معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۰۶- ۰۷:۱۰ - مشاهده: ۱۲۷۰
تعداد بازدید:1270 6 اردیبهشت 1399 - 07:10
Asian Infrastructure Investment Bank

بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیایی (AIIB)

حضور در نهادها و سازمان‌های بین المللی و منطقه ای و استفاده کارامد و موثر از ظرفیت آن‌ها در جهت پیشرفت کشور، یکی از اصول و ابزار های تحقق اقتصاد مقاومتی است. عضویت ایران در بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیایی به عنوان یک نهاد نوظهور در این راستا است. بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا ازجمله نهاد های بین المللی جدید مالی است که ایده آن توسط رئیس جمهور چین در سال 2013 و به منظور تامین اعتبار و سرمایه گذاری در پروژه‌ها و زیرساخت های اساسی در کشورهای آسیایی مطرح گردید. یکی از اهداف این بانک اجرای طرح های زیربنایی مرتبط با ابتکار یک کمربند - یک راه ( OBOR ) است. بانک پتانسیل بالایی در زمینه احداث نیروگاه‌های برق، جاده‌ها، پل‌ها، مدارس و کلینیک‌ها در آسیا دارد که هر یک از آنها می‌توانند به افزایش سطح اشتغال و تقویت اقتصاد کمک کنند.

ایران به عنوان یکی از اعضای هیئت مؤسس بانک در فروردین ماه ۱۳۹۴ به آن پیوست. عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، ایران را با پروژه « جاده ابریشم» پیوند زده است. به طوریکه به واسطه این طرح و بدنه اصلی آسیایی بانک، می‌توان نقش ایران در سرمایه گذاری در کشورهای متعدد این قاره را هموار کند و سبب توسعه‌ی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان شود. همچنین ایران می‌تواند با توجه به هدفی که در اساسنامه قید شده، از منابع این بانک برای توسعه طرح‌های زیربنایی داخلی استفاده کرده و پروژه‌های مختلف ملی و منطقه ای را در داخل کشور تامین مالی نماید.

در این نوشتار دلایل شکل ­گیری بانک از سوی چین و ساختار آن و نیز فرصت ها و منافع عضویت کشورمان در آن مورد بررسی قرار گرفته است. (جهت مطالعه به بخش ضمایم رجوع شود)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما