معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۸۲

راهکارهای دولت ایرلند برای حفظ و احیاء صنعت گردشگری

صنعت توریسم و گردشگری بزرگترین صنعت بومی ایرلند بشمار می رود. بر اساس آخرین آمار و ارقام ارائه شده از سوی منابع رسمی و تا قبل از شیوع بیماری کرونا، 265 هزار نیروی کار (13% از نیروی شاغل در ایرلند) در این صنعت اشتغال داشته که بنوبه خود قابل توجه می‌باشد.همچنین لازم به ذکر است که در برنامه 20 سال آینده ایرلند موسوم به برنامه 2040 قرار است صنعت توریسم باز هم گسترش یابد.

طی دهه گذشته، صنعت توریسم در ایرلند رشد فزاینده ای داشته میزان و در این مدت شمار گردشگران خارجی در این کشور 56% رشد داشته که به نوبه خود حائز اهمیت است. گفته می‌شود که در سال 2019 در حدود 10 میلیون توریست (با در نظر داشت توریست های اقتصادی و بیش از دو برابر جمعیت کل کشور) از ایرلند بازدید نموده و 25% از ایشان از ایالات متحده آمریکا بوده اند. درآمد ایرلند از صنعت توریسم در سال 2019 ، نزدیک به 10 میلیارد یورو بوده است.

شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌های حاصل از آن (خصوصا با رعایت استانداردهای فوق اروپایی در ایرلند) خسارات و لطمات غیر قابل جبرانی بر این صنعت وارد نموده و تنها ظرف دو هفته صنعت توریسم ایرلند را به تعطیلی نسبی کشاند. از آنجا که شوک ناشی از تاثیرات کرونا بر صنعت توریسم و صنعت هواپیمایی فراگیر و جهانی بود، ایرلند نیز مجبور به پذیرش این واقعیت گردید. اگر چه دولت سعی کرده است تا از طریق سازمانهای مربوطه، کمک هایی به شرکتها، موسسات و شاغلین در این صنعت ارائه نموده تا این صنعت را فعال و زنده نگه دارد. 

راهکارهای برنامه ریزی شده دولت ایرلند برای حفظ و احیاء صنعت توریسم و ایجاد زمینه و جذب گردشگر خارجی را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

تشدید کنترل مؤثر شیوع کرونا با رعایت اصول بهداشتی و همکاری خوب مردم و دولتمردان در رعایت فاصله‌های اجتماعی و سایر دستورالعمل های مربوطه از نقاط قوت ایرلند محسوب می‌گردد. مسئولین امور در صنعت گردشگری تاکید دارند که ایرلند می‌بایست با رعایت اصول بهداشتی اجازه بازگشت وضعیت وخیم کرونا در ماه آپریل 2020 را ندهد.

ایرلند با استناد به قوانین اروپایی و تا حد امکان نسبت به اعمال محدودیت برای ورود اتباع خارجی به این کشور مقاومت نمود. در اوج بیماری کرونا که تعداد مرگ و میر در این کشور به رقم 35-45 نفر در روز رسید، از اتباع خارجی که وارد ایرلند می‌شدند، درخواست می نمود تا به مدت دو هفته در قرنطینه بمانند. توصیه ای که نظارت چندانی بر اجرای آن اعمال نمی نمود.

کنفدراسیون صنعت توریسم در ایرلند موسوم به ITIC از دولت خواسته است تا با توجه به کاهش قابل ملاحظه ابتلاء به بیماری کرونا و فرا رسیدن فصل تابستان (فصل ورود گردشگران به ایرلند) نسبت به ضرورت دو هفته ای قرنطینه ماندن اتباع خارجی، بازنگری لازم صورت پذیرد. بر این اساس پیشنهاد شده است این محدودیت فیزیکی برداشته شده و بجای آن کنترل هوشمند صورت پذیرد. بدین صورت که ایشان را بتوان از طریق نصب نرم افزار در گوشی‌های موبایل کنترل نمود تا در صورت ابتلاء به بیماری کرونا، تحت نظر و قرنطینه قرار گیرند.

همچنین در گردهمایی مسئولین و متولیان بخش های مختلف صنعت گردشگری در ایرلند گفته شده است که گردشگر تنها برای فضای سرسبز به ایرلند مسافرت نمی نماید بلکه در کنار مواهب طبیعی، باید روحیه شاد و مهمانپذیری مردم (خصوصا کسانی که با توریست های خارجی سر و کار دارند) در این شرایط بحرانی و سخت تقویت گردد. لذا علاوه بر تقویت فرهنگ مهمانپذیری، دولت نیز می‌بایست با کمک و مساعدتهای لازم، زمینه نشاط و برخورد مثبت با گردشگران را در میان ایرلندیها تقویت نماید.

در کنار اقدامات کلی فوق الذکر، در تاریخ 23 آپریل 2020 برابر با 4 اردیبهشت 1399 وزیر اقتصاد ایرلند کار گروه ویژه ای را تعیین نمود تا با توجه به شرایط کرونایی تمام راهکارهای موجود برای احیاء صنعت توریسم را بررسی نموده و بعلاوه میان بخش های مختلف این صنعت هماهنگی ایجاد نمایند.

مهمترین وظایف تعیین شده برای این کارگروه عبارتند از:

  • بررسی تاثیرات کرونا بر صنعت گردشگری ایرلند شمالی
  • بررسی اینکه چه کارها و اقداماتی برای حفظ بخش های مختلف این صنعت ضروری می‌باشد
  • بررسی و اعلان مشکلات و محدودیتهای موجود
  • بررسی میزان خسارات و اعلان راههای کمک به گروهها و اقشار شاغل در این صنعت
  • مطالعه و بررسی زدودن هر چه سریع تر بیماری کرونا و ارائه تسهیلات لازم
  • تعیین و ارائه پیشنهادهای لازم برای بازگشایی هتل ها و مناطق مورد توجه گردشگران خارجی
  • مطالعه و بررسی مشکلات گردشگران کشورهای هدف (مانند انگلیس و ایالات متحده و سایر کشورهای اروپایی) تا بتوانند در اسرع وقت به ایرلند سفر نمایند
  • مطالعه، بررسی و پیشنهاد در خصوص تامین منابع لازم در حمایت از صنعت توریسم در ایرلند
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما