معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۲۵- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۴۵۹

تدابیر دولتی برای نجات شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی ( SAS )

همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های مسافرتی، شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی ( SAS ) را به شدت زمین گیر کرده است.به طوریکه هم اکنون 95 درصدِ هواپیماهای این شرکت ، بدون استفاده مانده و تنها برخی پروازهای محدود داخلی انجام می‌شود. به گفته مدیرعامل این شرکت، جبران ضررهای وارده نه چند ماه بلکه چندین سال زمان نیازخواهد داشت تا شرایط به وضعیت عادی برگردد.

در تاریخ 28 آوریل  2020 میلادی ، شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی  اعلام کرد به خاطر شرایط بوجود آمده نیمی از کارمندان خود یعنی 5 هزار نفر  را در کشورهای سوئد ، دانمارک و نروژ  اخراج خواهد کرد. قبلا و در ابتدای شیوع کرونا  نیز حدود 40 درصد از کارمندان  خود را اخراج و یا منتظر خدمت کرده بود.

متعاقب این مشکلات ، تلاش های زیادی در سطوح مختلف دولتی،  احزاب ، رسانه ای و برخی محافل تجاری برای نجات این شرکتِ مهم صنعت حمل و نقل هوایی در  اسکاندیناوی انجام شد. در تاریخ 5 می 2020 دولت های سوئد و دانمارک موافقت خود را برای تضمین وام 3.3 میلیارد کرونی به SAS  اعلام کردند. قرار است دولت های فوق   90درصد این مبلغ را تضمین  نمایند و به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت. این وامِ تضمین شده ، مورد تصویب کمیسیون اروپا و در چارچوب کمک به ایرلاین‌ها برای عبور از بحران مالی  ناشی از کرونا نیز قرار گرفته است. این بسته وام تضمینی از سوی بانک SEB   و با همکاری بانک نوردآ ، سوئد بانک و دانسکه بانک  هماهنگ شده است. البته این وام هنوز در دسترس قرار نگرفته  و قرار است به زودی و حداکثر تابستان دریافت شود.  شرکت SAS امیدوار است با استفاده از این وام و نیز کاهش هزینه‌ها، نجات پیدا کرده  و همچنان به بازگشت به شرایط عادی ، امیدوار باشد. البته متعاقب خبر فوق سهام SAS در بورس استکهلم  ابتدا 10 درصد رشد کرد و پس از نوساناتی در محدوده رشدِ 4 درصدی ثابت ماند.

اگرچه وام تضمینی 3.3 میلیارد کرونی  فوق می‌تواند در شرایط کنونی ، کمک مالی شایانی به SAS  نموده و آنرا از نابودی نجات دهد اما این شرکت کماکان به کمک های میلیاردی تا پاییز سال جاری نیاز خواهد داشت و  به گفته مدیرعامل آن بازگشت به شرایط عادی حداقل تا سال 2022 یا 2023 طول خواهد کشید. علاوه براین ، SAS کماکان بدنبال جلب پشتیبانی‌های دولتی است و در حال رایزنی با مقامات نروژی برای ضمانت دولتی دریافت 1.7 میلیارد کرون نروژ است.  

هم اکنون دولت های سوئد با 14.82 درصد و  دانمارک با  14 % بزرگ ترین سهامداران  شرکت SAS  بوده و بنیاد والنبرگ ( وابسته به خانواده والنبرگ سوئد) با 6.5 درصد در مکان بعدی  قرار دارد. البته دولت نروژ نیز که  از سال 1946 یکی از سهامداران این شرکت بود ، 10 درصد باقی مانده سهام خود را در سال 2018 به بخش خصوصی واگذار کرد. دفتر اصلی این شرکت در سوئد قرار دارد.

شرکت SAS  قبل از شیوع کرونا نیز با مشکلات مالی و برخی مطالبات صنفی ازسوی اتحادیه خلبانان آن شرکت روبرو  بود و در چند سال گذشته در شرایط باثباتی قرار نداشته است. همه گیری ویروس کرونا ، مشکلات SAS را مضاعف نموده و آنرا در یک وضعیت بحرانی داده است. در این مدت فشارهای زیادی به دولت خصوصا از ناحیه احزاب مخالف از جمله حزب مودرات  ، محافل تجاری و رسانه ای برای نجات این شرکت که یکی از زیر ساخت های اصلی حمل و نقل هوایی در حوزه اسکاندیناوی می‌باشد ، آمده است. بسیاری از  محافل رسانه ای و تجاری نیز وجود این شرکت را برای توسعه صادرات شرکت های سوئدی  مهم دانسته خواهان نجات آن از سوی دولت  گردیده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما