معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۱۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۵۵

اقتصاد و بحران: پیشنهادهایی برای مقابله با اپیدمی کرونا در کلمبیا

روزنامه الاسپکتادور مقاله مشترک دو تن از اساتید اقتصاد در دانشگاه‌های کلمبیا تحت عنوان : اقتصاد و بحران و پیشنهاداتی برای مقابله با اپیدمی (کرونا)، منتشر نموده است :

روزنامه الاسپکتادور مقاله مشترک دو تن از اساتید اقتصاد در دانشگاه‌های کلمبیا آقایان : سزار فراری[1] و خورخه ایوون گونزالز[2] را در روز چهارشنبه 13 فروردین تحت عنوان اقتصاد و بحران و پیشنهاداتی برای مقابله با اپیدمی (کرونا)، منتشر کرد. این دو استاد در این مقاله پیش بینی‌های خود از اثرات منفی کرونا ویروس بر اقتصاد کلمبیا و پیشنهاداتی برای مقابله با این پیامدها را ارائه دادند.خلاصه ای از برگردان این مقاله به شرح زیر است :

  

برای کاهش تأثیرات منفی و بحرانی که کرونا ویروس بر روی اقتصادی ملی ( کلمبیا) گذاشته است چه اقدامات بیشتر از آنچه که تاکنون داشته ایم باید اتخاذ شود؟ اقداماتی مانند کم هزینه تر کردن دریافت اعتبار برای کلمبیایی‌ها و یا فکر کردن در مورد اصلاحات مالیاتی می‌تواند در زمره پیشنهاداتی باشد که روی میز قرار دارند.

کرونا ویروس یکسری از بحران‌های اقتصادی جدی ایجاد کرده است، از جمله آنها می‌توان از ایجاد کمبود ها و کاهش ارزش ( ارز ملی ) یاد کرد. کاهش تولیدات ملی و احتمال جایگزینی واردات کالاهای خارجی به جای آنها ،کاهش تقاضای خدمات و کالاها را نیز می‌توان به آن اضافه کرد. علاوه بر این ، افت مداوم قیمت نفت نیز موجب کاهش ارزش ارز ملی خواهد شد. کاهش درآمدهای نفتی باعث کاهش تقاضای عمومی‌برای کالا و خدمات و عرضه آنها و همچنین درآمدهای دولت خواهد شد. ترکیبی غمناک و چشمگیر از تورم، رکود اقتصادی و کسری مالی در انتظار ما است.  

اقدامات در حوزه اقتصاد اقتصادی:

1 - شروع از واقعیت

علاوه بر پشتیبانی بخشی ( از بخش های اقتصادی) برای تضمین کالاها و خدمات اساسی، در نظر گرفتن برخی از اقدامات کلی ضروری است. باید اعتراف کنیم که پایه‌های اقتصاد کلمبیا شکننده است. در حالیکه میزان بدهی عمومی‌کشور به مرز 55 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسیده است ، متاسفانه درآمدهای دولت در سراشیبی نزولی قرار دارد. در چنین شرایطی ، کاهش  قریب الوقوع رشد اقتصادی کشور منجر به افزایش و شتاب بیکاری در کشور می‌گردد. اگر کمپانی‌های تولیدی کشور ،قادر به تولید نباشند مطمئنا قادر به حمایت از کارگران خود نخواهند بود. از این رو مجبور به تاسیس بیمه‌های  بیکاری برای کارگران و حمایت و پرداخت یارانه به شرکت های تولیدی برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران در دوره اضطراری خواهیم بود.

2 - هزینه‌ها و اعتبار پایین را کاهش دهید

خوش شانس ترین افراد می‌توانند از خانه کار کنند. اما بیشتر مردم هیچ گزینه جایگزینی برای درآمد ندارند. این افراد و خانواده‌ها به یارانه درآمد یا سبد غذایی احتیاج دارند. شهردار بوگوتا اقدامات مناسب دیگری را ارائه داده است ، مانند تعویق پرداخت مالیات و تعلیق پرداخت هزینه‌های خدمات عمومی‌توسط شهروندان که می‌تواند به عنوان یک نمونه از اقدامات به کل کشور تسری یابد.

همچنین اقداماتی از جمله کمک های امدادی به شرکتهای کوچک و متوسط در هزینه‌های مربوط به اقساط وام ها و اعتبارهای دریافتی آنان باید مد نظر قرار گیرد.

اگر شخصی دارای چندین کارت اعتباری باشد، می‌توان این امکان را ایجاد کرد که نرخ بهره را کاهش داد و شرایط بازپرداخت ها را طولانی تر نمود. (می‌توان با توافقاتی بین بانکها، شرایط پرداختها را برای کسی که دارای چندین بدهی به بانکهای مختلف است تسهیل کرد). این اقدام گاهی نرخ سود بازپرداخت ها را از تقریبا  3٪ در ماه  تا نزدیکی  0.8٪ نیز کاهش می دهد.

برای تحریک رقابت بین بانک ها برای کاهش نرخ بهره ، یک سیاست جدید لازم است. در مواقع اضطراری، می‌توان تعویق پرداخت بهره و بازپرداخت بدهی را درنظر گرفت. مکانیسم معمول جایگزین برای کاهش نرخ بهره این است که دولت یارانه‌هایی را برای آنها در نظر بگیرد.

3- به آینده نگاه می‌کنیم: مالیات ها و کاداسترها (عوارض بر املاک)

برای بهبودی و خلاصی از بحران ، اقتصاد کلمبیا باید مسیر خود را تغییر دهد. در این مرحله ما باید از یک فرض شروع کنیم: باید اعتماد به نقش سرمایه گذاری عمومی را بازیابی کنیم و آن را افزایش دهیم ، همانطور که کمیسیون هزینه‌های تشکیل شده بوسیله دولت این موضوع را بیان کرده است. این اقدام باید به گونه ای به انجام برسد که موجب افزایش رقابت شرکت ها و کارگران شود. برای تأمین مالی سرمایه گذاری بزرگ توسط دولت، افزایش درآمد های مالیاتی دولت ضروری است. از آنجا که "قانون رشد" ( قانون جدید اصلاح مالیاتی دولت که در روزهای پایانی سال 2019 تصویب شد و طی آن معافیت های وسیع مالیاتی برای برخی از شرکتها در نظر گرفته شده است )  شکاف مالی را افزایش می دهد ، دولت باید لایحه جدید اصلاح مالیاتی ارائه دهد که معافیت ها را کاهش داده و نرخ مالیات بر دارایی‌ها و درآمدها بر افراد حقیقی به ویژه سود سهام آنها را افزایش دهد و نرخ ها باید متناسب با سطح درآمدها ( پلکانی ) باشد. از طرفی دیگر دولت باید، روند به روزرسانی کاداستری (عوارض بر املاک) را تسریع نماید، زیرا پرداخت بدهی در شهرهای بزرگ ، متوسط و کوچک بیش از همه به این بستگی دارد. این نرخ ها بسته به مقدار ارزیابی نیز باید پلکانی باشد.

4- بازنگری در شیوه حسابداری برای ذخیره‌ها و ایجاد تغییرات در مزایا و امتیازات  

کاهش ارزش شدید پزو کلمبیا نتیجه ای مضاعف خواهد داشت. می‌تواند مثبت باشد زیرا باعث افزایش ارزش پزویی ذخایر کشور و به ویژه در اوراق قرضه خزانه داری شود. اما از سوی دیگر نیز منفی است زیرا این کاهش موجب افزایش بدهی‌های عمومی خارجی دولت خواهد شد. در حسابداری جاری ، این اثرات به صورت نامتقارن درمان می‌شوند. بیشترین بدهی در بودجه گنجانیده شده است، اما بالاترین ارزش ذخایر در سمت درآمد حساب نمی‌شود. در گذشته ، حساب مبادله ویژه (CEC) وجود داشت که از این افزایش ارزش ذخایر برخوردار بود ، حسابی که دولت برای تأمین هزینه‌های جاری استفاده می‌کرد. برای جلوگیری از سوءاستفاده، استفاده از این سازوکار ممنوع شد، اما درموقعیت بحرانی فعلی، این ارزش بالاتر ذخایر می‌تواند و باید برای تأمین اعتبار پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری استفاده شود البته نه برای هزینه‌های جاری یا عملیاتی.

 علاوه بر این ، حق امتیاز (royalty  )  باید مجددا مورد تجدید نظر قرار گیرد. اداره دفترداری  Comptroller  پیش از این هشدار داده بود که امتیازات قبلی به خوبی سرمایه گذاری نشده است و به جای اینکه آنها را در پروژه‌های استراتژیک سرمایه گذاری نمایند، آنها را در بیش از 12،000 پروژه کوچک به صورت پراکنده استفاده کرده اند. به همین دلیل ، باید چند پروژه تولید اشتغال ایجاد شود. به عنوان مثال ، ساخت جاده‌های سطح سوم.

5 - همبستگی ملی و همکاری‌های بین المللی

همبستگی درمقابل این اپیدمی‌که دیر یا زود کنترل می‌شود، بسیار حیاتی است. اما پرداختن به پیامدهای اقتصادی این بیماری همه گیر به یک بازه زمانی طولانی تر و همکاری سایر کشورها نیاز دارد. کلمبیا باید با افزایش صادرات و کاهش واردات ، کسری رو به رشد موجودی تراز کشور را مهار کند.  این به معنای رقابتی تر شدن شرکت های کلمبیایی است.

 

[1]  Full professor at the Universidad Javeriana and analyst of Public Reason

[2] Full professor at the Externado de Colombia University and Public Reason analyst

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما