معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۳

کاهش صادراتی نفت آنگولا به چین

با کاهش بهای نفت متاثر از همه گیری ویروس کووید -19، درآمد آنگولا به شدت کاهش یافته و بدترین ضربات مالی را متحمل شده لذا صادرات نفت خود را به چین که  در ازای بخشی از بدهی‌های آن کشور است، کاهش داده است. می‌توان پیش بینی نمود که چین به دنبال منابع سنتی نفت خام باشد.

 آنگولا صادرات نفت خود را به چین کاهش داده که حجم زیادی از آن  در ازای بخشی از بدهی به آن کشور است.  چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان در واقع منبع اصلی وام های دریافتی از سوی آنگولا محسوب می‌شود. کشورهای آفریقایی بخشی از بدهی‌های خود را از طریق صادرات نفت خام تسویه می‌کنند.

با کاهش بهای نفت متاثر از همه گیری ویروس کووید -19، درآمد آنگولا مجددا پس از تحمل یک شوک نفتی در سال های اخیر، به شدت کاهش یافته و بدترین ضربات مالی را متحمل شده  است . صادرات نفت خام، سهم عمد ای در اقتصاد این کشور دارد و 89 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود. قرار بود شرکت نفتی سینوکم ، 7 الی 8 محموله نفتی را در ماه آینده تحویل بگیرد که طبق شرایط جدید مجبور است به 5 محموله از آنگولا اکتفا کند.  وزیر دارایی آنگولا اخیرا اعلام کرده است که اقداماتی برای مذاکره با تامین کنندگان مالی انجام داده ضمن اینکه از طریق مذاکرات جداگانه ای با گروه بیست به منظور استمهال بدهی‌ها در چارچوب ابتکار تعلیق خدمات بدهی‌ها ( DSSI ) در صدد کاهش فشار به این کشور است.

از نظر رشد اقتصادی، اخیرا کنیا با رشد ثابت و به دلیل کاهش رشد اقتصادی آنگولا( از سال 2013 تا کنون)، موفق شده جایگاه آنگولا را اشغال کند و از بین کشورهای زیر صحرا در مقام سوم جای گیرد. کاهش قیمت نفت و نیز کاهش ارزش پول این کشور از عوامل این کاهش بوده است.

به نظر می رسد تحولات جهانی، روند نفوذ جهانی چین را به ویژه در آفریقا افزایش  دهد. با بروز ناارآمی‌ها در آمریکا، واشنگتن در تلاش های خود برای ممانعت از گسترش این نفوذ با ناکامی‌های بیشتری مواجه خواهد شد و متقابلا پکن برای کسب منابع نفتی بیشتر و جایگاه برتر، تلاش خواهد کرد.  در این راستا می  توان پیش بینی نمود  که چینی‌ها  از طریق توافق با شرکای نفتی خود در آفریقا، امتیازاتی را برای تامین کنندگان نفتی قائل شود. با توجه به تصمیم جدید آنگولا، فرصتی برای دیگر صادر کنندگان نفت به منظور افزایش صادرات نفت خام به چین فراهم می‌شود ضمن اینکه با کاهش توان اقتصادی آنگولا، می‌توان نسبت به صدور توان فنی و مهندسی به این کشور برنامه ریزی نمود .

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما