معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۲/۰۳- ۰۷:۱۵ - مشاهده: ۱۱۱۸

آثار همه گیری کرونا بر وضعیت کار و بنگاههای اقتصادی

شیوع بیماری کرونا علاوه بر اینکه سلامتی و حیات میلیاردها انسان را به خطر انداخته است, آثار و تبعات گوناگونی در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی داشته و خواهد داشت. شایان ذکر است طبق پیش بینی های سازمان بین المللی کار, حداقل 25 میلیون نفر ممکن است شغل خود را با درآمدی بالغ بر 3.4 تریلیون دلار از دست بدهند. به نظر مدیرکل سازمان بین المللی کار, لازم است دولت ها با اتخاذ سیاست های حمایتی و اجتماعی برای کاهش میزان بیکاری یا جبران تبعات ناشی از آن تلاش کنند. وی همچنین بر نقش کلیدی بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان بزرگ برای کمک به معیشت کارگران در دوره بیکاری موقت کنونی تا زمان توقف شیب صعودی شیوع کرونا تاکید کرده است.

شیوع بیماری کرونا علاوه بر اینکه سلامتی و حیات میلیاردها انسان را به خطر انداخته است, آثار و تبعات گوناگونی در حوزه های اجتماعی و اقتصادی داشته و خواهد داشت. با توجه به اینکه سیاست مشترک تقریبا همه دولت ها برای پیشگیری از همه گیری سریع بیماری مبتنی بر وضع محدودیت های رفت و آمد و قرنطینه بوده است, لاجرم "کار و مشاغل" اولین قربانی ویروس کرونا به شمار می آید. اهمیت این موضوع به حدی است که مدیرکل سازمان بین المللی کار را به صرافت انداخته است تا توجه جامعه بین المللی را به این مساله جلب نموده و توصیه‌هایی را برای برون رفت از این وضعیت یا دست کم کاهش آثار منفی این وضعیت بر کارگران جلب نماید. آقای گای رایدر، مدیرکل سازمان بین الملل کار، طی مقاله ای که در تاریخ 27 مارس در تارنمای سازمان بین المللی کار منتشر شد تصریح کرده است که ویروس کرونا صرفا یک بحران در حوزه بهداشت محسوب نمی‌شود بلکه دارای تبعات بسیار گسترده اجتماعی و اقتصادی است. از این رو با توجه به  عوامل مزبور، بطور هماهنگ و در سطح جهانی باید به آن پاسخ موثر داد، به نحوی که نیازهای آسیب پذیرترین اقشار جامعه در واکنش جهانی به بحران لحاظ شود. به عقیده گای رایدر, لازم است گفتمان جامعی در سطوح مختلف اعم از بنگاه‌های اقتصادی و دولت و گروه کارگری تمهید شود تا بتوان پاسخ موثری به بحران ناشی از کرونا داد به نحوی که مصائب دهه 1930 (رکود بزرگ) تکرار نشود.

شایان ذکر است طبق پیش بینی‌های  سازمان بین المللی کار, حداقل 25 میلیون نفر ممکن است شغل خود را با درآمدی بالغ بر 3.4 تریلیون دلار از دست بدهند. به نظر مدیرکل سازمان بین المللی کار, لازم است دولت ها با اتخاذ سیاست های حمایتی و اجتماعی برای کاهش میزان بیکاری یا جبران تبعات ناشی از آن تلاش کنند. وی همچنین بر نقش کلیدی بنگاه‌های اقتصادی و کارفرمایان بزرگ برای کمک به معیشت کارگران در دوره بیکاری موقت کنونی تا زمان توقف شیب صعودی شیوع کرونا تاکید کرده است.

متن کامل مقاله به زبان انگلیسی در فایل پیوست قابل دسترس می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما