معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۸/۱۲/۰۲- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱۹

گزیده قواعد و مقررات کاربردی مربوط به تابعیت در قزاقستان

براساس قوانین کشور قزاقستان، مبنای تابعیت در این کشور اصولا براساس تولد از والدین یا یکی از والدین قزاقی است. به این ترتیب قاعده اصالت خون برای تابعیت در قزاقستان حاکم است. البته طبق ضوابط و شرایطی اتباع سایر کشورها یا افراد بی وطن هم می توانند به تابعیت این کشور پذیرفته شوند. نکته قابل توجه دیگر این است که همچون کشورمان تابعیت مضاعف در قزاقستان به رسمیت شناخته نمی‌شود.

دراین گزارش تلاش شده است با استفاده از منابع دسته اول قزاقستان مهمترین قواعد و مقررات مربوط به تابعیت در این کشور گردآوری شود.   از این رو توجه به مفاد مندرج در این گزیده قوانین که حاوی اهم نکاتی است که باید رعایت شوند، کمک می‌کند که اتباع خارجی  زندگی و اقامت بی دغدغه ای را در این کشور داشته باشند،  

اخذ تابعیت جمهوری قزاقستان:

مطابق با ماده 10 قانون جمهوری قزاقستان "در مورد تابعیت جمهوری قزاقستان" اشخاص ذیل تبعه قزاقستان محسوب می‌شوند:

 تحصیل تابعیت جمهوری قزاقستان؛

به دلایل یا ترتیبی که در موافقتنامه‌های بین المللی جمهوری قزاقستان مقرر شده است؛

بر اساس دلایل دیگر مقرر در این قانون؛ اگر شهروند یک کشور دیگر یا یک شخص بدون تابعیت هستید، پس از ارائه درخواست می‌توانید مطابق با هنجارها به تابعیت جمهوری قزاقستان پذیرفته شوید:

قانون جمهوری قزاقستان "در مورد تابعیت جمهوری قزاقستان"؛

تصمیم کمیسیون در امور شهروندی تحت ریاست جمهوری قزاقستان؛

مقررات پذیرش، اجرا و رسیدگی توسط اداره امور داخله به درخواست در مورد پذیرش تابعیت جمهوری قزاقستان؛

دستور العمل نمایندگیهای سیاسی جمهوری قزاقستان مربوط به ثبت مدارک مربوط به تابعیت جمهوری قزاقستان؛

طبق ماده 16 قانون "در مورد تابعیت"، برای تابعیت جمهوری قزاقستان اشخاص ذیل پذیرفته می‌شوند:

اشخاصی که حداقل به مدت پنج سال در خاک جمهوری قزاقستان اقامت دارند (موقع ارایه درخواست تابعیت، مدت اقامت پنج ساله در جمهوری قزاقستان باید بلاوقفه باشد)؛

ازدواج با شهروند جمهوری قزاقستان (حداقل 3 سال زندگی مشترک)؛

شهروندان جمهوری‌های شوروی سابق که برای اقامت دائم در جمهوری قزاقستان آمده اند و یکی از بستگان نزدیکشان در قزاقستان زندگی می‌کند و شهروند جمهوری قزاقستان صرف نظر از مدت اقامت در قزاقستان هستند . بستگان نزدیک شامل: پدر، مادر، خواهر و برادر، شوهر، همسر، فرزندان، مادربزرگ و پدربزرگ هستند.

رویه عمومی تعیین شده برای پذیرش در تابعیت جمهوری قزاقستان:

اتباع خارجی که حق به دست آوردن تابعیت بر اساس روش ساده را ندارند و می خواهند تابعیت جمهوری قزاقستان را تحصیل کنند، باید با درخواست خود به  خدمات مهاجرتی در محل سکونت خود مراجعه نمایند. این درخواست خطاب به رئیس جمهور قزاقستان تنظیم می‌شود. در این درخواست باید دلایل پذیرش تابعیت ذکر شود.

مطابق با مقررات پذیرش، اجرا و رسیدگی اداره امور داخله به درخواست تابعیت جمهوری قزاقستان، به این درخواست مدارک ذیل ضمیمه می‌شود:

فرم درخواست – طبق نمونه تعیین شده؛

زندگینامه؛

چهار قطعه عکس با اندازه 5*4.5 سانتی متر؛

رعایت شرایط مندرج در ماده 1 قانون جمهوری قزاقستان "در مورد تابعیت جمهوری قزاقستان"؛

کپی سند هویت که تابعیت یک کشور دیگر را تایید می‌کند، گواهی شخص بدون تابعیت، گواهینامه تولد؛

رسید پرداخت عوارض دولتی به مبلغ 1 شاخص ماهانه تسویه (1 МРП) یا معافیت از پرداخت آن؛

گواهی عدم یا خاتمه تابعیت سابق صادر شده توسط مرجع ذیصلاح کشور دیگر؛

علاوه بر مدارک ذکر شده، اشخاص زیر مدارک ذیل را ارائه می دهند:

اشخاصی که با متقاضیات لیست مشاغل و الزامات مربوط به اشخاصی که نسبت به آنها روش ساده پذیرش تابعیت جمهوری قزاقستان بر اساس مصوبه رئیس جمهور قزاقستان مورخ 6 ژوئن 2005 به شماره 1587 تعیین شده است، مطابقت دارند - درخواست نهاد دولتی تخصصی

اشخاصی که برای اقامت دائم در جمهوری قزاقستان به عنوان میهن تاریخی خود برگشته اند - گواهینامه اورالمان (بازگشت به وطن تاریخی) و درخواست برای ترک تابعیت قبلی؛

شخص متقاضی تابعیت جمهوری قزاقستان که در هنگام ارایه درخواست، با یک شهروند جمهوری قزاقستان ازدواج کرده است، باید کپی گواهی ازدواج با تایید دفتر اسناد را ارائه دهد؛

- شهروندان جماهیر شوروی سابق که به منظور اقامت دائم به جمهوری قزاقستان آمدند و یکی از بستگان نزدیکشان در قزاقستان زندگی می‌کند و شهروند جمهوری قزاقستان است. اسناد و مدارکی را مبنی بر تایید درجه خویشاوندی با شهروند جمهوری قزاقستان (گواهینامه تولد، گواهینامه ازدواج و غیره) ارائه می‌کنند.

مراحل بررسی درخواست:

نهادهای ناحیه ای (شهری) امور داخله مدارک برای پذیرش تابعیت را به ادارات امور داخله استانی و شهرهای آلماتی، نور-سلطان و چیمکنت ارایه می دهند. این ادارت بعد از بررسی مدارک، نظر خود را در مورد آنها صادر و آنها را به وزارت کشور ارایه می دهند. وزارت کشور مدارک را با نتیجه گیری خود به بخش دولتی حقوقی دفتر ریاست جمهوری قزاقستان می فرستد.

لحظه کسب تابعیت:

برای تعیین لحظه ای که شخص شهروند جمهوری قزاقستان محسوب می‌شود، لازم است از ماده 37 قانون استفاده شود که براساس آن تابعیت جمهوری قزاقستان در روز ذیل به دست می آید:

انتشار فرمان رئیس جمهور قزاقستان در مورد تحصیل تابعیت؛

تولد یا به فرزندی گرفتن نابالغان؛

انتشار فرمان رئیس جمهور قزاقستان در مورد پذیرش والدین فرزندان خردسال به تابعیت جمهوری قزاقستان؛

ثبت تابعیت به ترتیبی که در موافقتنامه‌های بین المللی مقرر شده است؛

ثبت تحصیل تابعیت جمهوری قزاقستان به روش ساده؛

ارایه درخواست از طرف افراد نابالغ و افراد بی کفایت:

در خصوص کودکان زیر 18 سال و همچنین شهروندانی که از نظر قانونی نا بالغ و رشید شناخته شده اند، تقاضای تابعیت که در دفتر اسناد تایید شده توسط نمایندگان قانونی آنها (والدین، والدین فرزندخوانده ، سرپرستان) ارائه می‌شود. به این درخواست کپی گواهینامه تولد کودک، سندی که ناتوانی را تایید می‌کند و سندی که صلاحیت نماینده قانونی ناتوان را تایید می‌کند، ضمیمه می‌شود. برای نوجوانان از 14 تا 18 سال رضایت جداگانه آنها با تایید دفتر اسناد لازم است.

مطابق با فصل 2، بند 11 مقررات پذیرش، اجرا و رسیدگی دستگاههای امور داخله به درخواست های مربوط به تحصیل تابعیت جمهوری قزاقستان، مهلت رسیدگی به درخواستها در دستگاههای محلی امور داخله و امنیت ملی، وزارت کشور جمهوری قزاقستان و سایر ارگانهای دولتی جمهوری قزاقستان نباید از یک ماه در هر یک از این ارگانها، مجموعا - شش ماه تجاوز کند.

نهادهای امور داخله به محض دریافت فرمان رئیس جمهور قزاقستان، از طریق نهادهای امور داخله شهری ناحیه ای در محل سکونت متقاضیان، باید آنها را از نتایج بررسی درخواستها طی پنج روز تقویمی آگاه کنند.

برای شهروندان خارجی و افراد بدون تابعیت که در تابعیت جمهوری قزاقستان پذیرفته شدند، گواهینامه ای صادر می‌شود که مبنای صدور شناسنامه و گذرنامه جمهوری قزاقستان به ترتیب مقرر محسوب می‌شود.

روش ساده تحصیل تابعیت جمهوری قزاقستان:

روش ساده تحصیل تابعیت مطابق با موافقتنامه‌های بین المللی که توسط جمهوری قزاقستان منعقد شده است، انجام می‌شود. در حال حاضر، روش ساده برای افراد ذیل اعمال می‌شود:

شهروندان فدراسیون روسیه؛

شهروندان جمهوری بلاروس؛

شهروندان جمهوری قرقیزستان؛

زنان خارجی که با یک شهروند قزاقستان ازدواج کرده اند؛

این روش ساده مطابق با موافقتنامه بین جمهوری بلاروس، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان و فدراسیون روسیه "در مورد تسهیل تحصیل تابعیت" مورخ 26 فوریه 1999 و کنوانسیون شهروندی یک زن متاهل مورخ 29 ژانویه 1957 اجرا می‌شود.

هر یک از کشورهای فوق متعهد شده است که برای شهروندان خود که برای اقامت دائم به قلمروی کشور دیگری آمده است، روش ساده تحصیل تابعیت را در صورت موجود بودن یکی از شرایط ذیل ارائه دهد:

در صورتی که متقاضی شهروند جمهوری شوروی سوسیالیستی بلاروس، جمهوری شوروی سوسیالیستی قزاقستان، جمهوری شوروی سوسیالیستی قرقیزستان یا جمهوری فدراتیو شوروی سوسیالیستی روسیه و همزمان تابع اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، در قلمروی یکی از کشورهای تقاضای تابعیت تا تاریخ 21 دسامبر 1991 متولد شده یا زندگی کرده باشد؛

اگر یکی از بستگان نزدیک متقاضی به طور دائم در قلمروی کشور تقاضای تابعیت اقامت داشته باشد و شهروند آن باشد. بستگان نزدیک: همسر، یکی از والدین (والدین فرزند خوانده)، فرزند (از جمله فرزندخوانده)، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ یا نوه هستند؛

خانم خارجی که به طور دائم در قلمرو جمهوری قزاقستان اقامت قانونی دارد و با یک شهروند قزاقستان ازدواج کرده است؛

روش ساده نسبت به شهروندان کشورهای ذکر شده اعمال می‌شود که به طور دائم در قلمروی یک کشور دیگر، صرف نظر از مدت اقامت در قلمرو کشور تقاضای تابعیت، زندگی می‌کنند.

برای انجام این کار، شهروندان این کشور ها باید درخواست خود را خطاب به رئیس اداره امور داخله استان‌ها و همزمان به مقام رسمی‌کشوری که می خواهند تابعیت آن را کسب کنند و در امور تابعیت تصمیم گیرنده است، تسلیم کنند. همزمان باید ضمیمه درخواست برای ترک تابعیت خارجی تایید شده در دفتر ثبت اسناد را به واحدهای خدمات مهاجرتی شهری (ناحیه ای) وزارت کشور در محل سکونت دائم ارایه نمایند.

مدارک ذیل باید به این درخواست  ضمیمه گردد:

فرم درخواست - فرم تعیین شده؛

درخواست برای ترک تابعیت از دولت قبلی که توسط دفتر اسناد رسمی تایید شده است؛

چهار عکس با اندازه 5*4.5 سانتی متر؛

زندگینامه؛

تعهد رعایت شرایط؛

کپی سند هویت که تابعیت یکی از کشورهای عضو موافقتنامه را تایید می‌کند؛

کپی گواهینامه تولد و ازدواج که توسط دفتر اسناد رسمی تایید شده است؛

رسید پرداخت عوارض دولتی یا معافیت از پرداخت عوارض.

مطابق با قانون، روش ساده برای افراد اورالمان (قزاق تبار های بازگشته به وطن تاریخی) که به صورت اقامت دائم در قلمرو جمهوری قزاقستان به صورت قانونی و صرف نظر از مدت اقامت زندگی می‌کنند، قربانیان تضییقات گسترده سیاسی که مشمول اعاده حیثیت قرار گرفته اند، و همچنین فرزندان آنها که بدون اراده آزاد خود از شهروندی محروم شده اند، قزاق تبار هایی که در قلمرو جمهوری قزاقستان بطور قانونی و صرف نظر از مدت اقامت در موسسات آموزش عالی تحصیل می‌کنند، تعلق می‌گیرد.

آنها برای تحصیل تابعیت جمهوری قزاقستان به روش ساده، درخواست خود را خطاب به رئیس اداره امور داخله استان محل سکونت ارسال می‌کنند. مدارک ذیل برای پذیرش در تابعیت جمهوری قزاقستان به این درخواست ضمیمه می‌گردد:

درخواست برای ترک تابعیت سابق که در دفتر اسناد رسمی تایید شده است؛

فرم درخواست؛

چهار عکس در ابعاد 5*4.5 سانتی متر؛

تعهد رعایت شرایط؛

تصویر سند هویت که تابعیت کشور دیگر را تایید می‌کند؛

اورالمان‌ها (قزاق تبارهای بازگشته به وطن تاریخی) که بطور دائم در قلمرو جمهوری قزاقستان سکونت می‌کند - گواهینامه اورالمان؛

قزاق تبارهایی که در مؤسسات آموزش عالی تحصیل می‌کنند - گواهینامه موسسه آموزش عالی که تحصیل دانشجو در دانشگاه را تایید می‌کند؛

گواهینامه تایید ملیت؛

رسید پرداخت عوارض دولتی یا معافیت از پرداخت آن؛

قربانیان تضییقات سیاسی - تصمیم دادگاه در مورد اعاده حیثیت یا اسنادی مبنی بر اینکه فرزندان آنها قربانیان تضییقات سیاسی هستند؛

مطابق با ماده 617 قانون مالیات، اورالمانها (قزاق تبارهای بازگشته به وطن تاریخی) از پرداخت عوارض دولتی - برای کلیه اقدامات اسناد رسمی مربوط به تحصیل تابعیت جمهوری قزاقستان معاف هستند.

معافیت مذکور از پرداخت عوارض دولتی یک بار اعطا می‌شود.

فهرست اسناد لازم برای یک زن خارجی که با یک قزاقستانی ازدواج کرده است:

مطابق با بند 23-5 مقررات پذیرش، اجرا و رسیدگی نهادهای امور داخله به درخواست های متقاضیان برای پذیرش در تابعیت جمهوری قزاقستان، اعاده تابعیت جمهوری قزاقستان از جمله به روش ساده، ترک تابعیت، از دست دادن تابعیت و تعیین تعلق داشتن به تابعیت جمهوری قزاقستان و همچنین کنوانسیون شهروندی یک زن متاهل خارجی که دائما در جمهوری قزاقستان به طور قانونی اقامت دارد و با شهروند قزاقستان در ازدواج  است، باید درخواست خود برای پذیرش در تابعیت جمهوری قزاقستان به روش ساده به نام رئیس اداره امور داخله استان و همزمان به نام مقام رسمی دولت خود که تصمیم گیرنده در امور تابعیت است، درخواست کتبی برای ترک تابعیت خارجی تایید شده در دفتر اسناد را ارایه نماید. این مدارک به اداره مهاجرتی نهادهای امور داخله در محل سکونت دائم ارایه می‌گردد.

مدارک ذیل باید به این درخواست ضمیمه گردد:

کپی درخواست برای ترک تابعیت سابق با تایید دفتر اسناد؛

فرم درخواست - فرم تعیین شده؛

چهار عکس به ابعاد5*4.5 سانتی متر؛

تعهد به رعایت شرایط؛

کپی گذرنامه ای که تابعیت کشور خارجی را تایید می‌کند؛

کپی گواهینامه ازدواج؛

کپی شناسنامه همسر - شهروند جمهوری قزاقستان؛

رسید پرداخت عوارض دولتی به میزان 1 شاخص ماهیانه تسویه (1 МРП)؛

تابعیت فرزند:

کودکی که والدینش در زمان تولد وی تابع جمهوری قزاقستان بوده اند، بدون در نظر گرفتن محل تولد، شهروند جمهوری قزاقستان است.

تابعیت کودک با تابعیت متفاوت والدین:

درصورت تابعیت متفاوت والدین که یکی از آنها هنگام تولد فرزند، شهروند جمهوری قزاقستان بوده است، این کودک درشرایط زیر شهروند جمهوری قزاقستان محسوب می‌شود:

در قلمرو جمهوری قزاقستان؛

خارج از جمهوری قزاقستان، اما والدین یا یکی از آنها در آن زمان اقامت دائمی در قلمرو جمهوری قزاقستان داشته اند؛

با تابعیت متفاوت والدین که یکی از آنها در زمان تولد فرزند، شهروند جمهوری قزاقستان بوده است و اگر در آن زمان هر دو والدین اقامت دائم در خارج از جمهوری قزاقستان داشتند، تابعیت فرزند متولد خارج از جمهوری قزاقستان با توافق کتبی والدین تعیین می‌شود؛

کودکی که یکی از والدین وی در هنگام تولدش، شهروند جمهوری قزاقستان و دیگری شخصی بدون تابعیت بوده یا تابعیت وی مشخص نبوده است، بدون توجه به محل تولد، شهروند جمهوری قزاقستان است؛

کودکی که مادرش یک شخص بدون تابعیت است و یک شهروند جمهوری قزاقستان به عنوان پدر کودک شناخته می‌شود، کودک زیر 14 سال نیز بدون در نظر گرفتن محل تولد، تبعه جمهوری قزاقستان می‌شود. در صورت اقامت دائم این کودک در خارج از جمهوری قزاقستان، تابعیت وی با درخواست کتبی والدین تعیین می‌شود؛

اگر والدین نتوانند در مورد تابعیت کودک به توافق برسند، تابعیت در دادگاه تعیین می‌شود.

تابعیت فرزندی که والدینش ناشناخته هستند:

کودکی که در قلمرو جمهوری قزاقستان است و پدر و مادر وی ناشناخته اند، شهروند جمهوری قزاقستان است؛

 اخذ تابعیت جمهوری قزاقستان توسط کودکی که والدین وی بدون تابعیت هستند:

کودکی که در قلمرو جمهوری قزاقستان به دنیا آمده است و والدین او افراد بدون تابعیت و دارای اقامت دائم در خاک جمهوری قزاقستان هستند، شهروند جمهوری قزاقستان است.

سلب تابعیت

برمبنای مفاد ماده 21 "قانون تابعیت جمهوری قزاقستان" تابعیت جمهوری قزاقستان در موارد زیر سلب می‌شود:

1) در نتیجه پذیرش شخصی برای خدمت سربازی، سرویس امنیتی، پلیس، مقامات دادگستری یا سایر نهادهای حکومت دولتی و مدیریتی کشور دیگری، به استثنای مواردی که در موافقتنامه‌های بین المللی جمهوری قزاقستان مقرر شده است؛

2) در صورتی که تابعیت جمهوری قزاقستان در نتیجه ارایه اطلاعات نادرست یا اسناد جعلی به دست آید؛

3) بر اساس مبانی در نظر گرفته شده در موافقتنامه‌های بین المللی جمهوری قزاقستان؛

4) در صورتی که شخصی که دائما در خارج از جمهوری قزاقستان اقامت دارد، بدون دلیل موجه طی سه سال در کنسولی ثبت نام نکرده است؛

5) اگر شخصی تابعیت کشور دیگری را بدست آورد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما