معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۳/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۹۰

آخرین وضعیت هند در رابطه با مقابله با کرونا

از 18 می 2020، با تمدید قرنطینه ، دوره تعطیلی عمومی در هند برای سومین بار متوالی تمدید شد و محدودیت های جدیدی تا 31 ماه می اعلام گردید.

-  مقررات تعطیلی مورد اشاره  در مناطق عاری از ویروس کرونا به میزان چشم گیری نرم شده اند و به بازارها، ادارات، صنایع و مراکز تجاری اجازه بازگشایی داده شده است. تردد خودروهای سواری و اتوبوس ها در داخل ایالت ها و بین ایالت ها با موافقت ایالت های مربوطه آزاد شده است. محدودیت های اعمالی بر روی پروازهای داخلی و بین المللی و همچنین خدمات مترو همچنان ادامه یافته است و مدارس، دانشکده‌ها و دیگر موسسات آموزشی بسته مانده اند.

دولت های ایالتی اجازه خواهند داشت که موقعیت مناطق مختلف را بر حسب برآوردهای خود تعیین و تصمیم در مورد از سرگیری نوع فعالیت ها در مناطق مختلف اتخاذ کنند. دولت مرکزی لیست مشخصی از فعالیت های ممنوعه و محدودیت زمانی (ساعت 7 بعد از ظهر  7 بامداد) برای همه ایالت ها اعلام کرده است ولی دولت های ایالتی تصمیم در مود جزئیات آن  را بر مبنای برآورد خود از وضعیت مناطق مختلف اتخاذ می‌کنند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت هند، این کشور در 25 می‌ به جرگه ده کشور دارای بیشترین موارد آلودگی به ویروس کرونا ملحق شد و اکنون رده چهارم را در جهان بعد از آمریکا، برزیل و روسیه از نظر افزایش روزانه در موارد آلودگی به ویروس کرونا اشغال کرده است.

دولت هند اعلام کرده است که 13 شهر در این کشور بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده اند که عبارتند از: مومبای، چنای، دهلی، احمدآباد، تهانه، پونا، حیدرآباد، کلکته، ایندور، جیپور، جودپور، چنگالپاتو و تیروالور

اقدامات دولت و بخش خصوصی هند جهت مبارزه با ویروس کرونا در این کشور:

- راه آهن هند بلیط همه قطارهای مسافربری را تا 30 ژوئن به منظور مهار شیوع ویروس کرونا در این کشور لغو کرده است. ولی حرکت قطارهای ویژه برای انتقال کارگران گیرافتاده در شهرهای مختلف همچنان ادامه خواهد یافت. بر اساس اعلامیه هیئت مدیره راه آهن هند، بلیط همه قطارهای مسافربری برای دوره تا 30 ژوئن لغو شده اند و تمام بهای این بلیط ها بازپرداخت خواهد شد. راه آهن هند عملیات بیش از 13500 دستگاه قطار مسافربری خود را بعد از 25 مارس و از هنگام اعلان تعطیلی عمومی‌به حالت تعلیق در آورد و وزارت راه آهن هند در اول ماه می راه اندازی قطارهای ویژه برای انتقال کارگران مهاجر گیرافتاده در شهرهای مختلف به منازل خود را اعلام کرد.

- نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، آخرین بخش بسته کمک مالی 20 تریلیون روپیه ای برای احیای اقتصاد هند در جریان شیوع کرونا را اعلام نمود. براساس این طرح، لیستی از اسامی‌بخش های راهبردی ابلاغ خواهد شد و حداقل یک و حداکثر چهار شرکت دولتی، علاوه بر شرکت های خصوصی، در هر یک از آنها وجود خواهند داشت. شرکت های تحت اداره دولت مرکزی در بخش های دیگر در صورت امکان خصوصی خواهند شد. 

-  تحت تاثیر ویروس کرونا، شرکت های خودروسازی به پایگاه‌های اینترنتی برای افزایش فروش روی آورده اند. همه کارهای مربوط به خرید خودرو، از نمایش گرفته تا رانندگی آزمایشی و تامین وام خرید از طریق اینترنت صورت می‌گیرد.

 - انجام پروازهای داخلی در سراسر هند از 25 می آغاز شد. فرودگاه‌ها با یک سوم ظرفیت خود و شرکت های هواپیمایی نیز با یک سوم ظرفیت، پروازهای خود را آغاز کردند. دولت همچنین قیمت حداقل و حداکثری برای بلیط ها به عنوان یک تدبیر موقتی تعیین خواهد کرد. 

 - در پی از سرگرفته شدن پروازهای داخلی از 25 می،  یک گروه بیش از 500 نفره همه اشیای موجود در فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی در دهلی نو از قبیل صندلی‌ها، باجه‌ها و کاشی‌ها را به طور تمام وقت ضدعفونی می‌کنند. شرکت فرودگاه بین المللی دهلی اعلام کرد که استفاده از ماسک و حفظ فاصله ضروری خواهد بود. 

- آمیت شاه، وزیر کشور هند، طی نامه ای به قائم مقام وزارت کشور هند، به همه دولت های ایالتی و فرمانداری‌ها اعلام کرد که تصمیم گرفته شده است برگزاری امتحانات نهایی کلاس های 10 و 12، از مقررات تعطیلی عمومی  مستثنی شود ولی استفاده از ماسک صورت و حفظ فاصله اجتماعی ضروری می‌باشد. 

-  دولت مرکزی در نظر دارد که مدارس را در مراحل گوناگون باز کند. براساس این طرح، دانش آموزان پایه‌های بالاتر در نواحی سبز و نارنجی زودتر در سرکلاس ها حاضرخواهند شد ولی دانش آموزان کلاس های اول تا هفتم باید تا آغاز فعالیت کامل مدارس منتظرشوند. دانش آموزان پایه‌های پایین تر همچنان به آموزش از خانه ادامه خواهند داد. همچنین  بر اساس اعلام برخی منابع مطلع، احتمالا وزارت توسعه منابع انسانی دولت مرکزی بر روی یک چارچوب پیشنهادی برای کاهش مدت حضور در مدارس به 100 روز و 600 ساعت و افزایش همان اندازه به آموزش از خانه کار می‌کند.  ممکن است مدارس تنها برای 100 روز کار کنندو 50  درصد از کلاس ها از خانه دایر شود. 

- بانک مرکزی هند، در 22 می سال جاری، دوره مهلت بازپرداخت وام را برای مدت سه ماه دیگر تمدید کرد. دوره قبلی این مهلت در 31 ماه می سال 2020 به پایان می رسد. بانک مرکزی هند، بدین ترتیب، دوره مهلت بازپرداخت وام را از اول مارس 2020 تا 31 اوت 2020 به خاطر شیوع ویروس کرونا در این کشور تمدید کرده است. 

- دولت مرکزی از دولت های ایالتی خواسته است که با آزمایشگاه‌ها در مورد امکان کاهش هزینه آزمایش ویروس کرونا، با توجه به قابلیت موجود ابزار و تجهیزات داخلی برای این منظور، گفتگو کنند و به دولت های ایالتی توصیه کرد که با آزمایشگاه‌های خصوصی در مورد تعیین هزینه آزمایش نمونه‌های ارسالی از سوی دولت و افراد خصوصی به توافق برسند. 

- شرکت داروسازی گلنمارک (Glenmark) روز سه شنبه اعلام کرد که مطالعه جدیدی را در مورد کارایی مرکب دو داروی ضدویروس به نام های فاویپیراویر (Favipiravir) و اومیفنوویر (Umifenovir) برای مداوای بیماران ویروس کرونا انجام خواهد داد. این شرکت، طی بیانیه ای، اعلام کرد که این دو دارو دارای عملکرد متفاوت هستند و ترکیب آنها ممکن است که در مداوای بیماران ویروس کرونا در طول مرحله اولیه از طریق مهار موثر بارهای بالای ویروس مفید واقع گردد.

- مقامات رسمی هند روز سه شنبه اعلام کردند که این کشور درصدد تخلیه یک صد هزار تن از اتباع خود از 60 کشور جهان در جریان دومین مرحله طرح تخلیه اتباع هندی از کشورهای مختلف جهان می‌باشد. مرحله دوم این طرح قرار بود که در 22 می‌به پایان برسد ولی دولت دوره آن را تا 13 ژوئن تمدید کرد. 

- شورای تحقیقات پزشکی هند، نامه ای را خطاب به ایالت ها و فرمانداری‌ها نوشته و از آن‌ها خواسته است که با آزمایشگاه‌های خصوصی در مورد امکان حذف سقف 4500 روپیه برای آزمایش ویروس کرونا و تعیین قیمت پائین تر گفتگو کنند. 

- سروزیر کارناتاکا روز چهارشنبه اعلام کرد که مساجد و کلیساها از اول ژوئن باز خواهند شد. دولت کارناتاکا روز سه شنبه تصمیم گرفت که حدود 35000 باب معبد را در این ایالت مجددا باز کند. مقررات فاصله اجتماعی در مساجد و کلیساها نیز همانند معابد باید رعایت شوند.

 - پیوش گویل، وزیر بازرگانی و صنعت هند، روز پنجشنبه اعلام کرد که حجم صادرات هند در طول ماه‌های می و ژوئن افزایش خواهد یافت. وی، گفت: ارزش صادرات هند در طول ماه آوریل، به میزان 60 درصد کاهش یافت ولی این کاهش در طول ماه‌های می و ژوئن 30 تا 35 درصد خواهد بود. 

- دیوان عالی هند روز پنجشنبه دستور داد که نباید پولی از کارگران مهاجر بابت بلیط قطار یا اتوبوس در جریان بازگشت آنان به خانه‌های خود در پی تعطیلی عمومی‌برای مهار شیوع ویروس کرونا دریافت شود. این دادگاه همچنین دستور داد که برای این کارگران غذا و آب فراهم شود. 

- پیوش گویال، وزیر بازرگانی و صنعت هند، اعلام کرد که ضمانت اعتباری به ارزش 3 تریلیون روپیه، براساس طرح خودکفایی هند، در اختیار شرکت های بسیار کوچک، کوچک و متوسط قرار داده خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما