معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی گرجستان -تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم مردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اجلاس سالانه بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیایی2020

پنجمین اجلاس سالانه بانک سرمایه گذاری زیربنایی ( زیر ساختار ) آسیایی به مدت دور روز، 28 و 29 جولای 2020 (7 و 8 مرداد 1399) به صورت ویدیو کنفرانس در پکن چین برگزار شد. به موجب مصوبه این اجلاس امارات میزبان اجلاس بعدی این بانک در سال 2021 تعیین شد. در این جلسه ریاست نماینده چین بعنوان تنها داوطلب موجود برای یک دوره 5 ساله دیگر تمدید گردید .

بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیایی (AIIB)

حضور در نهادها و سازمان‌های بین المللی و منطقه ای و استفاده کارامد و موثر از ظرفیت آن‌ها در جهت پیشرفت کشور، یکی از اصول و ابزار های تحقق اقتصاد مقاومتی است. عضویت ایران در بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیایی به عنوان یک نهاد نوظهور در این راستا است. بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا ازجمله نهاد های بین المللی جدید مالی است که ایده آن توسط رئیس جمهور چین در سال 2013 و به منظور تامین اعتبار و سرمایه گذاری در پروژه‌ها و زیرساخت های اساسی در کشورهای آسیایی مطرح گردید. یکی از اهداف این بانک اجرای طرح های زیربنایی مرتبط با ابتکار یک کمربند - یک راه ( OBOR ) است. بانک پتانسیل بالایی در زمینه احداث نیروگاه‌های برق، جاده‌ها، پل‌ها، مدارس و کلینیک‌ها در آسیا دارد که هر یک از آنها می‌توانند به افزایش سطح اشتغال و تقویت اقتصاد کمک کنند.