در فوریه سال جاری میلادی و اوج شیوع بیماری به میزان 6.4 درصد کاهش یافت .

 این کشور پس از پشت سر گذاشتن بیماری کووید 19 و آغاز دوران عادی سازی به فعالیتهای اقتصادی خود سرعت بخشید و میزان تقاضای نفت از سوی این کشور به بیش از 90 درصد از حجم دریافتی قبل از کرونا رسید .

 آغاز روند فعالیتهای اقتصادی در چین سبب شد تا بخش تولیدات صنعتی برای اولین بار از اوایل سال جاری میلادی تاکنون 3.9 درصد رشد کرده و بخش خرده فروشی نیزفعالیت قابل توجهی داشته باشد.  

ترکیه و چین ، دو کشوری که کارنامه نسبتا قبولی در مقابله با بیماری کووید 19 از خود نشان دادند تمایل دارند که در دوران پسا کرونا توسعه مناسبات خود را بیش از پیش توسعه بخشند .

 در همین راستا ، رئیس شورای بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان همکاریهای اقتصاد خارجی( DEİK ) ترکیه نیز به تمایل روز افزون  این کشور در توسعه مناسبات تجاری با چین اشاره کرد و افزود دو کشور تلاش میکنند تا با استفاده هر چه بیشتر ازسیستم حمل و نقل ریلی در توسعه مناسبات بین دو کشور بکوشند .

 حجم تجارت ترکیه با چین در سال 2018 میلادی 23 میلیارد دلار و در سال 2019 میلادی نیز 21 میلیارد دلار بود .

 یکی از اقدامات اخیر دو کشور در برداشتن موانع توسعه تجاری فی مابین حل مشکلات موجود بر سر راه تجارت لبنیات و محصولات لبنی است و در این  راستا چین که خود با 6 میلیارد دلار صادرات یکی از بزرگترین صادر کنندگان محصولات لبنی در جهان است مجوز ورود محصولات  54 شرکت فعال ترک در این بخش به بازار چین را صادر نمود . 

استفاده از راه آهن در تجارت شهر شی آن Xi an چین با شهر ازمیت ترکیه نیز اخیرا آغاز شده و از این طریق قطعات یدکی و محصولات الکترونیکی چین وارد ترکیه میشود . 

 قرار است در سال جاری میلادی،  ترکیه با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی نسبت به صادرات محصولات خود به چین اقدام نماید. 

عمده صادرات ترکیه به چین شامل سنگ مرمر و تراورتن ، کروم ، مس ، سرب ، آهن ، روی ، سنگهای طبیعی بورات دارای اکسید بور و اسیدهای بوریک بوده و محصولات عمده وارداتی ترکیه از چین نیز ماشین آلات و واحدهای محاسباتی اتوماتیک ، تلفن ، انواع اسباب بازی ، دستگاه‌های سمعی و بصری ، تلفن‌های همراه و سایر شبکه‌های بی سیم است. 

   چین و ترکیه دو کشوری که در میان کشورهای با اقتصاد نوظهور دارای جایگاه قابل توجهی میباشند در بخشهای تبادل اطلاعات فنی ، فاینانس و بازاریابی میتوانند مکمل یکدیگر باشند.

 حجم سرمایه گذاری‌های چین در ترکیه در سال 2019 میلادی بیش از 2.6 میلیارد دلار بوده است.  

بخشهای زیرساختی ، صنعت و تکنولوژی در ترکیه از بخشهایی هستند که سرمایه گذاران چینی بیشترین تمایل برای سرمایه گذاری در آنها را دارند.  

توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور و استفاده هر چه بیشتر از سیستم حمل و نقل ریلی به زودی حجم سرمایه گذاری مستقیم چین در ترکیه را به بیش از 4 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما