معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۱/۰۲- ۱۰:۴۸ - مشاهده: ۵۰۴

استرالیا و مقابله با ویروس کرونا

آخرین اخبار و تحولات مربوط به شیوع ویروس کرونا در استرالیا تا تاریخ دوشنبه 26 اسفند ماه 1398 و نیز تاثیرات این بیماری بر اقتصاد این کشور و نیز تمهیدات مقابله ای دولت کانبرا به شرح ذیل بوده است :

آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استرالیا

بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت استرالیا در ساعت 11:00 در تاریخ 26 اسفند، ابتلای 300 نفر به ویروس کرونا تائید شده که از این تعداد 5 نفر در گذشته اند. آمار مبتلایان در ایالت های مختلف استرالیا به شرح زیر اعلام شده است:

  • نیو ساوت ولز 134 نفر
  • کوئینزلند 62 نفر
  • استرالیا جنوبی 20 نفر
  • تاسمانیا 6 نفر
  • ویکتوریا 57 نفر
  • استرالیا غربی 18 نفر
  • پایتخت کانبرا 2 نفر
  • قلمرو سرزمین شمالی 1 نفر

همچنین :

  • 15 مورد از موارد گزارش شده در استرالیا، همگی دارای بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به چین مرتبط بوده اند.
  • 10 مورد ، از جمله 1 مورد فوتی، مربوط به کشتی مسافرتی Diamond Princess در سواحل ژاپن مرتبط بوده اند.
  • 19 مورد دارای سابقه سفر مستقیم یا غیرمستقیم به ایران بوده اند.
  • 39 مورد دارای سابقه سفر به امریکا بوده اند.
  • 16 مورد دارای سابقه سفر به ایتالیا بوده اند.
  • 70 مورد سابقه مسافرت به کشورهای سنگاپور، انگلیس، ایتالیا، ایسلند، ژاپن، کره جنوبی، تایلند، فیلیپین، کوبا، اندونزی، نپال، تایوان، کوبا، ترینیداد و توباکو، مصر، اتریش، فرانسه، اسپانیا و هنگ کنگ داشته اند.
  • 29 مورد ، از جمله 2 مورد مرگ و میر، سابقه ای در زمینه سفرهای خارج از کشور را نداشته اند.
  • 9 مورد از این موارد با یک مرکز مراقبت از سالمند در ایالت NSW مرتبط بوده و 2 نفر از ساکنان این مرکز جان خود را از دست داده اند.
  • 2 مورد بطور مستقیم یا غیرمستقیم با حضور در سمینار مبتلا شده اند.
  • 82 مورد نیز در دست بررسی است و جزئیات بیشتر در حال بررسی است

از 300 مورد استرالیا که گزارش شده، 27 مورد از این موارد بهبود یافته اند.

 

  • بسته محرک 17.6 میلیارد دلاری استرالیا برای مقابله با تاثیات اقتصادی ویروس کرونا

در حالی که در سراسر جهان شمار تلفات ناشی از بیماری کروناویروس افزایش پیدا کرده، بازارها و کسب و کارهای دچار چالش های جدی شده، برخی رودیدادهای مهم نیز لغو شده، و کشورهای مختلف برای مقابله با این بیماری اقداماتی را انجام داده اند، دولت استرالیا نیز یک بسته محرک 17.6 میلیارد دلاری (معدل تقریبی 12 میلیارد دلار امریکا) برای مقابله با تاثیرات کروناویروس عرضه کرده است تا از طریق طیفی از اثرات منفی این بیماری روی سلامت و اقتصاد کشور را به حداقل برساند. این بسته محرک با هدف جلوگیری از قرار گرفتن اقتصاد استرالیا در وضعیت رکود صورت گرفته و تمرکز آن روی حمایت از کارآموزان، کسب و کارها و مستمری بگیران خواهد بود. تاثیر ناخالص این بسته محرک در طول سال مالی جاری و دو سال مالی آینده در حدود 22.9میلیارد دلار یا 1.2 درصد تولید ناخالص داخلی استرالیا خواهد بود. این بسته شامل چهار بخش می‌باشد:

  • حمایت از سرمایه گذاریهای تجاری
  • تامین نقدینگی مورد نیاز برای ادامه فعالیت کسب و کارهای کوچک و جلوگیری از اخراج کارگران؛
  • حمایت هدفمند از مناطق، نواحی و جوامعی که دچار آسیب و ضرر و زیان شده اند؛
  • پرداخت کمک  مالی به  خانواده‌ها و در نتیجه به گردش در آوردن چرخ اقتصاد کشور.

نخست وزیر استرالیا در زمان اعلام این بسته محرک اقنصادی اظهار داشت در این بسته، با هدف حمایت از خانواده‌های استرالیایی و افزایش اعتماد عمومی، رشد اقتصادی، بهبود قدرت خرید ، کاهش فشار نقدینگی بر مشاغل و حمایت از سرمایه گذاری‌های نوپا با هدف افزایش بهره وری، کمک هزینه‌هایی پرداخت خواهد شد. وی افزود هر چند استرالیا در مقابل چالش های ناشی از ویروس کرونا کاملا آسیب ناپذیر و مصون نیست. اما ما اقدامات جدی را برای مقابله با این بحران که  اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار داده، در پیش گرفته ایم. همچنین جاش فرایدنبرگ، خزانه دار استرالیا، در این زمینه گفت این اقدامات موقتی هستند و سه دلار از هر چهار دلاری که خرج می‌شود به حمایت از کسب و کارها و اشتغال استرالیایی‌ها اختصاص خواهد یافت. شش اقدام کلیدی وجود دارد که همه آنها موقتی هستند. هر اقدام هدفمند است و متناسب با چالش هایی که با آنها مواجه هستیم طراحی شده است. بیش از شش و نیم میلیون نفر از مستمری بگیران و دریافت کنندگان پرداختی‌ها رفاهی از روز ۳۱ مارس پرداختی‌های ۷۵۰ دلاری دریافت خواهند کرد تا به آنها برای مقابله با بحران ناشی از کروناویروس کمک شود. کسب و کارهای کوچک نیز از حمایت های مالی دولتی استفاده خواهند کرد تا حقوق کارآموزان را پرداخت کنند تا آنها بتوانند به یادگیری مهارت های مربوط به شغل های مختلف ادامه دهند.

بخش های عمده این بسته اقتصادی عبازتند از:

  • کمک به افزایش نقدینگی

7 میلیارد دلار برای افزایش نقدینگی. پرداخت نقدی تا سقف 25000 دلار برای کارفرمایانی که گردش مالی کمتر از 50 میلیون دلار با حداقل پرداختی 2000 دلار داشته و از اول ژانویه 2020 تا 30 ژوئن 2020 اقدام به استخدام نیروی کار نمایند. برای این میزان پرداخت ها، مالیاتی تعلق نخواهد گرفت. پیش بینی میشود 690.000 کسب و کار با 7.8 میلیون نیروی کار مشمول این طرح شوند. همچنین 3 میلیارد دلار برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و اشتغال بکار120 هزار کارآموز در نظر گرقفته شده است. کارفرمایان واجد شرایط بمدت 9 ماه از اول ژانویه 2020 تا 30 سپتامبر 2020، 50 درصد یارانه بابت پرداخت حقوق و دستمزد دریافت خواهند کرد. در صورتی که کارفرمایی نتواند نسبت به استخدام کارآموز اقدام کند، این تسهیلات به کارفرماهای دیگر تعلق خواهد گرفت.

  • پرداخت کمک مالی به خانواده‌ها برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد کشور

8 میلیارد دلار به منظور تامین بودجه لازم برای پرداخت یک نوبت کمک مالی به مستمری بگیران، بازنشستگان، دریافت کنندگان کمک هزینه، دارندگان کارتهای تخفیف به مبلغ 750 دلار برای هر نفر بدون مالیات. پرداخت از 31 مارس آغاز و تعداد پرداختها بصورت تصاعدی افزایش خواهند یافت. پیش بینی می‌شود تا اوایل آوریل، 90 درصد از پرداخت صورت گرفته باشد.

  • کمک به مناطق آسیب دیده

یک میلیارد دلار اعتبار برای پشتیبانی از مناطق و جوامعی که بواسطه تاثیرات ناشی از ویروس کرونا دچار ضرر و زیان‌های اقتصادی شدند- بویژه مناطقی که به فعالیت بعضی از بخشهای صنعتی از جمله گردشگری، کشاورزی و آموزشی وابسته هستند – تخصیص داده شده است. از جمله این تسهیلات می‌توان به عدم دریافت هزینه و جریمه از کسب و کارهاست. همچنین کمک به کسب و کارها برای شناسایی بازارهای صادراتی جدید و جایگزین نیز در این طرح گنجانده شده است. بعلاوه اقدامات دیگری نیز جهت رونق بخشیدن به بخش گردشگری داخلی پیش بینی گردیده است.

همچنین طرحها و برنامه‌های دیگری برای کمک به احیاء صنایع و جوامع آسیب دیده در آینده تهیه و اجرا خواهد شد. دولت همچنین در بخش مالیات نیز تخفیف ها و معافیت هایی از جمله تمدید مهلت پرداخت مالیات مشمول تا 4 ماه را درنظر گرفته است. این اقدامات مانند تسهیلاتی میباشند که پس از آتش سوزی جنگل برای مالیات دهندگانی که به واسطه شیوع  ویروس کرونا دچار خسارت شده بودند، لحاظ گردید. به همین منظور، اداره امور مالیاتی استرالیا قصد دارد طی چند هفته آینده یک دفتر موقت را با حضور افراد خبره در امور کسب و کارهای کوچک و متوسط راه اندازی نماید. از طرف دیگر اداره امور مالیاتی همچنین در نظر دارد با هدف تسهیل ارتباط مردم با این اداره، به شیوه‌ها ی  گوناگون حضور خود در مناطق آسیب دیده را افزایش دهد.

نخست وزی استرالیا در این زمینه افزوده است بسته حمایتی اقتصادی دولت مطلوب و موقتی بوده و در واکنش به چالش های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا تهیه شده است. با توجه به این اقدامات و تلاشهایی که طی 5 تا 6 سال گذشته برای تثبیت بودجه صورت گرفته است، استرالیایی‌ها باید مطمئن باشند که کشور ما یکی از آماده ترین کشورها برای مقابله با فشارهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا می‌باشد. 

  • احتمال برگزاری نشست های کابینه و پارلمان استرالیا به صورت ویدئو کنفرانس

نخست وزیر استرالیا اعلام کرد در راستای اقدامات مقابله با شیوع ویروس کرونا، احتمال دارد نشست های کابینه و پارلمان استرالیا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود. نخستین جلسه کابینه در قالب جدید امروز برگزار خواهد شد. حتی در زمان جنگ جهانی اول و دوم نیز پارلمان استرالیا مختل و تعطیل نشده بود ولی اکنون ممکن است برای جلوگیری از فراگیری ویروس کرونا، نمایندگان و سناتورهای پارلمان مجبور شوند از سفر به کانبرا خودداری نموده و از طریق ویدئو کتفرانس، نشست های ضروری را برگزار نمایند. 

  • ابتلای وزیر کشور استرالیا به ویروس کرونا

پیتر داتون، وزیر کشور استرالیا، پس از اینکه سه روز در کنار نخست وزیر در کابینه حضور داشت، آزمایش کرونایش مثبت اعلام شده است. به گزارش رادیو نشاط ، پیتر داتون ، اولین عضو دولت استرالیا است که تست کرونا ویروسش مثبت اعلام شده است. پیتر داتون در بیانیه ای گفت من امروز صبح با تب و درد گلو از خواب بیدار شدم. وی افزود پس از این حالت من بی درنگ با وزارت بهداشت ایالت کوئینزلند تماس گرفتم و سپس برای COVID-19 مورد آزمایش قرار گرفتم. پزشکان گفتند که در بیمارستان باید بستری شوم و من به توصیه آنها عمل کرده ام. بر اساس آخرین اخبار حال عمومی وی مطلوب اعلام شده و وی در منزل برای 14 روز قرنطینه خانگی شده است. در همین حال مقامات بهداشتی فدرال اعلام کردند با توجه به اینکه وی در زمان سفر وزیر کشور به واشنگتن و همچنین نشست کابینه نامبرده علائمی از ابتلا نداشت است خطری متوجه میزبان امریکایی و اعضای کابینه نیست. وزیر کشور استرالیا هفته گذشته در واشنگتن حضور داشته و در نشستی مشترک با تنی چند از مقامات امنیتی کشورهای کانادا، نیوزیلند، انگلیس و آمریکا شرکت کرده است.

  • قرنطینه خانگی 14 روزه مسافران ورودی به استرالیا

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، روز یکشنبه 25 اسفند ماه پس از نشست با سروزیران ایالات و قلمروهای این کشور اعلام کرد تمام مسافران ازجمله شهروندان استرالیایی که بعد از سفر وارد این کشور می‌شوند باید به منظور کاهش گسترش شیوع ویروس کرونا ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند. محدودیتهای جدید مسافرتی که از همان روز به اجرا در آمده است. این محدودیت همچنین شامل ممنوعیت سفر تمام کشتی‌های تفریحی به بنادر خارجی به مدت ۳۰ روز می‌گردد. موریسون در کنفرانس خبری خود گفت که ورود اشخاص به استرالیا و عدم قرنطینه خانگی یک اقدام مجرمانه تلقی خواهد شد و هر ایالت جریمه آن را اعلام خواهد کرد. بر اساس اعلان ایالت ها جریمه 13 تا 20 هزار دلاری در انتظار کسانی است که مقررات 14 روزه قرنطینه را رعایت نکنند. برخی از ایالتها مجازات زندان را نیز در نظر گرفته اند. نخست وزیر در این باره گفت به عنوان مثال اگر دوست شما از بالی به کشور بازگشته باشد و با حضور در محل کار در صندلی کناری شما بنشیند، او مرتکب جرم شده است. 

  • لغو گردهمایی‌های بالای 500 نفر در سراسر استرالیا

همزمان با ادامه نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا نخست وزیر استرالیا و سروزیران ایالت ها و قلمروهای استرالیا در نشستی تصمیم گرفتند کلیه اجتماعات غیر ضروری که بیش از ۵۰۰ نفر در آنها شرکت می‌کنند از روز دوشنبه 26 اسفند به حالت تعلیق درآید. این اتفاق پس از آن رخ می دهد که پروفسور برندن مورفی، عالی رتبه ترین مقام پزشکی در استرالیا، در جلسه شورای دولت های استرالیا (COAG) خواستار لغو تجمع های گسترده در کشور شد که بیش از ۵۰۰ نفر در آنها شرکت می‌کنند. آقای موریسون گفت مدارس، دانشگاه‌ها، حمل و نقل عمومی یا فرودگاه‌ها شامل این امر نمی‌شوند. 

  • درخواست دولت استرالیا برای تجدید نظر مردم نسبت به انجام سفر خارجی

دولت فدرال استرالیا از کلیه استرالیایی‌ها خواسته است تا در خصوص سفر خود به خارج از کشور تجدید نظر کنند. دولت می‌گوید این یک «ممنوعیت سفر» نیست اما مردم باید این موضوع را مد نظر قرار دهند و فکر کنند که آیا واقعا باید سفر را انجام دهند یا خیر. توصیه تارنمای وزارت خارجه استرالیا در حال حاضر در سطح سه (در خصوص نیاز به سفر خود تجدید نظر کنید)  قرار دارد. این سطح در واقع یک رتبه از سطح چهار (به عنوان خطرناک ترین سطح هشدار) فاصله دارد.  سطح چهار هشدار (سفر نکنید) بالاترین سطح هشدار مسافرتی در استرالیا است.

  • اعلام وضعیت اضطراری در 3 ایالت استرالیا

همزمان با اجرا تمهیدات سختگیرانه تر برای مبارزه با ویروس کرونا، سه ایالت یوکتوریا، استرالیای جنوبی و قلمرو پایتخت استرالیا در خصوص شیوع ویروس کرونا اعلام وضعیت اضطراری نمودند. بر این اساس بالاترین مقام بهداشتی ایالت می‌تواند هر اقدام ضروری و اضطراری را که لازم باشد اعلام کنند. مقامات بهداشتی قادر خواهند بود دستور قرنطینه صادر نمایند، دستور تخلیه یا قرنطینه یک منطقه را اعلام کنند، هر جاده و خیابانی را مسدود کنند، و اگر ضرورت داشته باشد بدون مجوز دادگاه وارد هر مکانی شوند. هیچگاه از این اختیارات در گذشته استفاده نشده بود و این تصمیم مشخص می‌کند که ماهیت اضطراری این موضوع تا چه اندازه بی سابقه است. در این وضعیت هر کسی را که مقررات قرنطینه را رعایت نکند مشمول جریمه 8 تا 20 هزار دلاری خواهد شد.  

  • محدودیت های مسافرتی استرالیا

استرالیا ورود مسافرانی که از چین، ایران و کره جنوبی قصد ورود به این کشور را دارند، ممنوع می‌کند و به منظور مقابله با گسترش کروناویروس (کووید-۱۹) اقدامات سختگیرانه تری را در قبال مسافران ایتالیایی به اجرا گذاشته است. استرالیا ورود مسافران از این سه کشور را ممنوع کرده و برای مقابله با گسترش کروناویروس "غربالگری‌های بهداشتی پیشرفته ای" را در قبال مسافرانی که از ایتالیا وارد این کشور می‌شوند به اجرا گذاشته است. تا زمان تهیه این گزارش از زمان منع ورود مسافران از مبدا چین 5 هفته، ایران 2 هفته و کره جنوبی یک هفته گذشته است. از شهروندان استرالیایی و افرادی که دارای اقامت دائم استرالیا هستند و از ایران و یا کره جنوبی به استرالیا باز می‌گردند نیز خواسته شده است تا به مجرد بازگشت به کشور خود را برای مدت ۱۴ روز قرنطینه کنند.   

  • وزارت خزانه داری استرالیا: کاهش 0.5 درصد رشد اقتصادی در سه ماهه نخست به دلیل ویروس کرونا

دبیر وزارت خزانه داری استرالیا در گزارش آخرین وضعیت اقتصادی این کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا به نمایندگان پارلمان این کشور گفت تخمین وزارت خزانه داری این است که عامل ویروس کرونا 0.5 درصد از رشد اقتصادی استرالیا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی را کم خواهد کرد. وی افزود با توجه به درجه بالای عدم اطمینانی در فعالیت های اقتصادی بوجود آمده، وزارت خزانه‌داری در حال ارزیابی وضعیت به صورت مداوم است. بازارهای سهام در جهان در طی دو هفته گذشته به شدت کاهش یافته و بی ثبات شده است. نکته مهم این است که علیرغم نوسانات موجود در بازارها، در حال حاضر هیچ نشانه ای از استرس سیستمیک یا نقص در فعالیت بازار مالی وجود ندارد. دبیر وزارت خزانه داری استرالیا اضافه کرد میزان تاثیر اقتصادی ویروس کرونا بر استرالیا و جهان به عوامل مختلفی بستگی دار د که عبارتند از میزان گسترش ویروس، سرعت انتشار آن، شدت ایجاد اختلال در بنادر و حمل و نقل دریایی، و زمانی که این ویروس در استرالیا شایع تر شود، میزان تاثیر مستقیم آن بر فعالیت اقتصادی داخلی تعیین کننده است. وی در ادامه گفت ما یک ارزیابی اولیه انجام داده ایم که تاثیر کرونا ممکن در سه ماه مارس چقدر باشد. در این مرحله، ما انتظار داریم حداقل نیم درصد از رشد را در سه ماه مارس 2020 میلادی کاهش دهد. این تخمین مقدماتی است و ناشی از برآورد پیامدهای مستقیم آن بر گردشگری ، صادرات آموزش عالی و برخی از دیگر تاثیرات همچون نرخ برابری دلار استرالیا در برابر ارزهای دیگر در نظر گرفته شده است و شامل اختلال در زنجیره تولید و تامین و یا سایر تاثیرات گسترده تر نیست. در حال حاضر و فراتر از این برآورد اولیه، خیلی زود است تأثیر کامل ویروس کرونا را با توجه به عدم قطعیت ها  بر اقتصاد استرالیا تخمین زد. 

  • تخمین دانشگاه ملی استرالیا از احتمال مرگ حدود ۱۰۰ هزار استرالیایی به دلیل همه گیر شدن کروناویروس

یک اقتصاددان استرالیایی تخمین زده است که ممکن است تا ۶۸ میلیون نفر انسان به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان جان خود را از دست بدهند. بنا به تخمین انجام شده توسط این استاد دانشگاه ملی استرالیا (ANU) در "بدترین حالت" همه گیر شدن این ویروس در استرالیا ممکن است منجر به مرگ حدود ۱۰۰ هزار نفر استرالیایی شود. بر اساس الگوی مطالعاتی این استاد  بین ۱۵ تا ۶۸ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست خواهند داد و در حالت همه گیر جهانی، جان  بین ۲۱ هزار تا ۹۶ هزار استرالیایی را خواهد گرفت. 

  • برنامه واکنش اضطراری استرالیا برای مقابله با ویروس کرونا

در این برنامه به فراخور شدت فراگیری ویروس کرونا، سناریوهای مختلفی در نظر گرفته شده که در آن کلینیک ها برای سناشایی علائم بیماری فعال شده، سرعت پیگیری واکسن تسریع شده، وبیمارستانها، بانکهای خون، و غسال خانه‌ها تحت فشار شدید کاری قرار خواهند گرفت و تجهیزات پزشکی لازم پیش بینی شده است. این سند در راستای هشدار کارشناسان بهداشت در استرالیا و دیگر کشورهای جهان تهیه شده و به عنوان «برنامه کار مبارزه با ویروس کرونا» در دولت فدرال شناخته می‌شود. این برنامه کاری رویکردی پیشگیرانه و احتیاطی دارد که مقررات لازم برای نخست وزیر جهت بر عهده گرفتن تمامی مسئولیت مبارزه و مهار شیوع ویروس در استرالیا را شناسایی و بیان می‌کند. در این سند آمده است برای حمایت از فعالیتهای مقابله با ویروس کرونا، ممکن است نیاز باشد قانون فوریت های پزشکی به تصویب برسد تا انجام فعالیت های مربوط تسهیل گردد. در این برنامه با توجه به شدت بیماری و سرعت فراگیری، سه سناریو از بهترین و تا بدترین حالت در نظر گرفته شده است:

  • اگر شدت بیماری پایین باشد، تاثیر آن شبیه به بیماری آنفولانزای سال 2009 خواهد بود که منجر به افزایش خدمت بیمارستان‌ها و مراقبت های اولیه خواهد شد.
  • اگر فراگیری ویروس در حد متوسط باشد، بیمارستان‌ها را تحتد فشار قرار می دهد و کلینک های تخصصی به فراخور اولویت نیاز فراخوانده خواهند شد.
  • اگر شدت فراگیری بالا باشد (بدترین سناریو) پیش بینی شده کرونا می‌تواند به اندازه بیماری آنفلونزای اسپانیایی در سال 1918 برای استرالیا تلفات داشته باشد. این بیماری بین 50 تا 100 میلیون نفر قربانی در سراسر جهان گرفت و یک سوم جمعیت استرالیا در آن زمان به این بیماری مبتلا شدند. در این سناریو پزشکان عمومی، داروسازها، پرستاران، مراکز مراقبت از سالخوردگان، بانک های خون، و مراکز تشخیص بیماری تحت فشار شدید قرار خواهند گرفت. در این وضعیت مقامات بهداشتی مجبور خواهند بود همه کلینیک های تخصصی را بسیج نمایند و جراحی‌های فوری و سایر رویه‌های درمانی فوری به تعویق خواهد افتاد و مقررات جدیدی برای شرایط فراگیری وضع خواهد شد. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما